Середовища існування тварин. Поведінка тварин
Мета:
Учні повинні:
знати: середовища існування тварин, шляхи пристосування живих істот до умов існування, особливості їх поведінки в певних умовах;
уміти: характеризувати зміни в організмі тварин унаслідок дії умов довкілля, обґрунтовувати результати цих пристосувань.
Основні терміни: середовище існування, поведінка, навичка, інстинкт.
Обладнання: таблиця «Оболонки Землі», малюнки із зображенням тварин різних кліматичних зон та середовищ життя, картина В.Петера «Адам і Єва в земному раю», акваріум, відеофільм «Мова жестів».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Складання сенканів
Учні складають сенкани на теми: «Дихання», «Живлення», «Ріст», «Розвиток», «Розмноження».
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Аналіз картини
Завдання
Розгляньте картину В.Петера «Адам і Єва в земному раю». Що на ній зображено? У чому полягає взаємозв'язок тематики картини з предметом, який ми вивчаємо?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Екологія як наука. Внесок Е. Геккеля у становлення біології.
Розповідь учителя
2. Поняття про місце існування тварин, середовища існування.
Інтерактивна методика «Мозковий штурм»
Завдання
Зображені на малюнках тварини розподіліть на групи залежно від їх «адреси проживання».
3. Класифікація середовищ існування. Вплив факторів середовища на тварин.
Самостійна робота з підручником
4. Поведінка тварин. Етологія — наука про спадкову поведінку.
1) Розповідь учителя
Термін «етологія» введений у біологію в 1859 р. французьким зоологом І. Жоффруа Сент-Ілером. Об'єкт дослідження етології — поведінка тварини у природному оточенні. З погляду етології, поведінка тварин залежить від стимулу (ключових подразників) і внутрішніх процесів та агентів (наприклад, гормонів).
Типи поведінки тварин
Характеристика інстинктів:
а) специфічні для кожного виду;
б) спадково закріплені (навчатися не потрібно);
в) вироблялися в ході природного добору;
г) можуть являти собою складну діяльність;
ґ) інстинкт — жорстко закріплена форма поведінки;
д) інстинкт поведінки — виконання певних доцільних дій у відповідь на зміни середовища.
(Можна також підготувати повідомлення учнів про дослідження зоологів К.Лоренцо (вивчав галок, що гніздилися на горищі, «ручних» білих гусей) і Н. Тінбергена (вивчав чайок, риб-колючок, ос).)
2) Перегляд відеофрагмента «Інстинкт страху»
З фільму видно, що цілісний поведінковий акт — це переплетення вроджених і набутих комплексів. Умови життя можуть змінювати інстинктивну форму поведінки. Вроджені здібності удосконалюються в результаті навчання.
Навичка — здатність поведінки, набута в індивідуальному житті й закріплена у результаті вправ.
3) Перегляд відеофрагмента «Мова жестів»
Завдання.
Спробуйте визначити, про який тип поведінки йдеться (мова жестів шимпанзе). Дайте визначення інтелектуальної поведінки і наведіть приклади.
4) Гра «Копіювання» Учні (по двоє) сідають спиною один до одного. Одному з них вручається картка з малюнком, іншому — олівець і чистий аркуш, на якому він має намалювати цей малюнок зі слів першого учня.
Перший учень робить підказки, користуючись термінами з геометрії (пряма, крива, прямокутник тощо) або детально описує, як треба малювати (наприклад: у лівому верхньому куті ставиш крапку, від неї вправо проводиш лінію довжиною 2 см тощо). Давати додаткові пояснення і бачити те, що малює партнер, не можна.
(Ступінь ефективності визначається кількістю малюнків, що мають подібність з оригіналами.)
Висновок. Поведінка – сукупність проявів активності живих організмів, спрямованої на встановлення життєво-необхідних зв'язків із навколишнім середовищем. Розвиток типів поведінки у тваринному світі характеризується тим, що значення природжених форм поведінки стає меншим, а велику роль відіграють набуті типи поведінки.
IV. Осмислення об'єктивних зв'язків. Проблемне навчання
Проблемні завдання
— Поясніть приклад: різні види короїдів тісно зв'язані з певними видами деревних порід. На одному дереві одні види заселяють стовбур у нижній частині, інші – у верхній, деякі оселяються тільки на гілках, а деякі — лише на коренях. Яке значення має відмінність у виборі місць існування?
V. Підсумки уроку 1) Аналіз епіграфа уроку
2) Оцінювання знань учнів
VI. Домашнє завдання