Тема Загальна характеристика водоростей. Їх поширення і значення у природі і житті людини
Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою нижчих рослин, на прикладі водоростей, з особливостями їхньої будови й способами розмноження; дізнатись у якому середовищі вони живуть і який вплив середовища на їх організм; познайомитись з класифікацією їх та особливостями ; познайомити із значенням водоростей у природі і житті людини;розвивати пізнавальну самостійність учнів і формувати інтерес до теми що вивчається;
виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку : вступний урок
Обладнання і матеріали: підручник, комп’ютер, мультимедійна дошка,додаткова література, слайди
Форми і методи проведення уроку: бліцопитування, графічний диктант, знайди помилку, біологічне лото, мікрофон, доведи
Хід уроку
І.Психологічний настрой
Добрий день, вам, любі друзі!
Вітаю Вас в чудовий час
Уже кучерява жовта осінь
Ось щойно відійшла від нас.
Зима, морози й заметілі –
Все кличе ось на зміну їй.
Й небесні простирадла білі
Легенько стелить по землі.
Та хай оці чудові квіти
Зігріють ніжністю серця,
Послухайте уважно, діти
Урок з початку й до кінця.
ІІ. Емоційний прийом
ІІІ. Організаційний момент
Ми з вами зібралися на уроці біології. Ми такі схожі між собою і водночас такі різні.
А)Різні за статтю – дівчата відгукніться: «Агов!», хлопці – «Привіт!» Я від свого імені і від імені дівчаток, які щойно відгукнулися, вітаю вас, як майбутніх захисників Вітчизни, з сьогоднішнім святом . Ми на вас покладаємо в майбутньому всі надії і хотіла б відчути ваше плече підтримки вже на сьогоднішньому уроці.
Б)Ті, хто робить ранкову зарядку, підніміть руки вгору.
В)Ті, хто не робить ранкової зарядки, схиліть голови до парти.
Г)Ті, хто впевнений у тому , що ми різні – посміхніться.
Ми схожі, бо ми люди, ми різні, бо особистості, наше різноманіття – це умова життя, це умова еволюції.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Бліцопитування
Давайте з вами пригадаємо:
1. Який розділ біології ми з вами вивчаємо?
2. Що цей розділ вивчає?
3. А які особливості мають рослини у порівнянні з іншими істотами на нашій планеті?
- обмежене переміщення в просторі;
- необмежений ріст;
- автотрофне живлення;
- наявність целюлозної клітинної стінки;
- крохмаль, як запасаюча речовина;
- нестатеве і статеве способи розмноження з чергуванням поколінь…
4.Чому рослини мають зелене забарвлення і чим це їм допомагає у природі?
5. Де і коли з’явилися перші рослини?
- 2500 млн. років тому в архейську еру у воді
- на суші з’явились 450 млн. р тому в палеозойську еру.
6. А яка планетарна роль рослин?
- мікроклімат на планеті;
- ґрунтоутворення;
- регуляція водного балансу;
- очищення повітря;
- є джерелом кисню і пожирачем вуглекислого газу( 1га лісу вбирає за 1 год 8 л вуглекислого газу, що виділяють 200 чол.)
- естетичний вигляд;
- у народному господарстві( харчова промисловість, ліки, будівельний матеріал, паливо, технобудуванні…)
V.Мотивація
Водорості – казковий світ підводного царства. Якщо стояти на березі й дивитися в товщу прозорої води, то створюється враження, що ти бачиш казкову країну з лугами, садами, кущами і лісами, які коливаються разом з хвилями. Якщо взяти і витягти цей казковий світ з води, в якій він знаходиться, і перенести на суходіл, то він зморщиться і похилиться на землю. Водорості повернуться у зачарований стан лише коли їх повернеш у воду.
З давніх-давен цей казковий світ приваблював сміливих людей. Існує поетична легенда про шумерського героя Гільгамеша, який шукав під водою траву життя. Друга легенда розповідає про Олександра Македонського, який у спеціально сконструйованому для нього апараті провів чимало днів і ночей під водою, спостерігаючи таємниче підводне царство. Можливо і він шукав траву життя…
Страшні легенди розповідали в давнину про Саргасове море, в якому гинуло багато кораблів. Це, звісно, лише морські байки, але інколи саргаси можуть утримувати легкий човен. Ці незнайомці не кріпляться до дна, а їхні скупчення мандрують хвилями, утворюючи плавучі ліси. Хто ж ці знайомі незнайомці?
Розкриєте всі таємниці водоростей, коли з’ясуєте особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності, що пов’язані із середовищем існування.
Отже, пропоную пройти сходинками й досягнути вершини «Дерева пізнання»
Тема сьогоднішнього уроку…(Пірамідка)
VІ. Вивчення матеріалу нової теми.
Мудрим ніхто не родився, а навчився! Ось такий девіз я сьогодні підібрала до нашого уроку. А мудрішими ми ставатимемо йшовши по сходинках. І ви не повинні на цьому етапі боятись говорити свої думки, адже навіть не вірна думка це підтвердження того що ти думаєш. Отже вперед по сходинка, до вершини піраміди. Перша наша сходинка…
пристосування :
*джгутики для руху;
*ризоїди (ниткоподібні вирости, що складаються з однієї клітини або послідовного ряду клітин, що відходять від нижнього краю слані) для кріплення.
Другою сходинкою є
2.Процеси життєдіяльності.
- живлення в них , як і всіх рослин автотрофне, тобто здатні до
фотосинтезу;
- поживні речовини і вода надходить до тіла через оболонку талому;
- розмножуються статево (ізогамія рухливі 2 однакові клітини,
анізогамія-одна рухлива і більша , оогамія – більша нерухлива),
нестатево (поділом клітини навпіл, спори, зооспори), вегетативно тобто
частинками слані;
- прослідковується чергування двох поколінь: статеве(гамето фіт з
гаметами) і нестатеве (спорофіт з спорами)
- дихають киснем розчиненим у воді;
- можуть вступати у співжиття із іншими організмами – симбіоз –
наприклад лишайники ( гриб і водорість), або із нерухомими коралами,
які їм захист, а ті в свою чергу допомагають будувати їм скелет…
- наука, що вивчає водорості – альгологія ( на Україні є кілька її центрів –
Одеса, Севастополь, Харків, Київ)
Дізналися про будову і процеси життєдіяльності водоростей ми подолали вже дві сходинки і наша наступна це
3. Поширення.
Від самої назви зрозуміло, що водорості там де багато вологи. Навіть походження цього слова від слів: вода і рости . І на початку уроку було сказано, що в більшості вони є мешканці морів і океанів, а також прісних водойм. Хто з вас в теплу пору року не бачив зеленіючу воду у стоячій калюжі і іншій ємкості. Отже це теж вони. Водорості є у ґрунті, особливо у верхньому його шарі(1-10см). Вони утворюють ґрунти на скелях, у пустелях. Завдяки їм на безжиттєвих ділянках землі розвивається життя у вигляді бактерій і грибів. Ось яка цікава розповідь: «Життя у вологих тропіках стало серйозною проблемою для 2 полярних ведмедів, що живуть у сінгапурському зоопарку, - вони позеленіли. Їхні білі шуби позеленіли від того, що на шерсті почали активно рости водорості…» А хто повірить у те, що материк Антарктида влітку «Цвіте», бо в її калюжках різними кольорами веселки милують білий колорит різноманітні водорості. Їх можна побачити на корі дерев , камінні.
Зробіть у своїх зошитах схемку про середовища існування водоростей
І зазначте всі названі щойно місця їх існування.
Наступна наша сходинка це …
4. Різноманітність.
Водоростей на планеті близько 50 тис. видів і їх поділяють на 10-12 відділів, з яких найвідомішими є :
Залиште місце у зошиті бо ви будете цю інформацію доповнювати по ходу вивчення окремих відділів водоростей.
От ми з вами дібрались до останньої сходинки нашої піраміди, яку ви досягнете самостійно з підручником ( по варіантах)
5.Значення водоростей
а) у природі
б) для людини
Групова форма роботи з підручником.
У природі:- джерело їжі для багатьох мешканців води;
- насичують воду і повітря киснем;
- індикатор забруднених вод;
- очищення вод;
- утворюють осадкові породи;
- кругообіг речовин
Для людини: - корм для худоби;
Молодці тепер підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.
VII.Узагальнення і систематизація знань з теми
Я бачу ви багато чого навчилися на уроці. А ось до нас завітав якимось чином барон Мюнхаузен. Він дуже схвильований своїми враженнями про навколосвітню подорож. Давайте послухаємо розповідь його. Однак пам’ятайте, що він лише барон, а не біолог, тому слухайте уважно, і якщо в розповіді знайдете помилки, дайте мені знак методом піднятої руки.
« Одного разу я опинився на безлюдному острові. Тут я зустрів багато цікавого й незвичайного. Але більше всього мене потішили незвичайні живі організми – водорості. У них були міцні корені. На стеблах були розташовані листя, які нагадували листячко кульбаби. Але найцікавіше у водоростей були ніжно-рожеві духмяні квітки й соковиті невеликі плоди, які були основною їжею всіх птахів, що проживали на цьому острові.»
Які помилки ви побачили у розповіді барона?
2.Графічний диктант ( так або ні) ( взаємоперевірка)
1. Водорості – найдавніші представники царства Рослини?
2. Водорості – вищі рослини?
3. Тіло водоростей називають слань?
4. Серед водоростей є тільки багатоклітинні?
5. Їм характерна здатність до фотосинтезу?
6.Розміри водоростей мікроскопічні?
7. Крім хлорофілу вони мають інші пігменти?
8. Життя всіх водоростей пов’язане лише з водним середовищем?
9. Водорості розмножуються тільки статево?
10.Вони беруть участь у ґрунтоутворенні?
11. Для водоростей характерний симбіоз із іншими організмами?
12.Всі водорості відокремлені у окреме царство?
1+ 2- 3+ 4- 5+ 6- 7+ 8- 9- 10+ 11+12-
3.Складання сенкана. (презентація)
1-слово, яке означає тему(іменник).
2- опис теми двома прикметниками
3-називає дію 3 дієсловами
4-фраза яка складається не менше ніж 4 слова до теми
5-одне слово підсумкове або синонім до першого.
Водорості
Зелені, Бурі
Ростуть, фото синтезують,очищують.
Більшість живе у воді.
Талом.
------------------------------------------------------------------------------
Водорості
Одноклітинні, багатоклітинні.
Розмножуються, очищують, використовуються.
Найдавніші фото синтезуючі організми планети.
Альгологія.
4. Складання « Біологічного ланцюжка» (усно)
Учні по черзі задають запитання своєму товаришеві запитання, а якщо він відповів то задає інше іншому.
5. Складання пари (І рівень)
До першої половинки речення, що має цифру підбери пару , яка продовжує правильний зміст речення із літерою.
1. Чи знаєш ти, що більшість водоростей має водне середовище існування, але…
2. Чи знаєш ти, що крім Зелених водоростей є ще…
3. Чи знаєш ти що, клітини водоростей крім хлорофілу…
4. Чи знаєш ти, що водорості бувають мікроскопічні та…
5.Чи знаєш, що водорості живуть у тих шарах води…
6.Чи знаєш ти, що водорості відносять до нижчих рослин, бо…
А)…велетенських розмірів.
Б)…куди надходить світло.
В)…Діатомові, Бурі, Червоні.
Г)…деякі з них зустрічаються і на суші.
Д)…можуть мати і інший пігмент, що надає їхнім клітинам різні кольори.
Е)…тіло недиференційоване на органи.
Відповіді:
1-г ; 2-в; 3-д; 4-а; 5-б ; 6-е.
6. Доведи…(ІІ рівень)
Доведіть , що водорості – представники царства рослин, тому що:
- мають целюлозну клітинну стінку
- мають хлорофіл і тому фото синтезують (автотрофи)
- запасаюча речовина крохмаль.
7. Перевір себе. (ІІІ рівень)
Водорості – найдавніші представники царства Рослини, основним середовищем яких є__1__.Водорості належать до автотрофних організмів, бо мають __2__, що дозволяє за участі світла утворювати органічні речовини й ___3___ із ___4__. Вегетативне тіло водоростей називається __ 5__або __6__. Хроматофори містять пігменти ___7___,___8___... кольорів, що визначає приналежність водоростей до певного відділу. Водорості можуть бути одноклітинні,___9__, ___10__, вегетативне тіло позбавлене ____11___органів. Розмножуються водорості ____12__.
Відповіді:
1-вода 7-зелений
2-хлорофіл 8-бурий (червоний)
3-кисень 9-колоніальні
4-вуглекислого газу 10-багатоклітинні
5-талом 11-окремих
6-слань 12. по різному
VIII.Оцінювання
У вас на столах є таблиця оцінювання, в яку ви запишете прізвища свої і кількість правильних відповідей по ваших завданнях. Вирахуєте середнє із виконаних робіт і матимете оцінку за сьогоднішній урок.
XI.Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
Чи сподобався вам урок, якщо так то чим?
Д/з опрацювати параграф підручника.( всі)
Підготувати повідомлення про різноманітність водоростей ( ІІ рівень)
Скласти казку про водорості.(ІІІ рівень)