Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Приклад уроку з використанням елементів народної мудрості та етнопедагогіки.
Даний матеріал допоможе сформувати в учнів знання про поведінку та різноманітність амфібій, пов'язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; виховувати бережливе ставлення до природи.
ПОВЕДІНКА ТА РІЗНОМАНІТНІСТЬ АМФІБІЙ
Мета: сформувати в учнів знання про поведінку та різноманітність амфібій, пов’язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиця «Тип хордові. Клас Земноводні», малюнки і фотографії земноводних, сигнальні кольорові (червоні та зелені) картки, відеофільм «Різноманітність та значення земноводних».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель вітається з учнями, бажає їм упевненості в своїх силах та знаннях, пропонує посміхнутись один одному та побажати гарного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні відповідають на запитання вчителя за допомогою сигнальних кольорових карток: червоний колір – «ні», зелений – «так».
Учні колективно заповнюють схему 1 на дошці.
Царство
Підцарство
Тип
Підтип
Клас
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Володіючи знаннями, ми зможемо забезпечити існування та охорону всіх земноводних. Але, щоб досягти цієї мети, нам необхідно перегорнути ще одну сторінку знань – «Поведінка та різноманітність земноводних».
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
У сучасній фауні клас Земноводні – неоднорідна група тварин, що налічує близько 4 тис. видів, які поділяються на три самостійні ряди (схема 2)
Ці ряди різко відрізняються один від одного анатомічно й біологічно. Це підтверджує те, що сучасні ряди земноводних виникли від різних груп викопних амфібій і кожний ряд розвивався незалежно десь із тріасу (мезозой).
Земноводні займають обмежений простір земної кулі й пов’язані з прісними водоймами. Зовсім відсутні вони в морях та океанічних островах, бо не можуть жити у солоній воді з концентрацією солі понад 1,0-1,5%, оскільки в них з тоді порушується осмотична рівновага. Відсутні земноводні і в Антарктиді.
Кількість видів амфібій невпинно зменшується внаслідок забруднення довкілля, зокрема пестицидами, і руйнування зовнішнього природного середовища. Але й досі у віддалених лісах відкривають нові види.
Завдання
За текстом підручника, додатковою інформацією, яку ви готували до уроку та опорним планом, підготуйте відповідну сторінку усного журналу «Поведінка і різноманітність земноводних»:
Група 1 – сторінку «Безхвості»;
Група 2 – «Хвостаті»;
Група 3 – «Безногі»;
Група 4 – «Експерти» – рецензує виступи й доповнює цікавою інформацією «Чи знаєте ви, що…»
Опорний план
Таблиця 1
Різноманітність земноводних
Ознаки |
Земноводні |
||
Безхвості |
Хвостаті |
Безногі |
|
Чисельність |
|
|
|
Середовище існування |
|
|
|
Представники |
|
|
|
Чи знаєте ви, що…
- Не показуй на жабу пальцем, бо заболить спина.
- Не можна жаби бити, бо мати умре.
- Перелізе дорогу жаба – на зле.
- Не бери жаби в руки, бо з’являться бородавки.
- Коли жаби лізуть через поріг у хату і кумкають – на мерця.
Визначте належність запропонованих амфібій до певних екологічних груп (мешканці водойм, мешканці суходолу, мешканці ґрунту, живуть на деревах): плямиста саламандра, квакша звичайна, велетенська саламандра, часничниця звичайна, кільчаста чурв’яга, озерна жаба, гребінчастий тритон, європейський протей, бура жаба, дереволаз, тритон альпійський, яванська літаюча жаба.
V. Узагальнення й систематизація знань
Умови гри: учитель демонструє малюнок, фотографію, а учням потрібно назвати прислів’я, приказку чи народну прикмету про зображених на них земноводних. Учні, які набирають найбільше балів, одержують у обмін на знання народної мудрості заохочувальні бали.
Наприклад:
Що то воно: у воді водиться,
З хвостиком родиться,
А як виростає –
Хвіст відпадає?
У зеленому жакеті
Галасує в очереті,
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак.
Ногач ногатий, окач окатий з води визирає.
У болоті плаче, а з болота не вийде.
По дорозі стрибає, а у воді плаває.
Дім у неї – де лоза,
Комарам вона гроза.
Голосисті тітки
Розпустили плітки.
Прийде дядько бусел –
Стане враз тут пусто.
Хоч мене й не видко,
Я твоя сусідка.
Тобі вірно помагаю,
Твій город охороняю
Від личинок і жуків,
Черв’яків і слимаків.
Я – твій друг, а друзів ти
Маєш завжди берегти.
VI. Підбиття підсумків уроку
Учні роблять висновок про те, чого вони навчилися на уроці.
Учитель здійснює аналіз знань учнів.
VІI. Домашнє завдання