Мета: допомогти школярам усвідомити філософський зміст, красу поетичних творів Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних почуттів і думок з приводу прочитаного; виховувати прагнення до чесного, праведного життя в добрі та взаємоповазі.
Тема. Вершинні зразки Шевченкової лірики періоду арешту, заслання та після повернення.
Мета: допомогти школярам усвідомити філософський зміст, красу поетичних творів Шевченка; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних почуттів і думок з приводу прочитаного; виховувати прагнення до чесного, праведного життя в добрі та взаємоповазі.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя.
У піднесеному й замріяному настрої повертається Шевченко з весілля свого товариша до Києва: добре б і йому, нарешті, знайти собі пару; викладати малювання в університеті (поета недавно призначили туди викладачем «в виде опыта на один год»), видати вдруге свого «Кобзаря», врешті-решт, поїхати до Італії. Та мрії його враз грубо обривають жандарми. Арешт, миттєве доправлення в Петербург, і ось він уже в похмурому казематі III жандармського відділу. Сіре, непривітне небо заглядає в заґратоване віконце. Безкінечно терзають душу допити... А душа в цей час видає ... «Садок вишневий коло хати...»! Скільки ж світла й любові, поетичного таланту в тій душі! Два весняних місяці за ґратами, сім діб — і Шевченко вже на засланні, в глухих казахських степах із найтяжчим для нього покаранням — забороною писати й малювати. Але не думати, не складати вірші, не мріяти... І линуть неперевершені рядки: «Зоре моя вечірняя, Зійди над горою, Поговоримо тихенько В неволі з тобою!» Про вершинні зразки Шевченкової лірики ми й будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання учням.
1) Пригадайте й розкажіть про життя Шевченка в засланні, звільнення та повернення поета.
2) Визначте тематику творів цього періоду; розкажіть про малярську спадщину.
3) Виразно прочитайте (бажано напам'ять) вірші, які ви вивчили раніше (із циклу «В казематі»): «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...», «Садок вишневий коло хати...».
4) Продовжіть думку: «Жінка у творчості Шевченка — це... (об'єкт поклоніння, співчуття, захоплення; це мати, сестра, кохана, дружина.)»
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виразне читання поезії Шевченка «Доля».
2. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
3. Евристична бесіда.
— Наскільки, на вашу думку, образ ліричного героя з'єднаний з образом самого автора? (Практично повністю.)
— Як ви думаєте, чи нарікає ліричний герой на свою долю? Свої міркування обґрунтуйте. (Ні. Про це свідчать слова: «Та дарма!».)
— Які слова можна вважати афоризмом, крилатим висловом?
(Ми не лукавили з тобою, Ми просто йшли; у нас нема Зерна неправди за собою.)
4. Виразне читання поезії Шевченка «Росли у купочці, зросли...».
5. Словникова робота, обмін враженнями про твір.
6. Евристична бесіда.
— Яку ідилічну картину змальовує поет? (Життя люблячої подружньої пари в мирі та злагоді.)
— З яких частин (за стилем) складається поезія? (Реалістично-побутової і піднесено-євангельської.)
7. Повідомлення учня про роль жінок в особистому житті поета. (Див. Додаток до уроку № 49.)
8. Читання віршів інтимної лірики.
(Учні виразно читають «Коло гаю, в чистім полі...», «Не тополю високую...», «Дівичії ночі» та ін.)
9. Слово вчителя.
У творах інтимної лірики Шевченко часто вдається до прийому художнього, психологічного паралелізму, коли явища людського життя, почуття зіставляються з явищами природи.
Паралелізм — композиційний прийом, який підкреслює зв'язок кількох елементів художнього твору; аналогія.
Улюблений жанр письменника в цей період — лірична медитація.
Медитація — форма філософської лірики; вірш, у якому поет висловлює свої роздуми над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.
(Учні роблять записи до літературознавчих словничків.)
10. Завдання учням.
• 3 творів Т. Шевченка підберіть приклади використання психологічного паралелізму та ліричної медитації.
(Психологічний паралелізм: «Не тополю високую...», «І широкую долину...», «І небо невмите, і заспані хвилі...», «Із-за гаю сонце сходить...» та ін.
Медитація: «Доля», «Росли укупочці, зросли» та ін.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Створення «асоціативного дерева».
• Домалюйте дерево, вписавши, що, за Шевченком, є підтримкою особистості.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
• Продовжіть речення:
«Шевченко постав переді мною, як...»
«Мене здивувало (вразило)...»
«Думки Шевченка для мене є...»
VII. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати й аналізувати твори поета; вивчити вірш «Доля» напам'ять