У народі говорять, що людина за життя повинна збудувати дім, посадити дерево, виростити дитину.
З чого будували наші предки свої хати?
Сьогодні ми поговоримо про українську хату, українські обереги, вивчимо нові слова та вірші.
Українська хата. Обереги.
Мета: 1) навчити розрізняти давню українську хату від будинків сьогодення;
2) розширити і поглибити знання дітей про особливості українського інтер’єру, значення оберегів;
3) розвивати мовленнєві уміння, збагачувати словниковий запас, засвоїти назви предметів українського побуту;
4)виховувати повагу до національних традицій українського народу.
Обладнання: презентація до уроку «Українська хата. Обереги», аудіо запис пісні «Зеленеє жито, зелене», мультфільм «Козаки», пісня «Нова хата», фільм «Українські хати» скринька.
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель:
Привітаємось любесенько,
Усміхнімося радесенько.
І все в нас буде гаразд,
Урок принесе користь для нас.
По давньому українському звичаю ми вітаємо гостей хлібом та сіллю.
Слайд 1
(До класу заходить учениця з рушником та хлібом і співає пісню «Зеленеє жито зелене, хорошії гості у мене»)
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності
Слайд 2
Учитель:
З давніх-давен нам відомо, що символом життя є дерево. Помічником на нашому уроці теж буде дерево пізнання на якому листочки символ минулого, сучасного.
Слайд 3
Зірвемо листочок сучасності.
Слайд 4 (На екрані з’являється сучасний будинок.)
Що ви бачите на малюнку? (На малюнку сучасне житло.)
Зверніть увагу. Який вигляд має цей будинок. (Він високий, багатоповерховий, цегляний, має багато вікон, балконів. В ньому проживає багато сімей.)
А чи завжди люди жили в таких будинках?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
У народі говорять, що людина за життя повинна збудувати дім, посадити дерево, виростити дитину.
З чого будували наші предки свої хати?
Сьогодні ми поговоримо про українську хату, українські обереги, вивчимо нові слова та вірші.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Гра « Подорож у минуле»
Завітаємо сьогодні до минулого для того, щоб краще зрозуміти сучасне і, можливо, передбачити майбутнє. Для цього ми зірвемо наступний листочок і потрапимо у чудове минуле.
Слайд 5
Послухайте опис. Спробуйте уявити картину.
Українське давнє село. Ростуть верби. Біля дерев збудована біленька хата. Вона така чудова. Вкрита соломою, з маленькими вікнами. Освітлена сонячними променями вона ніби запрошує «Заходь, будь ласка, до мене.»
Слайд 6
Хто з вас уявляв саме таку хатку?
А яку хату уявили ви собі?
Слайд 7
Чим відрізняється стародавня хата від сучасних будинків?
До слова хата доберіть слова, близькі за значенням. ( Будинок, оселя)
Зараз перегляньте фільм і скажіть: з чого будували українські будівлі?
Фільм «Українські хати»
Так, хата була дерев’яною чи глиняною.
2. Розповідь вчителя
Слайд 8
Перед вами українська хата. В давнину на будівництво цієї оселі йшло багато часу, більше року. І була хата не цегляною, а дерев’яною чи глиняною. Спочатку треба було навозити з лісу дерева. Потім усі рідні, близькі, сусіди допомагали будувати житло. Для будівництва хати вибирали дерева однакової висоти, які росли повільно. Найкращою порою для рубання вважалися три місяці.
Як ви гадаєте, в які місяці рубали дерева для будівництва хати? (Грудень, січень, лютий, бо в цей час воно найтвердіше, найміцніше.)
А чому не рубали влітку? (Зовсім не рубали дерев на будову в літні місяці, оскільки в цей час по дереву кружляють соки, які роблять його крихким.)
Чим вона покрита?(Соломою) Покрівлю хати із соломи чи очерету називали стріхою. Така хата взимку зберігала тепло, а влітку рятувала від спеки.
Якого кольору глиняні хати? ( Вони білі.)
Біла хата. Це обов'язкова національна прикмета українців.
Що уособлює в собі біла барва?
В народі казали, що біла барва — це символ чистоти, морального здоров'я, душевної краси. Білі стіни добре гармоніювали з сірим солом’яним або дерев’яним дахом.
Фізкультхвилинка
Стоїть хата небагата, |
|
Руки на поясі і повертаються вліво – вправо. |
Солом’яна стріха, |
|
Долоні тримають над головою – наче стріха. |
Причілочки у китицях, |
|
Руки ставлять поличкою. |
Мальовані вікна, |
|
Розводять руки показуючи вікно. |
Обмазка підведена, |
|
Знову руки на поясі, повертаються вліво – вправо. |
А сама біленька. |
|
|
На подвір’ї, як барвінок, |
|
Виконують полу присідання. |
Трава зелененька. А.Молодченко |
|
|
3.Робота над віршем М. Ваврисевича. «Наша хатка»
Сьогодні ми з вами побуваємо в українській оселі і дізнаємося, як народні традиції відображалися в інтер’єрі.
Послухайте віршик Миколи Варисевича. «Наша хатка». Зверніть увагу на незнайомі слова.
Наша хатка невеличка
Лиш комірка та світличка
Та вона нам веселенька,
Бо в ній господарить ненька.
Хто така ненька? ( Це матуся.)
Що означає слово господарить?( Хазяйнує.)
Чи зустрілися в цьому вірші нові для вас слова?
Звичайно, зараз слів комора, світлиця, хата ми не використовуємо так часто у наших розмовах, бо це стародавні слова.
4. Словникова робота
А як можна пояснити значення слова хата?
Слайд 9
Що таке хата?
Хата – сільський одноповерховий будинок.
Як ви гадаєте, скільки кімнат було в хаті? (Магічне число три використовувалося у плануванні. В хаті було три кімнати.)
Давня українська хата складалася з сіней, світлиці і комори.
Сіни – вхідна кімната.
Світлиця – парадна кімната.
Чому так називали цю кімнату? ( Бо вона була світла.)
Так, вона була світла, мала вікна. І знову наше магічне число – три. У світлиці було три вікна.
Третю кімнату називали коморою. А що таке комора? Для чого її використовували?
Комора – кімната для продуктів.
Отже, ми заходимо в хату і потрапляємо в сіни.
5. Бесіда «Екскурсія до української хати»
Слайд 10
Якщо з сіней увійти до світлиці, що ми бачимо на малюнку з лівого боку?(Піч)
Чи бачили ви колись справжню піч?
Як її використовували?
Піч служить українському селянинові тричі:
Піч – головна берегиня, бо хліб народжує. До неї ставилися як до священного предмета. В народі кажуть, яка піч така й господиня. Тому кожна жінка тримали її в чистоті: обмазувала глиною, білила, розмальовувала квітами.
Що ви бачите за піччю?( Це ліжко?)
За піччю – ліжко. Або як ще його називали дерев’яний поміст ( піл) для спання. Під ним зберігалися хатні речі.
А що висить над помостом? ( Колиска)
Над полом вішали колиску – невеличке ліжко для спання і колисання дитини.
Там ще були жердка, горизонтально підвішена чи прилаштована перекладина.
Як її використовували ? (На неї вішали одяг.)
А що вибачите з другого боку. ( Шафа з посудом.)
З другого боку входу до світлиці висять на стіни відкриті полиці для святкового посуду Це - мисник.
А що ми бачимо напроти полу?
Слайд 11
Навпроти полу є лавка. А друга лавка напроти входу. В куті, де сходяться лавки, найпочесніше місце – покуть. Дерев’яні лави прикрашали килимами.
А що ще стоїть в покуті?
Там стояли стіл, ослін (переносна лавка) У покуті вішали ікони. Прикрашали рушниками.
Земляну підлога мазали глиною. Її називали долівкою. Зверху посипали різними травами.
Фізкультхвилинка
Хтось старався притомився,
Я прошу, щоб він підвівся
З рук струсили слабкість, втому,
Побілили стіни дому.
Постругали ми дошки,
Забивали в них цвяшки,
Фарбували ми підлогу,
Брудні руки в нас від того,
Їх ми добре вимиваєм
І за парти всі сідаєм.
А що таке оберіг?
Оберіг – це річ, що була покликана захистити від злих сил, натомість забезпечити здоров'я, добробут і спокій у родині.
А які ви знаєте обереги хати?
Оберегам хати були рушники, підкова, калина, різні трави. За охоронців хати вважали ластівку або лелеку.
Слайд 12
З давніх-давен важливою річчю в хаті була скриня. Що в ній зберігалось?
Слайд 13
Родинні реліквії, тобто пам’ятні речі, що залишились на згадку від батьків, святковий одяг, прикраси.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1.Ігровий момент. (Мультфільм « Козаки»)
Козаки у скрині принесли нам цікаве завдання. Кожна група повинна відгадати слово.
Діти називають слова, які з’являються по черзі. На дошці можна прочитати ключове слово « РОДИНА»
Хто ж проживає у хаті? ( Родина)
Батьківська хата входить у життя кожної людини як щось найсвітліше, найтепліше. І в ній завжди панує любов, тепло, злагода і українська пісня.
(Звучить пісня і показ фільму « Нова хата»)
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія
– А вам що найбільше запам’яталося?
– Які відкриття ви зробили для себе?
– Які нові слова зацікавили й запам’ятали?
Діти складають нові слова до скриньки-скарбнички.
1