Конспект уроку з біології в 11 класі
Тема уроку: Біорізноманіття та його збереження.
Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям ,, Біорізноманіття '', основними екологічними чинниками, які впливають на живі організми та впливом людини на біорізноманіття.
Обладнання й матеріали: таблиці та ілюстрації, де показано негативний вплив людини на екосистеми. Матеріали, на яких показано акліматизовані види на території України, фізична карта України.
Ключові терміни уроку та поняття: акліматизація, реакліматизація, інтродукція, екологічний стан.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1) Що може бути джерелом фізичного забруднення грунтів?
2) Що слід робити для охорони грунтів?
3) Які є основні джерела викидів у водойми нашої місцевості?
4) Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями:
1. Збалансований розвиток
2. Природокористування
3. Біологічна продуктивність
4. Біологічне споживання
а) Сукупність всіх форм використання природного потенціалу і заходів щодо його збереження.
б) Приріст біомаси за одиницю часу.
в) Система діяльності, спрямована на забезпечення використання природних ресурсів у ефективному режимі їх відтворення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1) Обговорення епіграфа до уроку.
,,Любити, відчувати, розуміти природу
у всіх її проявах має бути найвищою
чеснотою людини...''
М. Д. Гродзинський
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Поняття ,,біорізноманіття'' почали широко використовувати після того, як у 1986 році у США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а у 1988 році американський біолог Вілсон видав книжку ,,Біорізноманіття'' з матеріалами форуму.
Вплив людини на біорізноманіття. Після розвитку технологій людина стала ефективним хижаком. І вимирання багатьох видів кінця епохи зледеніння пояснюють саме з полюванням людей на ці види.
Та людина здійснює і корисний вплив на біорізноманіття. Створення природоохоронних територій, збереження рідкісних тварин у зоопарках, а рослин - у ботанічних садах.
Географічне положення України, її фізико - географічні умови сприяли формуванню багатого рослинного і тваринного світу.
Проте, видове багатство і рослин і тварин стрімко зменшується через антропогенне навантаження на довкілля.
Акліматизація та реакліматизація видів.
Самостійна робота з підручником.
Основні аспекти біорізноманіття
1. Генетичне біорізноманіття
2. Екосистемне (ландшафтне) біорізноманіття
3. Видове біорізноманіття
Ландшафтознавче
Антропічне
Біоцентричне
ІV. Узагальнення, систематизація знань.
Питання:
1. Коли вплив людини на біорізноманіття став значним?
2. Що таке акліматизація та реакліматизація ?
3. Виберіть один із видів організмів нашого регіону і спрогнозуйте, якими будуть наслідки його зникнення для місцевого біоценозу.
4. Завдання ,, так-ні ''
1. Зміни біорізноманіття мають зворотний характер.
2. Збереження біорізноманіття передбачає збільшення площі лісів.
3. Біорізноманіття - дуже цінний ресурс нашої планети.
4. Основна причина реакліматизації - відновити втрачене біорізноманіття.
5. Добре, що гінгко в давні часи стали вирощувати як декоративну рослину.
V. Домашнє завдання.