Виступ на тему: "Діяльнісний підхід як необхідна умова розвитку умінь та навичок учнів, застосування здобутих знань у практичній діяльності"

Про матеріал
У виступі описано про діяльнісний підхід, як один із методів навчання, коли дитина не отримує знання в готовому вигляді, а здобуває їх сама в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. Діяльнісний підхід в освіті – це методологічна основа, на якій будується система розвиваючого навчання
Перегляд файлу

Діяльнісний підхід як необхідна умова розвитку умінь та навичок учнів,

застосування здобутих знань у практичній діяльності.

 

Освіта ХХІ століття -  це освіта для людини. Її основна мета – виховання особистості, яка здатна до самоосвіти, саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності. Тому важливо, щоб на кожному уроці учень переживав радість відкриття, щоб у нього формувалась віра в свої сили.

Діяльнісний підхід в освіті – це методологічна основа, на якій будується система розвиваючого навчання.

Діяльнісний підхід — це метод навчання, коли дитина не отримує знання в готовому вигляді, а здобуває їх сама в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності.

Діяльнісний підхід включає в себе:

     Створення ситуацій, що дають змогу поєднати можливості різних предметів для формування комплексу знань та умінь.

     Застосування різноманітних методів спонукання учнів до праці та активної участі в процесі засвоєння знань.

     Навчальний процес спрямований на розвиток пізнавальної діяльності учнів та її активізацію.

     Спонукання учнів до творчої самостійної роботи по здобуванню знань та формуванню умінь і навичок.

Навчати діяльності – це означає:

- робити вчення мотивованим;

- вчити самостійно ставити перед собою мету і знаходити шляхи досягнення;

- допомагати сформувати в себе вміння контролю і самоконтролю.

Виділяють такі типи уроків з використанням діяльнісного підходу:

  • уроки відкриття нових знань;
  • уроки – тренінги;
  • уроки контролю;
  • уроки рефлексії.

Структура уроку з позицій системно-діяльнісного підходу:

    учитель створює проблемну ситуацію;

    учень приймає проблемну ситуацію;

    спільно виявляють проблему;

    вчитель керує пошуковою діяльністю;

    учень здійснює самостійний пошук;

    обговорення результатів

Метод діяльнісного підходу здійснюється шляхом створення проблемної ситуації на уроці. Для розв’язання проблемної ситуації виникає необхідність у проблемному діалозі. Проблемний діалог підводить учнів до відкриття нових знань.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Головні компоненти проблемно-діалогічного навчання:

     потреба учня у новому знанні або способу дії («хочу дізнатися…, навчитися…»);

     невідоме знання, яке учень повинен засвоїти;

     відомі знання і сформовані уміння (можу сам, без вчителя)

Дидактичні принципи діяльнісного підходу:

         Принцип творчості (креативності) - передбачає максимальну орієнтацію на творчий початок у навчальній діяльності школярів, придбання досвіду творчої діяльності. Формує здатність самостійно знаходити рішення нестандартних завдань.

         Принцип варіативності - передбачає розвиток в учнів варіативного мислення, тобто розуміння можливості різних варіантів вирішення проблеми, формування здатності до систематичного перебору варіантів і вибору оптимального варіанту.

         Принцип мінімакса - школа повинна запропонувати учневі зміст освіти з максимального рівня, а учень повинен засвоїти це утримання з мінімального рівня.

         Принцип безперервності - означає таку організацію навчання, коли результат діяльності на кожному попередньому етапі забезпечує початок наступного етапу. Безперервність процесу забезпечується інваріативної технології, а також спадкоємністю між усіма ступенями навчання змісту і методики.

         Принцип цілісного уявлення про світ - у дитини повинно бути сформовано узагальнене, цілісне уявлення про світ (природу - суспільство – самого себе), про роль і місце кожної науки в системі наук.

         Принцип діяльності - формування особистості учня та просування його в розвитку здійснюється не тоді, коли він отримує готове знання, а в процесі його власної діяльності, спрямованої на «відкриття» ним нового знання.

         Принцип психологічної комфортності - зняття по можливості всіх стресоутворюючих факторів навчального процесу, створення в школі і на уроці такої доброзичливої атмосфери, в якій вони відчувають себе "вдома“

Застосовування у навчанні діяльнісного підходу сприяє здійсненню циклу пізнавальних дій учнем, а саме:

         сприйняття навчального матеріалу;

         його усвідомлення;

         запам’ятовування;

         застосування на практиці: повторення – поглиблення – міцніше засвоєння.

Результати діяльнісного підходу:

     Розвиток креативних здібностей;

     Творче застосування знань;

     Вміння працювати, як самостійно, так і в команді;

     Розвиток навичок мислення на більш високому рівні;

     Формування навчально-пізнавальної компетентності;

     Підвищення інтересу до навчання.

Потрійний ефект використання діяльнісного методу навчання:

     більш якісне засвоєння знань;

     потужний розвиток інтелекту, творчих здібностей;

     виховання активної особистості

Отже, необхідними засадами реалізації діяльнісного підходу є: введення дітей у зміст нового навчального матеріалу шляхом відкриття знань, а не їх подавання; створення умов для використання на уроці наукової інформації, здобутої поза школою; передбачення певних інтелектуальних труднощів під час опанування навчального матеріалу; активізація пізнавальної діяльності з використанням проблемно-пошукових методів.

«На сьогоднішній день вчитель – це наставник, він направляє діяльність учня. Допомагаючи йому, де це необхідно, та залишаючи його діяти там, де він це може зробити самостійно.»

 

 

doc
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку