Конспект уроку "Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку "Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами". В архіві є план-коспект уроку та заготовки до уроку. Посилання на презентацію Посилання на онлайн гру https://www.silvergames.com/uk/bridge-builder Посилання на відео https://youtu.be/obriytlXjkg?si=shfRFnJ9qeVKABHY Посилання на інтерактивні вправи: https://wordwall.net/uk/resource/83446345 https://wordwall.net/uk/resource/83440427 Використані джерела: https://padlet.com/matzuvova1988/padlet-w1h0z6i6fgbh61hw https://novatika.org/uk/5-klas-nush/geometrychni-figury-uk/prezentacziya-na-temu-trykutnyk-i-jogo-perymetr-vydy-trykutnykiv-5-klas/ https://vsimpptx.com/lesson/064-trikutnik-ta-jogo-perimetr-vidi-trikutnikiv-za-kutami-ta-storonami https://vseosvita.ua/library/proekt-trikutniki-nasi-suputniki-165898.html?rl=10643 https://vseosvita.ua/library/trykutnyk-ta-ioho-perymetr-vydy-trykutnykiv-za-kutamy-ta-storonamy-621183.html?rl=10643 https://vseosvita.ua/library/trikutnik-ta-jogo-perimetr-vidi-trikutnikiv-490863.html?rl=10643 https://vseosvita.ua/library/konspekt-uroku-trikutnik-vidi-trikutnikiv-402846.html?rl=10643 https://naurok.com.ua/urok-matematiki-u-5-klasi-trikutniki-navkolo-nas-121277.html
Перегляд файлу

Урок математики

5 клас

Тема: Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами.

Мета: сформувати поняття трикутника;  навчитися класифікувати трикутники залежно від довжини сторін та величини кутів, формувати навички і вміння визначати вид трикутника, знаходити суму його кутів; сприяти формуванню пізнавального інтересу; формувати вміння правильно і чітко висловлювати влас­ні думки, формулювати математичні твердження; виховувати дисциплінованість, позитивне ставлення до знань.

 Очікувані результати: учні вміють розрізняти і визначати вид трикутника, знаходити суму його кутів, обчислювати периметр.

Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь.

Обладнання:  мультимедійний комплект, смужки картону, ємності для води, іграшкові машинки, набір паличок та трубочок різної довжини, зубочистки, пластилін, фарби, комплект роздаткового матеріалу з кутами.

Хід уроку

  1.     Організація класу
    Слайд 1. Емоційне налаштування
  2.     Актуалізація опорних знань

Слайд 2. Гра «Веселі санчата»

0 : 101 = 0

909 – 887 = 22

7749 : 7 = 1107

180 : 30 = 6

970 – 101 = 869

816 : 8 = 102

Слайд 3. Гра «Відкрий коробку»

  1.     Лінія, що не має ні початку, ні кінця
  2.     Точка, з якої виходять сторони кута
  3.     Кут, градусна міра якого дорівнює 90о
  4.     Лінія, яка має початок, але не має кінця
  5.     Найпростіша геометрична фігура
  6.     Градусна міра розгорнутого кута
  7.     Кут, градусна міра якого менша 90о
  8.     Кут, градусна міра якого більша 90о, але менша 180о
  9.     Геометрична фігура, утворена двома променями, які виходять зі спільного початку
  10.  Назвіть прилад для вимірювання кутів
  11.  Назвіть одиницю вимірювання кутів
  1.     Оголошення теми і мети уроку

Слайд 4. Подивіться на ці картинки. В них зашифрована тема нашого уроку.

Слайд 5. Отже, тема сьогоднішнього  уроку: «Трикутник та його периметр.  Види трикутників за кутами та сторонами»

 На сьогоднішньому уроці  ви навчитеся розрізняти трикутник серед інших геометричних фігур; обчислювати його периметр; класифікувати трикутники за сторонами та кутами; розуміти суть нерівності трикутника.

Відкриваємо зошити, записуємо дату уроку та його тему.

  1.     Мотивація навчальної діяльності

Чудова геометрична фігура — це трикутник — одна з перших геометричних фігур, про властивості якої людство дізналося ще в давнину. Можливо, ви думаєте, що трикутники «оселилися» лише на сторінках підручників з математики і більше їх ніде не зустріти? Але це не так. Давайте подумаємо і наведемо приклади трикутників  зі свого повсякденного життя. (Учні наводять приклади).

Слайд 6-12. Доповнюю приклади, які наводять учні такими ілюстраціями

Слайд 13. Дослідницька робота «Трикутники у будівництві мостів»

Роздаю дітям пластикові контейнери з водою, смужки картону, пластилін, палички, іграшкові машинки. Учні спочатку пробують побудувати міст лише за допомогою смужки картону і пробують ставити машинки на нього. Міст прогинається в воду. Потім пропоную учням укріпити конструкцію за допомогою паличок і пластиліну. Конструкцію укріплюємо, будуючи трикутники. Діти переконуються, що міст став міцнішим.

В доповнення використовую онлайн гру «Побудова моста» https://www.silvergames.com/uk/bridge-builder

Слайд 14. Відео про Такомський міст http://surl.li/kbvmna

  1.     Вивчення нового матеріалу

Слайд 15. Якщо три точки, які не лежать на одній прямій, сполучити відрізками, то отримаємо трикутник.

Трикутник позначають символом «∆», а назву трикутнику дають за назвами його вершин, наприклад ∆ АВС

Слайд 16. Будь-який трикутник має 3 вершини, 3 сторони і 3 кути. Точки А, В, і С - вершини ∆АВС. Відрізки АВ, ВС і АС - його сторони.  АВС, АСВ і ВАС - його кути.

Слайд 17. Суму довжин усіх сторін трикутника називають його периметром.

Роздаю заготовлені трикутники з соломинок і проволоки. Пропоную дітям виміряти сторони трикутника та обчислити його периметр. Потім прошу розгорнути цей трикутник і виміряти довжину розгортки. Діти переконуються, що дійсно периметр дорівнює сумі всіх сторін трикутника.

Слайд 18. Відомим є правило «золотого трикутника», яке використовують у торгівлі. Знайшовши в магазині потрібний товар, покупець, придбавши його, прямує до каси. Завдання продавця — змусити покупця затриматися в приміщенні магазину якомога довше. Для цього продавець розташовує товар, який користується найбільшим попитом, у вершинах уявного трикутника (у різних кінцях магазину), саме для того, щоб змусити покупця пройти весь периметр магазину. Чим більша площа трикутника між входом, касовим вузлом і товаром, тим більш вдалим можна назвати планування магазину і від цього збільшується об'єм продажів.

Слайд 19. Я знайшла схему розміщення торгівельного обладнання магазину «Сільпо».

Знайдіть довжину шляху, що пройде школяр, який зайшов до магазину, щоб купити хліб та цукерки.

Р = 42 + 38 + 7 = 87 (м).

Слайд 20. Руханка

Слайд 21-22. Залежно від довжини сторін розрізняють різносторонні, рівнобедрені і рівносторонні (або правильні) трикутники.

     Трикутник, який має три різні за довжиною сторони, називають різностороннім.

Трикутник, який має дві рівні сторони, називається рівнобедреним. Рівні сторони називаються бічними, а третя сторона – основою трикутника. Наприклад:  – рівнобедрений, у нього АВ=ВС, тобто АВ, ВС – бічні сторони, АC – основа.

Трикутник, у якого всі сторони рівні, називають рівностороннім, або правильним. У рівностороннього трикутника всі кути рівні, величина кожного з них дорівнює 60°.

Слайд 23. Завдання: Назви види трикутників залежно від довжини сторін.

 

Слайд 24. Чи зі всіх відрізків можна скласти трикутник? (Ні).

Зараз ми це перевіримо.

Роздаю учням два набори паличок. Пропоную виміряти їх довжину. Знайти суму двох сторін і спробувати скласти з них трикутники. Учні приходять до висновку, що не зі всіх відрізків можна скласти трикутник.

Слайд 25. Не кожна трійка чисел задає сторони трикутника, а тільки ті, які задовільняють нерівність трикутника:

Сума двох сторін трикутника завжди більша за третю сторону.

Слайд 26. Залежно від величини кутів - розрізняють гострокутні, прямокутні й тупокутні трикутники.

Гострокутним називається трикутник, у якого всі кути гострі.    

Прямокутним називається трикутник, у якого є прямий кут (90°).

Тупокутним називається трикутник, у якого є тупий кут.

Слайд 27. Практична робота. Чому дорівнює сума трьох кутів трикутника? Роздаю учням заготовки трикутників.

1. «Відірвіть» кути біля трикутника і складіть.

2. Який кут ви одержали?

3. Чому дорівнює величина цього кута?

4. Чому дорівнює сума відірваних кутів?

Сума кутів трикутника завжди дорівнює 180°.

Слайд 28. Завдання: Назви види трикутників залежно від виду кутів.

Слайд 29. А зараз пограємо в гру  «Знайди трикутник»

У вас на партах лежать конверти, в яких містяться трикутники різних видів.

Відкрийте  конверти, знайдіть і покажіть трикутники, що відповідають заданому виду:

1) Прямокутний різносторонній

2) Гострокутний різносторонній

3) Тупокутний різносторонній

4) Рівнобедрений тупокутний

5) Рівносторонній

6) Рівнобедрений гострокутний

7) Рівнобедрений прямокутний

Слайд 30. Давайте дослідимо, який же трикутник може стати Королем. (зачитую КАЗКУ)

      Зібралися представники всіх видів трикутників на лісовій галявині і стали обговорювати питання про вибір свого Короля. Довго сперечалися і ніяк не могли прийти до єдиної думки. І ось один Старий трикутник сказав: “ Давайте всі підемо до царства трикутників. Хто першим прийде, той і буде Королем ”.

      Слайд 31. Всі погодилися. Рано вранці трикутники відправилися в далеку подорож. На дорозі мандрівників зустрілася Річка, яка сказала: “ Перепливуть мене лише ті, у кого всі кути гострі ”.

      Слайд 32. Частина трикутників залишилися на березі, інші перепливли і відправилися далі. Перегородила дорогу їм  висока Гора, яка сказала, що дасть пройти лише тим, у кого хоч би дві сторони рівні.

Слайд 33. Ті, що здолали другу перешкоду, продовжили дорогу. Дійшли до великого обриву, де був вузький Міст. Міст сказав, що пропустить тих, у кого всі сторони рівні. По Мосту пройшов лише один трикутник, який першим дістався до царства і був проголошений Королем.

Слайд 34. Питання: 

  1.     Хто став Королем? (Рівносторонній)
  2.     Хто був основним суперником? (Рівнобедренний)
  3.     Хто першим вийшов із змагання? (Тупокутний і прямокутний)
  1.     Закріплення вивченого

Слайд 35. № 795 на ст. 131. Кожна сторона трикутника дорівнює 5 см. Як називають такий трикутник? Знайди його периметр.

Розв’язання:

1) це рівносторонній трикутник;

2) Р = 5 + 5 + 5 = 15 (см).

Слайд 36. № 802. на ст. 131. Один кут трикутника дорівнює 60°, інший — 40°. Знайди градусну міру третього кута трикутника.

Розв’язання:

Сума кутів трикутника = 180°;

180° - (60°+ 40°)= 80°.

  1.     Підсумок

Слайд 37.  Підсумок уроку. Усне опитування.

   Ось і підійшов до кінця наш урок. Давайте підведемо підсумки і дамо відповіді на запитання:

Інтерактивна вправа «Колесо фортуни» https://wordwall.net/uk/resource/83446345

Дай відповідь на питання:

1. Скільки гострих кутів може бути у трикутнику?

2. Скільки прямих кутів може бути у трикутнику?

3. Скільки тупих кутів може бути у трикутнику?

4. Чи можна бути впевненим, що у кожному трикутнику сума кутів дорівнює 180°

5. Чи існує трикутник, у якого два прямі кути?

6. Як можна назвати трикутник у якого основа дорівнює бічній стороні?

7. Периметр рівностороннього трикутника дорівнює 6см. Чому дорівнює сторона трикутника?

8. Чи можна виміряти кути будь-якого трикутника?

  1.     Рефлексія

Слайд 38. Завдання для домашньої роботи.

Домашнє завдання
Опрацювати параграф 22, № 796, 800

Слайд 39. Рефлексія «Загадкові листи»

Обери лист, який ти хочеш відкрити

Сьогодні на уроці я навчився/навчилася…

На уроці я запам’ятав/запам’ятала

Найкраще мені вдалося…

Найбільше мені сподобалося…

Урок завершую з настроєм…

Труднощі виникали…

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку