На даному уроці розширюються знання учнів про складність організації тваринних організмів;учні знайомляться з різноманітністю тканин, з органами, як складовими частинами організму із системами органів, які складають цілісний організм.
Тема: Тканини, органи і системи органів тварин,їх функції.
Мета: розширити знання учнів про складність організації тваринних організмів; ознайомити з різноманітністю тканин, з органами, як складовими частинами організму із системами органів, які складають цілісний організм.
Обладнання: схеми, моделі серця, легень, нирок, головного мозку, таблиці «Будова різних систем тваринного організму», м\м дошка
Основні поняття і терміни: тканина, орган, система органів, анатомія.
Хід уроку
І.Розминка
Сьогодні я хочу привітати тих, хто…
Доброго дня Вам та гарного настрою!
II. Актуалізація опорних знань.
Пригадайте:
3. Які тканини властиві представникам царства Рослини?
4. В чому полягають основні відмінності в будові тваринної і рослинної клітини?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Ми вже з вами з’ясували, що рослини складаються з окремих органів, які в свою чергу побудовані з клітин, а клітини утворюють тканини. Виникає запитання: а чому ж тоді частини організму так відрізняються між собою будовою та функціями? Давайте подумаємо над цим.
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
1. Доповніть схему:
Клітина Орган Організм
2. Пояснювальна бесіда, що супроводжується демонстрацією таблиць і малюнків підручника. Що таке тканина? Будова та функції тваринних тканин.
Тканини
Епітеліальна М’язова Сполучна Нервова
Прослухавши розповідь вчителя доповніть таблицю.
Назва тканин |
Їх характеристика |
|
Клітини щільно прилягають одна до одної, міжклітинної речовини мало або взагалі |
|
немає. Вкриває поверхню тіла, вистилає порожнини тіла та органів. Виконує захисну, |
|
секреторну, всисну та деякі інші функції. |
|
Складаються з клітин і великої кількості міжклітинної речовини. Утворює скелет, |
|
входить до складу всіх органів, з'єднує різні тканини і органи. Виконує опорну, |
|
транспортну, запасаючу, захисну та деякі інші функції. |
|
У клітинах наявні білкові скоротливі нитки. Здатна сприймати подразнення і |
|
відповідати на них збудженням та скороченням. Виконує захисну, опорну та рухову |
|
функції. |
|
Складається з клітин, що мають певну кількість відростків. Здатна сприймати |
|
та проводити подразнення. Утворює нервову систему. Забезпечує реакцію |
|
організму на подразнення. |
4. Дидактична гра «Об'єднай органи у групи»
Мета: актуалізувати донаукові знання учнів про органи тварин і системи органів; надати їм випереджального характеру.
Обладнання: заздалегідь на дошці, але так, щоб не було видно учням, або на картках записують терміни: очі, скелет, серце, м'язи, спинний мозок, нирки, дихальні шляхи, сечовий міхур, кровоносні судини, вуха, шлунок, легені, сім'яники, стравохід, головний мозок, яєчники.
Ігрова дія: швидко розділити терміни на групи, вказати, за якою характеристикою це зроблено.
Правила гри: клас ділиться на групи, де кожна виконує ігрову дію. Перемагає та група учнів, яка за найкоротший термін розділить слова на групи, вкаже, що це за органи і зробить спробу зв'язати органи в системи органів.
Органи тварин і системи органів.
Розповідь з елементами бесіди із послідовним демонструванням відповідних таблиць та моделей. Опираючись на результати гри, скажіть:
V. Рефлексія
1. Виконання завдання у практикумі.
Завдання 1. Допишіть речення
Тканина – це …….
Орган – це ………
Система органів –це…….
Органи та системи органів забезпечують……
Завдання 2. Заповніть таблицю
Органи системи |
Назва системи |
Функції |
М'язи та скелет |
|
|
Травна трубка та травні залози |
|
|
Зябра, трахеї, легені |
|
|
Видільні трубочки, нирки |
|
|
Судини (артерії, капіляри, вени), серце |
|
|
Сім'яники та яєчники |
|
|
Нерви, нервові вузли, які утворені нейронами |
|
|
Органи зору, слуху, нюху, смаку, дотику |
|
|
Залози внутрішньої секреції |
|
|
|
|
|
Проблемне питання(із записуванням відповіді у зошит): Поясніть, чому нормальне функціонування організму тварин неможливе без взаємозв’язаної діяльності усіх систем органів.
VI. Підсумки уроку. Аргументація оцінок.
Гра «Мікрофон» Що я дізнавсь на уроці нового?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 3, 4, дати відповіді на запитання в кінці параграфа.