РОЛЬ СПІЛКУВАННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Мета: розповісти учням про роль спілкування в житті людини; формувати навички тактовного, цікавого спілкування; сприяти моральному розвитку.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Презентація малюнків учнів «Ким я бачу себе через 20 років»
2. Фронтальна робота
— Відновіть поради «Як досягти успіху».
1. Працюйте...
2. Умійте... на справі (не виконуйте кілька справ одразу)
3. Навчайтесь...
4. Учіться...
5. Не облишайте...
6. Не втрачайте...
7. Отримуйте... і від навчання, і від життя.
8. Успіх приходить до того, хто у нього...
Довідка: зібрано, співпрацювати, зосередитись, спілкуватися, надії, навчання, насолоду, вірить.
— Поясніть, як ви розумієте слова: «Отримуйте міцні знання, ідіть до успіху щодня».
— Завдяки чому люди розуміють одне одного?
— Що таке спілкування?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про роль спілкування в житті людини.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Спробуйте пригадати, до скількох людей і у яких справах вам доводилося звертатися впродовж дня. Якщо скласти стислий перелік таких звернень, ви переконаєтесь, що все наше життя проходить у спілкуванні.
Спілкування — взаємини між людьми, що виявляються в обміні діяльністю, інформацією, досвідом, умінням і навичками, а також результатами діяльності.
Мистецтво спілкування — одна з найголовніших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!
Слово — найбільш виразний засіб людського спілкування. Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недарма говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.
Про вміння користуватися словом писали ще в давнину. У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими... без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».
2. Робота за підручником
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Вправа «Мікрофон»
Учні працюють за завданнями рубрики «Поділися своїми думками».
Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей».
Робота в групах
Учні виконують завдання
— Прочитайте і запам’ятайте висновки. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями та приказками
- Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.
- Яка людина, така її мова.
- Умієш сказати — вмій і змовчати.
- Ласкаві слова — мов весняний день.
- Слово людини здатне обернутися злом.
- Слово — не стріла, а серце пробиває.
- Гарне слово дорожче за гроші.
- У легковажної людини язик довгий.
- Говорить гарно, мов горіхи гризе.
- Сухе дерево безплідне, пусте слово марне.
- Холодне слово поки до серця дійде — льодом стане.
- Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.
- Язик багато може зробити: і настрій піднести, і справу зіпсувати.
- На сухому дереві немає плодів, у порожньому слові — глузду.
2. Цікаво знати!
— Спілкування розпочинається з привітання. Привітання має досить цікаву і давню історію. Історики вважають, що в часи, коли люди не вміли говорити, вони під час зустрічі одне з одним щось буркотіли.
В усі часи люди вітали одне одного. Рухи, жести, слова, якими здавна обмінювалися люди різних країн під час вітання, дуже різноманітні. Хоча привітання у різних народів було різним, воно відображало одну суть: «Я радий тебе бачити».
У багатьох країнах на прощання машуть рукою. А, скажімо, у Греції цей жест зрозуміють як «іди до біса». Якщо в Болгарії кивають головою, ніби погоджуючись, не помиліться, тому що це означає «ні, неможливо». Майже скрізь постукування пальцем по лобі означає «ну й дурень». А в Голландії таким чином висловлюють захоплення: «Як розумно!».
Японці під час привітання схрещують на грудях руки, українці обіймаються і цілуються, росіяни також обіймаються і цілуються в обидві щоки, інколи тричі. Кількість поцілунків усюди різна: у Парижі — чотири, у Бельгії — три, в Англії — один. Американці усміхаються при зустрічі і поплескують одне одного по плечах.
Оригінальними є привітання у лапландців та деяких племен Нової Зеландії. При зустрічі вони труться носами. Туркмени, вітаючись, пхають одне одному руки в рукави халатів, а жителі Тибету знімають правою рукою головний убір, ліву руку закладають за вухо і, нахилившись, показують язик.
3. Вивчення правил спілкування
— Ми спілкуємося в транспорті, за столом, в театрі, у сім’ї, у колі друзів.
Запам’ятайте, чого слід навчитися і до чого прагнути під час спілкування.
- Знати, з ким спілкуватися.
- Не хвилюватися і не боятися.
- Мати теми для розмов та ставити мету спілкування.
- Уміти ставити запитання.
- Тактовно і спокійно говорити.
- Уміти вчасно промовчати.
- Уміти керувати своїм настроєм.
- Прагнути до доброзичливості, справедливості.
- Прагнути, щоб люди були задоволені спілкуванням.
Чого потрібно уникати під час спілкування?
- Не говорити багато.
- Не докучати повчанням.
- Не розповідати про свої хвороби, біди, нещастя.
- Не говорити з іншими про те, що їх не цікавить.
- За можливості уникати критики.
- Не хвилюватися.
- Не говорити монотонно.
- Не говорити довгими реченнями.
- Не говорити спочатку про другорядне, дрібниці.
- Не зловживати мімікою, жестами.
- Не зловживати часом співрозмовника.
— Хоч якими ґречними ми не були в розмові, потрібно завжди пам’ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «будь правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато слів, там мало правди».
4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Завдяки чому люди розуміють одне одного?
— Що таке спілкування?
— Яку роль відіграє спілкування в житті людини?
— Як ви вважаєте, чому кожна людина зацікавлена в тому, щоб уміти говорити, вдало спілкуватися?
— Чи можна за мовою людини судити про її культуру, вихованість?
— Чи позначаються особливості спілкування людей на їхніх взаєминах, настрої, самопочутті й працездатності?
— Що необхідно людині для того, щоб відчувати радість від спілкування?
— Чи можна навчитися правильно спілкуватися з людьми?
— Від якого спілкування слід відмовлятися?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти 3 запитання за темою.