Конспект уроку " Водорості, їх характеристика і різноманітність"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 6 класі " Водорості, їх характеристика і різноманітність"
Перегляд файлу

Тема  Загальна характеристика водоростей. Їх поширення і значення у природі і житті людини

 

Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою нижчих рослин, на прикладі  водоростей, з особливостями їхньої будови й способами розмноження; дізнатись у якому середовищі вони живуть і який вплив середовища на їх організм; познайомитись з     класифікацією їх та особливостями ; познайомити із значенням водоростей у природі і житті людини;розвивати пізнавальну самостійність учнів і формувати інтерес до теми що вивчається;

виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.   

Тип уроку : вступний урок

Обладнання і матеріали: підручник, комп’ютер, мультимедійна дошка,додаткова література, слайди

Форми і методи проведення уроку: бліцопитування, графічний диктант, знайди помилку, біологічне лото, мікрофон, доведи   

 

Хід уроку

І.Психологічний настрой

                                  Добрий день, вам, любі друзі!

                                  Вітаю Вас в чудовий час

                                  Уже кучерява жовта осінь

                                  Ось щойно відійшла від нас.

                                  Зима, морози й заметілі –

                                  Все кличе ось на зміну їй.

                                  Й небесні простирадла білі

                                  Легенько стелить по землі.

                                 Та хай оці чудові квіти

                                  Зігріють ніжністю серця,

                                  Послухайте уважно, діти

                                  Урок з початку й до кінця.

ІІ. Емоційний прийом

  • Учні, які сидять поряд, візьміться за руки і посміхаючись побажайте один одому «Нехай твої мрії здійсняться»

ІІІ. Організаційний момент

  Ми з вами зібралися на уроці біології. Ми такі схожі між собою і водночас такі різні.

           А)Різні за статтю – дівчата відгукніться: «Агов!», хлопці – «Привіт!» Я від свого імені і від імені дівчаток, які щойно відгукнулися, вітаю вас, як майбутніх захисників Вітчизни, з сьогоднішнім святом . Ми на вас покладаємо в майбутньому всі надії і хотіла б відчути ваше плече підтримки вже на сьогоднішньому уроці.

            Б)Ті, хто робить ранкову зарядку, підніміть руки вгору.

            В)Ті, хто не робить ранкової зарядки, схиліть голови до парти.

            Г)Ті, хто впевнений у тому , що ми різні – посміхніться.

   Ми схожі, бо ми люди, ми різні, бо особистості, наше різноманіття – це умова життя, це умова еволюції.

ІV. Актуалізація опорних знань.

 1. Бліцопитування

  Давайте з вами пригадаємо:

      1. Який розділ біології ми з вами вивчаємо?

      2. Що цей розділ вивчає?

      3. А які особливості мають рослини у порівнянні з іншими істотами на нашій планеті?

       - обмежене переміщення в просторі;

       - необмежений ріст;

       - автотрофне живлення;

       - наявність целюлозної клітинної стінки;

    - крохмаль, як запасаюча речовина;

    - нестатеве і статеве способи розмноження з чергуванням поколінь…

      4.Чому рослини мають зелене забарвлення і чим це їм допомагає у природі?

     5. Де і коли з’явилися перші рослини?

        - 2500 млн. років тому в архейську еру у воді

        - на суші з’явились 450 млн. р тому в палеозойську еру.

     6. А яка планетарна роль рослин?

         - мікроклімат на планеті;

        - ґрунтоутворення;

        - регуляція водного балансу;

        - очищення повітря;

        - є джерелом кисню і пожирачем вуглекислого газу( 1га лісу вбирає за 1 год 8 л  вуглекислого газу, що виділяють 200 чол.)

        - естетичний вигляд;

        - у народному господарстві( харчова промисловість, ліки, будівельний матеріал, паливо, технобудуванні…)

V.Мотивація

      Водорості – казковий світ підводного царства. Якщо стояти на березі й дивитися в товщу прозорої води, то створюється враження, що ти бачиш казкову країну з лугами, садами, кущами і лісами, які коливаються разом з хвилями. Якщо взяти і витягти цей казковий світ з води, в якій він знаходиться, і перенести на суходіл, то він зморщиться і похилиться на землю. Водорості повернуться у зачарований стан лише коли їх повернеш у воду.

     З давніх-давен цей казковий світ приваблював сміливих людей. Існує поетична легенда про шумерського героя Гільгамеша, який шукав під водою траву життя. Друга легенда розповідає про Олександра Македонського, який у спеціально сконструйованому для нього апараті провів чимало днів і ночей під водою, спостерігаючи таємниче підводне царство. Можливо і він шукав траву життя…

      Страшні легенди розповідали в давнину про Саргасове море, в якому гинуло багато кораблів. Це, звісно, лише морські байки, але інколи саргаси можуть утримувати легкий човен. Ці незнайомці не кріпляться до дна, а їхні скупчення мандрують хвилями, утворюючи плавучі ліси. Хто ж ці знайомі незнайомці? 

     Розкриєте всі таємниці водоростей, коли з’ясуєте особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності, що пов’язані із середовищем існування.

      Отже, пропоную пройти сходинками й досягнути вершини «Дерева пізнання»

    Тема сьогоднішнього уроку…(Пірамідка)

  1. Особливості будови.
  2. Процеси життєдіяльності.
  3. Поширення.
  4. Різноманітність
  5. Значення.

VІ. Вивчення матеріалу нової теми.

 Мудрим ніхто не родився, а навчився! Ось такий девіз я сьогодні підібрала до нашого уроку. А мудрішими ми ставатимемо йшовши  по сходинках. І ви не повинні на цьому етапі боятись говорити свої думки, адже навіть не вірна думка це підтвердження того що ти думаєш. Отже вперед по сходинка, до вершини піраміди. Перша наша сходинка…

  1. Особливості будови водоростей
  • найдавніша  група рослин на Землі;
  • вегетативне тіло не диференційоване на органи і називається СЛАНЬ (ТАЛОМ); Як називають рослин в яких тіло недиференційоване на органи і не має тканин? (Нижчі)
  • талом буває  одноклітинним, колоніальним, багатоклітинним;
  • може мати різноманітні розміри(від кількох мікронів до 30 м);
  • клітини мають целюлозну клітинну стінку;
  • запасаюча речовина крохмаль;
  • основною структурною одиницею будови слані є клітина;
  • мають ядро;
  • хлоропласти різної форми і мають назву хроматофор;
  • крім хлорофілу у їх є  і інший пігмент, який дає їм різноманітне забарвлення;
  • вони можуть вільно рухатись за течією, або мають певні

     пристосування :

     *джгутики для руху;

     *ризоїди (ниткоподібні вирости, що складаються з однієї клітини    або послідовного ряду клітин, що відходять від нижнього краю слані) для кріплення.

Другою сходинкою є

2.Процеси життєдіяльності.

- живлення в них , як і всіх рослин автотрофне, тобто здатні до

   фотосинтезу;

- поживні речовини і вода надходить до тіла через оболонку талому;

- розмножуються статево (ізогамія рухливі 2 однакові клітини,

   анізогамія-одна рухлива і більша , оогамія – більша нерухлива),  

  нестатево (поділом клітини навпіл, спори, зооспори), вегетативно тобто    

   частинками слані;

- прослідковується чергування двох поколінь: статеве(гамето фіт з

  гаметами) і нестатеве (спорофіт з спорами)

 - дихають киснем розчиненим у воді;

- можуть вступати у співжиття із іншими організмами – симбіоз –    

     наприклад лишайники ( гриб і водорість), або із нерухомими коралами,

     які їм захист, а ті в свою чергу допомагають будувати їм скелет…

- наука, що вивчає водорості – альгологія ( на Україні є кілька її центрів –

     Одеса, Севастополь, Харків, Київ)

Дізналися про будову і процеси життєдіяльності водоростей ми подолали вже дві сходинки і наша наступна це

3. Поширення.

   Від самої назви зрозуміло, що водорості там де багато вологи. Навіть походження цього слова від слів: вода  і рости . І на початку уроку було сказано, що в більшості вони є мешканці морів і океанів, а також прісних водойм. Хто з вас в теплу пору року не бачив зеленіючу воду у стоячій калюжі і іншій ємкості. Отже це теж вони. Водорості є у ґрунті, особливо у верхньому його шарі(1-10см). Вони утворюють ґрунти на скелях, у пустелях. Завдяки їм на безжиттєвих ділянках землі розвивається життя у вигляді бактерій і грибів. Ось яка цікава розповідь: «Життя у вологих тропіках стало серйозною проблемою для 2 полярних ведмедів, що живуть у сінгапурському зоопарку, - вони позеленіли. Їхні білі шуби позеленіли від того, що на шерсті почали активно рости водорості…»  А хто повірить у те, що материк Антарктида влітку «Цвіте», бо в її калюжках різними кольорами веселки милують білий колорит різноманітні водорості. Їх можна побачити на корі дерев , камінні.

   Зробіть у своїх зошитах схемку про середовища існування водоростей

І зазначте всі названі щойно місця їх існування.

    Наступна наша сходинка це …

4. Різноманітність.

Водоростей на планеті близько 50 тис. видів і їх поділяють на 10-12 відділів, з яких найвідомішими є :

  • Зелені
  • Діатомові;
  • Бурі
  • Червоні
  • Евгленові
  • Жовто – зелені
  • Золотисті
  • Харові
  • Пірофітові…

Залиште місце у зошиті бо ви будете цю інформацію доповнювати по ходу вивчення окремих відділів водоростей.

    От ми з вами дібрались до останньої сходинки нашої піраміди, яку ви досягнете самостійно з підручником ( по варіантах)

5.Значення водоростей

а) у природі

б) для людини

Групова форма роботи з підручником.

У природі:- джерело їжі для багатьох мешканців води;

                - насичують воду і повітря киснем;

                - індикатор забруднених вод;

               - очищення вод;

               - утворюють осадкові породи;

               - кругообіг речовин

Для людини: - корм для худоби;

  • як органічне добриво на полях;
  • людина використовує в їжу;
  • зручний об’єкт для досліджень;

Молодці тепер підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.

VII.Узагальнення і систематизація знань з теми

  1. Вправа «Знайди помилку» (усно)

Я бачу ви багато чого навчилися на уроці. А ось до нас завітав якимось чином барон Мюнхаузен. Він дуже схвильований своїми враженнями про навколосвітню подорож. Давайте послухаємо розповідь його. Однак пам’ятайте, що він лише барон, а не біолог, тому слухайте уважно, і якщо в розповіді знайдете помилки, дайте мені знак методом піднятої руки.

     « Одного разу я опинився на безлюдному острові. Тут я зустрів багато цікавого й незвичайного. Але більше всього мене потішили незвичайні живі організми – водорості. У них були міцні корені. На стеблах були розташовані листя, які нагадували листячко кульбаби. Але найцікавіше у водоростей були ніжно-рожеві духмяні квітки й соковиті невеликі плоди, які були основною їжею всіх птахів, що проживали на цьому острові.»

Які помилки ви побачили у розповіді барона?

2.Графічний диктант ( так або ні) ( взаємоперевірка)

1. Водорості – найдавніші представники царства Рослини?

2. Водорості – вищі рослини?

3. Тіло водоростей називають слань?

4. Серед водоростей є тільки багатоклітинні?

5. Їм характерна здатність до фотосинтезу?

6.Розміри водоростей мікроскопічні?

7. Крім хлорофілу вони мають інші пігменти?

8. Життя всіх водоростей пов’язане лише з водним середовищем?

9. Водорості розмножуються тільки статево?

10.Вони беруть участь у ґрунтоутворенні?

11. Для водоростей характерний симбіоз із іншими організмами?

12.Всі водорості відокремлені у окреме царство?

1+ 2- 3+ 4- 5+ 6- 7+ 8- 9- 10+ 11+12-

3.Складання сенкана. (презентація)

 1-слово, яке означає тему(іменник).

2- опис теми двома прикметниками

3-називає дію 3 дієсловами

4-фраза яка складається не менше ніж 4 слова до теми

5-одне слово підсумкове або синонім до першого.

Водорості

Зелені, Бурі

Ростуть, фото синтезують,очищують.

Більшість живе у воді.

Талом.

------------------------------------------------------------------------------

Водорості

Одноклітинні, багатоклітинні.

Розмножуються, очищують, використовуються.

Найдавніші фото синтезуючі організми планети.

Альгологія.

4. Складання « Біологічного ланцюжка» (усно)

Учні по черзі задають запитання своєму товаришеві запитання, а якщо він відповів то задає інше іншому.

5. Складання пари (І рівень)

До першої половинки речення, що має цифру підбери пару , яка продовжує правильний зміст речення із літерою.

1. Чи знаєш ти, що більшість водоростей має водне середовище існування, але…

2. Чи знаєш ти, що крім Зелених водоростей є ще…

3. Чи знаєш ти що, клітини водоростей крім хлорофілу…

4. Чи знаєш ти, що водорості бувають мікроскопічні та…

5.Чи знаєш, що водорості живуть у тих шарах води…

6.Чи знаєш ти, що водорості відносять до нижчих рослин, бо…

А)…велетенських розмірів.

Б)…куди надходить світло.

В)…Діатомові, Бурі, Червоні.

Г)…деякі з них зустрічаються і на суші.

Д)…можуть мати і інший пігмент, що надає їхнім клітинам різні кольори.

Е)…тіло недиференційоване на органи.

Відповіді:

1-г ; 2-в; 3-д; 4-а; 5-б ; 6-е.

6. Доведи…(ІІ рівень)

Доведіть , що водорості – представники царства рослин, тому що:

  • по-перше…
  • по-друге…
  • по-третє…

- мають целюлозну клітинну стінку

- мають хлорофіл і тому фото синтезують (автотрофи)

- запасаюча речовина крохмаль.

7. Перевір себе. (ІІІ рівень)

Водорості – найдавніші представники царства Рослини, основним середовищем яких є__1__.Водорості належать до автотрофних організмів, бо мають __2__, що дозволяє за участі світла утворювати органічні речовини й ___3___ із ___4__. Вегетативне тіло водоростей називається __ 5__або __6__. Хроматофори містять пігменти ___7___,___8___... кольорів, що визначає приналежність водоростей до певного відділу. Водорості можуть бути одноклітинні,___9__, ___10__, вегетативне тіло позбавлене ____11___органів. Розмножуються водорості ____12__.

Відповіді:

1-вода                                          7-зелений

2-хлорофіл                                   8-бурий (червоний)

3-кисень                                       9-колоніальні

4-вуглекислого газу                    10-багатоклітинні

5-талом                                         11-окремих

6-слань                                          12. по різному

 

VIII.Оцінювання

У вас на столах є таблиця оцінювання, в яку ви запишете прізвища свої і кількість правильних відповідей по ваших завданнях. Вирахуєте середнє із виконаних робіт і матимете оцінку за сьогоднішній урок.

 

XI.Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»

Чи сподобався вам урок, якщо так то чим?

 

Д/з опрацювати параграф підручника.( всі)

      Підготувати повідомлення про різноманітність водоростей ( ІІ рівень)

      Скласти казку про водорості.(ІІІ рівень)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Насопрунова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
1558
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку