Конспект уроку з фізики для 10-го класу на тему "Рух тіла, кинутого горизонтально".

Про матеріал

Конспект уроку розроблений відповідно до програми та підручника, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. Урок інтегрований, з використанням матеріалу з алгебри про рівняння квадратичної функції та побудову її графіка.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

по темі:

 

«Рух тіла під дією сили тяжіння,

коли початкова швидкість напрямлена горизонтально»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель ЗОШ І-ІІІ ступенів

села Городниця

Сталена Л.Д.

 

 

2018


Тема: «Рух тіла під дією сили тяжіння, коли початкова швидкість напрямлена          

             горизонтально».

Мета:

  • Навчальна

Ознайомити учнів із рухом тіла під дією сили тяжіння,коли початкова             швидкість напрямлена горизонтально. Повторити та узагальнити знання учнів з вивчених тем розділу «Динаміка»,формувати вміння учнів порівнювати, аналізувати.

  • Розвивальна

Розвивати логіку мислення, вміння будувати алгоритм дій, необхідних для              досягнення  результату, активізувати самостійність мислення учнів, вміння відстоювати свою точку зору в процесі роботи,  вчити роботи самооцінку своїх знань.

  • Виховна

Виховувати інтерес до предмету на основі зв’язку із життям.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: динамометри, штатив, кулька, важільні терези, набір тягарців, вимірювальна лінійка, барометр-анероїд, прилад, для демонстрації струменя води.

 

Хід уроку

 

І.  Актуалізація  опорних знань.

 

   Перевірку підготовки учнів до сьогоднішнього уроку здійснюю у формі    

     «Мозкової атаки» і творчої лабораторії.                              

«Мозкова атака».

 

Запитання на 1 бал

  1. Що таке сила?
  2. Які вам відомі сили? Одиниці вимірювання сили.
  3. Сформулюйте: І закон Ньютона, ІІ закон Ньютона, ІІІ закон Ньютона.
  4. В чому суть закону всесвітнього тяжіння?
  5. Що таке вага? Чи може тіло не мати ваги? Коли це буває?

 

Запитання на 2 бали

  1. Який фізичний зміст гравітаційної сталої?
  2. Чи однакове «g» на Землі і на Місяці?
  3. Всі тіла на поверхні Землі мають вагу. А чи має вагу сама Земля?
  4. Як ви розумієте стан перевантаження?
  5.  Коли спостерігається стан перевантаження?

 

 

 Запитання на 3 бали

  1. Земля і Місяць притягуються одне до одного. Яка сила більша: сила дії Землі  на Місяць чи сила дії Місяця на Землю?
  2. Чому людина може бігти по тонкому льоді і не може стояти не провалюючись?
  3. Об вітрове скло автомобіля, що рухаються, вдарився комар. Порівняти сили, що діють на комара і автомобіль під час удару.
  4. Під дією яких сил Земля обертається навколо Сонця? Чому вона не падає на нього? Як би рухалась Земля, якби пропала сила тяжіння між Землею і Сонцем та іншими планетами?

     (Учні самостійно підраховують бали за правильні відповіді)

 

Творча міні - лабораторія.

 

    Паралельно з мозковою атакою, група експериментаторів готує відповіді на нижче поставлені завдання.

   Нехай девізом вашої роботи буде вислів П.Л.Капіци:

„Тільки зрозуміло і доступно пояснивши іншій людині, ти можеш бути впевнений у тому, що сам зрозумів цей матеріал”.

та слова М.В.Ломоносова:

 « Дослід цінніший тисячі думок, породжених уявою».

 

І група

У вас на парті є  різні прилади. Розгляньте їх уважно і визначте чи взяли б ви їх у космос для користування ними там. (динамометр, чайник, терези, барометр)

 

ІІ груп

 

До штатива на нитках підвішено 2 кульки: алюмінієва і залізна. Порівняйте інертність двох тіл, після їх взаємодії.

  1. Яка із кульок  набула більшої швидкості після удару?
  2. Яка одержала більше прискорення?
  3. Яка кулька має більшу інертність?

 

IIІ група

Користуючись лінійкою визначити вагу повітря в фізкабінеті.

 

IV. група

 

Визначити час падіння кульки з лабораторного стола, користуючись необхідними формулами і лінійкою.

 

 Підсумки виконання експериментальних завдань

 

 

.

 

 

 

 

 II. Вивчення нового матеріалу.

 

«Шлях до істини саме такий, як і від істини шлях. Він анітрошки не довший, він тільки трохи складніший».

                                                                                                                Ф.Крівін

 

   І я бажаю, щоб кожен з вас на сьогоднішньому уроці пройшов свій шлях до істини. І нехай він у вас буде не тільки важким, а й цікавим, захоплюючим, пізнавальним. 

   Темою сьогоднішнього уроку буде « Рух тіла під дією сили тяжіння, коли швидкість напрямлена горизонтально».

 Яку, на вашу думку, траєкторію опише тіло, коли ми кинемо його  горизонтально?

   Перевіримо на досліді.

 

  Дослід із струменем води.

 

   Отже, траєкторією руху є вітка параболи.

Для доведення цього виведемо рівняння траєкторії руху, використавши двовимірну систему координат.

  Під дією сили тяжіння тіло рухається рівноприскорено з прискоренням g.

Розглянемо пояснювальний рисунок  22.5

В обраній системі координат

 

х0=0, v0x=v0, y0=0, v0y=0, gy=g,

тому рівняння набуває вигляду:

 

vx=v0, х=v0t;

vy=gt, y=gt2/2.

 

    Вчитель математики. Доведемо математично, що траєкторія руху є парабола. З рівняння   x= v0t  знайдемо  t : t/v0. Підставивши даний вираз у рівняння:  

  y=gx2/2v02,або y=Ax2, де А = g/2v02 – величина стала для даного конкретного руху.

А ви з курсу математики знаєте, що графік функції вигляду y= Ax2 парабола.

 

   Для визначення швидкості тіла в даний момент часу теж застосуємо знання з математики, а саме теорему Піфагора.

 З рисунка 22.5 бачимо, що модуль швидкості можна обчислити скориставшись теоремою Піфагора:

v= vx2 +  vy2 = = v02 +  gt2 ;

Кут нахилу швидкості до осі ОХ знайдемо, застосувавши тригонометрію, а саме,  визначивши його тангенс:

tg a= vy/vx= gt/v0

 

 

 

IV. Закріплення нового матеріалу.

 

Розвязати задачі:

 

1.Пілот літака, що летить горизонтально на висоті h=500м зі швидкістю v=99м/с, має скинути пакет з поштою для геологів. На якій відстані по горизонталі від табору геологів він це має зробити, щоб пакет упав у табір?

 

Вчитель математики.

Користуючись даним рисунком, проведіть осі координат, виберіть одиничний відрізок по осі ОХ та ОУ і визначте час польоту, початкову швидкість,  дальність польоту.

 

 

.

 

Експериментаальне завдання

Покладіть на стіл невелику стальну кульку та штовхніть її. Під час руху по столу швидкість кульки практично не змінюється. Спробуйте її визначити без секундоміра. Це можна зробити, якщо дозволити кульці спокійно скотитися зі столу, - тоді для визначення швидкості її руху по столу буде потрібна тільки лінійка. Подумайте, як це зробити. Запишіть план експерименту та проведіть його.

 

IV. Підведення підсумків уроку

 

1. Що є траєкторією руху тіла, кинутого горизонтально?

2. Від чого залежить дальність польоту тіла, кинутого горизонтально?

3. Як можна визначити модуль швидкості тіла, кинутого горизонтально?

4. Як визначити кут падіння тіла, кинутого горизонтально?

 

V. Домашнє завдання

  

Опрацювати параграф 22 ( ст. 106-107 )

Виконати вправи:

С.р.   впр. 19 (1,а )

Д.р.   впр. 19 (2 )

В.р.   впр. 19 (4)

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 2. Динаміка
Додано
4 лютого
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку