Тема уроку: «Вітер. Рух повітря»
Мета уроку:
Навчальна: продовжити формувати знання учнів про атмосферу, сформувати знання про вітер, його виникнення та залежність швидкості вітру від атмосферного тиску, ознайомити учнів зі шкалою Бофорта, сформувати знання про прилади, які вимірюють швидкість та напрям вітру.
Розвиваюча: розвивати навички порівняння особливостей постійних та змінних вітрів, вміння узагальнювати, систематизувати вплив зовнішніх факторів.
Виховна: виховати дбайливе ставлення до природи; сформувати в учнів активну життєву позицію щодо збереження та збільшення багатства землі; розширити світогляд, виховати зацікавленість у вивченні курсу географії, виховувати критичність мислення.
Завдання уроку:
1. Дати характеристику вітру;
2. Розглянути шкалу Бофорта;
3. Ознайомитися з приладами;
4. Побудувати «розу вітрів»;
5. Розглянути класифікацію вітрів;
Основні поняття: вітер, «роза вітрів», бризи, мусони, пасати.
Обладнання уроку – підручник Бойко В.М., Міхелі С.В. Загальна географія, 6 клас; дошка; зошити для практичних робіт; робочі зошити.
Тип уроку: комбінований
Методи: інформаційний (бесіда, розповідь), репродуктивний, метод проблемного викладу знань, використання навчально-пізнавальної діяльності.
Хід уроку
1.Організаційний момент – 3хв
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, відмітка відсутніх.
2.Актуалізація опорних знань- 10хв
Вчитель: На минулому уроці ми вивчали тему: «Атмосферний тиск». Давайте згадаємо цей матеріал.
Що таке атмосферний тиск?
Учні: Атмосферний тиск - це тиск атмосфери на всі наявні в ній предмети і Земну поверхню.
Вчитель: Чому людина не відчуває тиску атмосфери?
Учні: Це пов'язано з тим, що всередині людського організму також існує тиск - внутрішній, і він дорівнює атмосферному. Якщо ця рівновага порушується, людина відчуває себе погано.
Вчитель: За допомогою яких приладів вимірюється атмосферний тиск?
Учні: Атмосферний тиск вимірюють за допомогою спеціальних приладів – ртутного барометра та барометра-анероїда.
Вчитель: Як змінюється тиск при підйомі в гори?
Учні: Атмосферний тиск зменшується у міру збільшення висоти, оскільки воно створюється лише вищерозміщеним шаром атмосфери.
Вчитель: Низький або високий тиск на екваторі? Чому?
Учні: Над екватором повітря добре прогрівається. Від цього воно розширюється, стає менш щільним, а тому легше. Легше повітря піднімається вгору - відбувається висхідний рух повітря. Тому на екваторі на поверхні Землі протягом року встановлюється пояс низького тиску.
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів – 2хв
Хоча повітря й невидиме для ока, ми завжди відчуваємо його рух – вітер. Головною причиною виникнення вітру є різниця в атмосферному тиску над ділянками земної поверхні. Варто лише тиску де-небудь зменшитися або збільшитися, як повітря попрямує від місця більшого тиску в бік меншого. А рівновага тиску порушується неоднаковим нагріванням різних ділянок земної поверхні, від яких по-різному нагрівається і повітря.
Сьогодні ми з вами визначимо особливості виникнення та руху вітрів, його швидкість та напрями.
4.Вивчення нового матеріалу – 20хв
Вчитель: Відкрийте свої робочі зошити, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Вітер. Рух повітря».
Дайте визначення, що таке вітер?
(учні висказують свої думки)
Вчитель: Запишіть визначення у свій зошит.
Вітер — це природне явище: рух повітря відносно земної поверхні, викликаний нерівномірним розподілом атмосферного тиску і спрямоване із зони високого тиску до зони низького.
Як виникає вітер?
Учні: Різниця в атмосферному тиску діє як сила, що викликає горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску.
Вчитель: Швидкість вітру залежить від атмосферного тиску: чим більша різниця в тиску між ділянками земної поверхні, тим сильніше вітер.
Запишіть, що швидкість вітру вимірюється в метрах за секунду. Біля земної поверхні вітри частіше дмуть зі швидкістю 4-8 м/с.
За багатьма ознаками була розроблена 12-бальна шкала – шкала Бофорта. Розглянемо її детальніше.
Таблиця 1
Шкала Бофорта
Бали Бофорта |
Швидкість вітру, м/с |
Характеристика вітру |
Видима дія вітру |
0 |
0,0-0,2 |
Штиль |
Дим піднімається вертикально, листя на деревах нерухомі |
1 |
0,3-1,5 |
Тихий |
Легкий рух повітря, дим злегка відхиляється |
2 |
1,6-3,3 |
Легкий |
Рух повітря відчувається обличчям, листя шелестить |
3 |
3,4-5,4 |
Слабкий |
Колишуться листя і тонкі гілки на деревах |
4 |
5,5-7,9 |
Помірний |
Вершини дерев гнуться, ворушаться невеликі гілки, піднімається пил |
5 |
8,0-10,7 |
Свіжий |
Гойдаються гілки і тонкі стовбури дерев |
6 |
10,8-13,8 |
Сильний |
Гойдаються товсті гілки, гудуть телефонні дроти |
7 |
13,9-17,1 |
Міцний |
Розгойдуються стовбури дерев, гнуться великі гілки, йти проти вітру важко |
8 |
17,2-20,7 |
Дуже міцний |
Розгойдуються великі дерева, ламаються невеликі гілки, дуже важко ходити |
9 |
20,8-24,4 |
Шторм |
Невеликі пошкодження будівель, ламаються товсті гілки дерев |
10 |
24,5-28,4 |
Сильний шторм |
Дерева ламаються або вириваються з коренем, великі пошкодження будівель |
11 |
28,5-32,6 |
Жорстокий шторм |
Великі руйнування |
12 |
32,7 та більше |
Ураган |
Спустошливі руйнування |
Якими приладами визначають напрям та швидкість вітру?
Учні: На метеостанціях силу і напрям вітру визначають за допомогою флюгера, а швидкість - анемометром.
Вчитель: Розглянемо, що таке «роза вітрів». Погляньте, на рис. 150 у ваших підручниках. Це своєрідний графік. Він наочно показує повторюваність вітрів різних напрямків за певний час (місяць, рік). Будують її так: проводять лінії напрямів сторін горизонту. Підраховують, скільки днів протягом місяця було з північним вітром, південним та ін. На лініях відповідних напрямків від центру відкладають кількість відрізків-днів з вітрами цього напрямку. Наприклад, умовно один день приймають за відрізок в 0,5 см. Якщо північний вітер дув протягом шести днів, то, на лінії з півночі відкладають 6 відрізків по 0,5 см (6 х 0,5 см = 3 см), якщо південний дув 4 дні, то, на лінії з північного заходу відкладають 2 см і т. д. Точки, позначені на лініях, послідовно сполучають. У центрі малюють кружечок, у якому записують кількість днів без вітру.
Побудуємо розу вітрів. Відкрийте ваші практичні зошити на сторінці 24 завдання 2.2. У таблиці записуємо значення, за якими будемо будувати «розу вітрів»:
Таблиця 2
Напрям вітру |
Пн. |
Пн.Сх. |
Сх. |
Пд.Сх. |
Пд. |
Пд.Зх. |
Зх. |
Пн.Зх. |
Без вітру |
1 варіант |
1 |
2 |
3 |
5 |
2 |
4 |
3 |
8 |
2 |
2 варіант |
4 |
6 |
2 |
4 |
2 |
3 |
5 |
2 |
3 |
Вчитель: За цими даними будуємо «розу вітрів» на сторінці 25 завдання 2.3.
(учні будують «розу вітрів» у своїх практичних зошитах)
1 варіант 2 варіант
Рис.1 «Рози вітрів»
Вчитель: Вітри бувають змінні та постійні. Змінні вітри змінюють свій напрямок. До них відносяться бризи та мусони.
Вчитель: Запишіть визначення поняття «бриз»:
Бриз - легкий вітер. Він змінює свій напрямок двічі на добу (вдень і вночі).
На рис. 148 зображені денний та нічний бризи. Бризи виникають не тільки на узбережжях морів, але і на берегах великих озер і річок. Проте вони охоплюють лише вузьку смужку узбережжя, проникаючи в глиб суші або моря на кілька кілометрів.
Як утворюються мусони?
Учні: Мусони утворюються так само, як і бризи. Але вони змінюють свій напрямок двічі на рік по сезонах (влітку та взимку).
Вчитель: Влітку, коли повітря над океаном нагрівається повільно і тиск над ним більше, вологий морське повітря проникає на сушу. Це - літній мусон, який несе щоденні грозові зливи. А взимку, коли високий тиск повітря встановлюється над сушею, починає діяти зимовий мусон. Він дме з суші в бік океану і приносить холодну суху погоду.
Також вітри бувають постійними. На відміну від змінних, постійні вітри дмуть в одному напрямку протягом року. Їх виникнення пов'язане з поясами високого і низького тиску на Землі.
Запишіть визначення поняття «пасати»:
Пасати - вітри, що протягом усього року дмуть від поясів високого тиску поблизу 30-х тропічних широт кожної півкулі до поясу низького тиску на екваторі.
Якщо існують вітри, що дмуть від 30-х тропічних широт у напрямку до екватора, то мають бути вітри, які дмуть у протилежному напрямі. Це є західні вітри.
Від тропічних поясів високого тиску вітри дмуть до 60-х широт з низьким тиском. Під впливом відхиляючої сили обертання Землі з віддаленням від тропічних широт вони поступово відхиляються на схід. Так виникає переміщення повітря із заходу на схід.
Від полюсів, де високий тиск, вітри дмуть до 60-х широт. Це Південно-Східні та Північно-Східні вітри. На рис. 151 зображені усі типи вітрів.
5. Закріплення нових знань та умінь учнів – 5хв
Вчитель: Отже, підведемо підсумки уроку.
Вчитель роздає бланки для написання відповідей. Озвучує питання, на які учні коротко відповідають
6. Підведення підсумків уроку- 3хв
Вчитель виставляє оцінки за урок учням
7. Домашнє завдання – 2хв