Тема:
Мета: перевірити рівень умінь і навичок у застосуванні вивченого матеріалу за темою на практиці у знайомих і змінених ситуаціях; розвивати комунікативно-пізнавальну діяльність учнів; удосконалювати навички аудіювання, читання та письма, усного діалогічного та монологічного мовлення; виховувати потребу вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: опорний конспект, роздатковий матеріал (картки з словами, текстом, завданнями, схемою написання твору).
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання. Оголошення теми уроку.
Dear children! Let’s start our lesson. There are some guests at our today’s lesson, let’s show them that you can study English.
Today we are going to speak about healthy lifestyle and about food, one of the most essential part of our life. We’ll practise more in speaking, using the vocabulary, reading, listening and translating.
ІІ. Підготовка до іншомовного мовлення.
1. Фонетична зарядка.
We have a lot of work to do. First of all, let’s have phonetic drills. Repeat after me:
Some of us like brown bread,
Some of us like white,
Some of us eat a lot of meat,
Some don’t think it’s right.
Some of us like apples,
Some drink juice at night.
Some of us eat many sweets,
Some don’t think it’s right.
- By the way, who can translate the rhyme?
- Now I want you to remember some proverbs. Listen attentively and try to translate them from English into Ukrainian:
1) Good health is above wealth.
2) Laughter is the best medicine.
3) A sound mind in a sound body.
4) An apple a day keeps a doctor away.
5) The best doctors in the world are Doctor Diet, Doctor Quiet and Doctor Merryman.
2. Мовленнєва зарядка (Warming-up activity).
I’d like you to speak about your lifestyles. Answer my questions:
ІІІ. Основна частина уроку.
1. Лексична робота. Удосконалення навичок вживання в мовленні лексико-граматичних структур.
Now we’ll practise more in using the vocabulary. Your task is to find English equivalents to such word combinations and sentences as:
1) ми їмо, щоб жити;
2) мати достатньо енергії;
3) трішки цукру;
4) багато солі;
5) жити і рости;
6) хороше джерело поживних речовин;
7) молоко і молочні продукти;
8) дотримуватися збалансованого харчування;
9) висококалорійний;
10) багато жиру;
11) проблеми з серцем і вагою;
12) належна(відповідна) їжа;
13) некорисна(нездорова) їжа;
14) підтримувати себе в формі;
15) найкраща порада;
16) обмежити кількість некорисної їжі.
2. Читання тексту «We Are What We Eat».
There is a saying “We are what we eat”, so let’s read the text about a balanced diet, because it’s right for your health.
3. Активація навичок монологічного мовлення.
You’ve read about the right food. But what do you know about unhealthy food?
What exactly is junk food? Tell about it. I can interrupt you and you must be ready to go on retelling the text after your classmate.
(Переказ тематичного тексту “Junk Food”)
4. Робота в групах ( серед запропонованих лексичних одиниць вибрати окремо корисні і шкідливі для здоров’я продукти). Ігровий момент.
- Now you are divided into three teams. Find out healthy and unhealthy things for your health. Work in groups together. Who will be the first to read the words?
HEALTHY / UNHEALTHY
(honey, hamburgers, fish beer, rice, hot dogs, nuts crisps, cottage cheese (curds), too much pepper, oranges too much salt, porridge, too much sugar, cheese, chocolate bars, butter cheeseburgers, mineral water alcohol, juice, fizzy drinks, apples pizzas, berries, sweet, meat ,vegetables salads, grapes
5. Аудіювання діалогу. Активізація навичок діалогічного мовлення (перевірка виконання індивідуального завдання та удосконалення навичок аудіювання).
-Imagine that you are somewhere abroad, for example in England. Katia is a doctor. Ihor is a sick pupil. You are an interpreter. Translate their dialogue sentence by sentence.
Dialogue
Besides, it’s better to go in for sports than to smoke. But now you should take these tablets three times a day, and you’ll have no problems with your health.
-Thank you, doctor. Good-bye!
-Good-bye! Good luck!
6. Письмо. Завдання з граматики.
At last, we’ll have an exercise in writing. Translate the sentences into English, make the sentence negative and then interrogative (all types of questions).
1) His sister bought 5 hamburgers yesterday.
2) My father drinks coffee in the morning.
3) My mother likes green tea.
ІV. Заключна частина уроку.
1. Домашнє завдання
Підготувати малюнки та усні розповіді для створення постерів:
1 група- «It is useful»
2 група- «It is harmful»
2. Підсумки уроку. Оцінювання.
-Let’s sum-up our lesson. Thank you very much for your hand work. You have done a lot today. I think you deserve good marks. I wish you to be healthy. I hope that the information of this lesson will be useful for you. The lesson is over. See you later.