14 квітня о 15:00Вебінар: Дистанційне навчання: від побудови системи до зміни цінностей

Конспект уроку "Синтез органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини "

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріала з удосконаленням знань, умінь, навичок.

Для з'ясування напрямків синтезу органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини; закріплення знань про кам'яне вугілля, його склад, процеси та продукти його переробки; вміння характеризувати напрямки охорони навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини та використання продуктів її переробки; для розвитку логічного мислення учнів.


Перегляд файлу

Тема:                       Синтез органічних сполук різних класів

                                      на основі вуглеводневої сировини 

 

 

Мета уроку:  з’ясувати напрямки синтезу органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини; закріпити знання про кам’яне вугілля, його склад, процеси та продукти його переробки, про основні види палива та їх значення в енергетиці країни; вміти характеризувати напрямки охорони навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини та використання продуктів її переробки; розвивати логічне мислення учнів.

 

 

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал для роботи в групах мультимедійна дошка.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріала з удосконаленням знань, умінь, навичок.

 

  1. Організаційний етап
  2. Оголошення теми й мети уроку  (презентація – слайд 1 і 2)
  3. Актуалізація опорних знань

Що таке вугілля? Який його склад? Який основний метод переробки кам’яного вугілля?

Вугілля — горючий матеріал, головна складова частина якого — вуглець. Різновиди вугілля можуть бути природними та штучними. До перших належать: торф, лігніт, кам’яне вугілля, антрацит; до других: кокс, ретортне вугілля, деревне вугілля, брикет. (презентація – слайд 3)

Ретортне вугілля, залишок кам’яного вугілля при отриманні світильного газу; важке, щільне, без домішок, сталевого кольору, йде на пристр. гальванічних батарей. Деревне вугілля отримують або обпаленням в купах при неповному згоранні дерева, або сухою перегонкою дерева, тобто при розжарюванні його без доступу повітря. Деревне вугілля використовується для металургійного виробництв (виплавка заліза), у кузнях (кування заліза), для зварювання заліза. Здатність вугілля поглинати гази й багато рідини дозволяє застосовувати його як засіб для очищення рідин від сивушного масла, офарблюючих речовин.

Антрацит — викопне вугілля. Належить до кам’яновугільних порід, містить 90-94% вуглецю. Колір від оксамитово- до залізно-чорного із сильним блиском скляним або напівметалічним; твердіший за буре та звичайне кам’яне вугілля. Ефективний горючий матеріал, але горить тільки при сильній тязі повітря, без полум’я (або з дуже слабким); без запаху й диму.

Кам’яне вугілля — тверда пальна корисна копалина рослинного походження; різновид вугіллів копалин із високим умістом вуглецю й більшою щільністю, ніж у бурого вугілля. Є щільною породою чорного, іноді сіро-чорного кольору з блискучою, напівматовою або матовою поверхнею. Містить 75-97% і більше вуглецю; 1,5-5,7% водню; 1,5-15% кисню; 0,5-4% сірки; до 1,5% азоту; 2-45% летких речовин; кількість вологи коливається від 4 до 14%; золи — зазвичай від 2-4% до 45%. Вища теплота згорання, у перерахунку на сухий беззольний стан К. в., не менше 30,5-36,8 мДж/кг.

Викладач: Пригадаємо види вуглеводневої сировини ( слайд 4) та основні продукти переробки вуглеводневої сировини (слайд 5)

 А тепер серед запропонованих формул знайдіть вуглеводні і дайте їм назву (слайд 6).

Завдання наступного слайду відкриває вам формулу спиртів, альдегідів та карбонових кислот. З’ясуймо належність цих формул до класів (слайд 7). 

 

  1. Основна частина уроку

 

Викладач: Органічний синтез — розділ хімії, що вивчає різні способи, методики, засоби визначення, апаратуру тощо для одержання органічних сполук і матеріалів, а також сам процес їхнього одержання в лабораторних умовах чи промисловості. З допомогою органічного синтезу добувають безліч різноманітних органічних речовин. Ця галузь хімії почала стрімко розвиватися лише з розвитком капіталістичного виробництва, аби задовольнити зрослий попит на пальне, мастила, барвники тощо. Вагомий внесок у розвиток синтетичної органічної хімії зробили й українські науковці: П. П. Алексєєв, О. В. Багатський, М. А. Валяшко, А. І. Кипріанов, О. В. Кірсанов, С. М. Реформатський, В. П. Яворський та ін.

Завдання

За допомогою додаткової літератури дайте відповіді на такі питання:

а) Поміркуйте й висловіть припущення: для добування яких речовин доцільно використовувати органічний синтез?

б) Які переваги органічного синтезу?

(Насамперед це спосіб добування сполук з унікальними властивостями, які не трапляються в природі. Найпростіший приклад такої речовини з-поміж вивчених вами - поліетилен, без якого важко уявити сучасне життя.)

в) Наведіть кілька прикладів природних і синтетичних органічних сполук, відомих вам із повсякденного життя.

г) За якою ж ознакою численні органічні сполуки класифікують на природні й синтетичні?

Насамперед за джерелами їхнього видобування. Цю класифікацію спрощено відображає схема. (слайд 8)

 

 

http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image079.jpg

Із природних джерел органічні речовини виділяють переважно в готовому вигляді або завдяки переробці природної сировини. Наприклад, вивчаючи вуглеводні, ви дізналися, що метан і його гомологи видобувають із природного газу, нафти, кам’яного вугілля. Тому ці речовини можна класифікувати як природні органічні сполуки. Натомість етилен і ацетилен через високу реакційну здатність у природі майже не трапляються, тому в лабораторних умовах і промисловості їх синтезують з інших речовин.

Проектуємо на екран схему поділу органічних речовин на природні й синтетичні. (слайд 9)

image77

Наводимо приклади природних і синтетичних органічних сполук.

Наводимо приклади добування речовин деяких класів органічних сполук (вивчених у курсі органічної хімії 9 класу).

1) Природний газ — метан.

Неповний розклад метану за t = 1500 °С:

2СН4 http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image080.gif С2Н2 + 3Н2 — утворюється ацетилен

Повний розклад — утворюється сажа:

СН4 http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image080.gifС + 2Н2

2) Синтез із вугілля:   http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image081.jpg

3) Гідрування й дегідрування вуглеводнів, одержаних з метану:

http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image083.jpg

4) Гідратація — приєднання води до алкенів, алкінів:

image79

5) Дегідратація — відщеплення води:

image80

6) Гідрогенгалогенування — приєднання гідрогенгалогенових кислот НСl, НВr, НІ до алкенів, алкінів:

image81

Також може відбуватися зворотна реакція дегідрогенгалогенування:

image76

7) Окиснення альдегідів до карбонових кислот, наприклад, реакція «срібного дзеркала»:

image87

8) Реакція Вюрца — подовження карбонового ланцюга:

image88

9) Одержання жирів:

image83

10) Зворотна реакція — гідроліз жирів, наприклад лужний гідроліз:

http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image091.jpg

11) Реакція фотосинтезу — утворення вуглеводів:

image89

12) Спиртове бродіння глюкози:

image90

13) Реакція утворення дипептиду з амінокислот:

image84

14) Реакція полімеризації:

http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image095.jpg

Хочу звернути вашу увагу на деякі базові схеми органічного синтезу (слайд 10, 11, 12)

Пригадаймо, що в основі добування багатьох важливих для хімічної промисловості продуктів є галоген похідні вуглеводнів. Тож запишемо наступну схему. (слайд 13)

 

  1. Узагальнення й закріплення знань.

 

 

1) Закінчіть рівняння реакцій:

http://www.subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image096.jpg

2) Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:

image91

3) Розв’язуємо задачу.

У результаті спалювання 10 г антрациту утворилося 18 л карбон(ІV) оксиду (н. у.). Обчисліть масову частку вуглецю в антрациті.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

 

VIII. Домашнє завдання

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
21 липня 2018
Переглядів
3657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку