Конспект уроку "Світовий океан та його частини"

Про матеріал

Тема: Світовий океан та його частини.

Мета: ознайомити учнів із поняттями «океан», «море», «протока», «затока», та іншими суттєвими ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану; продовжити формувати вміння й навички роботи з контурними картами, атласами; сприяти розвитку зв'язного мовлення, слухового сприймання, корегувати вимову; розвивати пам´ять, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до водойм. навколишнього середовища.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Світовий океан та його частини

Мета:  ознайомити учнів із поняттями «океан», «море», «протока», «затока», та іншими суттєвими ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану; продовжити формувати вміння й навички роботи з контурними картами, атласами; сприяти розвитку зв’язного мовлення, слухового сприймання, корегувати вимову; розвивати пам´ять, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до водойм навколишнього середовища.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

Бесіда за запитаннями

  • Що таке Гідросфера?
  • Які води Гідросфери ви знаєте?
  • Назвіть води Атмосфери?
  • Ви назвали моря, океани, затоки, хмари, річки, опади.  Які частини Гідросфери зображені на карті?
  • Яким кольором вони позначені?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Розповідь вчителя

Океан займає 2/3 площі земної поверхні. Ви знаєте, що океан це водяний простір, вода випаровується, а потім у вигляді опадів знову випадає на Землю. Тому знання про Світовий океан не тільки орієнтуватися на карті, але й пояснювати багато природних явищ. Сьогодні на уроці ми з вами розпочнемо докладне знайомство з найбільшою частиною гідросфери – Світовим океаном, і дізнаємося, з яких частин у свою чергу складається він сам.

ІV. Повідомлення теми уроку

 Отже, тема уроку : Світовий океан та його частини. (Відкрийте зошити і запишіть тему уроку) Слайд 1

V. Вивчення нового матеріалу

Проблемне питання: (Слайд 2)

  • ЧИ ЗАСЛУГОВУЄ ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ НАЗИВАТИСЯ БЛАКИТНОЮ ПЛАНЕТОЮ?

1) Океани

Розповідь вчителя.

Вам уже відомо, що всі океани і моря на нашій планеті з´єднані між собою. Разом вони утворюють єдиний водний простір – Світовий океан . Світовий океан – найбільша частина Гідросфери. Він займає 71 % поверхні земної кулі. Світовий океан – неперервний: з будь – якої його точки можна дістатися в будь-яку іншу, не перетинаючи суходіл. (Слайд 3,4)

Світовий океан – найбільша частина гідросфери. (Слайд 5)

Запишіть визначення в зошит.

 Єдиний світовий океан поділяється на великі основні частини – окремі океани, їх чотири: (Слайд 6)

 - Тихий океан;

- Атлантичний;

- Індійський;

- Північний Льодовитий.

Давайте розглянемо кожен з них. (Слайд 7)

Найбільшим і найглибшим з океанів є Тихий океан. Він займає половину площі Світового океану – майже 180 млн.кв. км. Омиває Євразію, Австралію, Антарктиду, Півн. та Півд.  Америки.

Атлантичний океан в двічі менший за площею, ніж Тихий. Давня назва «західний», найдовший. Він витягнутий з півночі на південь. Омиває всі материки крім Австралії. (Слайд 8)

Третім за площею і другим за глибиною є Індійський океан – найтепліший, він розташований переважно в Південній півкулі. Омиває всі материки крім Півн. та Півд. Америки.

Північний Льодовитий океан має найменші площу і глибину з усіх океанів.

Він розташований за Північним полярним колом, тому центральна його частина завжди вкрита кригою. Омиває Північну Америку та Євразію.

Робота з картою і атласом 

(Вчитель показує океани на карті, а діти розглядають їх в атласі с.18-19 )

Робота з контурними картами

(Відкрийте контурні карти на с. 10-11 і позначте океани)

2) Моря, Затоки і Протоки

Розповідь вчителя

В усіх океанах є моря. (Слайд 9)

Море – це частина океану, яка відокремлена від нього ділянкою суші. (запишіть) (Слайд 10)

Море відрізняється від океану властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, що живуть в ньому.

Від океану, море відділене островами та півостровами.

  • Які моря є в Україні? (показати на карті)

Ще є Середземне, Біле, Червоне, Жовте, Берингове, Японське та багато інших.

Завдання  (Слайд 11)

  • Користуючись фізичною картою океанів визначте, в які океани впадають ці моря?

(Слайд 12) Перевіримо:

  • Чорне, Азовське, Середземне – впадають в Атлантичний океан.
  • Червоне, Аравійське – впадають в Індійський океан.
  • Лаптєвих, Баренцове, Біле – впадають в  Північний Льодовитий океан.
  • Японське, Жовте, Берингове – впадають у Тихий океан.

В залежності від розташування ділянок суходолу в морях і океанах виділяють затоки і протоки.

Відкрийте підручники на с. 138-139 і знайдіть визначення Затока. Прочитайте і запишіть в зошит.

(Слайд13, 14,15)

Є такі затоки: Бенгальська, Біскайська і Мексиканська.

Протокавузька частина водного простору. (Слайд 16) Запишіть у зошит.

Є такі протоки: Барінгова – з’єднує Північний Льодовитий океан з Тихим, Дрейка, Гібралтарська, яка з’єднує Середземне море з Атлантичним океаном.

3) Суходіл в океані.

Серед вод Світового океану розміщується суходіл.( слайд 17)

Материк – величезна ділянка суходолу з усіх боків оточена морями або океанами. На Земній кулі 6 материків: Євразія, Північна та Південна Америки, Африка, Антарктида – найхолодніший та Австралія – найменший материк. ( Вчитель показує на карті, а діти позначають в контурних картах)                              

Острови – невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою. ( слайд 18).  Найбільший острів земної кулі – Гренландія,( слайд 19)  також є Мадагаскар, Ява, Нова Гвінея, Нова Зеландія.

На краях материків виступають півострови, які далеко вдаються в водний простір. ( слайд 20 ). Найбільшими півостровами є : Аравійський, Лабрадор, Сомалі,  Індостан, Індокитай. ( Розглянути в атласі).

Фізкульхвилинка.

«Живе — неживе»

Вчитель називає об'єкт. Якщо він належить до живої природи, діти піднімають вгору руки, якщо до неживої – присідають

 каміння, земля, береза, пролісок, планета, собаки вітер, сніг, ведмідь, сонце, калина, хмара, синиця, гора, мураха, зебра, океан.

4. Охорона вод.

- Як ви гадаєте, чи можна забруднювати води? Чому?

Річка, яка протікає в місті Суми, має назву – Сумка, вона впадає в річку Псел, а Псел в свою чергу впадає в Чорне море. Якщо ви забрудните її, то забруднюватися буде весь ланцюг, будуть гинути мешканці вод. Тому, не можна залишати сміття, а навпаки, охороняти води від забруднення.

VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.

  1. Бесіда за питаннями.
  • Що таке Світовий океан?
  • Назвіть основні частини Світового океану?
  • Що таке море? Наведіть приклади.
  • Що таке острів?
  • Скільки материків на Земній кулі? Назвіть їх.
  1. Гра « Що зайве?»

Індійський, Атлантичний, Африка, Тихий.

Чорне, Тихий, Середземне, Азовське.

Острів, Півострів, Океан, Материк.

  1. Розгадати кросворд.( слайд 24)

1 – Невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою ( острів)

2 – Частина океану, яка відокремлена від нього ділянкою суші ( море).

3 – Другий за розмірами океан(Атлантичний)

4 – Третій за площею і другий за глибиною океан ( Індійський)

5 – Найбільший і найглибший океан ( Тихий).

VІІ. Підсумок уроку. Оцінення учнів.

Заключне слово вчителя.

  • Світовий океан займає 71 % поверхні Землі.
  • До складу Світового океану входять 4 океани, які в свою чергу складаються з морів, заток, проток;
  • Океани розділені материками, островами, півостровами. ( слайд 25)

Отже, повернемося до питання, яке звучало на початку уроку: ЧИ ЗАСЛУГОВУЄ ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ НАЗИВАТИСЯ БЛАКИТНОЮ ПЛАНЕТОЮ? ( Так, можемо, тому що Світовий океан займає більшу частину нашої планети)

VІІІ.  Домашнє завдання:   Чит. §28, с. 138-141, пит.2;
вивч. визначення;  познач. моря на конт. картах;
* підг. повід про острів.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Інкл
Додано
8 травня 2023
Переглядів
507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку