Конспект уроку з біології для 6 класу на тему: «Ріст і розмноження клітин»

Про матеріал
У розробці уроку розкриваються особливості поділу та росту клітин. В ході вивчення матеріалу учні називають основні функції клітини — ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем; характеризують ріст клітин; пояснюють роль хромосом у поділі клітин, біологічне значення поділу клітин. Виховуються етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культура спілкування.
Перегляд файлу

УРОК                                                             БІОЛОГІЯ 6 КЛАС

ТЕМА. РІСТ  І РОЗМНОЖЕННЯ КЛІТИН

Мета: розкрити особливості поділу та росту клітин; підвести учнів до висновку, що завдяки поділу клітин і їх розтягненню відбувається ріст усього організму; розвивати логічне мислення та вміння працювати з підручником, формувати навички самоаналізу, уміння формулювати висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні називають основні функції клітини — ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем; характеризують ріст клітин; пояснюють роль хромосом у поділі клітин, біологічне значення поділу клітин.

Обладнання та матеріали: таблиця, відео, презентація

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Установи відповідність».

1. Установити відповідність між сполуками, які входять до складу клітин, та їхніми характеристиками.

Сполука

Характеристика

1 целюлоза

А становить 1–1,5 % маси клітини

2 мінеральна сіль

Б надає солодкого присмаку плодам

3 крохмаль

В надає клітині пружності, визначає її форму

4 вода

Г відкладається про запас у насінні злаків

 

Д основний компонент клітинних стінок рослинних клітин

Відповідь: 1 — Д, 2 — А, 3 — Г, 4 — В.

2. Установити відповідність між сполуками, які входять до складу клітин, та їхніми характеристиками.

Сполука

Характеристика

1 білки

А впливають на всі ланки обміну речовин, регулюючи процеси життєдіяльності

2 ліпіди

Б забезпечує транспорт по рослині різноманітних сполук

3 цукри

В надають солодкого присмаку плодам

4 вода

Г відкладаються про запас у бульбах картоплі

 

Д найпоширеніші їхні представники — жири

Відповідь: 1 — А, 2 — Д, 3 — В, 4 — Б.

2.2. «Тести для друга».

Учні обмінюються тестовими завданнями, які склали вдома, і виконують їх.

2.3. «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Які основні процеси життєдіяльності клітини?

2. Які хімічні елементи переважають у складі рослинних клітин?

3. Які сполуки належать до органічних?

4. Яке значення органічних речовин у клітині?

5. Які сполуки належать до неорганічних?

6. Яка роль води у клітині?

2.4. «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з:

1) хімічних елементів, що входять до групи елементів, вміст яких у клітині становить близько 98 %

1Натрій

2Магній

3Сульфур

4Ферум

5Нітроген

6Йод

7Оксиген

8Гідроген

9Карбон

Відповідь: 7–8–9.

2) хімічних сполук, які належать до неорганічних

1солі

2вуглеводи

3ліпіди

4білки

5мінеральні кислоти

6нуклеїнові кислоти

7крохмаль

8клітковина

9вода

Відповідь: 1–5–9.

2.5. «Установи відповідність».

Установити відповідність між органічними сполуками та рослинами, у яких вони можуть запасатися:

1 жири   2 крохмаль  3 білки   4 цукри

А – насіння соняшника;

Б – виноград;

В – насіння квасолі;

Г – картопля.

 Відповідь: 1 — А, 2 — Г, 3 — В, 4 — Б.

3. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемних питань

— Як ви вважаєте, як відбувається ріст рослини?

— Які при цьому настають зміни в клітинах органів рослини?

Очікувана відповідь учнів: збільшення розміру клітин.

Слово вчителя

Таке пояснення не можна вважати цілком правильним. Так, якби ріст органів рослини виявлявся лише у збільшенні розмірів їхніх клітин, то клітини були б дуже великими. Однак у переважної більшості рослин клітини дуже дрібні й зовсім невидимі неозброєним оком. Як же відбувається ріст рослин?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Утворення нових клітин. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорного конспекту.)

4.1. Утворення нових клітин

Розповідь учителя

Важливим процесом життєдіяльності клітини є її здатність до поділу — так клітина розмножується. Поділ клітини — складний процес, що складається з декількох етапів. Головну роль у ньому відіграють процеси, які відбуваються у ядрі. Спадковий матеріал (хромосоми) подвоюється і ділиться на дві однакові частини, які розходяться до протилежних частин клітини. Потім відбувається розподіл цитоплазми. Увесь вміст клітини (цитоплазма, органели) також рівномірно розподіляється між двома новими клітинами. У результаті з однієї материнської клітини утворюються дві подібні до неї дочірні клітини.

Проектування зображення на екран Відео, презентація

Ф  І  З  К  У  Л  Ь  Т  Х  В  И  Л  И  Н  К А

Поділ клітини

Тривалість поділу клітин у різних організмів займає 1–2 години (інколи 24 години). Дочірні клітини зберігають властивості материнської клітини. Через деякий час обидві дочірні клітини, досягнувши розмірів і стану зрілих клітин, знову діляться на дві дочірні.

Складання опорного конспекту

Особливості розмноження клітин:

 Клітини розмножуються поділом.

 З однієї материнської клітини утворюється дві дочірні.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, які клітини здатні до поділу — молоді чи старі?

 Пригадайте, як можна відрізнити старі клітини від молодих.

Очікувана відповідь учнів:

Молоді клітини, на відміну від старих, не здатних ділитися, мають багато дрібних вакуоль. Ядро молодої клітини розміщене в її центрі. У старій клітині зазвичай є одна велика вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.

Це цікаво!

Одним із перших, хто побачив, як діляться клітини, був російський зоолог О. О. Ковалевський. Це були клітини зародків тварин. Учений помітив зникнення обрисів ядра і появу на його місці купки зернинок, які розходилися до двох дочірніх клітин. Потім через декілька десятиліть у клітинах, що діляться, був відкритий механізм поділу. Нас відділяє від цього історичного етапу століття.

2. Ріст клітин. (Самостійна робота учнів з підручником, стор.46 — метод «Позначки», складання опорного конспекту.)

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

5.2. «Мозковий штурм».

— Яке значення поділу клітин для існування організму?

5.3. «Юні кросвордисти» (роздавальний матеріал).

6. Підбиття підсумків уроку

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

7. Домашнє завдання

7.1.Завдання для класу. Підручник: §12, стор.46, терміни, інд.,творчі завдання. Цікавий матеріал про А. ван Левенгука

 

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
4618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку