Конспект уроку з біології 7 клас на тему: "Загальна характеристика класу Павукоподібні, їх різноманітність, значення в природі та житті людини"

Про матеріал

Урок формування компетентностей із використанням методів і методичні прийомів: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником, карточки з завданнями), наочні (таблиці, дидактичний матеріал до уроку, технологічна карта учня, карточки з завданнями , ілюстрації), евристична бесіда, випереджувальні завдання, проблемне запитання, «павутинка», евристична загадка, «посміхнись», «світлофор», «класифікатор», «здивуй і зацікав», «паспорт павукоподібних» , «мозкова атака», «навчаючи – учусь», сигнальні картки , логікон, склади слова.

Перегляд файлу

Загальна характеристика класу Павукоподібні, їх різноманітність, значення в природі та житті людини

 

Цілі уроку: сформувати основні ключові компетентності -  у природничих науках і технологіях, соціальну і громадянську компетентності, екологічну грамотність і здоровий спосіб життя у учнів під час вивчення теми «Павукоподібні»

знаннєвий компонент у оперуванні термінами – павукоподібні, середовища їх існування, спосіб життя, особливості зовнішньої будови,  рідкісні види тварин України та свого краю;

діяльнісний компонент – розпізнавати павукоподібних на зображеннях, наводить приклади отруйних і паразитичних павукоподібні,

 ціннісний компонент – робити висновки щодо будови організму павукоподібних як  результату пристосування до характерного для них способу життя,  оцінювати різноманітності павукоподібних, їх роль у природі та значення в житті людини; виявляти ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником, карточки з завданнями), наочні (таблиці, дидактичний  матеріал  до  уроку, технологічна карта учня, карточки з завданнями , ілюстрації), евристична бесіда, випереджувальні завдання, проблемне запитання, «павутинка», евристична загадка, «посміхнись», «світлофор», «класифікатор», «здивуй і зацікав», «паспорт павукоподібних» , «мозкова атака», «навчаючи – учусь»,  сигнальні картки , логікон, склади слова.

Тип уроку: формування компетентностей.

 

                                      Структура уроку:

етапу

                     Етап уроку

      Час (хв)

    1

Організаційний момент.

            1

   2

Актуалізація опорних знань.

            5

   3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети.

            4

   4

Вивчення нового матеріалу

            20

   5

Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

            10

   6

Підведення підсумків уроку

             3

   7

Повідомлення домашнього завдання

             2

 

Хід уроку:

I  Організаційний  момент. Налаштування на роботу. Створення емоційно –позитивного настрою.   Вправа  «Посміхнись». 

 Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на уроці. Для того, щоб впоратися із завданнями, будьте старанними  і слухняними.

Прийом «Світлофор»

Учитель просить визначити готовність учнів до уроку за кольорами світлофору: червоний означає «Я не готовий», зелений – «Я готовий», жовтий – «Мені важко сказати, чи готовий я до уроку». Якщо учень піднімає червону картку, то це повинно стати предметом пильної уваги педагога, причини якої необхідно з’ясувати  після уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Класифікатор»

Вибрати і записати послідовно за номерами ознаки із запропонованого класифікатора ознак оберіть ті, які мають або можуть мати відношення до членистоногих:

Учні отримують карточки з завданнями:

Завдання 1. Виберіть одну правильну відповідь та випишіть букви.

1.Кількість ходильних ніг рака річкового:

с) 2 пари; п) 5 пар; в) 3 пари; г) 4 пари.

2. Речовина, що входить до складу панцира рака річкового:

в) хітин; є) целюлоза; ж) глікоген; з) перламутр.

3. На суходолі може мешкати наступний представник ракоподібних:

а) мокриця; б) циклоп; м) лангуст; л) дафнія.

4. Не відноситься до ракоподібних:

к) кліщ; о) лангуст; т) омар; ф) краб.

5. Мають одне просте вічко:

д) лангусти; е) креветки; у) циклопи; я) мокриці.

Завдання 2. Виберіть правильні твердження та випишіть букви, що їм відповідають.

Н. Членистоногі  - це найчисельніший тип тварин.

П. Тіло рака річкового поділене на головогруди та черевце..

Є. Серед ракоподібних багато паразитичних форм.

В. Забарвлення панцира рака річкового - червоне.

І. У рака річкового 5 пар ходильних ніг.

Я. У рака річкового на передньому кінці тіла на рухомих стебельцях розташовані прості очі.

О. Рак річковий має 2 пари вусиків

С. У самців рака річкового черевце ширше ніж у самок.

Б. Краби належать до ракоподібних.

О. Рак річковий має фасеткові очі.

І. В прісних водоймах України зустрічаються представники ракоподібних – дафнії.

Д.Ракоподібним властивий прямий розвиток.

Якщо ви правильно впорались із завданнями, із букв, які ви виписали мають скластися слова. Що у вас вийшло? ( ПАВУКОПОДІБНІ). Як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

        Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на

березі річки... Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою,

уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наукова назва класу павукоподібних — Арахніди. Галузь зоології, що вивчає павукоподібних - арахнологія

       Прийом «Здивуй! Зацікав!»

  Як правило, павуки не викликають симпатії у людини. А між іншим, це одна з найцікавіших груп членистоногих. Люди різних націй по – різному відносяться до павуків.

У індусів павуки — це носії духів предків. В Африці ці тварини — герої численних легенд. В Європі до сьогодні вважають, що якщо вб'єш павука, то не буде тобі удачі, не буде грошей. А якщо знайдеш павука на одязі — радій, буде тобі новий одяг. Деякі народи вважають павуків уособленням мудрості, старанності і майстерності. Племена тропічної Африки обожнюють його як творця світу, у греків і єгиптян – він символ долі, в Індії – символ космічного порядку.      

У зв'язку з уявленнями українців про світотворчу роль павуків, особливо в Прикарпатті, перед Різдвом виготовляли їх примітивні копії з соломи. Це було винятково жіноче колективне заняття. «Павуків» підвішували в хаті до центрального сволока на довгій волосині з конячого хвоста. Завдяки циркуляції повітря - через вхідні двері та з палаючої печі - великий «павук» разом з приправленими до нього близнюками повертався в різні боки, справляючи враження живої істоти. Солом'яний павук символізує добробут та злагоду у сім'ї, відганяє злих духів і вбирає весь негатив. Він рік висить під стелею, а потім, зазвичай перед святом Водохреща, його спалюють і вважається, що таким чином спалюється весь негатив у сім'ї. Потім всією сім'єю роблять нового павука, цікавішого і складнішого.

Я пропоную вам уважніше придивитися до цих тварин та дізнатися про них більше. повідомлення теми уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителем нового матеріалу. Учні слухаючи поснення учителя складають «паспорт павукоподібних»                                                               

Місце прописки (ліси, сади, домівки, подвір’я)

Професія (ткацтво)

Особливі прикмети (тіло поділене на головогруди і черевце, чотири пари

ходильних ніг, на головогрудях є хеліцери і педипальпи і т.д. )

2. Робота з словничком

Арахнологія – наука, що вивчає Павукоподібних.

Хеліцери – органи для захоплення і розривання їжі.

Педипальпи – органи дотику

Павуки,  як  правило,  не  викликають  симпатії  в  людей.  А  тим  часом  , це одна  з  найбільш  цікавих  груп  членистоногих,  яких  відносять  до  класу Павукоподібні або Хеліцерові від назви першої пари кінцівок (ротових). Відомо  понад  35  тис.  видів павукоподібних.  Особливо  широко  розповсюджені  й  мають  багато  видів павуки (близько 20 тис. видів) та кліщів (близько 10 тис. видів).  Якщо ви хочете уявити, як виглядали найдавніші павукоподібні 500 млн. років тому, в палеозойську еру, погляньте на нашого сучасника — скорпіона. За  своїми  розмірами  (до  20  см.)  скорпіони    рекордсмени  серед павукоподібних. Але їх вимерлі предки — ракоскорпіони — досягали іноді 1,8 м. в довжину і були справжньою грозою річок, дельт і лагун.

1.Середовище існування та спосіб життя.  Павуки – група павукоподібних, що широко опанувала суходіл від полярних областей і високих гір до сухих степів і розпечених пустель. Павуки живуть у мохах, траві, печерах, деревах, у ґрунті, де вони риють нірки або займають природні порожнини, в лісовій підстилці, норах та гніздах інших тварин, в оселі людини та її господарських будівлях, на морських узбережжях, що заливаються водою, біля прісних водойм, по поверхні яких вільно бігають і навіть у воді.

2. Ознаки будови павукоподібних. 

Розповідь з демонстрацією

Тіло поділене на головогруди та черевце.

 На головогрудях 6 пар кінцівок: хеліцери, ногощупальці, 4 пари ходильних ніг.

 4 пари простих очей. Але у деяких видів буває і 12 , і 4 або просто по 2 ока. Не дивлячись на таку велику кількість органів зору павукоподібні дуже погано бачать. Настільки погано , що ця відстань в середньому дорівнює 30 см.

Черевце не містить кінцівок або має видозмінені кінцівки ( павутинні бородавки).

 На нижньому боці черевця отвори дихальної системи.

Тіло вкрите чутливими волосками.

3. Павутина.  Прийом «Зацікав»

Загадка : «Що в хаті найтонше?» Звичайно павутина.

Який найміцніший матеріал на Землі? Павутина.

Екран з павутини завтовшки з олівець здатний зупинити політ «Боїнга».

Всього 300 грамів павутини вистачило б, щоб оперезати Землю.

Павуки – хижаки, але наздогнати крилатих комах вони не можуть, вполювати їх їм допомагають ловильні сітки.

 А де павук бере матеріал для їх побудови?

В середині черевця є павутинні залози, звідки крізь дрібні отвори на павутинних бородавках виступає рідина, яка при рухах павука витягується і застигає.

    У тропічних лісах Нової Гвінеї живуть павуки нефіли, які плетуть ловчі сітки, діаметром до метра. У них заплутуються навіть малі пташки. Жителі Нової Гвінеї і деяких океанічних островів використовують павутину нефіла для своїх потреб. Роблять сачки, якими ловлять метеликів, птахів і кажанів,ловлять рибу.

4. Ловчі тенета. 

Евристична бесіда.

Чому сам павук не заплутується в своїй павутині? (Добре її «знає», рухається по нелипким ниткам.)

Чому павук не падає пересуваючись по павутині?

(На кінчиках лапок має коготки, якими чіпляється за павутину.)

Як павук дізнається про розміри здобичі?

(За силою коливання нитки. Якщо коливання досить сильні, павук поспішає, щоб здобич не вирвалась. Якщо коливання занадто сильні – ховається, щоб не бути з’їденим.)

 

Чи вся павутина однакова?

(Особлива пара павутинних бородавок самок виробляє ніжну павутину для кокона майбутніх павучат.)

Чи відрізняються ловчі тенета павуків різних видів?

(Так. Ловильна сітка є своєрідною «візитівкою» павуків)

Чи всі павуки роблять ловчі тенета? (ні, є види, які взагалі не плетуть ловильних сіток, секрет павутинних залоз вони використовують тільки для створення кокона.)(Домові павуки інтенсивно плетуть павутину перед морозами)              

5. Різноманітність Павукоподібних. Робота в групах. 

Метод «Навчаючи –учусь»

Інструкція  щодо роботи в групах.  

Правила роботи  в групі

  кожен повинен слухати своїх колег,

  кожен повинен працювати,

  кожен повинен просити допомоги, якщо потребує її,

  кожен повинен допомагати, якщо його просять про це.

Ролі, які учні можуть виконувати під час роботи в групі.

  Спікер  (керівник  групи):  зачитує  завдання  групи;  організовує  порядок виконання; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; заохочує групу до роботи; підбиває підсумки роботи; визначає доповідача.

Секретар: веде записи результатів роботи своєї групи стисло й розбірливо; як  член  групи,  має  бути  готовим  висловити  думку  групи  під  час  підбиття підсумків або допомогти доповідачеві.

         Посередник: стежить за часом; заохочує групу до роботи.

         Доповідач:  чітко  висловлює  думку  групи;  доповідає  про  результати  роботи групи.

Кожна група працює над завданням 3 хвилини, доповідь - 2 хвилини. Діти головне  записують  у  зошит  у  вигляді  конспекту.

Учні утворюють 3 групи, отримують додаткову інформацію, , фотографії різних павукоподібних  та користуючись текстом підручника презентують свою роботу іншим групам.

1 група «Павуки, отруйні павуки»

2 група «Кліщі, профілактика  хвороб короста і кліщовий енцефаліт»

3 група «Скорпіони»

Текст для груп +   текст підручника

Павуки косарики виділяються своїми занадто довгими ногами, що підтримують порівняно невелике тіло. На полювання вони виходять тільки вночі за дрібними комахами та павуками. Якщо схопити косарика за одну з його довгих ніг, то вона легко відірветься, а сам він утече від небезпеки. Відірвана нога протягом кількох хвилин продовжує рухатися. Цей рух порівнюють з рухом коси під час сінокосу. Звідси й назва павуків -косарики. Занадто довгі ноги, як легко переконатися, не забезпечують швидкого бігу косарика ; значення їх очевидно інакше. Тіло косарика оточене цілим частоколом кінцівок. На які перш за все налітає хижак. Схоплена нога легко відривається і своїми рухами відвертає увагу переслідувача, а косарик в цей час тікає на уцілілих ногах. Тому доводиться зустрічати косариків з неповною кількістю кінцівок ( утрачені кінцівки в них не регенерують).

Зоологи знають близько 20 тис. Різних видів павуків, які відрізняються один від одного і розмірами, і формою, і способом життя. Всі вони живуть па землі. Єдиний з 20 тис. видів павук, який пристосувався до життя у воді, -сріблянка. Він добре плаває, працюючи чотирма парами ніг, як веслами. Яскраве забарвлення павука привертає увагу. Однак варто його витягти із води, як він одразу перестає блищати. Перед нами - непоказний темно-коричневий павучок. Таємниця дивовижної переміни дуже проста. Тіло павука покрите тоненькими  волосинками. Важко уявити як їх багато: на одному квадратному міліметрі більше тисячі! Між цими волосками затримуються найдрібніші бульбашки повітря. Виходить гак, ніби павук закутаний у повітряну шубу, яка у воді здається сріблястою. З таким запасом павук надовго іде під воду. Свій дім він будує під водою з павутини й водяних рослин і наповнює його повітрям. За формою житло сріблянки нагадує дзвін.

Серед павуків є також отруйні види такі, як скорпіон, тарантул, каракурт і інші. У світі нараховується 1500 видівскорпіонів, із яких у нашій країні зустрічається 13 видів. Скорпіони нічні хижаки. Коли настає ранок вони ховаються під камінням, в заглибленях грунту, під корою. Живляться дрібними безпозвоночними і їх личинками. В неволі відомі випадки голодування 1,5 років. Самка виношує своїх малят майже рік. Малят буває 15-30. Маленькі скорпіончики мають білуватий гладкий покрив. Малята через 20 - 30 хвилин після народження Залазять матері на тіло і залишаються там 10-12 днів.

Так звані павуки - вовки не тчуть ловильних сіток, а "по — вовчому" переслідують свою здобич — на ходу або накидаються на неї із засідки. Ці павуки роблять нори в землі, вистеляючи їх павутиною. Чисельні види бродячих павуків, відомі під назвою тарантули . їх укуси спричинюють утворення болючих пухлин, але вони не становлять небезпеки. Довжина тіла становить 3,5 см, густо покритий волосками. За останні 10 років було декілька повідомлень, ідей павук зустрічається і на території України.

Дуже отруйний і небезпечний каракурт. Він трапляється в степах України, на Північному Кавказі і в Середній Азії. Цей павук порівняно невеликий, приблизно 1,5 см, з чорним черевцем на якому помітні 13 червоних плям. Каракурт живе між камінням, у заглибинах грунту, де снує рідку сітку павутини біля поверхні землі ; у неї потрапляють прямокрилі, з якими він легко справляється завдяки сильно діючій отруті. Від укусів каракурта досить часто гине худоба під час випасання, особливо копі й верблюди. Отрута його буває смертельною і для людини.

У джунглях Південної Америки зустрічається павук - птахоїд, або, як його ще іноді називають „чорна удова". Довжина тіла цього чорного волохатого велетня досягає 10 см, а разом з ногами - близько 25 см. Живе він у землі: викопує нору завглибшки 15 — 20 см, яка закінчується внизу широкою житловою камерою. Стінки своєї квартири павук - птахоїд обробляє власною слиною, яка, з’єднаючись із землею, утворює своєрідний бетон, міцний і водонепроникний. Двері в нору павук влаштовує біля самої поверхні землі, вони схожі на справжні, обертаються, як на шарнірі. Коли павук відпочиває, двері зачинені. А коли він полює, не виходячи "з дому", - відчинені. Павук-птахоїд отруйний, (уражає навіть таку велику, як жаба або птах) одним ударом. Але сам він безпорадний проти деяких видів комах. Ці маленькі комахи паралізують павука укусами, а потім з'їдають його.  Роль кліщів у природі та їх практичне значення.

6. Роль павукоподібних у природі і житті людини. (Складання узагальненої схеми).  Метод «Мозкова атака»

Позитивне значення

Негативне значення

1. Більшість павуків знищують

комах шкідників рослин (біологічний метод боротьби).

2. Вільноживучі грунтові кліщі

відіграють важливу роль у процесі грунтоутворення.

3. Хижі кліщі регулюють чисельність інших членистоногих.

1. Павуки (тарантул каракурт) — небезпечні для здоров’я і життя людини.                                        

  2. Павутинні кліщі —небезпечні шкідники плодових та культурних рослин культурних рослин.                                      

3. Пір’яні кліщі та свербуни шкіроїди знижують продуктивність тварин.                                                               4. Коростяний свербун викликає хворобу коросту.                             

5. Іксодові кліщі- переносники небезпечних захворювань: кліщовий енцефаліт, піроплазмози собак та ВРХ.       6.  Борошняний кліщ – псує крупи.                  7. Продукти життєдіяльності кліща постільного можуть викликати алергію.

 

IV. Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

Вправа "Сигнальні картки"

Учні одержують 2 сигнальні картки (червону і синю). Вчитель зачитує речення, які   можуть бути правильними або неправильними. Якщо речення правильне - учні піднімають синю картку, якщо ні - то червону картку.

 1.     Хеліцери - ротові кінцівки, які слугують для захоплення і подрібнення їжі. (синя картка)

2.     На головогрудях розташовані вісім пар кінцівок. (червона картка)

3.     Павукоподібні не мають жодної пари вусиків. (синя картка)

4.     У павукоподібних немає воскоподібної речовини, яка запобігає надмірному випаровуванню води. (червона картка)

5.     Павуки живляться комахами, твердою їжею. (червона картка)

6.     Павукам властиве внутрішнє живлення. (червона картка)

7.     Органи дихання - пара легеневих мішків, розташованих при основі черевця, і ще є трахеї. (синя картка)

8.     Органи зору - складні очі. (червона картка)

9.     Органами дотику є щетинки, які вкривають тіло павука та ногощупальця. (синя картка)

10.    Запліднення зовнішнє у павуків і розвиток прямий, (червона картка)

Вставити пропущені в тексті слова.

Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________(двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив__________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи —

_____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту)

будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї).

Робота в групах.

1 група Склади слова

2 група Логікон

3 група Розгадати кросворд.

       Гра «Склади слова»Із  аркушів зі складами,  учні мають зібрати назви представників павукоподібних.

Склади: КА СРІБ Х РЕ КА РА ЛЯН ВИК СКОР КУРТ ПІОН СТО

Відповіді: каракурт, скорпіон, хрестовик, сріблянка.

Розгадування логіконів відкритого формату

 

павуки

 

скорпіони

відділи тіла

 

головогруди і черевце зливаються в одне ціле

головогруди і черевце

розміри

 

зазвичай не перевищують 1 мм.

 

ловильна сітка

більщість плете павутину

 

 

живлення

 

є паразитичні види

 

тип розвитку

 

 розвиток з перетворенням

розвиток прямий

 

Розгадати кросворд.

1. Павук із малюнком на черевці у вигляді хреста.(хрестовик)

2. Павук, який дав назву відомому танцю: тарантелі.(тарантул)

3. Чорні павуки з червоними плямами на черевці, дуже отруйні. (каракурт)

4. Представник павукоподібних, що передає хворобу людині енцефаліт.(кліщ)

5. Павук, що мешкає у воді.(сріблянка)

6. Найбільший павук в світі.(птахоїд)

7. З павутини якого павука можна виробляти сачки?(нефіл)

8. Павук, що може змінювати свій колір. (краб)https://3.bp.blogspot.com/-Ov9ia1UcrOo/WHdppTY03ZI/AAAAAAAAAJ0/mCBmlAZkZ5cj4_TfK5UbzKYjM4WfxoG-QCLcB/s640/%25D0%25BA%25D1%2580%25D0%25BE%25D1%2581%25D0%25B2%25D0%25BE%25D1%2580%25D0%25B4.bmp

 

V. Підведення підсумків уроку. 

Метод «Павутинка» 

Учні ланцюжковим способом висловлюються про значущі для них моменти уроку, починаючи речення однією із запропонованих форм:

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Найбільші труднощі я відчув …

Мене здивувало ...

VІ.Домашнє завдання.

 Вивчити тему з підручника.  Скласти агітку «Обережно – кліщі!» Підготувати повідомлення  на вибір  «Як за поведінкою павуків можна спостерігати за змінами погоди?» або  «Отруйні павуки України».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вікторія Навроцька
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
2095
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку