Урок фізики у 8 класі
Тема уроку. Кристалічні та аморфні тіла.
Тіла і речовини в довкіллі
Мета уроку. Дати учням знання про кристалічні та аморфні тіла, взаємодію молекул і залежність характеру руху молекул від взаємодії. Показати залежність розмірів тіл від температури. Продовжувати вчити розраховувати густину за відомою масою та об'ємом однорідного тіла та маси за густиною і об'ємом. Навчити учнів користуватися таблицею густин різних речовин, зокрема при розв'язуванні задач на розпізнавання речовини за густиною.
Тип уроку: комбінований.
Технології уроку:
Один учень розв’язує задачу на дошці і потім пояснює її.
(Який об’єм стальної деталі масою 100 г ?)
Чотирьом учням даю по одній задачі на листочку на 10 балів.
(1 – Олія об’ємом 1 л має масу 920 г. Яка густина олії?
2 – Брусок масою 330 г має об’єм 150 см3. З чого виготовлено цей брусок?
3 – В акваріум довжиною 50 см та шириною 25 см налили води до висоти 20 см. Яка маса води в акваріумі?
4 – Визначте об’єм води, яка виллється з відливного стакана, якщо в нього занурити свинцевий дріб масою 684 г.)
Усі інші – розв’язують кросворд “Вершина знань”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Л |
І |
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
Т |
О |
М |
|
|
|
|
|
|
|
С |
О |
Н |
Ц |
Е |
|
|
|
|
|
|
Р |
І |
Д |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
|
М |
А |
Т |
Е |
Р |
І |
Я |
|
|
|
|
М |
О |
Л |
Е |
К |
У |
Л |
А |
|
|
|
П |
Л |
А |
В |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
|
|
Т |
В |
Е |
Р |
Д |
Н |
Е |
Н |
Н |
Я |
|
К |
О |
Н |
Д |
Е |
Н |
С |
А |
Ц |
І |
Я |
П |
О |
Т |
Е |
Н |
Ц |
І |
А |
Л |
Ь |
Н |
А |
Бесіда з класом:
Досліди:
Дослід 1. Підтвердженням загальності висновків буде явище прилипання скляної плас-тинки до поверхні води. Для цього потрібно до скляної пластинки невеликих розмірів приклеїти нитку так, щоб її можна було підвішувати до пружини.
Якщо таку пластинку опустити на воду, а потім почати піднімати вгору, то пружина помітно розтягнеться.
Дослід 2. Можна також показати злипання двох пластинок, змочених водою.
Серія таких дослідів показує, що між молекулами існує притягання. Притягання існує завжди. Все залежить від того, що сильніше — притягання чи відштовхування.
Дослід 3. Наступний крок у вивченні теми — це доказ існування і відштовхування між молекулами. Для цього можна залити воду в циліндр Геріке і запропонувати учням стиснути воду, нагадавши попередньо, що між молекулами води існують проміжки. Негативний результат досліду дозволяє зробити висновок, що між молекулами існує і відштовхування.
Дослід 4. Дифузія (картоплина і чорнило).
Робота з картками:
Картки 1 – 10.
Отже, ми вже знаємо, що речовини можуть перебувати у твердому стані. Але ще тверді тіла можна було б розділити на два види – це кристалічні та аморфні тіла.
План
Робота з картками:
Картки 11 – 12.
Кристалічні тіла – це тверді речовини, в яких частинки “вишикувались” у чіткому порядку, подібно до солдатів у строю. Така впорядкована будова називається кристалічною ґрат кою. Тіла, що мають таку будову називаються кристалами.
Аморфні речовини теж є твердими, але вони не мають кристалічної будови Від грецького “аморфос” – безформний. Аморфні тіла можна вважати переохолодженими рідинами.
Мал. 55 ст. 80 підручник (Гірський кришталь та алмаз)
Мал. 56 ст. 81 підручник (Кухонна сіль, лід, алмаз, графіт)
Робота з картками:
Картки 13 – 14.
Кристалічні речовини: Аморфні речовини:
Кришталь, алмаз, кухонна сіль, скло, віск, смола,
алмаз, графіт, кварц, сніг, лід, пісок, граніт янтар, опал, мило
При нагріванні (охолодженні) розміри тіл змінюються.
Робота з картками:
Картки 15 – 16.
Дослід 5. Пляшка з повітрям і копійкою.
Оглянемо все навкруги і чи помітимо ми тверді тіла? Напевно, що так. А чи можемо ми знайти кристалічні та аморфні тіла? (сніг, лід, пісок, смола, мило, янтар, віск).
Що ми вивчали сьогодні на уроці?
Наведіть приклади кристалічних та аморфних речовин.
Як залежать розміри речовин від температури?
Де можна побачити кристалічні та аморфні речовини у довкіллі?
повторити § 10-18.
1