Конспект уроку з біології в 11 класі на тему "Євгеніка: за і проти"

Про матеріал
Саме поняття «євгеніка» не зовсім нове і науку цю не можна назвати молодою, але через етичні принципи, яких намагається дотримуватися людство, упередження, мало хто про неї знає. Євгеніка – це одна з дочірніх наук генетики. Учні 11 класу на уроках біології вже вивчили розділ «Спадковість і мінливість організмів», протягом якого ознайомилися із законами та поняттями генетики, навчилися розв’язувати генетичні задачі і, я сподіваюся, що ці знання вони зможуть використати в своєму житті. Ця дискусія буде заключним етапом у вивчені даної теми.
Перегляд файлу

Тема: Євгеніка: «за» чи «проти».

Мета:

  • узагальнити і закріпити знання про основні закономірності спадковості, про основні напрямки євгеніки, ознайомити учнів зі спадковими захворюваннями людини;   
  • розвивати вміння практичного використання одержаних знань, критичне мислення;
  • виховувати вміння сприймати точки зору на питання, відмінні від власної, небайдуже ставлення до навколишнього світу й розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності.

Обладнання: підручники, презентації до теми, на дошці зображене дерево життя,

      задачі з генетики

 

Основні поняття і терміни: Євгеніка, спадковість, мінливість, генетика, спадкові   

      хвороби, природний відбір, батьки-носії, соматичні дефекти,

 

Форма уроку: урок-диспут

 

Слово вчителя.

Доброго дня, шановні гості, батьки, діти! Я запрошую вас взяти участь у дискусії «Євгеніка: «за» чи «проти»?».

Саме поняття «євгеніка» не зовсім нове і науку цю не можна назвати молодою, але через етичні принципи, яких намагається дотримуватися людство, упередження, мало хто про неї знає.

Євгеніка – це одна з дочірніх наук генетики. Учні 11 класу на уроках біології вже вивчили розділ «Спадковість і мінливість організмів», протягом якого ознайомилися із законами  та поняттями генетики, навчилися розв’язувати генетичні задачі і, я сподіваюся, що ці знання вони зможуть використати в своєму житті. Ця дискусія буде заключним етапом у вивчені даної теми. Одна половина класу отримала завдання: знайти аргументи, що свідчать на користь євгеніки, друга – проти. Серед запрошених – учні 10 класу, батьки, заступники директорів з виховної роботи і педагоги-організатори шкіл району, а також методисти РМК. Я пропоную вам стати не просто глядачами, а учасниками нашої дискусії.

      В першій книзі Біблії  Буття описується розмова Бога з Ноєм. Бог сказав Ною: «Ввійди ти і вся сім’я твоя в ковчег, бо тебе побачив Я праведним переді Мною. І всякої скотини чистої візьми по сім, чоловічої статі і жіночої, а із скотини нечистої по два, чоловічої статі і жіночої, щоб зберегти плем’я для всієї землі…» . А в священній книзі Зоро-австрійців, Авесті, наводиться діалог Бога Добра з іранським Ноєм: «Ти зроби Вар (глинобитну фортецю) розміром в біг (міра довжини) на всі чотири сторони і принеси туди… насіння всіх самців і самок, які на цій землі найбільші найкращі і прекрасні. Туди принеси насіння всіх родів худоби, які на цій землі найбільші найкращі і прекрасні. Туди принеси насіння всіх рослин, які на цій землі найвищі та любі… Нехай там не буде ні горбатих спереду, ні горбатих ззаду, ні калік, ні схиблених, ні з рідними плямами, ні порочних, ні хворих, ні кривих, ні гнилозубих, ні прокажених, чия плоть викинута, ні з іншими вадами… »

Питання учасникам:

  • Яка мета, на вашу думку, такого відбору?

Відповіді.

  1. Метою такою відбору може бути зменшення генетичного вантажу, адже маючи гарний «вихідний матеріал»: батьків-носіїв «гарних генів», можна отримати здорове покоління.
  2. Бог пояснив Ною, що відбирає його, бо він був праведним перед Ним. Адже, тільки людина, яка живе по совісті, чиста перед Богом, людьми і самим собою, може виховати таких же дітей. А ще я вважаю, що серед людей з фізичними вадами є чесні і порядні люди.

Учитель:

  • А чи існує такий відбір в наші часи.

Повідомлення учня «Природний та штучний добір» (презентація)

Питання учням 10 класу:

  •  Чи можливий такий відбір серед людей?

Учитель:

  •  Насправді,  існує така наука «Євгеніка» - вчення про селекцію стосовно людини.

Повідомлення учениці про євгеніку (презентація)

Питання учасникам:

  • Чи можна зробити висновок, що євгеніка почала зароджуватися ще в часи Ноя? Дискусія навколо цієї науки точиться не одне десятиліття. Я пропоную вам сьогодні спробувати з’ясувати істину: євгеніка – це добре, чи погано. Протягом  дискусії ми побудуємо дерево рішень, і на основі цього дамо відповідь на питання: «Чи може євгеніка вирішити глобальні проблеми людства?»
  •  Перед тим як розпочати дискусію, давайте ознайомимось з її правилами (правила на екрані)

Правила для тих, хто говорить:

  • Той, хто говорить повинен доброзичливо ставитися до співрозмовника;
  • Той, хто говорить не повинен ставити в центр уваги власне «Я»;
  • Той, хто говорить, повинен дотримуватися обраної теми для дискусії;
  • Той, хто говорить, повинен уміти використовувати у своїй промові спеціальні біологічні терміни і розуміти їхнє значення;
  • Той, хто говорить, повинен пам’ятати, що слухач його не тільки чує, але й бачить.

Правила для того, хто слухає:

  • Слухач повинен ставитися до промовця шанобливо, доброзичливо і терпляче;
  • Доброзичливо, шанобливо вислуховуючи співрозмовника, слухач не повинен перебивати його, збиваючи з думки, вставляти свої зауваження;
  • Слухач повинен докласти зусиль, щоб зрозуміти промовця, причому зрозуміти правильно

Проведення дискусії

Аргументи  «За»

Наприклад, при природному процесі вагітності частина мутаційних порушень відсіваються за рахунок викиднів, а при штучному підтриманні такої вагітності відбувається також і збереження негативного фактора, таким чином зростає генетичний вантаж, і внаслідок цього збільшується кількість людей-носіїв «поганих генів».

 

Аргументи  «Проти»

Мутації можуть виникати раптово і причиною цього може бути ще й екологічна ситуація, яка останніми  роками тільки погіршується. Якщо не підтримувати мало життєздатних особин, то настане різке зменшення кількості населення.

 

Аргументи  «За»

Але ж не так важлива кількість як якість, нам потрібно не просто збільшення трудового потенціалу. Кожне наступне покоління повинне бути краще попереднього. Воно повинне бути здоровіше, розумніше, щасливіше. Для цього треба, щоб народжувались діти, які мають гарний фізичний і розумовий потенціал. Наприклад, якщо будуть народжуватись діти, розумово неповноцінні, зі спадковими хворобами – вони ні за яких обставин не стануть видатними вченими.

 

Аргументи  «Проти»

Моя думка така. Самого потенціалу не достатньо, бо для того, щоб його реалізувати, треба мати ще й можливості. Якщо дитина з потенціалом академіка народиться в дикій провінції, де немає можливості займатись наукою – академіком вона не стане.

 

Аргументи  «За»

В наш час медицина настільки розвинена, що дозволяє дійти до репродуктивного віку особам, які мають вроджені генетичні аномалії або захворювання. Ці захворювання раніше були перешкодою до передачі дефектного генетичного матеріалу наступним поколінням. У зв’язку з цими факторами концепція євгеніки щодо людини сьогодні більш актуальна ніж 100 років тому.

 

Аргументи  «Проти»

Особи, які страждають вродженими соматичними дефектами (слабкий імунітет, поганий фізичний розвиток) можуть володіти інтелектуальними якостями, цінними для суспільства.

 

Питання до гостей:

  • Прихильники негативної генетики притримуються думки, що людям з вродженими вадами давати потомство не можна. А якої думки ви?

 

Учитель. Дуже хочеться розповісти історію однієї сім’ї. У родині батько хворий, у матері туберкульоз. Старший син помер через шість днів після народження, третій син хворий на туберкульоз, п’ята дитина – дівчинка – померла через чотири дні після народження, шоста дитина прожила лише два роки, сьома померла однорічною. Як би поставилася до цієї родини євгеніка?. Але ж один з двох синів, які вижили у цій родині… - Людвіг ван Бетховен!

 

Аргументи  «Проти»

Кожна людина має право на життя. Країни члени Ради Європи та інші країни (а це більшість розвинутих і не тільки країн), підтримуючи Всезагальну декларацію прав людини 1948 року, Конвенцію про захист фундаментальних прав людини 1950 року, підписали конвенцію про біомедицину і права людини 2005 року:

  • Стаття 11 (Заборона дискримінації) говорить: забороняється будь-яка форма дискримінації за ознакою генетичної спадковості будь-якої особи
  • Стаття 13 (Втручання в геном людини) говорить: втручання в геном людини, направлене на його модифікацію, може бути здійснене тільки в профілактичних, терапевтичних або діагностичних цілях і тільки при умові, що подібне втручання не направлене на зміну геному спадкоємців даної людини
  • Стаття 18 (Дослідження на ембріонах, що проводяться «in vitro») говорить: у випадках, коли закон дозволяє проведення досліджень на ембріонах «in vitro», законом повинен бути передбачений адекватний захист ембріонів.

Учитель. Насправді існує багато документів з даної теми, це:

  • Всезагальна декларація про геном людини і права людини, ЮНЕСКО, 1997;
  • Конвенція про захист прав і гідності людини у зв’язку застосуванням  досягнень біології і медицини: Конвенція про права людини  і біомедицину (Рада Європи, 1997) і додаткові протоколи до неї: про заборону клонування людини, про трасплантологію і біомедичні дослідження;
  • Всезагальна декларація про біоетику і права людини, ЮНЕСКО, 2005 рік;
  • Декларація про клонування людини, ООН, 2005 рік;
  • Хельсинська декларація Всесвітньої медичної асоціації (1964 року, з останньою редакцією 2000 року) «Етичні принципи проведення наукових медичних досліджень за участю людини».

Питання учасникам:

  • А що б ви порадили людям, які дуже хочуть дітей, але панічно бояться народжувати через ймовірні спадкові хвороби.

    Відповідь прихильників євгеніки. Такі питання необхідно вирішувати у медико-генетичних консультаціях. Основна мета медико-генетичного консультування – інформувати зацікавлених осіб про ймовірність ризику появи у потомстві хворих. Для цього аналізують роль генотипу в розвитку даного захворювання і на підставі аналізу прогнозують ризик народження хворих нащадків. До медико-генетичних  заходів відносять також пропаганду генетичних знань серед населення. Це допомагає попередити народження хворих дітей (Презентація «Медико-генетичні центри»).

Питання учасникам:

  • Які методи генетичних досліджень вам відомі?
  • Який із методів можемо застосувати ми? (генеалогічний)

Пропоную вам уявити себе в медико-генетичному центрі. Учні 10 класу та їхні батьки будуть «клієнтами», тому для початку просимо вас побудувати гіпотетичний родовід вашої родини, але не за хворобою, а, наприклад, за довжиною вій (зразок на екрані), а учні 11 класу зроблять аналіз успадкування ознаки в даній родині і розв’яжуть декілька генетичних задач.

  1. В сім’ї батько і син – дальтоніки, а мати розрізняє кольори нормально. Від кого з батьків син  успадкує ген дальтонізму? Яка ймовірність народження в цій сім’ї дівчинки-дальтоніка?
  2. У родині, де батько і мати мають міцне здоров’я, є три дочки. Чи можна вважати, що ці дочки так само як і всі наступні дочки, якщо вони будуть народжуватися в цій родині, виявляться такими ж стійкими до інфекційних захворювань, якщо відомо, що в бабусі цих дітей по материнській лінії й дідуся по батьківській лінії – дуже слабке здоров’я, викликане хворобою Брутона (вродженим недоліком гамма-глобулінів)?  Ген, відповідальний за розвиток стану дефіциту гамма-глобулінів,   рецесивний ген і локалізований у  Х-хромосомі.

Запрошую вас до роботи, а попрацюємо ми під музику Бетховена.

Продовжуємо дискусію

Питання прихильникам євгеніки:

  • Щоб ви порадили подружжю, якому консультанти медико-генетичного центру не рекомендують народжувати дітей через велику ймовірність народження хворих дітей?

Відповідь:

  • Такі поняття як усиновлення, або сурогатне материнство допоможуть вирішити їхню проблему.

Противники євгеніки:

  • Ми вважаємо, що усиновлення або сурогатне материнство не можуть вирішити цю проблему стовідсотково, так як поки що слабо вивчено успадкування багатьох ознак, які розглядаються в сучасному суспільстві як негативні (пияцтво, наркоманія і т.д.) і позитивних (високий IQ, міцне здоров’я та інші).

Прихильники євгеніки:

  • Все таки наука не стоїть на місці, можливо в найближчому майбутньому успадкування цих ознак буде вивчено. Батьки зможуть гордитися своїми дітьми і отримувати задоволення від того, що приносять велику користь  суспільству.

Питання батькам:

  • Чи дійсно ви б гордилися сином-академіком і любили б його ще більше?

Відповідь:

  • Я була б рада, якби мій син став академіком, але найбільше мені хочеться, щоб він став справжньою людиною, а для цього не обов’язково мати високий інтелект. Ми, батьки, любимо вас, діти, такими як ви є незалежно від того, які оцінки ви отримуєте, вмієте ви грати в волейбол чи ні.

Учитель:

  • Судячи з того, що ми сьогодні почули, то завдяки розвитку євгеніки і її широкому застосуванню кожна людина зможе принести користь людству, але для цього треба мати ще й можливості. Чи згодні ви з цим?

Відповідь:

  • Для досягнення високої мети треба звичайно і можливості, але не всім же бути академіками. Задоволення від життя можна отримувати навіть тоді коли, живеш в такому маленькому селі як наше. Приносити користь суспільству можна, навіть, не виїжджаючи за межі села.

Наступне питання до учнів 10 класу:

  • Як розвиток євгеніки вплине на демографічну ситуацію країни?
  • Я вважаю, що демографічна ситуація тільки покращиться, адже якщо зменшиться кількість хворих людей, то зменшиться і кількість смертей.
  • Збільшити тривалість життя і зміцнити здоров’я можна, навіть, не знаючи законів генетики, для цього треба… (презентація «Правила здоров’я»)

 

Працюємо з деревом життя (підраховуємо яких аргументів «за» чи            

               «проти» Євгеніки більше), робимо висновки.

 

Учитель:

  • Як бачимо, деякі аргументи відпали самі собою, а залишилися найвагоміші. Який висновок можна зробити, використовуючи аргументи, що свідчать на користь євгеніки?
  • Широко застосовуючи методи євгеніки можна зменшити генетичний вантаж і як наслідок – у  здорових батьків будуть народжуватися здорові діти.
  • А який висновок зроблять противники євгеніки?
  • Євгеніка дозволяє вирішити багато проблем, але ні в якому разі не можна забувати, що кожна людина має право на життя.

 

Учитель: загальний висновок

  • В наш час бурхливо розвивається новий напрямок в медицині – генотерапія, в рамках якого, як припускають, будуть знайдені методи лікування більшості спадкових хвороб. Якщо в майбутньому ці методи будуть знайдені, то актуальність євгеніки істотно знизиться або повністю зникне.

    Є такий феномен, як «діти кохання». Діти дійсно закоханих батьків частіше бувають здоровішими, розумнішими, гарнішими, ніж це «передбачено» теорією ймовірності. В щасливих родинах діти в середньому здоровіші, розумніші, гарніші ніж у нещасних. Бажані (очікувані) діти також частіше кращі ніж небажані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Література:

1. Біологія. Розробки уроків. Автор: О. О. Жигуліна 

2. Біологія. Підручник для 11 класу. Автори: 

3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Євгеніка

4. slovopedia.org.ua/42/53380/282529.html

5. slovopedia.org.ua/39/53380/260767.html

 

6. vseslova.com.ua/word/Євгеніка


7. tainy.net/15852-evgenika-zapreshhyonnaya-nauka-budushhego.html

8. www.13min.ru/nauka/evgenika-uchenie-o-selekcii-chelovecheskogo-roda
 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Дякую за розробку! Бажаю здоров'я, натхнення і творчих успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Міщук Оля
Додано
20 травня 2019
Переглядів
236
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку