Тема: Розв’язування задач і вправ з натуральними числами
Очікувані результати навчальної діяльності:
Учень |
Учень набуває досвіду |
має уявлення про натуральні числа; використовує: властивості арифметичних дій з натуральними числами; пояснює правила: додавання, віднімання, множення, ділення, порівняння; виконання ділення з остачею;
|
|
Обладнання: глобус, мензурки із зафарбованою водою, мультимедійна презентація, картки самооцінки, картки з завданнями.
Вважай нещасливим той день і годину,
коли ти не засвоїв нічого нового.
Давньокитайська мудрість
ІІІ. Етапи навчально-дослідницької діяльності
Якось у нас вдома вимкнули воду, і в родині виникли проблеми: неможливо помитися чи випити чаю, випрати речі чи полити квіти. І тут я зрозуміла, що ми просто не помічаємо значимості води, бо звикли до неї.
Вода- це основа життя. Де її можна знайти?
(очікувані відповіді учнів).
Дійсно, вона повсюди. (слайд 3)
На нашій планеті вода –невід’ємна частина життя, його основа. Усі живі істоти та рослини складаються з води: тварини - на 75%, риби - на 75%, медузи - на 99%, картопля - на 76%, яблука - на 85%, помідори - на 90%, огірки - на 95%.
Навіть людське тіло складається з води (слайд 4).
На слайді зображено і записано англійською мовою органи людини. Прочитайте, перекладіть і проаналізуйте, скільки води міститься в ньому.
Людський організм на 60-70% складається з води, а дитячий - на 80%.
Для людини найпотрібнішим є кисень, необхідність води є другим за важливістю чинником нашої життєдіяльності. Вода потрібна нам для життя!
Як відомо, людина може прожити до 6 тижнів без їжі, але без води - у 6 разів менше. Порахуйте.
Учні роблять усні обчислення
Вчитель. Дійсно, тільки до одного тижня.
Вода - найбільш проста і звична речовина на планеті. Разом з тим, вода таїть у собі безліч загадок. Її досі досліджують учені, фіксуючи все більше цікавих фактів…
З цікавими фактами нас ознайомлять Краплик і Краплинка (слайд 5).
Діти, а як ви думаєте, багато чи мало води на Землі? (очікувані відповіді учнів). (слайд 6)
Води одночасно багато і мало. Якщо подивитися на глобус, то можна побачити багато синього кольору, а якщо ще й покрутити його, то він узагалі ніби одного кольору - блакитного.
(Учні розкручують глобус і роблять висновок про колір, який переважає на глобусі) (слайд 7)
Воду слід берегти! У цьому переконують батьки і вчителі, про це говорять удома та в школі, пишуть в книгах і газетах. Виглядає це досить дивно. Навіщо її берегти, якщо її навколо так багато ?
Відкрутив крани – тече широким струменем. Хочеш – холодна, хочеш — гаряча. Готуй їжу, купайся, пери. Довкола — безліч озер, річок, ставків. А якщо поїхати влітку до моря, взагалі перестанеш розуміти, навіщо берегти воду , якщо їй краю немає.
А як ви думаєте, чи всю воду можна споживати? (слайд 8)
(очікувані відповіді учнів).
Майже вся вода на Землі є солоною. Прісної, необхідної людині для життя, дуже мало в порівнянні з солоною водою. Більшість води зосереджена в айсбергах, льодовиках і сніжних вершинах.
Використовувати її незручно, а доступ до неї обмежений. Запаси річкових, озерних та підземних вод незначні. (слайд 9)
Спробуємо провести дослід, щоб наочно оцінити й порівняти кількість прісної та всієї води на планеті.
Ми маємо два мірні циліндри (по 500 мл) з поділками.
Наллємо в один мірний циліндр 500 мл підфарбованої рідини. Умовно це вся вода на Землі – прісна і солона вода разом.
У скільки разів менше прісної, ніж усієї? (у 50 разів)
Скільки маємо налити підфарбованої рідини в другий мірний циліндр (умовно - прісна вода)? (Діти обчислюють і роблять висновок, що це 10 мл)
Дуже маленька частина всього об’єму води припадає на прісну, а доступної води ще менше. Доступна людям вода – це лише 4 краплини з літра води! (слайд 10)
Уже сьогодні мешканці багатьох країн світу відчувають гостру нестачу питної води (слайд 11)
Екологи підрахували: якщо такими темпами споживати воду, то вже до 2100 року вона зникне (слайд 12)
То чи потрібно берегти воду? І що для цього варто робити?
Користуючись водою щодня, ми не замислюємось над тим, яким чином вона потрапляє в наші квартири. А як ви думаєте: звідки береться вода? (діти роблять припущення)
А чи хочете ви дізнатися? Для цього вам слід виконати завдання.
Хто швидше розв’яже? (слайд 14)
Тепер дізнаємося, як вода опиняється в наших домівках.
Вона потрапляє аж із села Тисменичани Надвірнянського району (слайд 15)
Подання води до наших домівок є складним і водночас цікавим процесом, який включає водозабір, водопідготовку, акумуляцію та зберігання води в спеціальних резервуарах і, нарешті, подачу до розподільчої мережі (слайд 16)
Першим етапом на шляху води до наших домівок є підняття її з надр свердловини на поверхню. Таких свердловин є аж 4. Спробуйте дізнатися їх глибину (Усний рахунок) (слайд 17)
Справді, глибина кожної свердловини 18 м.
Наступний етап: двома магістральними трубами довжиною приблизно 12 км вода подається до резервуарів.
І знову завдання від Краплика (слайд 18) :
За який час вода подолає відстань по трубі від водозабору до резервуару, якщо вона рухається зі швидкістю 6 км/год? Визначте, більше чи менше 1м вона проходить за секунду? (більше 1 м/с)
Далі вода потрапляє до трьох резервуарів, де накопичують і знезаражують.
Нас зустрічає Краплинка, яка вже приготувала завдання (слайд 19)
Після цього вода подається до наших домівок (слайд 20)
Учні оцінюють, чи легко вони виконували завдання чи ні.
А чи знаєте ви, яка загальна довжина водопровідних труб нашого містечка? (44км). Це відстань до Івано-Франківська і назад. Багато це чи мало? (слайд 21)
Разом із Крапликом і Краплинкою ми пройшли довгий і водночас цікавий шлях води до наших домівок. Тому трішки відпочинемо.
Гімнастика для очей.
Діти, а як ви думаєте, чи дорога вода? (слайд 23)
1 м³, тобто 1000 л, коштує близько 20 грн.
Порахуйте, скільки коштує 1л води? (1 л води коштує 2 копійки)
Багато це чи мало? (учні аналізують і роблять відповідні висновки)
Є багато родин, в яких дуже бережливо ставляться до води.
Спробуймо заглянути в дім, у якому бережуть воду, і дізнаймося, яким чином і навіщо вони це роблять. (слайд 24)
Діти об’єднуються в три групи і отримують завдання, яке виконують і презентують.
Скільки води вона збереже, чистячи зуби, якщо перекриє кран?
Скільки води збереже сім’я з 5 людей, якщо всі чистять зуби 2 рази в день?
Скільки грошей зекономить сім’я за 1 день? За 1 місяць? (слайд 25)
Порада від Марічки
Економія води — це лише звичка: перекривайте кран, поки ви чистите зуби, або користуйтеся склянкою для полоскання рота (слайд 26)
Скільки грошей втратить сім’я через несправний кран, якщо його не відремонтувати протягом 1 місяця? (слайд 27)
Порада від дідуся
Стежте за станом сантехніки та вчасно її ремонтуйте.
З крана, що протікає, щомісяця виливаються сотні й тисячі літрів води.
Такого об`єму води вистачило б для кількох ванн (слайд 28)
А скільки грошей збереже родина за 1 день? За 1 місяць? За 1 рік? (слайд 29)
Порада від матусі й татуся
Намагайтеся частіше користуватися душем, і рідше - ванною.
Так витрати води зменшаться вдвічі-втричі. (слайд 30)
Порада від бабусі
Мийте посуд не під струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою.
А головне — не забувайте перекривати воду! (слайд 31-32)
Якщо сім’я заощадить хоча б 20 відсотків водопровідної води від звичного обсягу, то за рік такою кількістю води можна наповнити озеро діаметром 200 і глибиною 2 метри! (слайд 33)
Учні оцінюють, чи легко вони виконували завдання чи ні.
Узагальнюємо правила економного використання води: (слайд 34)
ІV. Домашнє завдання
Родина за 10 днів витратила 3600 л води. На скільки днів вистачить цієї води, якщо при економії сім’я витратить за день на 60 л менше? (слайд 35)
V. Підбиття підсумків уроку.
Молодці! Гарно попрацювали і дізналися цікаві факти від Краплика і Краплинки.
Поділіться думками про наш урок (слайд 36)
Ці поради можуть здатися несуттєвими.
Але подумайте: чого можна досягнути, якщо кожен візьме за правило дотримуватися цих настанов?
Результат буде феноменальним: за оцінками вчених, ці заходи дадуть змогу знизити загальне споживання води втричі (слайд 37)
(слайд 38)
(слайд 39)
(слайд 40)
Додаток 1.
Додаток 2.