Конспект уроку української літератури "Вершинні зразки Шевченкової лірики періоду арешту, заслання та після повернення"

Про матеріал

Мета: допомогти школярам усвідомити філософський зміст, красу поетичних творів Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних почуттів і думок з приводу прочитаного; виховувати прагнення до чесного, праведного життя в добрі та взаємоповазі.

Перегляд файлу

Тема. Вершинні зразки Шевченкової лірики періоду арешту, заслання та після повернення.

Мета: допомогти школярам усвідомити філософський зміст, красу поетичних творів Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних почуттів і думок з приводу прочитаного; виховувати прагнення до чесного, праведного життя в добрі та взаємоповазі.

  Хід уроку  

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя.

У піднесеному й замріяному настрої повертається Шевченко з весілля свого товариша до Києва: добре б і йому, нарешті, знайти собі пару; викладати малювання в університеті (поета недавно призначили туди викладачем «в виде опыта на один год»), видати вдруге свого «Кобзаря», врешті-решт, поїхати до Італії. Та мрії його враз грубо обривають жандарми. Арешт, миттєве доправлення в Петербург, і ось він уже в похмурому казематі III жандармського відділу. Сіре, непривітне небо заглядає в заґратоване віконце. Безкінечно терзають душу допити... А душа в цей час видає ... «Садок вишневий коло хати...»! Скільки ж світла й любові, поетичного таланту в тій душі! Два весняних місяці за ґратами, сім діб — і Шевченко вже на засланні, в глухих казахських степах із найтяжчим для нього покаранням — забороною писати й малювати. Але не думати, не складати вірші, не мріяти... І линуть неперевершені рядки: «Зоре моя вечірняя, Зійди над горою, Поговоримо тихенько В неволі з тобою!» Про вершинні зразки Шевченкової лірики ми й будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань учнів

Завдання учням.

1) Пригадайте й розкажіть про життя Шевченка в засланні, звільнення та повернення поета.

2) Визначте тематику творів цього періоду; розкажіть про малярську спадщину.

3) Виразно прочитайте (бажано напам'ять) вірші, які ви вивчили раніше (із циклу «В казематі»): «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...», «Садок вишневий коло хати...».

4) Продовжіть думку: «Жінка у творчості Шевченка — це... (об'єкт поклоніння, співчуття, захоплення; це мати, сестра, кохана, дружина.)»

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виразне читання поезії Шевченка «Доля».

2. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

3. Евристична бесіда.

 Наскільки, на вашу думку, образ ліричного героя з'єднаний з образом самого автора? (Практично повністю.)

 Як ви думаєте, чи нарікає ліричний герой на свою долю? Свої міркування обґрунтуйте. (Ні. Про це свідчать слова: «Та дарма!».)

 Які слова можна вважати афоризмом, крилатим висловом?

(Ми не лукавили з тобою, Ми просто йшли; у нас нема Зерна неправди за собою.)

4. Виразне читання поезії Шевченка «Росли у купочці, зросли...».

5. Словникова робота, обмін враженнями про твір.

6. Евристична бесіда.

 Яку ідилічну картину змальовує поет? (Життя люблячої подружньої пари в мирі та злагоді.)

 З яких частин (за стилем) складається поезія? (Реалістично-побутової і піднесено-євангельської.)

7. Повідомлення учня про роль жінок в особистому житті поета. (Див. Додаток до уроку № 49.)

 

8. Читання віршів інтимної лірики.

(Учні виразно читають «Коло гаю, в чистім полі...», «Не тополю високую...», «Дівичії ночі» та ін.)

9. Слово вчителя.

У творах інтимної лірики Шевченко часто вдається до прийому художнього, психологічного паралелізму, коли явища людського життя, почуття зіставляються з явищами природи.

Паралелізм — композиційний прийом, який підкреслює зв'язок кількох елементів художнього твору; аналогія.

Улюблений жанр письменника в цей період — лірична медитація.

Медитація — форма філософської лірики; вірш, у якому поет висловлює свої роздуми над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.

(Учні роблять записи до літературознавчих словничків.)

10. Завдання учням.

 3 творів Т. Шевченка підберіть приклади використання психологічного паралелізму та ліричної медитації.

(Психологічний паралелізм: «Не тополю високую...», «І широкую долину...», «І небо невмите, і заспані хвилі...», «Із-за гаю сонце сходить...» та ін.

Медитація: «Доля», «Росли укупочці, зросли» та ін.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Створення «асоціативного дерева».

 Домалюйте дерево, вписавши, що, за Шевченком, є підтримкою особистості.

 C:\Users\Админ\Desktop\1.jpg

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення:

«Шевченко постав переді мною, як...»

«Мене здивувало (вразило)...»

«Думки Шевченка для мене є...»

VII. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати й аналізувати твори поета; вивчити вірш «Доля» напам'ять

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Доценко Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
740
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку