Під час розгляду нової теми вивчили поняття “Вірус", будову, класифікацію вірусів. З'ясували їх вплив на живу та неживу природи. Девізом нашого уроку я обрала слова Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння».
Тема: Неклітинні форми життя – віруси.
Мета: ввести поняття “Вірус”. Вивчити будову, класифікацію вірусів. З’ясувати їх вплив на живу та неживу природи; розвивати пізнавальну та комунікативну компетентність. Формувати уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати в учнів позитивне відношення до навчання через мотивацію учбової діяльності, шляхом розкриття практичного значення теми.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютерні презентації, опорні конспекти, підручники, таблиці, малюнки.
Тип уроку: комбінований.
ПЛАН УРОКУ.
І. Організаційний момент (2 хв.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (5 хв.)
ІІІ. Постановка цілей і задач (1 хв.)
ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)
V. Самостійна робота (10 хв.)
VІ. Підведення підсумків (3 хв.)
VІІ. Рефлексія (2 хв.)
VІІІ. Домашнє завдання (2 хв.)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Постановка цілей і задач.
Добрий день, діти. Незважаючи на те, що на вулиці похмуро й сіро, у мене на душі спокійно й радісно, тому що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя. І для того, щоб зрозуміти, як ми будемо сьогодні працювати, я хочу довідатися який у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його своїми посмішками. Почну я, а ви продовжите.
Ігрова розминка «Мій настрій»
Я сподіваюся, що після нашого уроку ваш настрій покращиться, а ваші знання поглибляться.
СЛАЙД №2
Девізом нашого уроку я обрала слова Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.
СЛАЙД №3-8
Тут на слайді ці організми гарні. Симетричні. Але за їхньою оболонкою ховається підступництво. З’являються вони несподівано, без зброї, але стріляють влучно і часто сіють смерть. Їх жертвами стали мільйони людей, які загинули від віспи, чуми, грипу, енцефаліту. Ці організми кожний рік забирають життя багатьох людей. Цей рік теж не винятковий.
Отже, сьогодні на уроці піде мова про неклітинні форми життя … віруси.
Ми повинні вивчити будову, властивості, механізм проникнення вірусів у клітину, розмноження, значення. З'ясувати роль вітчизняних вчених у розвиток вірусології. Навчитися бути обережними, щоб зберегти своє здоров’я.
Ми також довідаємося, що ховається під наступними назвами .....
Вірус, Віріон, Вірусологія, Бактеріофаг.
IV. Вивчення нового матеріалу
Отже, давайте запишемо число і тему уроку.
Історія відкриття.
Кожен з вас переніс принаймні одне вірусне захворювання . Але ніхто не бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – віріонів – дуже мізерні 15-300 нм., більшість з них можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа. Отже, що таке віруси?
СЛАЙД №9
Віруси - паразити клітин прокаріотів та еукаріотів, і поза клітиною хазяїном віріони не виявляють жодних ознак життя. А НАУКА, яка вивчає будову і функції вірусів, їхні властивості, шляхи передачі та способи лікування і профілактики вірусних захворювань, має назву вірусологія.
Давайте запишемо визначення вірусів в зошити.
Давайте з’ясуємо перші ознаки появи вірусної інфекції?
Перше свідчення вірусної інфекції знайдено на давньоєгипетському барельєфі. На ньому зображений жрець з ознаками вірусного захворювання – паралітичного поліомієліту. Вивчення мумії фараона Рамзеса V показало, що він помер від вірусного захворювання – віспи – у віці близько 35 років у 1143році до н.е. На його шкірі виявлено сліди від пустул, типових для цієї хвороби.
Багато тисяч років віспа нищила населення Землі. Лише за минуле тисячоліття від неї загинуло від 300 до 500 мільйонів людей. 1796року відбулася важлива подія, завдяки якій протягом наступних віків були розроблені та застосовані в планетарному масштабі профілактичні засоби боротьби з цим захворюванням, передусім вакцинація. Англійський лікар Едуард Дженнер дійшов висновку, що успішність вакцинації зумовлена ступенем ослаблення культури паразита. Він увів у розріз шкіри восьмирічного хлопчика вміст пустули доярки, яка перехворіла на так звану коров’ячу віспу. У хлопчика який ніколи не хворів на віспу, утворилася маленька виразка на місці введення вакцини, яка загоїлася за два тижні. Через півтора місяці Дженнер зробив цьому ж хлопчику щеплення рідиною з пустули хворої на віспу людини, але хвороба не розвинулася. Успіх Дженнера зумовлений тим, що віспа у корів перебігає в легкій формі, а віріони адаптовані до організму хазяїна – корови, тому не здатні викликати важку форму захворювання у людини, однак стимулюють утворення антитіл у її крові.
А чи знаєте ви, що зробив французький вчений ЛУЇ ПАСТЕР?
1885року Луї Пастер уперше перевірив на людині дію вакцини проти сказу.
Він зробив щеплення дитині, яку покусав скажений собака, і тим самим зберіг їй життя. І хоча на той час віруси ще не були відкриті, саме він ввів термін вірус – отрута, і вакцинація . Він також розробив наукову базу для здійснення вакцинації.
СЛАЙД №9
Відкрив віруси російський учений Дмитро Йосипович Івановський, який у 1892році оприлюднив роботу про поширення збудника мозаїчної хвороби тютюну. Він, довів, що сік уражених рослин, введений здоровим, спричиняє їхнє захворювання. Це відбулося навіть після фільтрування соку через керамічні фільтри дуже малого діаметра, здатні затримувати найдрібніші бактерії. Івановський вважав збудників мозаїчної хвороби тютюну найдрібнішими істотами. 1898року було з’ясовано, що віруси можуть спричиняти інфекційні захворювання, як у рослин так і в тварин. У 1915році були відкриті віруси в клітинах бактерій – бактеріофаги ( «пожирачі бактерій»).
Отже, з усього вивченого давайте визначимо властивості вірусів.
СЛАЙД №10
неклітинна будова;
відсутність власного обміну речовин;
відсутність проявів життєдіяльності поза клітиною – хазяїном;
використання органел клітини-хазяїна для синтезу нових вірусних частинок;
існування вірусів лише у прокаріотичних і еукаріотичних клітинах (життя лише в певних умовах).
СЛАЙД №11-14
Існує три гіпотези походження вірусів:
1. Гіпотеза «скажених генів», твердить про те, що віруси як ділянки спадкового матеріалу клітин набули здатність існувати самостійно.
2. Гіпотеза «регресивної еволюції», твердить про те, що віруси виникли з клітин, які втратили більшість органел.
3. Гіпотеза «паралельної еволюції», твердить про те, що віруси виникли в прадавні часи незалежно віл клітин, використовуючи їхні можливості для перетворення енергії та синтезу білків.
СЛАЙД №15
Залежно від структури та хімічного складу оболонки, віруси поділяються на прості та складні віруси. (будова).
Прості віруси – складаються лише з білків, які утворюють упорядковані спіральні або багатогранні структури.
Складні віруси – до їх складу входять також ліпіди та вуглеводи.
СЛАЙД №16
Класифікація вірусів.
ДНК – вмісні (симетрія молекул у них кубічна і спіральна, складна та подвійна)
РНК – вмісні (симетрія молекул у них кубічна і спіральна).
Механізм проникнення вірусів.
Проникнення вірусу в клітину хазяїна починається із взаємодії вірусної частинки з поверхнею клітини, на якій є особливі рецепторні ділянки. Оболонка вірусу має відповідні прикріплені білки, що “впізнають” ці ділянки.
Усередину клітини вірус проникає такими шляхами:
- вірусні оболонки зливаються з клітинною мембраною (наприклад, вірус грипу);
- шляхом піноцитозу;
- через пошкоджені ділянки клітинної стінки.
СЛАЙД №17
Розмноження вірусів
Віруси відтворюються тільки всередині живої клітини, використовуючи її для синтезу своєї нуклеїнової кислоти і своїх білків. Попавши всередину клітини, вірус втрачає свою білкову оболонку, його нуклеїнова кислота звільняється і стає матрицею для синтезу білка оболонки вірусу з клітин хазяїна. При цьому ДНК хазяїна інактивується. Віруси передаються з клітини в клітину у вигляді інертних істот.
відрізняється від размноження інших організмів. Воно відбувається тільки всередині клітини-хазяїна і включає
три етапи:
1. Вірусна нуклеїнова кислота розмножується шляхом реплікації.
2. Синтезуються білки капсида.
3. Відбувається збірка віріона (формування вірусної частини)
СЛАЙД №18-20.
Значення вірусів.
Віруси є збудниками багатьох небезпечних хвороб людини, тварин та рослин. Вони передаються при безпосередньому фізичному контакті, повітряно-крапельним, статевим та іншими шляхами. А також можуть переноситися іншими організмами (переносниками): так, вірус сказу переноситься собаками, лисицями або летючими мишами. Більше десяти груп вірусів патогенні для людини. Серед ДНК-вірусів це: вірус віспи, вірус герпесу, аденовіруси (захворювання дихальних шляхів та очей), (бородавки), (гепатит B).Серед РНК-вірусів це: (гепатит A, поліомієліт, ОРЗ), мікровіруси (грип, кір, свинка), арбовіруси (енцефаліт, жовта лихорадка)). До вірусних захворювань належить і винайдений у 1981 р. вірус імунодефіциту людини, що викликає СНІД.
ТЕСТИ. ( закріплення знань)
Що таке віруси?
А). паразити клітин еукаріотів;
Б). паразити клітин прокаріотів;
В). вірусні частинки.
Яка, наука вивчає будову і функції вірусів, їхні властивості, шляхи передачі, способи лікування, профілактику вірусних захворювань:
А). біотехнологія;
Б). цитологія;
В). біохімія;
Г). вірусологія.
Доповніть вираз……вірусні частинки, які можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа……..
Назвіть прізвище ученого, який відкрив віруси?
А). Дмитро Йосипович Іванівський;
Б). Едуард Дженнер;
В). Луї Пастер;
Г). Джордж Уотсон
Перерахуйте гіпотези походження вірусів.
(«скажені гени», «паралельна еволюція», «регресивна еволюція»).
До складу вірусних частинок входить:
А).тільки ДНК;
Б). тільки РНК;
В). або ДНК, або РНК;
Г). одночасно і ДНК і РНК.
Залежно від структури і хімічного складу оболонки вірусу поділяються на:
А). прості;
Б). змішані;
В). складні.
Віруси розмножуються за допомогою:
А). партеногенезу;
Б). статевим шляхом;
В). самозбиранням;
Г). брунькуванням.
СЛАЙД №29
ПАМЯТАЙТЕ
Віруси завжди є паразитами і тому викликають у своїх господарів певні симптоми того чи іншого захворювання. Питома вага вірусних інфекцій людини в інфекційній патології дуже велика. Більше 75% всіх інфекційних хвороб приходиться на вірусні - більше 25% всіх шлунково-кишкових інфекцій – вірусної етіології. Багато вірусів можуть тривалий час знаходитися в організмі в латентному (не проявляючи себе) стані, а при порушенні нормальних умов життя вони активізуються, викликаючи клінічні форми хвороби.
СЛАЙД №30
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ вивч §30-31.
Повернемося до початку нашого уроку до слів Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .
Діти, а яке відкриття ви з робили для себе сьогодні?
Наш урок підійшов до кінця й хочу довідатися, який зараз у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його своїми посмішками. Почну я, а ви продовжите. У мене гарний настрій .... А який настрій у вас .....
Дякую за співпрацю.