Конспект уроку з біології для 7 класу на тему: " Поведінка та різноманітність амфібій"

Про матеріал

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Приклад уроку з використанням елементів народної мудрості та етнопедагогіки.

Даний матеріал допоможе сформувати в учнів знання про поведінку та різноманітність амфібій, пов'язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

ПОВЕДІНКА ТА РІЗНОМАНІТНІСТЬ АМФІБІЙ

 

Мета: сформувати в учнів знання про поведінку та різноманітність амфібій, пов’язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиця «Тип хордові. Клас Земноводні», малюнки і фотографії земноводних, сигнальні кольорові (червоні та зелені) картки, відеофільм «Різноманітність та значення земноводних».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель вітається з учнями, бажає їм упевненості в своїх силах та знаннях, пропонує посміхнутись один одному  та побажати гарного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Світлофор»

Учні відповідають на запитання вчителя за допомогою сигнальних кольорових карток: червоний колір – «ні», зелений – «так».

  • Шкіра земноводних гола, багата на залози.
  • Земноводні мають двокамерне серце та два кола кровообігу.
  • Дихають за допомогою легенів та через шкіру.
  • Клоака  у цих тварин відсутня.
  • Амфібії мають внутрішнє та середнє вухо.
  • Очі земноводних захищені повіками.
  • Мозок земноводних розвинутий краще, ніж у риб.
  • У земноводних відсутній сечовий міхур.
  • Личинка жаб дихає легенями.
  • Земноводні – роздільностатеві тварини.
  • Чи впливає зміна температури на  активність земноводних?
  • Чи вірите ви, що до травної системи земноводних належить шлунок?
  1. Мозковий штурм
  1. Назвіть  основні відділи скелета жаби.
  2. Поясніть механізми дихання жаби.
  3. Які ознаки характерні для класу Земноводні?
  4. Які розмножуються земноводні?
  1. Заповнення схематичної піраміди

Учні колективно заповнюють схему 1 на дошці.

Царство

Підцарство

Тип

Підтип

Клас

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Учитель: Володіючи  знаннями, ми зможемо забезпечити існування та охорону  всіх земноводних. Але, щоб досягти цієї мети, нам необхідно перегорнути ще одну сторінку знань – «Поведінка та різноманітність земноводних».

  • Пригадайте значення терміна «земноводні».
  • Яких представників класу Земноводні ви зустрічали в природніх умовах? Де?
  • Що цікавого в їхній поведінці ви помітили?

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Розповідь  учителя

У сучасній фауні клас Земноводні – неоднорідна група тварин, що налічує близько 4 тис. видів, які поділяються на три самостійні ряди (схема 2)

 

 

 

 

 

 

Ці ряди різко відрізняються один від одного анатомічно й біологічно. Це підтверджує те, що сучасні ряди земноводних виникли  від різних груп викопних амфібій і кожний ряд  розвивався незалежно десь із тріасу (мезозой).

Земноводні  займають обмежений простір земної кулі й пов’язані з прісними водоймами. Зовсім  відсутні вони в морях та океанічних островах, бо не можуть жити у солоній воді з концентрацією солі понад 1,0-1,5%, оскільки в них з тоді порушується осмотична рівновага. Відсутні земноводні і в Антарктиді.

 

  • Як ви думаєте чому?

Кількість видів амфібій невпинно зменшується внаслідок забруднення довкілля, зокрема пестицидами, і руйнування зовнішнього природного середовища. Але й досі у віддалених лісах відкривають нові види.

  1. Робота в творчих групах

Завдання

За текстом підручника,  додатковою інформацією, яку ви готували до уроку та опорним планом, підготуйте відповідну сторінку усного журналу «Поведінка і різноманітність земноводних»:

Група 1 – сторінку «Безхвості»;

Група 2 – «Хвостаті»;

Група 3 – «Безногі»;

Група 4 – «Експерти» – рецензує виступи й доповнює цікавою інформацією «Чи знаєте ви, що…»

Опорний план

  1. Повідомлення  представників руду, середовище  та спосіб існування.
  2. Особливості поведінки.
  3. Представники фауни України.
  1. Повідомлення представників груп, заповнення таблиці 1.

Таблиця 1

Різноманітність земноводних

Ознаки

Земноводні

Безхвості

Хвостаті

Безногі

Чисельність

 

 

 

Середовище існування

 

 

 

Представники

 

 

 

 

  1. Доповнення  групи експертів

Чи знаєте ви, що…

  • Жаби їдять з феноменальною швидкістю. За допомогою кінозйомки підрахували, що за хвилину жаба робить близько 4000 ковтальних рухів. Цього людське око побачити не може, тому, мабуть, і виникло повір’я, що жаба може  не їсти роками.
  • Деякі жаби не мають язика. Це сурінамська, або американська піпа, що живе в Південній Америці,  іштропові жаби із тропічної Африки.
  • Пуголовки  не перетворюються  в жаб у воді, в якій зовсім немає йоду.
  • Турбуючись про своє потомство самець жаби ринодерма Дарвіна ковтає запліднену ікру і проштовхує її у голосовий мішок, де відбувається розвиток яєць. Живе ринодерма Дарвіна в Північній Америці.
  • Гребінь на спині є лише в самців тритонів.
  • Часто виникає запитання: чому жаба сама лізе в пащу вужа або гадюки? Виявляється, що вуж і гадюка висовують дуже довгий кінчик язика і швидко рухають ним. А в жаби є природжений рефлекс – хапати все, що ворушиться. Вона намагається схопити рухомий язик, а  змії залишається лише ковтнути здобич.
  • Дуже цікава поведінка самця жаби-повитухи, поширеної в західних областях України. Він підхоплює ікру, яку відкладає самка, кілька разів обмотує шнурок ікринок навколо своїх задніх ніг і ховається у сире, темне місце. Там він нерухомо сидить кілька днів і майже не вживає їжі. Потім самець переходить у воду, починає енергійно плавати, а з ікринок вилуплюються пуголовки, які у воді перетворюються на дорослих особин і виходять на суходіл.
  • Існує багато народних повір’їв, пов’язаних із жабами:

- Не показуй на жабу пальцем, бо заболить спина.

- Не можна жаби бити, бо мати умре.

- Перелізе дорогу жаба – на зле.

- Не бери жаби в руки, бо з’являться бородавки.

- Коли жаби лізуть через поріг у хату і кумкають – на мерця.

 

  1. Перегляд відеофільму  «Різноманітність та значення земноводних» та доповнення таблиці 1 «Різноманітність земноводних».
  2. Завдання  «Знайди тварині місце».

Визначте належність запропонованих амфібій до певних екологічних груп (мешканці водойм, мешканці суходолу, мешканці ґрунту, живуть на деревах): плямиста саламандра, квакша звичайна, велетенська саламандра, часничниця  звичайна, кільчаста чурв’яга, озерна жаба, гребінчастий тритон, європейський протей, бура жаба, дереволаз, тритон альпійський, яванська  літаюча жаба.

V. Узагальнення й систематизація знань

  1. Аукціон – гра «Народні перлини»

Умови гри: учитель демонструє малюнок, фотографію, а учням потрібно назвати прислів’я, приказку чи народну прикмету про зображених на них земноводних. Учні, які набирають найбільше балів, одержують у обмін на знання народної мудрості заохочувальні бали.

Наприклад:

  • Кожна жаба своє болото хвалить.
  • Сміливий, як жаба: з маху – у воду.
  • Жаби активно стрибають і кумкають – буде дощ.
  • Озерні жаби вилазять на берег – буде дощ.
  • Якщо жаби вечері квакають – буде гарна погода.
  • Багато жаб на стежках – на дощ.
  1. Конкурс загадок про  земноводних

Що то воно:  у воді водиться,

З хвостиком родиться,

А як виростає –

Хвіст відпадає?

У зеленому жакеті

Галасує в очереті,

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак.

 

Ногач ногатий, окач окатий з води визирає.

У болоті плаче, а з болота не вийде.

 

По дорозі стрибає, а  у воді плаває.

Дім у неї – де лоза,

Комарам вона гроза.

Голосисті тітки

Розпустили плітки.

Прийде дядько бусел –

Стане враз тут пусто.

Хоч мене й не видко,

Я твоя сусідка.

Тобі вірно помагаю,

Твій город охороняю

Від личинок і жуків,

Черв’яків і слимаків.

Я – твій друг, а друзів ти

Маєш завжди берегти.

 

  1. Біологічні задачі
  1. Одна трав’яна жаба з’їдає за день 7-8 безхребетних тварин, переважно шкідників.  Скільки таких шкідників вона з’їсть за теплий сезон, якщо він триватиме  6 місяців? Які тварини складають раціон трав’яної жаби?
  2. В акваріумі перед «носом» жаби поставили мух, що не рухаються. Жаби на тих не реагували. Чому?
  3. За літній період одна жаба з’їдає 12060 шкідників сільського господарства. Скільки шкідників буде знищено популяцією жаб чисельністю 500 особин за два роки?

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Учні роблять висновок про те, чого вони навчилися на уроці.

Учитель здійснює аналіз знань учнів.

VІI. Домашнє завдання

  1. Вивчити відповідний § підручника, відповісти на запитання після параграфа.
  2. Підібрати легенди, прислів’я, загадки та народні прикмети про земноводних, які були використані на  даному уроці.
  3. Скласти кросворд «Земноводні».

 

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
1933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку