Конспект уроку з теми
“Вроджена і набута поведінка тварин”
Мета:
Знаннєвий компонент: знати поняття: вроджена поведінка, набута поведінка, научіння, безумовний рефлекс, пам’ять, інстинкт, називати типи научіння та наводити приклади продженої та набутої поведінки.
Діяльнісний компонент: вміти аналізувати та порівнювати вроджену та набуту поведінку, типи научіння.
Ціннісний компонент: висловити судження щодо біологічного значення вродженої та набутої поведінки в житті тварини;
Хід роботи
1. Біологічна наука, що вивчає поведінку тварин – це етологія.
2. Поведінка тварин не впливає на виживання виду.
3. Справжні дії тварин у відповідь на зовнішні та внутрішні подразники – це поведінка тварин.
4. Вперше термін «етологія» ввів у 1859 році вчений І. Жоффруа Сент-Ілер.
5. Методом цілеспрямованого сприйняття та опису поведінки тварин є експеримент.
6. Для дослідження міграції птахів над відкритим океаном використовують радари.
7. Методом дослідження поведінки тварин у керованих умовах є спостереження.
8. Мічення комах здійснюється мітками з радіоактивними речовинами.
9. Мічення птахів здійснюється кільцями.
10. Експерименти проводять у природних та штучних умовах
«Пригадайте»
• Що таке рефлекс.
• Що таке подразник?
Опорний конспект
Вроджена поведінка– це сукупність поведінкових реакцій, які визначаються спадковістю і не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування. Базується на безумовних рефлексах
Безумовні рефлекси – відносно постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні и зовнішні подразники.
Інстинкт – це сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.
Набута поведінка – це сукупність поведінкових реакцій, які формуються упродовж життя поступово, з накопиченням індивідуального досвіду.
Научіння – це зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду.
Пам’ять – здатность зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду
Типи научіння:
1.Імпринтинг – фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених поведінкових дій.
2.Метод проб і помилок – полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних дій (проб); більшість з них виявляються марними (помилки). Але деякі допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.
3.Наслідування – форма научіння, при якій відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною.
Схема ддя запамятовування:
ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь Вправа «Впізнай поведінку».
Розподіліть на дві групи поведінку тварин: І варіант – набуту, ІІ варіант – вроджену:
1.Коли настає холодна погода, жаби пірнають у водойму, закопують себе в мул і залишаються там до кінця зими.
2.Хамелеон швидко змінює своє забарвлення залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.
3.Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.
4.Кобри, що плюються, вприскують отруту зі своїх іклів на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви (жертва після цього сліпне).
5.Самка метелика відкладає декілька тисяч яєць, намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її нащадків.
6.Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.
7.Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими в табуні. 8.Зозуленя, яке щойно вилупилось, викидає яйця з гнізда «пташкимами».
• Опрацювати § 43;
• Складіть кросворд на тему «Вроджена і набута поведінка тварин»