Діяльнісний підхід як необхідна умова розвитку умінь та навичок учнів,
застосування здобутих знань у практичній діяльності.
Освіта ХХІ століття - це освіта для людини. Її основна мета – виховання особистості, яка здатна до самоосвіти, саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності. Тому важливо, щоб на кожному уроці учень переживав радість відкриття, щоб у нього формувалась віра в свої сили.
Діяльнісний підхід в освіті – це методологічна основа, на якій будується система розвиваючого навчання.
Діяльнісний підхід — це метод навчання, коли дитина не отримує знання в готовому вигляді, а здобуває їх сама в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності.
Діяльнісний підхід включає в себе:
Створення ситуацій, що дають змогу поєднати можливості різних предметів для формування комплексу знань та умінь.
Застосування різноманітних методів спонукання учнів до праці та активної участі в процесі засвоєння знань.
Навчальний процес спрямований на розвиток пізнавальної діяльності учнів та її активізацію.
Спонукання учнів до творчої самостійної роботи по здобуванню знань та формуванню умінь і навичок.
Навчати діяльності – це означає:
- робити вчення мотивованим;
- вчити самостійно ставити перед собою мету і знаходити шляхи досягнення;
- допомагати сформувати в себе вміння контролю і самоконтролю.
Виділяють такі типи уроків з використанням діяльнісного підходу:
Структура уроку з позицій системно-діяльнісного підходу:
учитель створює проблемну ситуацію;
учень приймає проблемну ситуацію;
спільно виявляють проблему;
вчитель керує пошуковою діяльністю;
учень здійснює самостійний пошук;
обговорення результатів
Метод діяльнісного підходу здійснюється шляхом створення проблемної ситуації на уроці. Для розв’язання проблемної ситуації виникає необхідність у проблемному діалозі. Проблемний діалог підводить учнів до відкриття нових знань.
Головні компоненти проблемно-діалогічного навчання:
потреба учня у новому знанні або способу дії («хочу дізнатися…, навчитися…»);
невідоме знання, яке учень повинен засвоїти;
відомі знання і сформовані уміння (можу сам, без вчителя)
Дидактичні принципи діяльнісного підходу:
• Принцип творчості (креативності) - передбачає максимальну орієнтацію на творчий початок у навчальній діяльності школярів, придбання досвіду творчої діяльності. Формує здатність самостійно знаходити рішення нестандартних завдань.
• Принцип варіативності - передбачає розвиток в учнів варіативного мислення, тобто розуміння можливості різних варіантів вирішення проблеми, формування здатності до систематичного перебору варіантів і вибору оптимального варіанту.
• Принцип мінімакса - школа повинна запропонувати учневі зміст освіти з максимального рівня, а учень повинен засвоїти це утримання з мінімального рівня.
• Принцип безперервності - означає таку організацію навчання, коли результат діяльності на кожному попередньому етапі забезпечує початок наступного етапу. Безперервність процесу забезпечується інваріативної технології, а також спадкоємністю між усіма ступенями навчання змісту і методики.
• Принцип цілісного уявлення про світ - у дитини повинно бути сформовано узагальнене, цілісне уявлення про світ (природу - суспільство – самого себе), про роль і місце кожної науки в системі наук.
• Принцип діяльності - формування особистості учня та просування його в розвитку здійснюється не тоді, коли він отримує готове знання, а в процесі його власної діяльності, спрямованої на «відкриття» ним нового знання.
• Принцип психологічної комфортності - зняття по можливості всіх стресоутворюючих факторів навчального процесу, створення в школі і на уроці такої доброзичливої атмосфери, в якій вони відчувають себе "вдома“
Застосовування у навчанні діяльнісного підходу сприяє здійсненню циклу пізнавальних дій учнем, а саме:
• сприйняття навчального матеріалу;
• його усвідомлення;
• запам’ятовування;
• застосування на практиці: повторення – поглиблення – міцніше засвоєння.
Результати діяльнісного підходу:
Розвиток креативних здібностей;
Творче застосування знань;
Вміння працювати, як самостійно, так і в команді;
Розвиток навичок мислення на більш високому рівні;
Формування навчально-пізнавальної компетентності;
Підвищення інтересу до навчання.
Потрійний ефект використання діяльнісного методу навчання:
більш якісне засвоєння знань;
потужний розвиток інтелекту, творчих здібностей;
виховання активної особистості
Отже, необхідними засадами реалізації діяльнісного підходу є: введення дітей у зміст нового навчального матеріалу шляхом відкриття знань, а не їх подавання; створення умов для використання на уроці наукової інформації, здобутої поза школою; передбачення певних інтелектуальних труднощів під час опанування навчального матеріалу; активізація пізнавальної діяльності з використанням проблемно-пошукових методів.
«На сьогоднішній день вчитель – це наставник, він направляє діяльність учня. Допомагаючи йому, де це необхідно, та залишаючи його діяти там, де він це може зробити самостійно.»