Тема: Година спілкування «Твоє здоров’я - в твоїх руках»
Мета: Дати учням поняття про те, що здоров’я – це основа щастя людини, переконати їх у тому, що здоров’я кожного великою мірою залежить від способу його життя, сформувати у дітей бажання вести здоровий спосіб життя, викликати у дітей прагнення зберігати і зміцнювати своє здоров’я, розпочати створювати культ здоров’я у школі та в сім’ї.
Обладнання: вислів: «Твоє здоров’я – в твоїх руках», модель сонечка з промінцями, запис зарядки, емблеми для груп, матеріал для плакатів, кадри з фільму нашого життя «Я обираю здоров’я»
Хід
І. Привітання.
-Доброго ранку, - я сказала матусі,
Доброго ранку, - побажала бабусі, Доброго дня, - усім членам сім’ї, В злагоді й мирі живімо всі дні.
Доброго дня, рідна школо і клас!
Радо стрічай безтурботливих нас. Доброго дня, любі друзі у школі, Будьмо ж усі ми щасливі й здорові!
ІІ. Мотивація.
1. Розповідь учителя.
- Кожен із вас, діти, отримав в дар життя. Як ми ним скористаємось залежить тільки від нас. Щоб жилось нам легко, щоб щоранку ми прокидались з посмішкою, - треба бути здоровим.
Здоров’я – це те, без чого людина не може бути щасливою. Ми знаємо,що ні за які гроші його не купиш. Здоров’я можна лише сформувати, здобути шляхом напруженої праці над собою. Зберегти здоров’я допоможе здоровий спосіб життя, який повинен формуватись у сім’ї.
2. Мозковий штурм.
- А що для вас означає здоров’я? Здоров’я – це…
Зрозуміло, всім відомо,
Що приємно буть здоровим,
Тільки треба знати, Як здоровим стати.
3. Повідомлення теми .
- Ось про це ми і поговоримо сьогодні на класній годині. Придивіться до сонечка, яке на дошці. В центрі запис – здоров’я . Чого у нього немає?
Якщо ми гарно працюватимемо, то у мого сонечка з’являться промінці. . IІІ. Робота в групах.
-Сьогодні з вами будуть працювати батьки. Вони стануть керівниками груп. У кожної групи - своя тема. Домашнім завданням було – підібрати матеріал до даної теми. Вам необхідно оформити плакат і захистити його.
- Що сприяє збереженню вашого здоров’я?
-Щоб день не проходив марно, потрібно його розпланувати з ранку до вечора. Режим дня передбачає правильне чергування розумової і фізичної праці та відпочинку, тобто в один і той же час вставати, чистити зуби, їсти, вчитися, гуляти, лягати спати.
Про режим дня
Сім годин. Вже час вставати, Ліжко вправно застеляти.
Потім робите зарядку.
З м’язами усе в порядку?
Зуби чистьте. Умивайтесь!
Причесались? Одягайтесь.
Сьома тридцять. Час до столу. Поснідали? Йдете в школу. Ви ж, звичайно, не сороки – Всі уважні на уроках.
На перервах розважайтесь:
Не сидіть, а гарно грайтесь…
Повернулися додому,
Мийте руки і до столу.
Пообідайте смачненько.
Посуд вимийте гарненько.
З чотирнадцяти годин
Відпочиньте, погуляйте
О п’ятнадцятій сідайте
Вивчіть правила й вірші,
Все охайно напишіть,
Розв’яжіть складні задачі – Ви ж завзяті, не ледачі. Так, працюючи сумлінно, Спочивайте неодмінно: По тридцять хвилин роботи, А по десять – насолоди. Головне зробили діло!
А тепер гуляйте сміло
У парку, в саду, у лузі Чи самі, чи серед друзів.
Дихайте повітрям свіжим, Хай вас сонечко поніжить.
Відпочили? От чудово!
А тепер до праці знову:
Приберіть свою кімнату,
Допоможіть мамі й тату,
Щось цікаве почитайте,
Вишивайте, вирізайте, Конструюйте чи малюйте, Помудруйте, помайструйте.
Вісімнадцята година.
Котиться за обрій днина. Час вечеряти настав,
Посмакуйте після справ.
Але й тут питати буду:
Руки вимили від бруду? Повечерявши, ідіть
Телевізор увімкніть.
Чи інакше розважайтесь. Якщо хочете, пограйтесь… Двадцять перша.
Час вам спати,
Не забудьте, соколята,
Зуби чистити, умитись,
Роздягнутись, постелити
І провітрити кімнату,
Й на добраніч побажати Рідним, всій своїй родині.
Спіть. Солодких снів вам нині!
- Хто навчиться жити за режимом, той буде здоровим, життєрадісним, все встигатиме робити і не буде швидко втомлюватись.
2. Зарядка.
- Кожен день повинен розпочинатися з… зарядки.
Кожен день по розпорядку
Маємо робить зарядку, Для здоров’я вона - плюс, Намотай собі на вус.
- Слово «зарядка» називається недарма так, бо 10-15 хвилин вправ – і ви зарядитесь енергією на весь день.
- Хто робить вранці зарядку? Для чого вам ранкова гімнастика?
- Ви, напевне, не раз спостерігали, як поводиться кішка чи собака після сну.
Спершу вони підтягуються, витягують спочатку передні лапки, потім задні. Так вони роблять зарядку. І лише після цього тварини починають новий день.
- Зарядкою розпочинають свій день спортсмени, туристи, солдати. Бо фізична зарядка – це заряд на весь день. Після неї ви почуваєте себе бадьоро. А з щоденної бадьорості і складається здоров’я.
- Зараз і ми з вами виконаємо веселу зарядку.
3. «Чистота – запорука здоров’я».
Інсценівка «Чи вмиваються звірі?»
Яся. Ой! Який прекрасний ранок! Сонечко світить, хмарки усміхаються. Доброго дня усім! А щоб день був добрим, потрібно митися і помити руки з милом. (співає).
Хто здоровим хоче буть, хоче буть, хоче буть, Умиватись не забудь, не забудь, ось!
Ти ранесенько вставай, ти вставай, ти вставай!
Ручки й личко умивай, умивай, ось!
Ведуча.
Жило-було собі хлоп’ятко:
Брудне, неначе поросятко. Мов сажа – руки, вакса - ніс, Волосся – то соломи віз. Ні разу не помиється, У люстерко не дивиться. До нього сором підійти, Не терпить хлопчик чистоти. (Якби трапилась нагода, Кинула б його у воду). Недаремно всі в провулку Кличуть його…Замазурко!
Замазурко.
Я веселий Замазурко, У грязюці вся фігурка.
Я сто літ вже не вмивався. За зубну щітку не брався. Жоден раз не причесався, Бо ніколи не бажав.
-Ясю, а що це ти тут робиш?
Яся. Добрий день, Замазурко! Я вмиаюсь і мию руки з милом!
Замазурко. А навіщо ти це робиш: ти ж зовсім не брудна!
Яся. На руки і обличчя потрапляє багато різних мікробів, які є причиною виникнення багатьох хвороб. І тому, щоб не захворіти, всі повинні вмиватися і мити руки з милом.
Замазурко. А як же звірі? Вони не бояться захворіти чи теж з милом вмиваються?
Котик.
Няв, няв, няв!
Мишеня хотів спіймати, Став його я доганяти. Майже вже його спіймав, А воно втекло. Няв! Няв!
Замазурко. Ось я у кого запитаю. Привіт, Котику! Ти що, мишку на сніданок шукав?
Котик. Няв!
Замазурко. А лапи ти помив? На ось тобі воду, вмивайся. Котик. Ні! Ні! Ні! Ти що, не знаєш, як котики вмиваються?
Замазурко. Ні, не знаю, а як вони це роблять?
Котик. Потрібно полизати лапку, потерти нею спинку, вушка, мордочку. А потім все витерти, щоб було сухеньке.
Замазурко. Ти дивись, а я й не думав, що так може бути.
Яся. Ось бачиш, Замазурко, а ти мені не вірив, що тварини теж люблять чистоту і турбуються про своє здоров’я.
Замазурко. Я все зрозумів. Зараз візьму воду та мило і теж вмиюсь. Я побіг, до зустрічі!
Ведуча. – А вам, діти, подобається жити серед таких людей, як Замазурко? Тоді ви повинні запам’ятати наступні правила, щоб не бути схожим на нього і завжди бути здоровими.
1. Кожний ранок умивайся, чисть зуби, мий вуха та шию.
2. Завжди мий руки перед їдою.
3. Коротко стрижи нігті.
4. Тримай у порядку своє волосся.
5. Користуйся носовою хусткою або серветками.
Ведуча. Слово «гігієна» означає здоровий спосіб життя. А однією з найголовніших вимог гігієни є чистота. Народна мудрість каже: «Чистота – запорука здоров’я». А які предмети належать до «предметів особистої гігієни» ви зараз відгадаєте.
Загадки.
1. Густий і зубастий
Учепився в чуб вихрястий. (Гребінець).
2. Хто завжди правду каже, Який є, такий покаже.
І без слів про все розкаже. (Дзеркало).
3. Мию, мию без жалю, Мию там, де брудно.
А купатись не люблю Бо від того худну. (Мило).
4. Щетинова голівка
Залазить у наш рот,
Рахує наші зубки,
Знімає з них наліт. (Зубна щітка).
5. Лежу в кишені і чекаю Рев, бруд нуль і плаксія.
Витру їм потоки сліз,
Не забуду і про ніс. (Носова хустка).
6. Гумова Акулинка
Пішла гулять по спинці.
Поки вона гуляла,
Спинка рожевою стала. (Губка).
Ведуча. Молодці, діти! Ви справжні друзі чистоти.
Ведучий. Щоб жити, працювати, а вам і рости, треба їсти і пити. Вся їжа потрапляє в наш шлунок, там перетравлюється на рідку масу. В кишечнику є мікроскопічні маленькі ворсинки, що всмоктують з маси все найкраще і віддають в організм. Так в наш організм потрапляють вітаміни. Завдяки їм ми ростемо, набираємося сил, почуваємося здоровими і сильними. Зараз відомо 50 видів вітамінів. Вони всі різні, то й містяться в різних продуктах. Одні з вітамінів позитивно впливають на кровообіг, інші – покращують зір. Необхідно вживати різноманітну їжу, щоб забезпечити свій організм всім необхідним. Це овочі, фрукти, хліб, молочні вироби, м'ясо. Але потрібно пам’ятати, різні переїдання у харчуванні можуть зашкодити вашому здоров’ю. А ось цікаві факти. Вчені підрахували, що за 70 років життя. Людина з’їдає приблизно 8 тонн хлібобулочних виробів, 10-12 тонн картоплі, 67 тонн м’яса і риби, 10-12 тисяч яєць, випиває 10-14 тисяч літрів молока! На приймання їжі людина витрачає 6 років життя.
Їжа за кількістю і якістю має відповідати вашому вікові, бути смачною і поживною, повинна відновлювати витрачену розумову і фізичну енергію. Потрібно виконувати правила харчування, запам’ятайте їх!
1. Їж завжди в один і той же час.
2. Їж чотири рази на день самостійно, без нагадувань.
3. Під час їди не розмовляй, не відволікайся.
4. Не переїдай! Вставай з-за столу з деяким відчуттям голоду!
Ведучий. Ми вам пропонуємо меню школяра під назвою «Смачного!» Сніданок. Молочна вівсяна каша, варене яйце, чай, шматочок хліба з маслом, банан.
Обід. Суп, хліб, рисова каша, відбивна, кисіль, фрукти.
Підвечірок. Склянка молока, булочка, ягоди свіжі.
Вечеря. Смажена риба, овочевий салат, хліб, кавовий напій з молоком, тістечко.
Ведучий. І учні , і вчителі багато пишуть, читають, працюють з комп’ютером. І найбільше при цьому втомлюються очі, часто погіршується зір. Для учнів та вчителів ми пропонуємо вітаміни для очей.
Вiтамiни д ля очей
Оранжеві та червоні плоди найчастіше трапляються у природі. Радують наше око гарбуз, томати, солодкий перець, обліпиха, шипшина, горобина, абрикоси, морква, плоди цитрусових, хурма. Вони такі гарні, що їх хочеться з’їсти! І правильно – ці оранжеві плоди не лише красиві, але й дуже корисні.
Забарвлюють їх природні барвники – каротиноїди.
Каротиноїди містяться у клітинах та тканинах усіх живих організмів на пла- неті. Їх виробляють бактерії, гриби і вищі рослини, а тварини – ні. Люди і тва- рини отримують каротиноїди з їжею. У травному тракті людей і тварин бета- каротин та деякі інші каротини перетворюються у вітамін А.
Вітамін А дуже важливий для нашого здоров’ я. За нестачі цього вітаміну погіршується зір і апетит, з’являється втома.
- Відгадайте, в яких фруктах та овочах містяться каротиноїди? (малюнки).
(подарунки для гостей).
Ведучий. «Після їжі стій або пройди тисячу кроків», - говорить німецьке прислів’я. Рух сприяє кращому засвоєнню їжі. Рослина не може рости без світла, води, повітря. Так і людина. І що бути здоровим, не хворіти, потрібно дружити з сонцем, повітрям, водою. Загартуванню організму сприяє ходіння влітку босоніж, миття ніг холодною водою. Загартований організм не боїться холоду, стійких хвороб, змін температури навколишнього середовища. Здорова людина – це людина, яка хоче рухатися, гратися, допомагати іншим, творити добро.
Подумайте, чи активно ви рухаєтесь протягом дня?
1. Ранкова зарядка – обов’язкова, її виконують зранку 10-12 хвилин, енергійно, з хорошим настроєм на новий день.
2. Дорога до школи – прогулянка пішки.
3. Фізкультхвилинки на уроках допомагають відпочити голові, спині, пальчикам.
4. На перерві рухливі ігри і фізичні вправи: гра «Третій зайвий», «Струмочок», стрибки на скакалці та й просто танці під веселу музику. А ось бігати коридорами, борюкатися чи битися зовсім не годиться.
5. На уроках фізкультури будьте активними, запам’ятовуйте нові вправи, деякі з них робіть самостійно зранку або навчіть друзів у дворі.
6. Спортивні секції, які ви відвідуєте після занять у школі, подарують вам гарну поставу, пружні м’язи, світлу голову, хороший настрій.
7. Під час прогулянок більше рухайтесь, катайтесь на лижах, ковзанах, велосипеді, скейті, ходіть у походи, змагайтесь у спритності.
8. Посильна фізична праця удома, в бабусі у селі принесе задоволення від м’язового навантаження не тільки вам, а й потішить ваших рідних.
Як ми загартовувались влітку, набирались здоров’я на цілий навчальний рік, як ми проводимо активно свій відпочинок зараз ви можете дізнатись, переглянувши кадри з фільму нашого життя «Я обираю здоров’я».
-Що треба робити, на вашу думку, щоб бути здоровим?
IV. Практична робота. На дошці до сонечка в промінчиках виставляється слово «Твоє» та «В твоїх руках». Діти на символічних долоньках пишуть свої мріїплани «Щоб бути здоровим, я…» і промовляють слова: - Я, Катя. Щоб бути здоровою, я … V. Підсумок.
- Я сподіваюсь, що всі ваші плани-мрії здійсняться. Найбільше багатство в людини – це здоров’я. Робіть кожного ранку зарядку, вмивайтесь, стежте за чистотою свого тіла, займайтесь спортом, більше бувайте на свіжому повітрі. І тоді чистота вашого тіла в поєднанні з чистотою вашої душі дасть добрий результат – здоров’я і людяність.
(Батьки дітям вручають подарунки – фрукти).