Тема: Євгеніка: «за» чи «проти».
Мета:
Обладнання: підручники, презентації до теми, на дошці зображене дерево життя,
задачі з генетики
Основні поняття і терміни: Євгеніка, спадковість, мінливість, генетика, спадкові
хвороби, природний відбір, батьки-носії, соматичні дефекти,
Форма уроку: урок-диспут
Слово вчителя.
Доброго дня, шановні гості, батьки, діти! Я запрошую вас взяти участь у дискусії «Євгеніка: «за» чи «проти»?».
Саме поняття «євгеніка» не зовсім нове і науку цю не можна назвати молодою, але через етичні принципи, яких намагається дотримуватися людство, упередження, мало хто про неї знає.
Євгеніка – це одна з дочірніх наук генетики. Учні 11 класу на уроках біології вже вивчили розділ «Спадковість і мінливість організмів», протягом якого ознайомилися із законами та поняттями генетики, навчилися розв’язувати генетичні задачі і, я сподіваюся, що ці знання вони зможуть використати в своєму житті. Ця дискусія буде заключним етапом у вивчені даної теми. Одна половина класу отримала завдання: знайти аргументи, що свідчать на користь євгеніки, друга – проти. Серед запрошених – учні 10 класу, батьки, заступники директорів з виховної роботи і педагоги-організатори шкіл району, а також методисти РМК. Я пропоную вам стати не просто глядачами, а учасниками нашої дискусії.
В першій книзі Біблії Буття описується розмова Бога з Ноєм. Бог сказав Ною: «Ввійди ти і вся сім’я твоя в ковчег, бо тебе побачив Я праведним переді Мною. І всякої скотини чистої візьми по сім, чоловічої статі і жіночої, а із скотини нечистої по два, чоловічої статі і жіночої, щоб зберегти плем’я для всієї землі…» . А в священній книзі Зоро-австрійців, Авесті, наводиться діалог Бога Добра з іранським Ноєм: «Ти зроби Вар (глинобитну фортецю) розміром в біг (міра довжини) на всі чотири сторони і принеси туди… насіння всіх самців і самок, які на цій землі найбільші найкращі і прекрасні. Туди принеси насіння всіх родів худоби, які на цій землі найбільші найкращі і прекрасні. Туди принеси насіння всіх рослин, які на цій землі найвищі та любі… Нехай там не буде ні горбатих спереду, ні горбатих ззаду, ні калік, ні схиблених, ні з рідними плямами, ні порочних, ні хворих, ні кривих, ні гнилозубих, ні прокажених, чия плоть викинута, ні з іншими вадами… »
Питання учасникам:
Відповіді.
Учитель:
Повідомлення учня «Природний та штучний добір» (презентація)
Питання учням 10 класу:
Учитель:
Повідомлення учениці про євгеніку (презентація)
Питання учасникам:
Правила для тих, хто говорить:
Правила для того, хто слухає:
Проведення дискусії
Аргументи «За»
Наприклад, при природному процесі вагітності частина мутаційних порушень відсіваються за рахунок викиднів, а при штучному підтриманні такої вагітності відбувається також і збереження негативного фактора, таким чином зростає генетичний вантаж, і внаслідок цього збільшується кількість людей-носіїв «поганих генів».
Аргументи «Проти»
Мутації можуть виникати раптово і причиною цього може бути ще й екологічна ситуація, яка останніми роками тільки погіршується. Якщо не підтримувати мало життєздатних особин, то настане різке зменшення кількості населення.
Аргументи «За»
Але ж не так важлива кількість як якість, нам потрібно не просто збільшення трудового потенціалу. Кожне наступне покоління повинне бути краще попереднього. Воно повинне бути здоровіше, розумніше, щасливіше. Для цього треба, щоб народжувались діти, які мають гарний фізичний і розумовий потенціал. Наприклад, якщо будуть народжуватись діти, розумово неповноцінні, зі спадковими хворобами – вони ні за яких обставин не стануть видатними вченими.
Аргументи «Проти»
Моя думка така. Самого потенціалу не достатньо, бо для того, щоб його реалізувати, треба мати ще й можливості. Якщо дитина з потенціалом академіка народиться в дикій провінції, де немає можливості займатись наукою – академіком вона не стане.
Аргументи «За»
В наш час медицина настільки розвинена, що дозволяє дійти до репродуктивного віку особам, які мають вроджені генетичні аномалії або захворювання. Ці захворювання раніше були перешкодою до передачі дефектного генетичного матеріалу наступним поколінням. У зв’язку з цими факторами концепція євгеніки щодо людини сьогодні більш актуальна ніж 100 років тому.
Аргументи «Проти»
Особи, які страждають вродженими соматичними дефектами (слабкий імунітет, поганий фізичний розвиток) можуть володіти інтелектуальними якостями, цінними для суспільства.
Питання до гостей:
Учитель. Дуже хочеться розповісти історію однієї сім’ї. У родині батько хворий, у матері туберкульоз. Старший син помер через шість днів після народження, третій син хворий на туберкульоз, п’ята дитина – дівчинка – померла через чотири дні після народження, шоста дитина прожила лише два роки, сьома померла однорічною. Як би поставилася до цієї родини євгеніка?. Але ж один з двох синів, які вижили у цій родині… - Людвіг ван Бетховен!
Аргументи «Проти»
Кожна людина має право на життя. Країни члени Ради Європи та інші країни (а це більшість розвинутих і не тільки країн), підтримуючи Всезагальну декларацію прав людини 1948 року, Конвенцію про захист фундаментальних прав людини 1950 року, підписали конвенцію про біомедицину і права людини 2005 року:
Учитель. Насправді існує багато документів з даної теми, це:
Питання учасникам:
Відповідь прихильників євгеніки. Такі питання необхідно вирішувати у медико-генетичних консультаціях. Основна мета медико-генетичного консультування – інформувати зацікавлених осіб про ймовірність ризику появи у потомстві хворих. Для цього аналізують роль генотипу в розвитку даного захворювання і на підставі аналізу прогнозують ризик народження хворих нащадків. До медико-генетичних заходів відносять також пропаганду генетичних знань серед населення. Це допомагає попередити народження хворих дітей (Презентація «Медико-генетичні центри»).
Питання учасникам:
Пропоную вам уявити себе в медико-генетичному центрі. Учні 10 класу та їхні батьки будуть «клієнтами», тому для початку просимо вас побудувати гіпотетичний родовід вашої родини, але не за хворобою, а, наприклад, за довжиною вій (зразок на екрані), а учні 11 класу зроблять аналіз успадкування ознаки в даній родині і розв’яжуть декілька генетичних задач.
Запрошую вас до роботи, а попрацюємо ми під музику Бетховена.
Продовжуємо дискусію
Питання прихильникам євгеніки:
Відповідь:
Противники євгеніки:
Прихильники євгеніки:
Питання батькам:
Відповідь:
Учитель:
Відповідь:
Наступне питання до учнів 10 класу:
Працюємо з деревом життя (підраховуємо яких аргументів «за» чи
«проти» Євгеніки більше), робимо висновки.
Учитель:
Учитель: загальний висновок
Є такий феномен, як «діти кохання». Діти дійсно закоханих батьків частіше бувають здоровішими, розумнішими, гарнішими, ніж це «передбачено» теорією ймовірності. В щасливих родинах діти в середньому здоровіші, розумніші, гарніші ніж у нещасних. Бажані (очікувані) діти також частіше кращі ніж небажані.
Література:
1. Біологія. Розробки уроків. Автор: О. О. Жигуліна
2. Біологія. Підручник для 11 класу. Автори:
3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Євгеніка
4. slovopedia.org.ua/42/53380/282529.html
5. slovopedia.org.ua/39/53380/260767.html
6. vseslova.com.ua/word/Євгеніка
7. tainy.net/15852-evgenika-zapreshhyonnaya-nauka-budushhego.html
8. www.13min.ru/nauka/evgenika-uchenie-o-selekcii-chelovecheskogo-roda