Урок № Клас: 6 Дата:
Тема: Корінь: будова і функції
Мета: ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин; дати поняття кореневий чохлик, зони кореня, добрива; розвивати уміння визначати кореневі зони за зовнішнім виглядом; удосконалювати навички роботи з гербарієм; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до науки біології.
Обладнання й матеріали: таблиці, роздаткові картки, підручник, гербарій.
Базові поняття: кореневий чохлик, зони корення (поділу, росту, всмоктування, провідна), добрива.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: пояснювально-ілюстративні, евристичні, інтерактивні, проблемно-пошукові, релаксопедичний.
ХІД УРОКУ
І Організаційний етап
ІІ.Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Доповнити схему (два учні біля дошки)
Органи рослин
Учням по рядам пропонується з’ясувати, про яку тканину йдеться у картці.
Картка 1. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Ситоподібні трубки – видовжені живі клітини, розташовані одна над одною, але їхні поперечні стінки не руйнуються і мають дрібні отвори.
Функція: Рух органічних речовин від надземної до підземної частини рослини
Картка 2. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Складаються з живих клітин, які мають тонкі оболонки та великі ядра.
Функція: Поділ клітин, утворення органів, ріст рослин. Розташування ?
Картка 3. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Клітини з тонкими оболонками, велика кількість хлоропластів.
Функція: Фотосинтез.
Картка 4. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Складаються з живих або мертвих клітин, які щільно прилягають одна до одної.
Функція: Захисна.
Картка 5. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Складаються з живих або мертвих клітин, що мають потовщені стінки.
Функція: Надають рослині міцності, захищають її від злому, розриву, опорна функція
Картка 6. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.
Судини – відмерлих трубчастих клітини, розташованих одна над одною, поздовжні стінки потовщені, а поперечні зникають.
Функція: Рух розчинених мінеральних солей у воді до надземної частини рослин
Якими тканинами утворений провідний пучок листка? Яка його функція?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Проблемне запитання
- У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов?
- Пригадайте , як важко утримати парасольку під час вітру? А який же орган допомагає утримувати дерева з великими кронами?
Сьогодні ми з вами і з'ясуємо.
V. Повідомлення нових знань
Складання «Асоціативного куща» до слова корінь
Корінь – осьовий підземний вегетативний орган.
Розповідь про його види та значення.
Значення кореня: - закріплює рослину в ґрунті; - поглинає і транспортує воду та розчинені в ній мінеральні солі до інших органів; - виділяє в ґрунт продукти обміну речовин; - запасає поживні речовини.
Функції кореня
Закріплення у ґрунті Запас поживних речовин
Мінеральне живлення Дихання Синтез вітамінів
Вегетативне розмноження
Пригадайте, з яким організмами корені рослин мали стосунки, взаємодіяли один з одним?
Робота в групах( по рядах): 1 гр. – кореневий чохлик
2 гр. - зона поділу і розтягування
3 гр. – всисна і провідна
Кореневий чохлик – складається з живих клітин, твірної тканини. Функція: сприймає силу земного тяжіння та визначає напрямок росту кореня і орієнтацію.
Заповнення таблиці (самостійно з підручником).
Зони кореня |
Функції |
Зона кореневого чохлика |
захист, напрямок росту |
Зона поділу |
поділ клітин |
Зона розтягування |
Ріст клітин до типових розмірів |
Всисна зона або зона кореневих волосків |
Всмоктування розчинів мінеральних речовин кореневими волосками |
Провідна зона |
Рух мінеральних розчинів до стебла, і органічних – до кореня. |
Кореневі волоски – це вирости клітин покривних тканин, через оболонку яких всмоктуються розчини мінеральних речовин. Живуть 10 - 20 днів, потім відновлюються. Мають оболонку, цитоплазму, ядро, лейкопласти, вакуолі. У сухому ґрунті розвиваються інтенсивніше, ніж у вологому.
Чи потрібні вони водяним рослинам?
У водних рослин кореневих волосків не буває.
Виконання лабораторного дослідження в зошиті-практикумі (завдання 3)
Кора кореня складається з багатьох шарів клітин, по ній розчини поживних речовин рухаються від кореневих волосків до провідних тканин, які розташовані у центральній частині кореня – центральний циліндр. У ньому розташовується провідна система рослин, яка представлена судинами (висхіднй рух) та ситоподібними трубками (низхідний рух речовин). У ц.ц. також розташовані основна запасаюча та механічна тканини кореня.
Фізкультхвилинка
Складання ланцюгу проведення мінеральних речовин по рослині
вода надходить через кореневі волоски до клітин кори кореня;
по клітинах кори кореня вода потрапляє до судин центрального циліндра;
судинами кореня вода потрапляє до стебла рослини;
судинами стебла вода потрапляє до всіх інших органів рослини.
Добрива
Органічні Мінеральні
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Гра хрестики – нулики (робота в парах)
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі у якій розміщені :
Зона кореня
Всисна |
Захисна |
Механічна |
Транспортна |
Провідна |
Опорна |
Фотосинтезуюча |
Покривна |
Поділу |
Внутрішня будова кореня
Всисна |
Кора |
Механічна |
Покривна |
Центральний циліндр |
Транспортна |
Захисна |
Ситоподібні трубки |
Дихальна |
VІІ. Підведення підсумків уроку (оцінювання учнів)
Звертаємо увагу на проблемне питання уроку
VIII. Рефлексія заняття
На сьогоднішньому уроці ми пригадали…
Вивчили нового….
Ознайомилися з такими поняттями…
VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання Опрацювати конспект уроку, п. 23; запитання після параграфу та тестові завдання; замалюйте внутрішню будову кореня.