Дата Урок №23 Географія 6 клас
Тема уроку: Внутрішня будова Землі
Мета:
навчальна: удосконалити знання учнів про внутрішню будову Землі, сформувати поняття «літосфера», знання про склад земної кори, її типи;
розвивальна: розвивати просторову уяву, уміння створювати образ об’єкта;сприяти розвитку інтересу до пізнання природи Землі, формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, творче й логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, сприяти розвитку інтересу до наук геології, мінералогії;сприяти розвитку ключових компетентностей .
виховна: виховувати любов до природи та її багатств, почуття взаємовиручки,уміння слухати товаришів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, сервіси Google, презентація «ВнутрішнябудоваЗемлі»
Хід уроку:
І. Організаційний момент
(привітання учнів, налаштування на позитивну роботу)
II. Актуалізація опорних знань
Ми починаємо вивчення великого розділу, який має назву «Оболонки землі.»
З’ясуємо, які є оболонки має Земля. Яка їхня будова. Яке вони мають значення. Вивчення будемо здійснювати поступово та детально.
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Розподь з елементами бесіди
Ми знаємо, що людина живе на поверхні Землі. Але це лише частина самої верхньої оболонки – земної кори. Здавна щоразу як відбувалися різні процеси такі як, виверження вулкану, люди намагалися пояснити ці явища, з’ясувати чому саме на поверхню відбувається вихід розплавленої рідини. Тому звичайно і формували різні гіпотези про внутрішню будову.
Запитання: Яка, на вашу думку, є різниця між поняттям «легенда» та «гіпотеза»?
Але ми з вами знаємо, що кожна гіпотеза потребує наукових доказів і тому відповідно потрібно проводити детальне вивчення.
Як ви вважаєте чи потрібно людям знати, що знаходиться всередині нашої планети? відповіді учнів
Тому ми з вами і спробуємо разом дізнатися, яку ж внутрішню будову має планета Земля. Саме тому перша тема , яку ми вивчаємо має назву «Внутрішня будова Землі.» Записуємо число тема уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Пограємо в гру «Асоціація» https://jamboard.google.com/d/1PKMVDpKCVCNcOFTEXwSP88qv-uXsUXzyf5ii4HbX2N8/viewer?f=0
З курсу природознавства 5 класу ви вже знаєте, що Земні надра вони є неоднорідними і мають дуже складну будову. Ви вже поверхнево вивчили з яких частин складається Земля .
Розгляньте схему «Внутрішня будова Землі» (презентація).
З чого складається наша планета?Що знаходиться в надрах нашої планети?
Робота з презентацією слайд 2
Заповнення назви шарів внутрішньої будови Землі
Дійсно наша Земля має таку внутрішню будову. Презентація слайд 3
(Слайд 4 )
Ядро - найменш вивчений шар. Ядро – це наймасивніша (найщільніша) внутрішня частина Землі. Ядро поділяється на зони:
Зовнішня частина ядра перебуває у розплавлено – рідкому стані, а внутрішня – у твердому. Припускають, що ядро складене з речовини, подібної до металу ( залізо з домішками, кремнію чи нікелю) Від загальної маси планети становить 33,5%.Ядро створює магнітне поле планети
Дайте відповідь на запитання : Чому, на вашу думку, ядро – це найменш вивченою частиною Землі?
Слайд 5
Мантія – в перекладі з грецької “покривало”.Верхня частина мантії складена щільними породами, тобто твердими ( високий тиск).
Проте на глибині 50–250 км у ній міститься астеносфера - частково розплавлений шар. Вона порівняно м`яка і пластична, як віск. Ця речовина мантії здатна повільно текти і таким способом переміщуватись. Швидкість переміщення не значна, але відіграє велику роль у рухах земної кори. (презентація).
Слайд 6
Зовнішній твердий шар Землі називається земною корою (презентація).
Земна кора є твердим утворенням товщиною 5— 70км, що становить 0,1 —0,5% радіуса Землі. Від мантії Землі земна кора відокремлена поверхнею Мохоровичича. Фактично земна кора ніби плаває на поверхні магми, і тому на планеті спостерігаються її деформації та рухи. Земна кора разом з верхньою частиною мантії (астеносферою) утворюють літосферу (презентація).
Виділяють 2 типи земної кори
Подивіться на слайд 7 та з’ясуйте у чому ж їх різниця?
3.Способи вивчення внутрішньої будови Землі.
Зазирнути вглиб земної кори допомагають шахти й свердловини, що створюються для видобутку корисних копалин. Так, люди давно помітили, що в шахтах зі збільшенням глибини температура підвищується.
Надглибокі свердловини бурять із науковою метою. З їхньою допомогою одержують зразки порід, які ретельно досліджуються геологами. Найуспішнішою вважається Кольська свердловина (Росія). Її буріння почалося в 1970 р., а завершилося в 1994 р., коли свердловина заглибилася на 12 262 м. Спочатку планувалося, що вона досягне таємничої поверхні Мохоровича, розташованої між земною корою і мантією. Хоч це й не вдалося, але зразки, витягнуті на поверхню, здійснили справжній переворот у науці. Першим сюрпризом стала відсутність переходу від гранітного шару до базальтового, який учені очікували виявити на глибині близько 6 км. Ще більш дивним було те, що породи, розташовані на глибинах понад 9 км, виявилися надзвичайно пористими. Раніше вважалося, що в міру збільшення глибини, а отже, і тиску вони стають дедалі щільнішими.
Вчені встановили, що температура гірських порід з глибиною зростає: в середньому на кожні 33 м глибини Землі стає тепліше на 1 ˚С. Люди давно помітили, що на дні глибоких шахт температура гірських порід вище, ніж на поверхні. Деякі шахти навіть доводилося закидати, бо там ставало неможливо працювати, так як температура досягала +50 ° С.
V .Фізкультхвилинка
Гімнастика для очей з псом Патроном https://www.youtube.com/watch?v=RvbEX2b5wDs
V. Закріплення вивченого матеріалу
Математичний практикум
Вчені з`ясували, що при опусканні в надра Землі , температура підвищується на 1◦С на кожні 33м
Задача1
Яка температура буде в шахті на глибині 660м, якщо температура шару земної кори на поверхні +10◦С?
Розвязок
2) 10°+20° =30°С.
Відповідь: + 30°С
Рефлексія
Я сьогодні дізнався…….
Для мене було новим…….
Я обов’язково запам’ятаю…..
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Творче завдання с.76. письмово
1