Мета уроку:
освітня: розширити і поглибити знання про біотичні зв'язки; сформувати в учнів уявлення про їх класифікацію в живій природі, забезпечити засвоєння учнями інформації про типи взаємовідносин організмів між собою, показати взаємозв’язок, залежність одних видів від інших; підвищити засвоюваність інформації за рахунок використання нових комп'ютерних технологій;
розвиваюча - розвивати вміння і навички самостійного оволодіння знаннями, творчої ініціативи й активності, вміння аналізувати і оцінювати свою роботу; розвивати комунікативні вміння учнів через організацію роботи в групах і представленні результатів своєї діяльності; продовжити розвивати такі уміння як аналіз, синтез інформації, узагальнення, порівняння, встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
виховна - виховувати інтерес до предмету і доброзичливе ставлення один до одного при співпраці у групах; почуття відповідальності за результати своєї праці,.
Обладнання: комп'ютер, проектор, презентація до уроку у 3 частинах, контрольні листи для учнів, конспекти.
Тип уроку : інформаційний. Вивчення нового матеріалу.
Методи проведення уроку : словесні, наочні, пошукові.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Орієнтовні запитання:
- Які фактори належать до екологічних?
- Наведіть приклади дії екологічних факторів на живі організми?
- Як ви вважаєте, про дію якого фактора йде мова?
Соседи, соседи: жуки и медведи,
Орлы и козявки, деревья и травки.
Прожить без соседей — увы! – невозможно,
Иных обойдешь далеко, осторожно,
Иными, как раз, хорошо закусить,
А с теми под крышей теплее прожить.
Иные годятся для дальней дороги,
Другие поднимут тебя по тревоге,
А эти соседи помогут в беде.
Соседи, соседи – всегда и везде!
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про те, як пов'язані між собою організми в природі. Запишемо тему нашого заняття: "Біотичні зв'язки в природі". Мета нашого уроку: познайомитися з різними видами взаємовідносин в природі, дізнаєтися про прямі і непрямі форми взаємного впливу живих організмів, навчитися визначати біотичні зв’язки на прикладах, засвоїти терміни.
Зазделегідь на уроках інформатики три групи Знатоків інформатики підготували інформаційний продукт для Знатоків біології і готові його презентувати.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учнів-ведучих (за підтримки презентації).
В1: У природних умовах кожен живий організм живе не ізольовано. Його оточує безліч інших представників живої природи.
В2: Біотичні фактори природи – це взаємовідносини всіх живих організмів один з одним і з навколишнім середовищем. Біотичні зв'язки виникають у біогеоценозі між різними видами. Основною і важливою формою таких зв'язків є харчові взаємовідносини, які формують цикли живлення і складні ланцюги.
Існують три класифікації біотичних зв’язків:
За об’єктом впливу (царством).
Фітогенні - за впливом рослин, зоогенні - за впливом тварин, мікробіогенні –за впливом мікроорганізмів (бактерій, вірусів) та мікогенні - грибів та лишайників.
В1: За взаємним впливом: корисні чи шкідливі.
Вплив може приймати різні форми. Відносини між організмами прийнято позначати з допомогою математичних знаків.
«-» (мінус) означає несприятливий вплив, тобто вид відчуває пригнічення або шкоду.
«+ » — сприятливий вплив, тобто вид отримує користь.
«0» (нуль) - відносини байдужі, тобто вплив відсутній.
Попарне поєднання двох можливих значень дає варіанти відносин, які по-різному поширені в органічному світі.
Існують такі види, як хижацтво, паразитизм, алелопатія, аменсалізм, конкуренція.
В2: Дія впливу за часом і наявності посередників
Взаємозв’язки і взаємовпливи живих істот можуть бути прямими і непрямими (опосередкованими); прямі взаємозв’язки виявляються у безпосередньому впливі одних організмів на інші, а непрямі – опосередковано, через проміжні ланки.
В1: Мутуалізм — тип облігатного (обов’язкового) співіснування різних видів, від якого вони отримують взаємну користь . Взаємовигідне обов’язкове.
Спробуйте перевести цей термін у математичний вираз.
В1: Класичними прикладами є:
Як приклад, взаємовідносини між дрібними птахами та великими савцями.
В1: Коменсалізмом називається тип відносин між двома популяціями, від яких одна — популяція коменсала — отримує вигоду, а інша — популяція господаря — індиферентна, тобто байдужа.
Переведіть термін у математичний вираз.
В2: Приклади коменсалізму.
Нахлібництво - користування їжею. Коменсал може живитися відмерлими господарями або їх частинами, а також відходами їхньої життєдіяльності. Так, копрофаги живляться послідом більш великих тварин, а некрофаги — їхніми трупами. Песці харчуються рештками білих ведмедів, а риби-лоцмани — рештками акул.
В1: Квартиранство - надання притулку і захисту. Горобці в’ють свої гнізда поруч з гніздами орлів та інших великих хижих птахів — ті не підпустять до своїх кладок ворон. Орхідні рослини розміщуються на деревах,
риби можуть ховатися під зонтиком медуз.
В2: Переміщення (перевізництво). Переміщаючись, тварини здатні переносити на собі найрізноманітніші більш дрібні організми. Риби-лоцмани та риби приліпали, які супроводжують акулу або дельфіна.
В1: Широко відомий феномен зоохорії — перенесення тваринами насіння рослин. Іноді рослини «зацікавлюють» тварин, забезпечуючи плоди м’ясистими частинами, їстівними для потенційних переносників, а іноді просто використовують тварин, формуючи чіпкі або клейкі плоди та насіння.
В2: Ми вже назвали визначення нейтралізму.
А зараз пропонуємо перевести його у математичний вираз.
Миша+Синиця, Жайворонок+Байбак.
Антибіоз – тип відносин, при яких обидві популяції або одна з них зазнають шкідливого впливу. (слайд 2.2)
Хижацтво — відносини між хижаком і жертвою. Хижаки — це тварини або рослини, які ловлять і поїдають один одного, як об'єкт харчування. По суті, хижаками є консументи всіх порядків як травоїдні, так і ті, котрі споживають тваринну їжу. Хижак спочатку вбиває здобич, а тільки потім її з’їдає. Але перед цим її треба зловити. Для цих цілей у кожного хижака є спеціальні пристосування. Хижиками можуть бути не тільки тварини, а й рослини. Виразіть математично даний термін. (слайд 2.3-2.5) (Хижак+; жертва-).
Погляньте, як клітина крові лейкоцит азартно ловить бактерію.(слайд 2.4)
А ось відеофрагмент боротьби між хижаком та копитною твариною. (слайд 2.5)
Конкуренція— це вид антагоністичних відносин, де різні особини змушені боротися за своє існування та діють один на другого негативно.(слайд 2.6) Переведіть термін у математичний вираз.
Конкуренція відбувається між усіма живими організмами без винятку. Основним завданням конкуренції вважається регулювання щільності особин, а також підвищення їх здатності до виживання. Часто конкуренція відбувається через боротьбу за їжу, воду, світло чи територію. Вона може виникнути в результаті різкої нестачі одного з цих ресурсів.
Виділяють внутрішньовидову та міжвидову конкуренцію. (слайд 2.7) Внутрішньовидова конкуренція є більш жорсткою, ніж міжвидова. Особливо жорстоко внутрішньовидова конкуренція впливає на дитинчат звірів-про це наступний відеофрагмент. (слайд 2.8)
Паразитизм — форма антибіозу, при якому один живе за рахунок іншого, знаходячись у середині або на поверхні його тіла. До них належать паразитичні тварини: комахи (оводи, кліщі, комарі), черви (аскариди), одноклітинні (трипаносома, малярійний плазмодій); паразитичні рослини, гриби,бактерії, віруси та пріони. (слайд 2.9) Математичний вираз цих взаємозв’язвків + -
Паразитів, котрі живуть всередині тіла хазяїна, називають ендопаразитами (наприклад: лямблія або бичачий ціп’як); ті паразити, що живуть на зовнішніх покривах хазяїна, називають ектопаразитами (наприклад: гедзь та воша ).
Ваше завдання - розподілити організми по групах. (слайд 2.10)
Наступне завдання: наведіть приклади тимчасового, постійного та гніздового паразитизму. (слайд 2.11)
Аменсалізм — форма біотичної взаємодії двох видів, за якої один з них чинить шкоду іншому і не отримує при цьому відчутної користі для себе. (Дерева і трав'яниста рослинність під їх кронами). (слайд 2.12). Математичний вираз цих взаємозвявків 0-. До аменсалізму можна віднести і частину прикладів алелопатії.
Алелопатія (антибіоз) — хімічний взаємовплив одних видів рослин на інші за допомогою продуктів метаболізму (ефірних масел, фітонцидів, антибіотиків, феромонів).
Прикладами алелопатії є:
ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Питання до Знатоків біології Слайд 3.2-3.5
2 Чи тотожні поняття:
Відповідь аргументуйте.
3. Встановіть відповідність між назвою терміну та його визначенням:
• нейтрализм - коли одна популяція не впливає на іншу;
• конкуренцію - придушення обох видів;
• аменсалізм - одна популяція придушує іншу, але сама при цьому не відчуває негативного впливу;
• паразитизм - популяція одних видів складається з менших за величиною особин (паразити), ніж особини жертви;
• хижацтво - особини хижака крупніше, ніж особини жертви;
• комменсализм - популяція отримує користь від об'єднання з іншою популяцією, а останній це байдуже;
• протокооперація - взаємодія сприятливо для обох видів, але не обов'язково;
• мутуалізмом - взаємодія обов'язково повинно бути сприятливим для обох видів.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ. встановити відповідність між поставленими завданнями уроку та його результатами.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ – ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ:
ДОДАТОК 1
Конспект з теми «Біотичні чинники природи»
Біотичні фактори природи – це взаємовідносини всіх живих організмів один з одним і з навколишнім середовищем. Існують три класифікації біотичних зв’язків:
1. За об’єктом впливу (царством) - Фітогенні - за впливом рослин, зоогенні - за впливом тварин, мікробіогенні –за впливом мікроорганізмів (бактерій, вірусів) та мікогенні - грибів та лишайників.
2. Дія впливу за часом і наявності посередників. Взаємозв’язки і взаємовпливи живих істот можуть бути прямими і непрямими (опосередкованими).
3. За взаємним впливом: корисні чи шкідливі:
1. Одноклітинні джгутикові мешкають у кишечниках тарганів, термітів, допомагаючи перетравлювати їм клітковину.
Коменсалізмом - тип відносини між двома популяціями, від яких одна — популяція коменсала — отримує вигоду (збільшує свою чисельність у відповідь на збільшення чисельності партнера), а інша — популяція господаря — індиферентна до цих відносин і не залежить від чисельності коменсала.
Приклади коменсалізму:
Нахлібництво-користування їжею. Коменсал може живитися відмерлими господарями або їх частинами, а також відходами їхньої життєдіяльності. Так, копрофаги живляться послідом більш великих тварин, а некрофаги — їхніми трупами. Лусочки, що відлущуються зі шкіри людей, є їжею для різноманітних кліщів, що живуть в пилу у будинках. Песці харчуються рештками білих ведмедів, а риби-лоцмани — рештками акул.
Квартиранство-надання притулку і захисту. У норах бабаків живуть різноманітні жуки-чорниці, метелики, жаби, мокриці і багато інших комах. Горобці в’ють свої гнізда поруч з гніздами орлів та інших великих хижих птахів — ті не підпустять до своїх (а заодно і до горобиних) кладок ворон, які розоряють гнізда. Орхідні рослини розміщуються на деревах.
Переміщення. Переміщаючись, тварини здатні переносити на собі найрізноманітніші більш дрібні організми. Хатні мухи і прусаки, що живляться нашою їжею, переносять на своїх тілах цілий комплекс бактерій і грибів. Риби-лоцмани та риби приліпали, які супроводжують акулу або дельфіна. Зоохорія — перенесення тваринами насіння рослин.
Нейтралізм - обидва види незалежні і не здійснюють безпосередніх дій один на одного. Немає як позитивних, так і негативних наслідків. Наприклад, можна сказати, що білка і ведмідь, вовк і хрущ прямо не взаємодіють, хоча мешкають в одному лісі.
Види негативізму: Антибіоз – тип відносин, при яких обидві популяції або одна з них зазнають шкідливого впливу.
Хижацтво —відносини між хижаком і жертвою. Хижаки — це тварини або рослини, які ловлять і поїдають один одного як об'єкт харчування. По суті, хижаками є консументи всіх порядків як травоїдні, так і ті, котрі споживають тваринну їжу.
Конкуренція— це вид антибиоза, де різні особини змушені боротися за своє існування та діють один на другого негативно. Виділяють внутрішньовидову, міжвидову конкуренцію. Так, ведмеді залишають на стовбурах дерев сліди кігтів, попереджаючи про свою присутність. Для поділу простору часто використовують запах, гучний сигнальний крик. Часом особини просто нападають один на одного. Видом внутрішньої конкуренції є територіальність. Вона спостерігається у риб, пінгвінів і більшості інших птахів. У період розмноження вони не пускають представників свого виду на власну територію, яку ретельно охороняють.
Паразитизм — форма біотичних зв'язків організмів різних видів, за яких один живе за рахунок іншого, знаходячись у середині або на поверхні його тіла. При цьому організм-споживач використовує живого господаря не тільки як джерело харчування, але як і місце постійного або тимчасового проживання. До них належать паразитичні комахи (оводи, кліщі, комарі), паразитичні рослини, паразитичні черв'яки (аскариди). Паразитів, котрі живуть всередині тіла хазяїна, називають ендопаразитами (наприклад, лямблія або бичачий ціп’як); ті паразити, що живуть на зовнішніх покривах хазяїна, називають ектопаразитами (наприклад, гедзь та воша ).
Аменсалізм — форма біотичної взаємодії двох видів, за якої один з них чинить шкоду іншому і не отримує при цьому відчутної користі для себе. (Деревні рослини і трав'яниста рослинність під їх кронами. До аменсалізму можна віднести і частину прикладів алелопатії.
Алелопатія (антибіоз) — хімічний взаємовплив одних видів рослин на інші за допомогою продуктів метаболізму (ефірних масел, фітонцидів).
Прикладами алелопатії є:
Додаток 2
Як старі діви врятували англійський флот?
Відомий натураліст Чарльз Дарвін описав причинно-наслідковий зв'язок «В Англії багато старих дів, отже, там сильний флот.»
Пояснення: під старими дівами маються на увазі самотні жінки. Як правило, в Англії вони заводили собі котів, які, як відомо, харчуються мишами. А миші мають звичай рити свої нори на луках і разорюють гнізда джмелів. Без мишей джмелі процвітають і запилюють конюшину. Більше конюшини, більше корму і можно прогодувати більше корів, а потім отримати більше яловичини. А на флоті основними продуктами були борошно, крупа і солонина. Коли моряки отримують мало м'яса, то мотивація у них невисока. Однак, якщо вони частіше будуть отримувати цей делікатес, то будуть ситими і задоволеними, що сприяє підтримці морального духу. Звідси і отримуємо сильний флот.
Як кролі майже «з’їли» Австралію?
«Кроляча проблема» в Австралії є класичним прикладом необдуманого втручання людини в унікальну екосистему і його грандіозних наслідків. Звичайний європейський кролик став справжньою проблемою цілого континенту.
Прийнято вважати, що ця історія почалася в ХІ столітті, коли австралійський фермер випустив в свій парк кілька кролів. До цього вони були досить успішно завезені в США і Південну Америку, де ніяких проблем з ними не виникло - вони включилися в екосистеми і їх чисельність контролювали природні хижаки цих місць. Але Австралія - континент особливий, тому все пішло не так.
Оскільки в Австралії немає холодних зим, кролі стали плодитися майже цілий рік. Сприятливий клімат, велика кількість корму і відсутність природних хижаків були прекрасними умовами для вибухового зростання популяції. З кроликами стали боротися як з ворогами овець. Тваринки виїдали всі пасовища, і вівцям не вистачало корму. Сама боротьба принесла чимало бід для Австралійської флори і фауни. Спочатку вирішили завезти природних ворогів кроликів - лисиць, кішок, ласок. Але спроба не увінчалася успіхом. Кролі процвітали, а Австралійські види були не такі швидкі, як кролики, і не могли чинити опір новим хижакам.
Тоді звернулися до традиційних методів - отрутохімікатів, відстрілів, підриву нір.
В середині 50-х рр. 20 століття для боротьби з кроликами стали використовувати досягнення медицини. В Австралію привезли кролячих бліх і комарів, заражених вірусом міксоматозу. Це захворювання викликає пухлини і смерть кроликів. Таким чином було знищено близько 90% тварин. Але залишилися кролі, які виробили імунітет, з плином часу їх нащадки стали рідше хворіти і ще рідше вмирати. Так що на даний момент проблема кроликів в Австралії до сих пір не вирішена.