Конспект уроку з біології на тему: "Корінь будова і функції" 6 клас

Про матеріал
Конспект уроку з біології на тему: "Корінь будова і функції" 6 клас. Мета: ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин; дати поняття кореневий чохлик, зони кореня, добрива; розвивати уміння визначати кореневі зони за зовнішнім виглядом; удосконалювати навички роботи з гербарієм; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до науки біології.
Перегляд файлу

                                                                                            Урок №                 Клас: 6                   Дата:

Тема: Корінь: будова і функції

Мета: ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин; дати поняття кореневий чохлик, зони кореня, добрива; розвивати уміння визначати кореневі зони за зовнішнім виглядом; удосконалювати навички роботи з гербарієм; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища,   інтерес до науки біології.

Обладнання й матеріали:   таблиці, роздаткові картки, підручник, гербарій.

Базові поняття: кореневий чохлик, зони корення (поділу, росту, всмоктування, провідна), добрива.

Тип уроку:  засвоєння нових знань. 

Методи: пояснювально-ілюстративні, евристичні, інтерактивні, проблемно-пошукові, релаксопедичний.

ХІД УРОКУ

І Організаційний етап

ІІ.Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Доповнити схему (два учні біля дошки)

                                                 Органи рослин

 

                                                                       

                                                      

                

Учням по рядам пропонується з’ясувати, про яку тканину йдеться у картці.

Картка 1. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

Ситоподібні трубки – видовжені живі клітини, розташовані одна над одною, але їхні поперечні стінки не руйнуються і мають дрібні отвори.

Функція: Рух органічних речовин від надземної до підземної частини рослини

Картка 2. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

Складаються з живих клітин, які мають тонкі оболонки та великі ядра.

Функція: Поділ клітин, утворення органів, ріст рослин. Розташування ?

Картка 3. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

Клітини з тонкими оболонками, велика кількість хлоропластів.

Функція: Фотосинтез.

Картка 4. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

 Складаються з живих або мертвих клітин, які щільно прилягають одна до одної.

Функція: Захисна.

Картка 5.  Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

Складаються з живих або мертвих  клітин, що мають потовщені стінки.

Функція: Надають рослині міцності, захищають її від злому, розриву, опорна функція

Картка 6. Назвіть тип тканин рослин і місце їх розташування.

Судини – відмерлих трубчастих клітини, розташованих одна над одною, поздовжні стінки потовщені, а поперечні зникають.

Функція: Рух розчинених мінеральних солей у воді до надземної частини рослин

Якими тканинами утворений провідний пучок листка? Яка його функція?

ІІІ. Повідомлення  теми та мети уроку

ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Проблемне запитання

 - У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів,  уночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов?

- Пригадайте , як важко утримати парасольку під час вітру? А який же орган допомагає утримувати дерева з великими кронами?

Сьогодні ми з вами і з'ясуємо.

V. Повідомлення нових знань

Складання «Асоціативного куща» до  слова корінь

      Корінь – осьовий підземний вегетативний орган. 

Розповідь про його види та значення.

       Значення кореня: - закріплює рослину в ґрунті; - поглинає і транспортує воду та розчинені в ній мінеральні солі до інших органів;  - виділяє в ґрунт продукти обміну речовин; - запасає поживні речовини.

                                                 Функції кореня

 

Закріплення  у ґрунті                                                       Запас поживних речовин

                      Мінеральне живлення        Дихання       Синтез вітамінів

 

                  Вегетативне розмноження     

Пригадайте, з яким організмами корені рослин мали стосунки, взаємодіяли один з одним?

  1. Зовнішня будова кореня ( робота з малюнком 97, таблицею)

Робота в групах( по рядах): 1 гр. – кореневий чохлик

                                                   2 гр. -  зона поділу і розтягування

                                                   3 гр. – всисна і провідна

Кореневий чохлик – складається з живих клітин, твірної тканини. Функція: сприймає силу земного тяжіння та визначає напрямок росту кореня і орієнтацію.

Заповнення таблиці (самостійно з підручником).

Зони кореня

Функції

Зона кореневого чохлика

  захист, напрямок росту

Зона поділу

  поділ клітин

Зона розтягування

Ріст клітин до типових розмірів

Всисна зона або зона кореневих волосків

Всмоктування розчинів мінеральних речовин кореневими волосками

Провідна зона

Рух мінеральних розчинів до стебла, і органічних – до кореня.

Кореневі волоски – це вирости клітин покривних тканин, через оболонку яких всмоктуються розчини мінеральних речовин. Живуть 10 - 20 днів, потім відновлюються. Мають оболонку, цитоплазму, ядро, лейкопласти, вакуолі. У сухому ґрунті розвиваються інтенсивніше, ніж у вологому.

 Чи потрібні вони водяним рослинам?

У водних рослин кореневих волосків не буває.

Виконання лабораторного дослідження в зошиті-практикумі (завдання 3)

  1. Внутрішня будова кореня ( робота з малюнком 99, таблицею)

Кора кореня складається з багатьох шарів клітин, по ній розчини поживних речовин рухаються від кореневих волосків до провідних тканин, які розташовані у центральній частині кореня – центральний циліндр. У ньому розташовується провідна система рослин, яка представлена судинами (висхіднй рух) та ситоподібними трубками (низхідний рух речовин). У ц.ц. також розташовані основна запасаюча та механічна тканини кореня.

Фізкультхвилинка

  1. Мінеральне живлення рослин (бесіда з використанням мал. 100)

Складання ланцюгу проведення мінеральних речовин по рослині

 вода надходить через кореневі волоски до клітин кори кореня;

 по клітинах кори кореня вода потрапляє до судин центрального циліндра;

судинами кореня вода потрапляє до стебла  рослини;

судинами  стебла вода потрапляє до всіх інших органів рослини.

  1. Добрива – це речовини, що підвищують родючість ґрунту.

                       Добрива

          Органічні              Мінеральні

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Гра хрестики – нулики  (робота в парах)

Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі у якій розміщені :

Зона кореня

 Всисна

 Захисна

  Механічна

 Транспортна

  Провідна

 Опорна

  Фотосинтезуюча

 Покривна

 Поділу

Внутрішня будова кореня

 Всисна

  Кора

 Механічна

 Покривна

  Центральний циліндр

 Транспортна

  Захисна

  Ситоподібні трубки

 Дихальна

VІІ. Підведення підсумків уроку (оцінювання учнів)

Звертаємо увагу на проблемне питання уроку

VIII. Рефлексія заняття

На сьогоднішньому уроці ми пригадали…

Вивчили нового….

Ознайомилися з такими поняттями…

VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання   Опрацювати конспект уроку, п. 23; запитання після параграфу та тестові завдання; замалюйте внутрішню будову кореня.

 

docx
Додав(-ла)
Явтушенко Інна
Додано
22 травня 2020
Переглядів
6840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку