Конспект уроку природознавства для 1 класу "Рослини , які прикрашають наш край. Лікарські рослини."

Про матеріал

В конспекті підібраний цікавий і змістовний матеріал для учнів першого класу про лікарські рослини, а також завдання для роботи в групах і парах. Даний конспект вміщує різноманітні методичні матеріали , що дозволяють учителю якісно працювати над формуванням природничої компетентності у першокласників.

Перегляд файлу

 

Урок природознавства 1 клас

Вчитель: Ярош Наталія Євграфівна

Адампільська ЗОШ I-III ступенів

Тема:  Рослини мого краю. Лікарські рослини.

Мета: Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, навчитись розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкриті цінності рослини для людини;навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки,розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі, бажання охороняти та примножувати її красу.

Обладнання: малюнки різних рослин: дерев, кущів,квітів, грибів, трав’янистих рослин; плоди різних лікарських рослин, роздавальні картки; проектувальні слайди; чай з лікарських рослин (липа, шипшина, м'ята, ромашка, калина); інформаційні картки про цілющі властивості лікарських рослин.

 

Хід уроку:

1.Привітання.

Ми вам раді,люди добрі,

                                 І вітаєм щиро вас

                                 І запрошуєм ласкаво

На урок у перший клас.

2.Фенологічні спостереження.

    Сідайте. Подивіться , яке сонце світить, які гарні посмішки у наших гостей. Щоб урок пройшов цікаво ми будемо з вами мандрувати, досліджувати, спостерігати.

 

    І ось, зараз поспостерігайте. Який сьогодні день, яка погода? Наші чергові будуть сьогодні синоптиками. Підійдіть до дошки і заберіть усе зайве.

   На дошці: 28 лютого, Вітер, Хмарно, Похмуро,Дощ, Ясно, Град, Сонячно.

3.Актуалізація попарних знань.

Вчитель до дітей: - Які прислів’я про природу ви знаєте?

Багато лісу – не губи

Мало лісу – бережи

Нема лісу – посади.

Є така народна прикмета: «Побачив наприкінці лютого шпака: знай весна на порозі.

Синоптики:

-Сьогодні 28 лютого. День сонячний, небо ясне, вітер ще холодний.

 

4. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель : А чи знаєте ви який завтра день?

1-й день весни. Весною пробуджується уся природа. На нашому уроці ми вияснимо, які рослини прикрашають наш рідний край.

 

5.Вивчення нового матеріалу.

Робота в групах.

  •  придумали назву своїй групі, а також вибрали ті рослини, які ви знаєте.
  • Тож ми хочемо почути , які рослини ви знаєте?

Вчитель: Команди, починайте:

1-й командир: Наша команда називається «Дерева». Ми знаємо такі дерева (по черзі називають 6 дерев і показують їх на малюнках). (Дуб, каштан, клен, липа, верба, осика).

2-й командир: Наша команда називається  «Кущі». Ми знаємо такі кущі: (шипшина, калина, малина, бузок, порічки, ліщина).

3-й командир: Наша команда називається «Гриби». Ми знаємо такі їстівні гриби (підберезник, підосичник, сироїжка, опеньки, лисички, маслюки).

Вчитель: Діти, а ви знаєте, що гриби - це не рослини, а окреме царство? Але вони є цінним харчовим продуктом і теж прикрашають рідний край.

4-й командир: Наша команда називається «Квіти». Ми знаємо  такі квіти:(тюльпан, чорнобривці, мальви, нарцис, підсніжник, півники).

5-й командир: Наша команда називається «Трав’янисті рослини».

І ми знаємо такі рослини (полин, кульбаба, сон-трава, мати-й-мачуха, кропива).

Робота в групах.

Гра.

Вчитель: Бачу, ви багато рослин знаєте. Зараз попрацюйте в парах. Візьміть білу карточку і шукайте назви дерев і кущів, які поширені в нашій місцевості. (Відштовхуйтесь від крапочки).

Хто знайшов зразу називає.

 

Робота з підручником.

Вчитель: - Зображення цих дерев і кущів ви можете побачити у підручнику.

  • Вдумайтесь і ви зрозумієте, що всі вони мають цілющу силу.
  • Які дерева і кущі вам невідомі, або малознайомі?

Учні: Глід, лавр.

Вчитель:Лавр – це південне дерево. Його листочки використовують для приготування їжі, як ароматичну приправу.

Глід – росте у всіх областях. Має лікувальні червоні продовгуваті плоди, які використовують з лікувальною метою.

Вчитель: Не тільки дерева й кущі прикрашають наш край і мають цілющу силу, а й ягоди.

Відгадайте загадку:

У зеленому лісочку

          Під мережаним листочком

Червоніє невеличка

         Спіла ягідка…..(суничка).

Запам’ятайте: якщо навесні з’їсти  10 стаканів свіжозібраної суниці і ваш організм буде забезпечений вітамінами на цілий рік.

Як називаються ягоди на наступних малюнках?

Діти називають:

  • Чорниця – дуже корисна для зору.
  • Малина – допомагає при застуді, гілочками лікують серцево-судинну систему.
  • Ожина – знижує кров’яний  тиск.

 

Індивідуальна робота.

Вчитель: А зараз ми з вами з’ясуємо, які части зображених вище рослин,люди використовують з лікувальною метою.

 Візьміть карточки жовтого кольору і з’єднайте рослину з її цілющою частиною. Я вас виправляти не буду, пізніше ви самі це зробите.

Сосна

Дуб

Береза

Ялина

Шипшина

Лавр

Хвоя

Сік

Бруньки

Листок

Плід

Кора

  У кого сосна поєднана з бруньками. У кого ялинка – з хвоєю.

Діти( індивідуально) поєднують.

Вчитель: А тепер подивіться на екран, перевірте себе, чи правильно ви визначились.

Вчитель:  Крім цих рослин, в Україні використовують ще дуже багато (200) цілющих рослин. Їх називають лікарськими. Люди . що знаються на рослинних ліках називаються – фітотерапевтами. Перевага трав над хімічними препаратами в тому, що вони добре лікують і не шкодять організмові.

 

Фізкультхвилинка.

Вчитель: Ви трішки притомились. Давайте відпочинемо.

      Цвіт із липи ми зривали,

     У торбиночку складали,

А зимою чай варили

І ніколи не хворіли.

    Раз здорові всі малята,

     Час в дорогу вирушати.

 

Зустріч з казкою.

А вирушати ми будемо в гості до бабусі Медуниці.

Сядьте зручно, не забувайте,що ви учні і вмієте себе чемно поводити в гостях.

«Казка»

Вчитель:

Стоїть на краю лісу хатинка. Навколо росте багато квітів. Там живе бабуся Медуниця. Стежка до хати ніколи не заростає травою, бо зранку до вечора ідуть до старенької відвідувачі.

  • Бабусю! Допоможіть!- це прилетів Щиглик . – Застудив горлечко холодною водицею, не можу співати.
  • Не хвилюйся пташечко, дам тобі комашечку ( і пішла заварювати цілющий чай)
  • Ой ,бабусю,бабусю, відчини і мерщій допоможи,- знову стукі у двері. Це ведмідь причвалав. Він ягід немитих наївся і в нього живіт болить.
  • На, ведмедику, попий, це цілющий звіробій.

Он зайчисько вже стрибає і на лапку все кульгає.

  • Рятуй,бабусенько,рятуй! Поранив я лапку, кров тече.
  • Не біда,- каже Медуниця,- подорожник цей візьми і до рани приклади.

Дякують усі мешканці лісу бабусі Медуниці. Всім вона допомагає.

Вчитель: Чим бабуся Медуниця лікувала хворих? (Відповіді дітей).

А ви хочете завітати до Зеленої аптеки бабусі Медуниці?

 

Робота в групах.

Вчитель:Тоді відгадайте загадку і тим хто відгадає, бабуся пригостить своїм гостинцем.

 

Загадка 1.

За хатинкою в садочку у зеленому віночку,

Та в червоних намистинках стала пишна молода.

І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти.

За намисто смик, тай укине на язик.

(Калина).

Вчитель: Ось бабуся медуниця передала вам гостинця (вчитель дає на підносі).

  • 6 стаканів з чаєм;
  • 6 одноразових ложечок;
  • Блюдце з перетертою калиною з цукром;
  • гроно калини;
  • карточка з цілющими властивостями калини.

 

Карточка 1.

Ягоди калини їдять при застуді, кашлі, лікують печінку.

Загадка 2.

Рясно в липні зацвітає,

Дуже гарний запах має.

(липа).

Вчитель дає піднос тому хто відгадав.

-6 стаканів з чаєм;

- 6 трубочок;

- блюдце з цвітом;

- чайник з чаєм;

Карточка з цілющими властивостями липи.

 

 

Карточка 2.

При застуді п’ють чай із квітів липи. Відваром полощуть горло при ангіні. Листям і корою лікують опіки і рани.

 

 

Загадка 3.

Стережуть колючки їй

Цвіт весняний запашний.

А осінньої години,

Червонясті намистини.

                              (Шипшина.)

Вчитель дає піднос тому, хто відгадав.

 

-6 стаканів з чаєм;

- 6 трубочок;

- блюдце з ягодами;

- чайник з чаєм;

Карточка з цілющими властивостями шипшини.

 

 

Карточка 3.

Шипшина – лікує шлунок і печінку.

 

 

Загадка 4.

У білому віночку – сонечко засяяло.

                                                         (Ромашка).

Вчитель дає піднос тому, хто відгадав.

 

-6 стаканів з чаєм;

- 6 трубочок;

- блюдце з цвітом;

- чайник з чаєм;

Карточка з цілющими властивостями ромашки.

 

Карточка 4.

Ромашка лікує болі в животі. Нею можна промивати очі, рани.

 

Загадка 5.

Зелений листочок у руці пом'яти,

То умить відчуєш запах …

                                               (м’яти).

 

Вчитель дає піднос тому, хто відгадав.

 

-6 стаканів з чаєм;

- 6 трубочок;

- блюдце з листочками;

- чайник з чаєм;

Карточка з цілющими властивостями м’яти.

 

 

Карточка 5.

М’ятний чай заспокоює, викликає апетит, зміцнює серце.

 

 

Практичне знайомство з лікарськими властивостями.

 

Вчитель: А зараз спробуйте на смак цілющі чаї, які передала вам бабуся Медуниця.

  Я думаю, що ви встигли роздивитися свої гостинці. А ще вона вам передала карточки з інформацією  про рослини. Поділіться нею з нами за таким планом:

  1. Де росте лікарська рослина? (ліс, сад, луг).
  2. Це дерево, кущ, чи трав’яниста   рослина?
  3. Яку частину рослини використовувати?
  4. Які цілющі властивості має?

 

Дитяча презентація лікарських рослин.

Дякую за цікаві розповіді і вважаю, що ви добре запам’ятали рослини, які прикрашають наш край.

 

Робота в зошитах.

  • Відкрийте зошити і самостійно обведіть лікарські рослини.
  • Віднесіть стрілочкою зображені рослини до певної групи (дерева, кущі, трав’янисті рослини).

 

Підсумок уроку.

  • Як ви вважаєте, у якій місцевості рослини мають більше цілющої сили:

 

-коло доріг;

- заводів:

- чи в лісі?

 

Висновок : Збирати лікарські рослини слід в екологічно- чистих місцях.

   «Кубування»

  • Що ви зрозуміли на уроці?

(що всі рослини прикрашають наш рідний край; що серед рослин є багато цілющих; що ліки з рослин не тільки лікують, а й є корисними для організму, і т.д.)

 Тому слід оберігати рослини. Про це ми і поговоримо на наступному уроці. Подумайте від кого і від чого слід оберігати їх.

  • А зараз, на перерві, ви дітки, спробуйте на смак ці чудодійні чаї. А пізніше, ми обов’язково пригостимо і наших гостей.

 

Тож бережіть здоров’я власне,

Поки є на це ще час.

Бо життя таке прекрасне

І воно одне у вас.

До побачення!

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

C:\Users\WWW\Desktop\P3130013.JPG

 

 

 

 

C:\Users\WWW\Desktop\P3130015.JPG

 

 

 

C:\Users\WWW\Desktop\P3130016.JPG

 

 

 

C:\Users\WWW\Desktop\P3130017.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\WWW\Desktop\P3130010.JPG

docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку