Розробка містить поетапний розподіл часу на уроці з проведення лабораторної роботи, наявні міжпредметні звязки, усна народна творчість, а також цікаві факти про силу тертя
Урок №
Тема уроку: Лабораторна робота № 6. Визначення коефіцієнта тертя ковзання.
Мета уроку: продовжити формувати поняття сили тертя, формувати вміння визначати коефіцієнт тертя ковзання, удосконалити вміння використання динамометра; розвивати в учнів експериментальні навички; виховувати самостійність в роботі, уважність, кмітливість.
Тип уроку: урок застосування набутих знань на практиці (удосконалення знань і вмінь)
Обладнання: бруски, динамометри, пластик, скло, тканина, зошити з друкованою основою.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Вітання з учнями, налаштування їх на робочу атмосферу, перевірка готовності до уроку.
Відгадайте загадку:
І корисне, і шкідливе,
Непотрібне, і важливе.
Нам завжди псує взуття.
Здогадались, це … (Тертя.)
ІІ. Актуалізація опорних знань
А) Пояснити ситуацію:
Після уроків, забігши додому переодягтись, Сергійко з Наталкою вирушили на гірку кататися. На гірці було галасливо й весело: хто катався на санчатах, хто на лижах, а хто й просто на шматку картону. Сергійко разом із Наталкою приєдналися до загальних веселощів. Додому вони повернулись утомлені й промоклі, але дуже задоволені. Мама, дорікнувши із приводу мокрого одягу й неминучої застуди, всадила дітей вечеряти й напоїла гарячим чаєм. Потім Сергійко з Наталкою взялися до уроків. По фізиці вони саме вивчали силу тертя, і тепер у них з’явилася можливість відповісти на всі «чому», які виникли в них під час катання з гірки. І ми з вами спробуємо відповісти на ці запитання.
Б) Дати відповіді на запитання:
В) Пояснити прислів’я:
1.Вода камінь точить.(російська)
2.Без мила в душу лізе(російська)
3. Пошло діло як по маслу. (російська)
9.Не підмажеш, не поїдеш (французська)
10.Что кругло – легко крутится. (японська)
13."От того телега запела, что дегтю давно не ела".
15.Тиха вода підмиває берега.( російська) Між окремими шарами води, поточної в річці, діє тертя, яке називається внутрішнім. У зв'язку з цим, швидкість перебігу води на різних ділянках поперечного перетину русла річки неоднакова: найбільша - в середині русла, найменша - в берегів. Сила тертя не лише гальмує воду, але і діє на берег, вириваючи частки грунту і,тем самим, підмиваючи його.
16. Баба с воза – коневі легше. (російська) Сила тертя пропорційна силі нормального тиску (вазі тіла). Зменшення ваги приводить до зменшення тертя і збільшення швидкості руху.
ІІІ. Виконання лабораторної роботи
Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності під час виконання роботи. Обговорення структури виконання лабораторної роботи в зошиті з друкованою основою.
Творче завдання: визначити чи залежить тертя від швидкості руху?
Виконання лабораторної роботи.
ІV. Підсумок уроку
Цікаві факти про тертя….
V. Повідомлення домашнього завдання
Повторити параграфи 8-10, виконати домашню лабораторну роботу