Конспект уроку з біології на тему “Ссавці. Різноманітність ссавців

Про матеріал
Дані розробки допоможуть вчителям якісно та цікаво провести урок. .Використання на уроці інтерактивних методів сприяють активізації творчих здібностей учнів у процесі навчально-пізнавальної діяльності, розвитку критичного мислення. Даний урок забезпечує умови для розвитку творчих здібностей учнів, сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти, мотивації до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні, гарантує досягнення певного стандарту освіти.
Перегляд файлу

      

Мета: Ссавці. Різноманітність ссавців

Мета: розглянути особливості внутрішньої будови ссавців у зв’язку з різними середовищами існування; знайти ускладнення в будові ссавців порівняно з плазунами; дати характеристику процесам розмноження і розвитку, турботи про нащадків; сформувати знання про сумчастих і яйцекладних ссавців; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади сумчастих і яйцекладних ссавців; розпізнають їх на зображеннях; характеризують особливості розмноження і розвитку ссавців; порівнюють особливості будови ссавців і плазунів; визначають риси пристосованості ссавців до середовища існування.

Обладнання:зошит, підручник, карики – завдання, малюнки, кросворд

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження познач­ками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1) тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар кінцівок?

2) кінцівки ссавців розташовуються з боків тулуба?

3) хвіст може допомагати деяким ссавцям лазити по деревах?

4) на голові ссавців розміщені губи, ніс із ніздрями, очі, вушні раковини?

5) кінчик носа і ніздрі вкриті шкірою з волоссям?

6) у всіх ссавців ступінь розвитку органів чуття однаковий?

7) довге і товсте волосся називається остю?

8) коротке та м’яке волосся називається підшерстям?

9) ость зберігає тепло тіла тварини?

10) до шкірних залоз ссавців належать: потові, пахучі, сальні та молочні?

11) шкіра собаки має значну кількість потових залоз?

12) речовину, що виділяють молочні залози, називають молоком?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

 

2.3. Конкурс сенканів.

Учні зачитують сенкани на тему «Ссавці», які вони склали вдома.

2.4. «Коло ідей».

— Шкіра різних видів ссавців має різну товщину. У зайців, наприклад, вона тоненька, бідна на кровоносні судини (особливо на спині й близько до хвоста). Яке значення мають такі особливості шкіри для зайця?

— Чому на кінчику носа ссавців, там, де розташовані ніздрі, не росте шерсть?

2.5. Розгадування кросворда


 

 

 

 

4

 

 

 

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

1. Шкірні залози, які добре розвинені у коня.

2. Відділ тіла, за яким ми можемо здогадатися про настрій і намір собаки.

3. Тварина, у якої шерстини видозмінилися в колючі голки.

4. Короткі і м’які волоски волосяного покриву ссавців.

5. Рогові утвори покривів ссавців.

6. Довгі й шорсткі шерстини волосяного покриву ссавців.

7. Відділ голови ссавця.

Відповіді: 1. Потові. 2. Хвіст. 3. Дикобраз. 4. Підшерстя. 5. Копита. 6. Остюки. 7. Лицьовий. Зашифроване слово — вібриси.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У битві за виживання кожний вид тварин дбає про продовження свого роду, тобто про потомство. Тварини зігрівають, годують і бережуть своїх малят від хижаків. Для ссавців характерний дуже міцний зв’язок між матір’ю і дитинчатами. Наприклад, дитинчата копитних народжуються цілком розвиненими і здатними самостійно пересуватися. Матері сумлінно їх вилизують і підштовхують носом, заохочуючи до того, щоб вони підвелися на ноги — інакше малюки можуть стати легкою здобиччю хижаків. Дитинчата сумчастих тварин з’являються на світ ще на ембріональній стадії, у них добре розвинені тільки передні кінцівки і рот. Подальший їхній розвиток відбувається в сумці.

Коли гепарди відчувають, що їхнім дитинчатам загрожує небезпека, вони переносять їх, одного за одним, у безпечне місце, міцно, але ніжно тримаючи за загривок. Дитинчата не пручаються і терпляче переносять такий «переїзд». Самка хом’яка переносить своїх дитинчат у защічних мішках або у збільшеному проміжку між зубами.

— Чи всі ссавці піклуються про своє потомство?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Особливості внутрішньої будови ссавців, пов’язані з пристосуванням до середовища існування

Розповідь учителя

Тигр — хижак, коза — рослиноїдна тварина. Заєць пересувається по поверхні ґрунту, кит плаває у воді, кажан літає в повітрі. У будові систем органів цих тварин ви знайдете безліч спільних рис і деякі відмінності. Крім того, не слід забувати, що ссавці мають ознаки подібності з іншими хребетними.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які особливості будови скелета характерні для плазунів. (Обговорення відповідей учнів.)

(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)

Завдання для учнів:

— Розгляньте скелет ссавця (собаки) та визначте, з яких відділів він складається.

 

Очікувана відповідь учнів:

Скелет ссавців складається із черепа, хребта, скелета вільних кінцівок та їхніх поясів.

Запитання до учнів:

— Укажіть ознаки відмінності скелета ссавців від скелета плазунів.

(Обговорення відповідей учнів.)

Це цікаво

 Ссавці можуть пересуватися досить швидко. Заєць біжить зі швидкістю 55–70 км/год, лев — 50 км/год, газель — 40–50 км/год, африканський слон розвиває швидкість до 40 км/год. Найбільш швидко бігає гепард — 105–112 км/год.

Самостійна робота учнів з підручником

— Які особливості будови м’язів ссавців?

Очікувана відповідь учнів:

М’язова система ссавців дуже диференційована і відзначається великою кількістю різноманітно розташованих м’язів. Характерною є наявність куполоподібного м’яза — діафрагми, що відмежовує черевну порожнину від грудної. В основному її роль полягає в зміні об’єму грудної порожнини, що пов’язана з диханням. Значний розвиток отримує підшкірна мускулатура, що приводить у рух шкіру.

Робота в групах

Завдання для груп:

— Схарактеризуйте системи внутрішніх органів ссавців та вкажіть риси ускладнення цих систем органів порівняно з плазунами.

I група — травна система ссавців;

II група — дихальна система ссавців;

I група — кровоносна система ссавців;

IІ група — видільна система ссавців;

І- ІІ група — нервова система ссавців.

Презентація групами результатів роботи, складання опорних конспектів

Риси ускладнення у будові травної системи ссавців:

 диференціація зубів на різці, ікла та кутні зуби;

 відсутність клоаки;

 розташування зубів у заглибинах щелепних кісток — альвеолах;

 наявність у зубів коренів;

 ротова порожнина розділена на передротову та власне ротову порожнину;

 у більшості ссавців розвинені м’ясисті губи, що дозволяє вживати рідку їжу.

Риси ускладнення в будові дихальної системи ссавців:

 легені завдяки альвеолярній структурі мають більшу дихальну поверхню;

 наявність діафрагми, яка бере участь у дихальних рухах.

Риси ускладнення в будові кровоносної системи ссавців у порівнянні з плазунами:

 серце чотирикамерне;

 велике і мале кола кровообігу повністю відокремлені;

 еритроцити без’ядерні.

Риси ускладнення в будові сечовидільної системи ссавців у порівнянні з плазунами:

 сеча виводиться по сечовидільному каналу назовні, а не в клоаку.

Риси ускладнення в будові нервової системи ссавців у порівнянні з плазунами:

 збільшення об’єму головного мозку;

 добре розвинена кора головного мозку;

 наявність у корі головного мозку борозен та звивин;

 розвинений мозочок.

Формулювання висновку

Основні прогресивні ознаки ссавців:

1) живородіння з періодом внутрішньоутробного розвитку; взаємодія материнського організму із зародком здійснюється через плаценту;

2) вигодовування дитинчат молоком — секретом молочних залоз;

3) підтримка сталої температури тіла, що досягається розділенням артеріальної і венозної крові, високою кисневою ємністю без’ядерних еритроцитів, розвитком теплоізолюючого волосяного покриву і підшкірної жирової клітковини;

4) диференціювання зубів за функціями — пристосування до живлення різноманітною їжею;

5) зміни в скелеті кінцівок і їхніх поясів, що дають можливість швидкого переміщення, розселення й активного переслідування здобичі;

6) прогресивний розвиток головного мозку й органів чуття.

2. Особливості розмноження і розвитку ссавців

Розповідь учителя, складання опорного конспекту

Особливості розмноження і розвитку зародка:

 Розвиток зародка у вищих тварин відбувається в спеціальному органі — матці.

 Зв’язок зародка ссавців зі стінкою матки здійснюється через плаценту, яка сполучається з ним пуповиною. (У кров зародка з крові матері надходять поживні речовини і кисень, а у зворотному напрямку — продукти життєдіяльності, у тому числі й вуглекислий газ.)

 У різних видів звірів тривалість внутрішньоутробного розвитку (вагітності) різна.

Запитання для обговорення:

— Як ви гадаєте, чи однаковими будуть терміни вагітності коня й хатньої миші?

— Від чого залежить тривалість вагітності у ссавців?

Очікувана відповідь учнів:

Тривалість вагітності у ссавців залежить від розмірів тварин. Чим більшою є тварина, тим довше зазвичай триває вагітність.

Учитель пропонує звернутися до тексту підручника і визначити, які ще є причини різної тривалості вагітності.

Завдання для учнів:

— Схарактеризуйте такі факти:

 Слони, вусаті кити, моржі, тигри розмножуються раз на 2–3 роки і приносять зазвичай по одному дитинчаті.

 Щорічно народжують дельфіни, порожнисторогі олені, які теж приносять по одному дитинчаті.

 Собачі, куницеві й великі види кішок, хоча й розмножуються раз на рік, але плідність їх помітно більша. Так, у посліді в рисей буває 2–3 (рідко більше) дитинчати, у соболів, куниць, тхорів — 2–3, у вовків — 3–8 (до 10), у лисиць — 3–6 (до 10), у песців 4–12 (до 18).

 Особливо плідними є гризуни і зайцеподібні. Зайці приносять на рік по 2–3 посліди по 3–8 (до 12) дитинчат; білки — 2–3 посліди по 2–10 дитинчат, полівки — по 3–4 виводки по 2–10 дитинчат. Якщо врахувати, що статевозрілими полівки стають у віці двох місяців, то стане зрозумілою величезна швидкість їх розмноження.

Запитання до учнів:

— Від чого залежить частота дітонародження та величина виводка?

Очікувана відповідь учнів:

Частота розмноження ссавців залежить від тривалості вагітності.

3. Різноманітність ссавців

Розповідь учителя

Усі ссавці, залежно від способу народження дитинчат, поділяються на дві групи: справжні звірі, або живородні, і яйцекладні. До яйцекладних ссавців належать качкодзьоб і єхидна, що є єдиними ссавцями на нашій планеті, які відкладають яйця і своїх дитинчат вигодовують молоком.

Проектування схеми на екран:

Систематичні групи ссавців

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

— Які ознаки ссавців характерні для зображених тварин?

 

Очікувана відповідь учнів: наявність волосяного покриву, вигодовування малят молоком.

Розповідь учителя

Наукова назва ссавців походить від латинського слова «татта», що означає «груди, молочна залоза». Молочні залози і волосяний покрив — дві головні ознаки, за якими ссавці відрізняються від плазунів, птахів та інших тварин. Саме завдяки цим ознакам до ссавців були зараховані качкодзьоб і єхидни, у яких відсутні інші, характерні для вищих звірів, особливості. Хоча ці тварини мають волосяний покрив, але температура тіла у них порівняно низька і нестала (від +26 до +36 °С). Їхні молочні залози не мають сосків і відкриваються численними отворами на особливому залозистому полі (молочне поле); дитинчата молоко злизують.

Яйцекладні ще мають ознаки предків — птахів і плазунів: у всіх цих видів кишечник, сечовивідні та статеві шляхи відкриваються у клоаку, тобто розширену частину задньої кишки. Звідси й походить їхня назва. На відміну від них, у вищих ссавців для виділення продуктів кишечника і сечостатевої системи існують різні виходи.

Повідомлення учнів про качкодзьоба та єхидну.

Запитання до учнів:

— Чому кенгуру відносять до сумчастих ссавців?

— Яку роль виконує сумка в житті цієї тварини?

— Як ви гадаєте, чому сумчасті виношують малят у сумці?

Складання опорного конспекту за результатами бесіди

 Сумчасті (кенгуру, сумчастий вовк, американський опосум, сумчаста білка, сумчастий кріт, сумчастий мурахоїд, бандикут та інші) об’єднують нижчих ссавців.

 Поширені в Австралії, Тасманії, Новій Гвінеї, Південній, Центральній і Північній Америці. Акліматизовані в Новій Зеландії.

 Довжина тіла від — 4 см до 3 м.

 Самки більшості сучасних видів мають сумку, у яку відкриваються соски молочних залоз.

 Головний мозок примітивний.

 Мають зачатки плаценти (основна ознака сумчастих).

 Вагітність триває 12,5–42 доби; дитинчата народжуються слаборозвиненими (довжина 0,5–3 см) і в більшості сумчастих розвиваються в сумці (до 250 днів).

 Молоко уприскується спеціальним м’язом до рота дитинчати.

 Клоака відсутня.

 Більшість сумчастих — рослиноїдні (кенгуру, коала), деякі — хижаки або комахоїдні (опосум, мурахоїди сумчасті, вовки сумчасті).

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Цікаві запитання».

— Чому яйцеклітина ведмедя містить менше поживних речовин, ніж яйцеклітина ящірки?

— Чи утворюється плацента в матці невагітної самки? Відповідь аргументуйте.

— Чи є сумка в самців сумчастих тварин?

5.2. Термінологічна робота.

Можна провести у вигляді ланцюжка.

Дати визначення термінам:

— матка

— плацента

— пуповина

— вагітність

— пологи

5.3. «Мозковий штурм».

— Після завершення молочного вигодовування зв’язок між батьками і потомством зберігається досить довго: у вовків — до одного року, у тигрів — до 2–3 років. Яке це має значення? (Це забезпечує можливість навчання передачі індивідуального досвіду батьків потомству.)

VІ. Підбиття підсумків уроку

Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.

Технологія «Мікрофон»

— Як би ви оцінили свою роботу на уроці?

Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про різні види ссавців (крота, білку, кажана тощо).

 


 

 

 

4

 

 

 

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Верезуб Оксана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
8922
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку