Конспект уроку. Тема: Тварини. Охорона тварин.

Про матеріал
1 клас. Природознавство. Тема: Тварини. Охорона тварин.Мета: - навчальна: розширити уявлення учнів про різноманітність тварин, про Червону книгу України; закріпити відмінні риси між дикими і свійськими тваринами; ознайомити учнів із тваринами рідного краю, які занесені до Червоної книги України. - розвиваюча: розвивати смислову та образну пам'ять, мислення, увагу, спостережливість, почуття емпатії, прагнення більше дізнаватися про тварин. - виховна: виховувати дбайливе ставлення до тварин рідного краю, прагнення охороняти їх.
Перегляд файлу

Предмет: Природознавство.

Клас: 1 клас 

Тема: Тварини. Охорона тварин.

Тип уроку: Комбінований урок.

Мета:

- навчальна: розширити уявлення учнів про різноманітність тварин, про Червону книгу України; закріпити  відмінні  риси між дикими і свійськими тваринами; ознайомити учнів із тваринами рідного краю, які занесені до Червоної книги України.

 - розвиваюча: розвивати смислову та образну пам'ять, мислення, увагу, спостережливість, почуття емпатії, прагнення більше дізнаватися про тварин.

 - виховна: виховувати дбайливе ставлення до тварин рідного краю, прагнення охороняти їх.

Види роботи: групова форма роботи, «Мозковий штурм» (фронтальне опитування), бесіда, розповідь з елементами бесіди, вправа «Мікрофон».

Обладнання: роздавальні картки для роботи в групах; зображення сонечка з промінчиками; кружечки зеленого та червоного кольору для кожної дитини; презентація до уроку «Охорона тварин».

Схематичний план уроку

І. Організація класу. (2 хв.)

     1. Створення ситуації успіху. (0,5 хв)

     2. Мотивація навчальної діяльності. (0,5 хв)

     3. Фенологічні спостереження. (1 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань.(9 хв.)

  1. «Мозковий штурм» (Фронтальне опитування) (1 хв)
  2. Робота в групах. (8 хв)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.(0,5 хв)

ІV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок. (15 хв)

  1. Бесіда. (2 хв)
  2. Робота в групах. (2 хв)
  3. Розповідь учителя з елементами бесіди. (7 хв)
  4. Відгадування загадок. Розповідь учителя з елементами бесіди. (2,5 хв)
  5. Фізкультхвилинка. (1,5 хв)

V. Узагальнення і систематизація знань учнів. (6 хв)

     1. «Скарги тварин». (2 хв)

     2. Робота у зошиті. (2 хв)

     3.Гра «Екологічний світлофор». (2 хв)

VI. Підсумок уроку. Рефлексія. (1,5 хв)

  1. Вправа «Мікрофон». (1 хв)
  2. Висновок. (0,5хв)

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

1. Створення ситуації успіху.

Продзвенів шкільний дзвінок,

Нас покликав на урок

Ми природу любимо,

Тож вивчати її будемо.

 

Наш урок природничий,

І цікавий, і незвичний.

Вирушаємо у путь –

Нас цікаві справи ждуть.

- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості, тож давайте привітаємося з ними! (Діти вітаються з гостями.)

2. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, сьогодні у нас на уроці буде сяяти сонце. (Слайд 1)

- Але раптом сталася біда! Сонце і всі його промінці раптово зникли. Воно і все навколо засумувало, адже стало темно. Тож давайте допоможемо сонцю віднайти втрачені промінці, які даруватимуть нам цікаві завдання і відкриють безліч таємниць, щоб і у сонця, і у всього живого знову настрій став веселий.

- Давайте дізнаємося, яке завдання нам пропонує перший промінець, який дуже хоче разом з нами розпочати нашу природничу подорож. (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

1-ий промінець. Девіз уроку. (Слайд 2)

  • Прочитаймо девіз нашого уроку!

Ми всі – господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

- Діти, а як це бути господарем природи? (Бути уважним до всього живого, не завдавати шкоди, оберігати, охороняти.)

3. Фенологічні спостереження. (Слайд 3)

- Яке ж завдання нам пропонує наступний промінець? (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

2-ий промінець. Яка сьогодні погода?

- Яка зараз пора року? (Весна.)

- Який місяць? (Березень.)

- Яке число? (П’ятнадцяте.)

- Стан неба? (Відповідь дітей.)

- Яка була сьогодні зранку температура повітря? (Відповідь дітей.)

- А чи був вітер? (Відповідь дітей.)3

- Чи були сьогодні опади? (Відповідь дітей.)

- Які зміни відбуваються в неживій природі? (День стає довший, а ніч коротша. Яскравіше світить сонце. Тане сніг.)

- А чому сонце світить яскравіше? (Воно піднімається вище над горизонтом.)

- Які зміни відбуваються в живій природі? (Раннє цвітіння трав’янистих рослин. Пробудження звірів від зимового сну. Приліт птахів.)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. «Мозковий штурм» (Фронтальне опитування)
  • Діти, яку тему ми вивчаємо? (Тварини.) 

- До якої природи належать тварини? (До живої.) 

кі ознаки живої природи є у тварин? (Вони ростуть, живляться, дихають, розмножуються, народжуються і вмирають.)

     - На які групи поділяють тварин ? (Птахи, комахи, звірі і риби.)

  • Дізнаймося завдання наступного промінця? (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

3-ий промінець. Робота в групах.

  1. Робота в групах. (Слайд 4.)
  • Тож попрацюймо в групах.

Завдання 1. «Доведи». (Слайд 5)

  • І група обирає малюнки із зображенням птахів, ІІ група – комах, ІІІ група – звірів, а IV група – риб, а V група – із зображенням тих звірів, які не мешкають у нашій місцевості. Доведіть, що ті тварини, яких ви обрали, належать до обраної вами групи. (Робота учнів.)
  • Перевірка.

 (Лось, білка, ведмідь – це звірі, бо...  тіло звірів вкрите шерстю і вони вигодовують малят молоком.

Щука, сом, окунь – це риби, бо... тіло риб вкрите лускою, мають плавці, розмножуються за допомогою ікри.

Сорока, зозуля, горобець – це птахи, бо... тіло птахів вкрите пір’ям, висиджують потомства з яєць.

Бджола, муха, мурашка – це комахи, бо… вони мають шість ніжок.

Слон, лев, жираф – ці звірі не живуть в нашій місцевості, адже не пристосовані до природніх умов.)

Завдання 2. «Тваринка заблукала» ( Слайд 6 ).

Загубили ці звірята

Свою маму, свого тата.

Де живуть, вони не знають,

І сидять тепер, ридають

Ви тваринкам підкажіть,

В рідний дім їх відведіть.

- Діти, допоможіть тваринам знайти місце, де вона мешкає. І група допомагає знайти місце проживання тваринам, які живуть у лісі; ІІ група – у морі чи океані; ІІІ група – у річці або озері; IV група – у будинку або квартирі; V група – у сараї.  Вам потрібно обрати серед запропонованих вам зображень тих тварин, які мешкають у відповідному місці. Тваринок, які ви оберете, приклеюєте на аркуш паперу з місцем проживанням.

Наприклад: У лісі живе лось; у морі чи океані – касатка; у річці або озері – карась; у будинку або квартиріморська свинка; у сараї – кінь.

(Робота учнів.)

- Перевіряємо! (Один представник групи виходить до дошки і презентує виконану роботу у команді, обґрунтовує вибір.)

Завдання 3. «Яка тварина зайва?» (Слайди 7-11)

  • Діти, визначіть зайву тварину і скажіть, чому ви так вважаєте? (В цьому завданні повторюємо поняття «Дикі і свійські тварини»).
  • Яких тварин називають дикими?(Це тварини природним середовищем існування яких є дика природа.)
  • Яких тварин називають свійськими? (Це тварини, яких людина приручила, доглядає за ними.)

(Кожній групі пропонується перелік тварин. Діти обирають відповідь.)

  1. Кіт, собака, порося, білка. (Білка – дика тварина.)
  2. Горобець, ластівка, курка, лелека. (Курка – свійська тварина.)
  3. Ведмідь, вовк, лось, корова. (Корова – свійська тварина.)
  4. Лев,  хом’як, коза, кінь. (Лев – дика тварина.)
  5. Порося, вівця, їжак, морська свинка. (Їжак – дика тварина.)

- Які групи тварин ми розглянули? (Дикі та свійські.)

- За якими тваринами ми доглядаємо? (За свійськими.)

- Отже діти, за свійськими тваринами ми доглядаємо, а чи потрібно доглядати за дикими тваринами? (Ні, адже ці тварини звикли до життя в диких умовах.)

- Звичайно ні. Але як ви думаєте, чого вони потребують з боку людини? (Їх потрібно берегти і охороняти.)

 

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

- Наступний промінчик пропонує нам дізнатися тему уроку. (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає тему, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

4-ий промінчик. «Охорона тварин».

- Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Охорона тварин» (Слайд 12).

- Ми дізнаємося: «Чому потрібно охороняти тварин і яких тварин занесено до Червоної книги?» Ви навчитеся описувати і розпізнавати рідкісних тварин рідного краю, щоб коли зустрінете цих тварин серед природи, не завдали їм шкоди. (Слайд 13)

 

V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. 

1. Бесіда.

- У природі все тісно пов’язане з навколишнім середовищем: із землею, річками, тваринами і рослинами. Наприклад, тварини дихають киснем, що міститься в повітрі. Так само, як і без корму, більшість із них не можуть жити без води. Тварини не змогли б вижити без сонячного тепла і світла. Ми змушені навчитися жити в мирі і злагоді з природою.

- Ви вже знаєте, яке значення в природі і житті людини мають тварини.

- Діти, як ви гадаєте, яку користь приносять тварини людям?

( 1) Тварини – це цінні і необхідні продукти харчування: м'ясо, молоко, яйця, мед.

2) Тварини – це вовна та шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття.

3)Тварини – це помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди.

4)Тварини – це наші вірні друзі: собаки, кішки, папуги.

5)Тварини – це ліки, якими лікують різні хвороби людини: зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир.

6)Тварини - це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов’я, чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.)

  • У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Як ви гадаєте, чому вони зникають? (Припущення дітей: люди полюють на  тварин, вбивають їх.)
  • Так, вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють озера і ріки. Тому тварин потрібно охороняти .
  • Кожна країна, і наша країна не виключення,  має свою Червону книгу. (Слайд 14)

- До Червоної книги занесені тварини, яким загрожує небезпека зникнення із Землі, а деякі з них вже зовсім зникли.

- Як ви думаєте, чому саме Червона книга, а не жовта чи синя? (Бо саме червоний колір вважається сигналом небезпеки.)

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

 

- Наступний промінчик пропонує нам дізнатися, про що ми дізнаємося далі. (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

5-ий промінець. Рідкісні тварини України.

 

- Зараз ви дізнаєтесь про деяких тварин нашого краю, які занесені до Червоної книги і потребують нашої охорони. І ви дізнаєтеся хто це, якщо складете пазли в цілісну картинку.

2. Робота в групах.

(Вчитель роздає кожній групі набір пазлів. Діти збирають їх у цілісну картину і визначають, що за тварина зображена.)

3. Розповідь учителя з елементами бесіди.

І група. Рись.

- Перша група, яка тварина у вас зображена? (Рись.) (Слайд 15.)

- Яка характерна ознака допомогла вам визначити, що це рись? (Китиці на вушках.)

- До якої групи належить рись? (До групи звірів.)

- Рись – типова кішка, хоча величиною з великого собаку, якого частково нагадує своїм зменшеним тілом і довгими ногами. Характерна голова рисі: порівняно невелика, округла і дуже виразна. Від інших котячих рисі відрізняються коротким хвостом і китичками на кінцях вух. Мешкає в Карпатах та на Поліссі (північ України). Причини зникнення – знищення місць існування тварини, її вбивство та збіднення кормовї бази.

ІІ група. Сірий журавель.

- Друга група, а у вас, хто зображений? (Сірий журавель.) (Слайд 16 ).

- До якої групи належить сірий журавель? (До групи птахів.)

- Сірий журавель – великий птах, що мешкає в Європі та Азії. На Україні гніздиться на Поліссі, іноді в заболочених долинах річок. Люди знищують місця гніздування цих птахів, тому і їх залишилось небагато.

ІІІ група. Жук – олень.

- Третя група, у вас хто зображений? (Жук-олень.) (Слайд 17 )

- Що характерного у жука – оленя? (У нього є роги.)

- До якої групи належить жук-олень? (До групи комах.)

- А як ви думаєте, де він живе? (Припущення дітей.)

- Ця комаха живе у дуплах старих і мертвих дерев в лісах та лісопосадках. Розповсюджений майже по всій території України. Вид відноситься до тих, яким загрожує вимирання, адже дерев не доживають свого природнього віку. А молоді посадки дерев не придатні для харчування та розмноження виду.

IV група. Зубр.

- Четверта група, хто зображений у вас? (Зубр.) (Слайд 18)

- До якої групи належить зубр? (До групи звірів.)

- Це великий і могутній бик. Маса сучасних дорослих самців досягає 850 кг. Довжина тулуба 3 м чи навіть і більше. Мешкає на півночі та заході України. Люди масово вбивали цих тварин, тому їх залишилось мало.

V група. Лось.

- П’ята група, а у вас хто зображений? (Лось.) (Слайд 19)

- До якої групи належить лось? (До групи звірів.)

- Так. А що цінного має лось? (Роги.)

- Найбільшими рогами природа обдарувала лося. Розмах їх до 1,5 м, маса 20 – 25 кг. Мешкає в Карпатах та в північній частині України. Люди масово вбивають цих тварин, тому їх залишилось мало.

 

  • Отже, тварини, яких ми назвали вище потребують охорони через те, що зазнають масового вбивства людиною, знищення місць, де вони мешкають.

 

  • Діти, у нас залишилося ще кілька представників тварин, які знаходяться на межі зникнення. А дізнаєтеся ви хто це, відгадавши загадки.

4.Відгадування загадок. Розповідь з елементами бесіди.

1) Що то є за гість:
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має,
По квітках собі літає?
Не бджола, не джмелик —
Зветься він... 
 (Метелик)(Слайд 20.)

- Це Махаон. Яке у нього забарвлення? (Чорно-жовте.)

- До якої групи належить махаон? (До групи комах.)

- Це найвідоміший метелик України завдяки своєму яскравому забарвленню та великим розмірам. Поширений по всій території України. Люди дуже багато їх виловили  і їх залишилось зовсім мало.

2) У ставочку цілу днину
Зводять звірі ці плотину.
В них міцні та гострі зуби, 
Ходять все життя у шубах.
Здогадалися тепер?
У ставку живе …

(Бобер)

Бобер (Слайд 21)

- До якої групи належить бобер? (До групи звірів.)

- Так. Бобри є рекордсменами серед довгожителів у тварин. Вони живуть до 50 років. Мешкають у степовій і лісостеповій частині України. На жаль їх теж зовсім небагато. Адже їх вбивали через цінне хутро.

- Ці і ще багато тварин занесені до Червоної книги України .

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

  • Отже, чому тварини, яких ми назвали вище потребують охорони? (Через те, що вони зазнають масового вбивства людиною, знищення місць, де вони мешкають.)

 

- Давайте дізнаємося, що пропонує нам наступний промінчик.

(Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

6-ий промінчик. Фізкультхвилинка.

5.Фізкультхвилинка «Веселі звірята». (Слайд 22.)

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.

- А тепер діти ще один сонячний промінець  пропонує вам нове завдання. (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

7-ий промінець. «Скарги тварин».

  1. «Скарги тварин». (Слайд 23).

(Діти розглядають зображення на слайдах і роблять висновки.)

  1. Забираючи пташенят з гнізда, ми завдаємо їм шкоди.

- Якої шкоди ми можемо їм завдати? (В людських руках вони можуть загинути, або мама-пташка ніколи більше до них не повернеться).

  1. Ловити рибу сітками, вудками заборонено.
  2. Пастка для тварин веде до їх загибелі.
  3. Бережіть метеликів.
  4. Дбайте про життя тварин.
  5. Рогатка завдає шкоди життю пташок.

 

- Дізнаємося завдання останнього промінчика.  (Дитина підходить до вчителя, тягне промінчик і читає завдання, після чого прикріплює промінчик на дошку.)

8-ий промінець. «Екологічний світлофор».

2. Гра «Екологічний світлофор».

- Діти, я наводитиму вам приклади ситуації екологічного характеру, ви світлофорчиками показують «так» (зелений колір), якщо погоджуватиметеся,  або «ні» (червоний колір), якщо не погоджуватиметеся.

• Вирубування лісів. («Ні»).

• Створення Червоної книги України. («Так»).

• Бережливе ставлення до тварин. («Так»).

• Забруднення водойм. («Ні»).

• Полювання. («Ні»).

• Охорона рідкісних і зниклих тварин. («Так»).

• Підгодівля тварин. («Так»).

• Жука – оленя не можна ловити – він занесений до Червоної книги України. («Так»).

• Мурашник не можна руйнувати, його треба обходити. («Так»).

 

  • Ми допомогли сонцю зібрати всі його промінці і знову засяяти. У нього знову веселий настрій. Воно вам дякує за допомогу.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

- У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення в природі. Щоб зберегти світ, у якому ми живемо,потрібно зберегти різноманітність тваринного світу.

1. Вправа  «Мікрофон». (Слайд 25)

  • Діти, про що ви дізналися на цьому уроці?…(Які бувають рідкісні тварини,де вони живуть.)
  • А про що ви хотіли б дізнатися у майбутньому?…(Більше про рідкісних тварин.)
  • Що ви можете зробити для охорони тварин?…(Захищати тварин, оберігати їх.)
  • А чи сподобався вам урок?…(Так/Ні.)

2.Висновок.(Слайд 26)

- Отже давайте зробимо висновок із нашого уроку!

Ніколи не зробимо шкоди

Тварині ми в ріднім краю.

Нехай звеселяють природу,

Співають пташки у гаю.

  • Дякую за урок, молодці! (Слайд 27)
docx
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
2844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку