Тема: Світовий океан та його частини.
Мета: ознайомити учнів із поняттями «океан», «море», «протока», «затока», та іншими суттєвими ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану; продовжити формувати вміння й навички роботи з контурними картами, атласами; сприяти розвитку зв'язного мовлення, слухового сприймання, корегувати вимову; розвивати пам´ять, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до водойм. навколишнього середовища.
1
Тема: Світовий океан та його частини
Мета: ознайомити учнів із поняттями «океан», «море», «протока», «затока», та іншими суттєвими ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану; продовжити формувати вміння й навички роботи з контурними картами, атласами; сприяти розвитку зв’язного мовлення, слухового сприймання, корегувати вимову; розвивати пам´ять, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до водойм навколишнього середовища.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, інтерактивна дошка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Бесіда за запитаннями
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Розповідь вчителя
Океан займає 2/3 площі земної поверхні. Ви знаєте, що океан це водяний простір, вода випаровується, а потім у вигляді опадів знову випадає на Землю. Тому знання про Світовий океан не тільки орієнтуватися на карті, але й пояснювати багато природних явищ. Сьогодні на уроці ми з вами розпочнемо докладне знайомство з найбільшою частиною гідросфери – Світовим океаном, і дізнаємося, з яких частин у свою чергу складається він сам.
ІV. Повідомлення теми уроку
Отже, тема уроку : Світовий океан та його частини. (Відкрийте зошити і запишіть тему уроку) Слайд 1
V. Вивчення нового матеріалу
Проблемне питання: (Слайд 2)
1) Океани
Розповідь вчителя.
Вам уже відомо, що всі океани і моря на нашій планеті з´єднані між собою. Разом вони утворюють єдиний водний простір – Світовий океан . Світовий океан – найбільша частина Гідросфери. Він займає 71 % поверхні земної кулі. Світовий океан – неперервний: з будь – якої його точки можна дістатися в будь-яку іншу, не перетинаючи суходіл. (Слайд 3,4)
Світовий океан – найбільша частина гідросфери. (Слайд 5)
Запишіть визначення в зошит.
Єдиний світовий океан поділяється на великі основні частини – окремі океани, їх чотири: (Слайд 6)
- Тихий океан;
- Атлантичний;
- Індійський;
- Північний Льодовитий.
Давайте розглянемо кожен з них. (Слайд 7)
Найбільшим і найглибшим з океанів є Тихий океан. Він займає половину площі Світового океану – майже 180 млн.кв. км. Омиває Євразію, Австралію, Антарктиду, Півн. та Півд. Америки.
Атлантичний океан в двічі менший за площею, ніж Тихий. Давня назва «західний», найдовший. Він витягнутий з півночі на південь. Омиває всі материки крім Австралії. (Слайд 8)
Третім за площею і другим за глибиною є Індійський океан – найтепліший, він розташований переважно в Південній півкулі. Омиває всі материки крім Півн. та Півд. Америки.
Північний Льодовитий океан має найменші площу і глибину з усіх океанів.
Він розташований за Північним полярним колом, тому центральна його частина завжди вкрита кригою. Омиває Північну Америку та Євразію.
Робота з картою і атласом
(Вчитель показує океани на карті, а діти розглядають їх в атласі с.18-19 )
Робота з контурними картами
(Відкрийте контурні карти на с. 10-11 і позначте океани)
2) Моря, Затоки і Протоки
Розповідь вчителя
В усіх океанах є моря. (Слайд 9)
Море – це частина океану, яка відокремлена від нього ділянкою суші. (запишіть) (Слайд 10)
Море відрізняється від океану властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, що живуть в ньому.
Від океану, море відділене островами та півостровами.
Ще є Середземне, Біле, Червоне, Жовте, Берингове, Японське та багато інших.
Завдання (Слайд 11)
(Слайд 12) Перевіримо:
В залежності від розташування ділянок суходолу в морях і океанах виділяють затоки і протоки.
Відкрийте підручники на с. 138-139 і знайдіть визначення Затока. Прочитайте і запишіть в зошит.
(Слайд13, 14,15)
Є такі затоки: Бенгальська, Біскайська і Мексиканська.
Протока – вузька частина водного простору. (Слайд 16) Запишіть у зошит.
Є такі протоки: Барінгова – з’єднує Північний Льодовитий океан з Тихим, Дрейка, Гібралтарська, яка з’єднує Середземне море з Атлантичним океаном.
3) Суходіл в океані.
Серед вод Світового океану розміщується суходіл.( слайд 17)
Материк – величезна ділянка суходолу з усіх боків оточена морями або океанами. На Земній кулі 6 материків: Євразія, Північна та Південна Америки, Африка, Антарктида – найхолодніший та Австралія – найменший материк. ( Вчитель показує на карті, а діти позначають в контурних картах)
Острови – невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою. ( слайд 18). Найбільший острів земної кулі – Гренландія,( слайд 19) також є Мадагаскар, Ява, Нова Гвінея, Нова Зеландія.
На краях материків виступають півострови, які далеко вдаються в водний простір. ( слайд 20 ). Найбільшими півостровами є : Аравійський, Лабрадор, Сомалі, Індостан, Індокитай. ( Розглянути в атласі).
Фізкульхвилинка.
«Живе — неживе»
Вчитель називає об'єкт. Якщо він належить до живої природи, діти піднімають вгору руки, якщо до неживої – присідають
каміння, земля, береза, пролісок, планета, собаки вітер, сніг, ведмідь, сонце, калина, хмара, синиця, гора, мураха, зебра, океан.
4. Охорона вод.
- Як ви гадаєте, чи можна забруднювати води? Чому?
Річка, яка протікає в місті Суми, має назву – Сумка, вона впадає в річку Псел, а Псел в свою чергу впадає в Чорне море. Якщо ви забрудните її, то забруднюватися буде весь ланцюг, будуть гинути мешканці вод. Тому, не можна залишати сміття, а навпаки, охороняти води від забруднення.
VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Індійський, Атлантичний, Африка, Тихий.
Чорне, Тихий, Середземне, Азовське.
Острів, Півострів, Океан, Материк.
1 – Невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою ( острів)
2 – Частина океану, яка відокремлена від нього ділянкою суші ( море).
3 – Другий за розмірами океан(Атлантичний)
4 – Третій за площею і другий за глибиною океан ( Індійський)
5 – Найбільший і найглибший океан ( Тихий).
VІІ. Підсумок уроку. Оцінення учнів.
Заключне слово вчителя.
Отже, повернемося до питання, яке звучало на початку уроку: ЧИ ЗАСЛУГОВУЄ ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ НАЗИВАТИСЯ БЛАКИТНОЮ ПЛАНЕТОЮ? ( Так, можемо, тому що Світовий океан займає більшу частину нашої планети)
VІІІ. Домашнє завдання: Чит. §28, с. 138-141, пит.2;
вивч. визначення; познач. моря на конт. картах;
* підг. повід про острів.