Конспект уроку "Розв’язування задач і вправ з натуральними числами (Вода - це наше життя)"

Про матеріал
Реалізація змістовних наскрізних ліній «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Підприємливість і фінансова грамотність» з використанням місцевого матеріалу при вивченні математики.
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування задач і вправ з натуральними числами

Очікувані результати навчальної діяльності:

Учень

Учень набуває досвіду

має уявлення про натуральні числа;

використовує: властивості арифметичних дій з натуральними числами;

пояснює правила: додавання, віднімання, множення, ділення, порівняння; виконання ділення з остачею;

 

  • додавання, віднімання, множення, ділення, порівняння; виконання ділення з остачею натуральних чисел;
  • порівняння «на око»;
  • записування результатів порівняння;
  • переведення значення величини, яке подане в од-них одиницях вимірювання, у значення величини, подане в інших одиницях вимірювання;
  • перекладу окремих термінів з англійської мови;
  • розв’язування прикладних задач, спрямованих на:
  • краще розуміння практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень);
  • формування екологічно грамотної свідомості і виховання почуття особистої відповідальності за довкілля;
  • формування громадянської відповідальності, дбайливого ставлення до національних багатств;
  • формування життєвих навичок, що сприяють збереженню здоров’я людини і запобігають його руйнації;
  • використання дослідницьких методів: спостереження, порівняння, аналіз;
  • формулювання власних думок,  припущень та висновків.

 

Обладнання: глобус, мензурки із зафарбованою водою, мультимедійна презентація, картки самооцінки, картки з завданнями.

Вважай нещасливим той день і годину,

коли ти не засвоїв нічого нового.

Давньокитайська мудрість

  1. Організаційний етап

 

  1. Повідомлення теми й обговорення з учнями мети та очікуваних результатів навчально-дослідницької діяльності на уроці.

 

 

ІІІ. Етапи навчально-дослідницької діяльності

  1. Слово вчителя (підготовка  до створення проблемної ситуації).

Якось у нас вдома вимкнули воду, і в родині виникли проблеми: неможливо помитися чи випити чаю, випрати речі чи полити квіти. І тут я зрозуміла, що ми просто не помічаємо значимості води, бо звикли до неї.

Вода- це основа життя. Де її можна знайти?

(очікувані відповіді учнів).

Дійсно, вона повсюди.                                              (слайд 3)

На нашій планеті вода –невідємна частина життя, його основа. Усі живі істоти та рослини складаються з води: тварини - на 75%, риби - на 75%, медузи - на 99%, картопля - на 76%, яблука - на 85%, помідори - на 90%, огірки - на 95%.

Навіть людське тіло складається з води   (слайд 4).

На слайді зображено і записано англійською мовою органи людини. Прочитайте, перекладіть і проаналізуйте, скільки води міститься в ньому.

Людський організм на 60-70% складається з води, а дитячий - на 80%.

Для людини найпотрібнішим є кисень, необхідність води є другим за важливістю чинником нашої життєдіяльності. Вода потрібна нам для життя!

 Як відомо, людина може прожити до 6 тижнів без їжі, але без води - у 6 разів менше. Порахуйте.

  Учні роблять усні обчислення

Вчитель. Дійсно, тільки до одного тижня.

Вода - найбільш проста і звична речовина на планеті. Разом з тим, вода таїть у собі безліч загадок. Її досі досліджують учені, фіксуючи все більше цікавих фактів…

З цікавими фактами нас ознайомлять Краплик і Краплинка (слайд 5).

 

Діти, а як ви думаєте, багато чи мало води на Землі? (очікувані відповіді учнів). (слайд 6)

 

Води одночасно багато і мало. Якщо подивитися на глобус, то можна побачити багато синього кольору, а якщо ще й покрутити його, то він узагалі ніби одного кольору - блакитного.

(Учні розкручують глобус і роблять висновок про колір, який переважає на глобусі)        (слайд 7)

Воду слід берегти! У цьому переконують батьки і вчителі, про це говорять удома та в школі, пишуть в книгах і газетах. Виглядає це досить дивно. Навіщо її берегти, якщо її  навколо так багато ?

Відкрутив крани – тече широким струменем. Хочеш  – холодна, хочеш — гаряча. Готуй їжу, купайся, пери.  Довкола — безліч озер, річок, ставків. А якщо поїхати влітку до моря, взагалі перестанеш розуміти, навіщо берегти воду , якщо їй краю немає.

А як ви думаєте, чи всю воду можна споживати?    (слайд 8)

(очікувані відповіді учнів).

Майже вся вода на Землі є солоною. Прісної, необхідної людині для життя, дуже мало в порівнянні з солоною водою. Більшість води зосереджена в айсбергах, льодовиках і сніжних вершинах.

Використовувати її незручно, а доступ до неї обмежений. Запаси річкових, озерних та підземних вод незначні.                 (слайд 9)

Спробуємо провести дослід, щоб наочно оцінити й порівняти кількість прісної та всієї води на планеті.

  1. Практична робота. Скільки прісної води на Землі?

    Ми маємо два мірні циліндри (по 500 мл) з поділками.

Наллємо в один мірний циліндр 500 мл підфарбованої рідини. Умовно це вся вода на Землі –  прісна і солона вода разом.

У скільки разів менше прісної, ніж усієї? (у 50 разів)

Скільки маємо налити підфарбованої рідини в другий мірний циліндр (умовно - прісна вода)? (Діти  обчислюють і роблять висновок, що це 10 мл)

  1. Підбиття підсумків практичної роботи.

Дуже маленька частина всього об’єму води припадає на прісну, а доступної води ще менше. Доступна людям вода – це лише 4 краплини з літра води!  (слайд 10)                                                                                                                 

Уже сьогодні мешканці  багатьох країн світу  відчувають гостру нестачу питної води                                                                                                                       (слайд 11)

Екологи підрахували: якщо такими темпами    споживати воду, то вже до 2100 року вона зникне    (слайд 12)                                                                                      

  1. Спонукання до висновку  (слайд 13)                                                                       

То чи потрібно берегти воду? І що для цього варто робити?

  1. Створення проблемної ситуації.

Користуючись водою щодня, ми не замислюємось над тим, яким чином вона потрапляє в наші квартири. А як ви думаєте: звідки береться вода? (діти роблять припущення)

А чи хочете ви дізнатися? Для цього вам слід виконати завдання.

 Хто швидше розв’яже? (слайд 14)

  1.  Пошук відповіді на проблемне питання.

Тепер дізнаємося, як вода опиняється в наших домівках.

Вона потрапляє аж із села Тисменичани Надвірнянського району     (слайд 15)

 

Подання води до наших домівок є складним і водночас цікавим процесом, який включає водозабір, водопідготовку, акумуляцію та зберігання води в спеціальних резервуарах і, нарешті, подачу до розподільчої мережі                     (слайд 16)

Першим етапом на шляху води до наших домівок є підняття її з надр свердловини на поверхню. Таких свердловин є аж 4. Спробуйте дізнатися їх глибину (Усний рахунок)  (слайд 17)

Справді, глибина кожної свердловини 18 м.

Наступний етап: двома магістральними трубами довжиною приблизно 12 км вода подається до резервуарів.

І знову завдання від Краплика                                                                  (слайд 18) :  

За який час вода подолає відстань по трубі від водозабору до резервуару, якщо вона рухається зі швидкістю 6 км/год? Визначте, більше чи менше 1м вона проходить за секунду? (більше 1 м/с)

Далі вода потрапляє до трьох резервуарів, де накопичують і знезаражують.

Нас зустрічає Краплинка, яка вже приготувала завдання (слайд 19)

Після цього вода подається до наших домівок  (слайд 20)

  1. Самооцінка.

Учні оцінюють, чи легко вони виконували завдання чи ні.

 

 

 

  1. Цікавинка зі скриньки

А чи знаєте ви, яка загальна довжина водопровідних труб нашого містечка? (44км).  Це відстань до Івано-Франківська і назад. Багато це чи мало? (слайд 21)     

Разом із Крапликом і Краплинкою  ми пройшли довгий і водночас цікавий шлях води до наших домівок.  Тому  трішки відпочинемо.

  1.  Хвилинка відпочинку.                       (слайд 22)

        Гімнастика для очей.

 

  1.  Проблемна ситуація.

Діти, а як ви думаєте, чи дорога вода?        (слайд 23)  

  1 м³, тобто 1000 л, коштує близько 20 грн.

Порахуйте, скільки коштує 1л води? (1 л води коштує 2 копійки)

Багато це чи мало? (учні  аналізують і роблять відповідні висновки)

Є  багато родин, в яких дуже бережливо ставляться до води.

Спробуймо заглянути в дім, у якому бережуть воду, і дізнаймося, яким чином  і навіщо вони це роблять.          (слайд 24)  

Діти об’єднуються в три групи і отримують завдання, яке виконують і презентують.

  1. Марічка прочитала в інтернеті: воду можна значно зекономити при чищенні зубів, і вирішила спробувати. За хвилину з крана витікає 6 літрів води. Марічка чистить зуби 3 хвилини.

Скільки води вона збереже, чистячи зуби, якщо перекриє кран?

Скільки води збереже сім’я з 5 людей, якщо всі чистять зуби 2 рази в день?

 Скільки грошей зекономить сім’я за 1 день? За 1 місяць? (слайд 25)    

Порада від Марічки

 Економія води — це лише звичка: перекривайте кран, поки ви чистите зуби, або користуйтеся склянкою для полоскання рота (слайд 26)  

  1. У ванній кімнаті протікає несправний кран. Дідусь підставив склянку (200 мл), і вона наповнилася за 12 хвилин. Скільки набереться води за 1 годину? За 1 день?

Скільки грошей втратить сім’я через несправний кран, якщо його не відремонтувати протягом 1 місяця?  (слайд 27)  

 Порада від дідуся

Стежте за станом сантехніки та вчасно її ремонтуйте.

З крана, що протікає, щомісяця виливаються сотні й тисячі літрів води.

Такого об`єму води вистачило б для кількох ванн (слайд 28)  

 

  1. Мама з татом повернулися з роботи дуже втомленими. Мама хотіла прийняти ванну, а тато – душ. На миття у душі витрачається приблизно 10 літрів води за 1 хвилину. Тато приймає душ 5 хвилин. Щоб прийняти ванну, потрібно в 4 рази більше води, ніж витрачає тато. Скільки води зекономить тато в порівнянні з мамою?

А скільки грошей збереже родина за 1 день? За 1 місяць? За 1 рік? (слайд 29)  

Порада від матусі й татуся

Намагайтеся частіше користуватися душем, і рідше - ванною.

Так витрати води зменшаться вдвічі-втричі. (слайд 30)

Порада від бабусі

Мийте посуд не під струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою.

А головне — не забувайте перекривати воду! (слайд 31-32)  

  1. Висновок

Якщо сім’я заощадить хоча б 20 відсотків водопровідної води від звичного обсягу, то за рік такою кількістю води можна наповнити озеро діаметром 200 і глибиною 2 метри! (слайд 33)

  1. Самооцінка.

Учні оцінюють, чи легко вони виконували завдання чи ні.

Узагальнюємо правила економного використання води:   (слайд 34)

ІV. Домашнє завдання

Родина за 10 днів витратила 3600 л води. На скільки днів вистачить цієї води, якщо при економії сім’я витратить за день на 60 л менше? (слайд 35)                                                                                                          

  V. Підбиття підсумків уроку.

Молодці! Гарно попрацювали і дізналися цікаві факти від Краплика і Краплинки.

 Поділіться думками про наш урок (слайд 36)  

Ці поради можуть здатися несуттєвими.

Але подумайте: чого можна досягнути, якщо кожен візьме за правило дотримуватися цих настанов?

Результат буде феноменальним: за оцінками вчених, ці заходи дадуть змогу знизити загальне споживання води втричі (слайд 37)  

(слайд 38)  

(слайд 39)  

(слайд 40)  

 

 

 


Додаток 1.


Додаток 2.

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку