10 клас
Урок 25
Розв’язування задач
Мета уроку:
Тип уроку: удосконалення вмінь і навичок.
Хід уроку
Теорії, гіпотези,
Закони й постулати
Для того й відкривалися,
Щоб їх застосувати.
І. Організаційний момент
Вправа «Загальна обдарованість»
Народна мудрість стверджує, що необдарованих людей немає, а є…
Як ви гадаєте, що ж заважає розкриттю наших талантів? Запропонуйте своє закінчення афоризму. ( Обговорення проблеми.)
Отже, необдарованих людей немає, а є зайняті не своєю справою. Звичайно, талановитий і кожен учень класу. Які таланти ви цінуєте в собі найбільше? Розкажіть про них. Сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам розкрити всі ваші таланти.
Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати ваші знання розв’язуванням різних типів задач з теми «Сила тертя». Бажаю вам успіхів. А чи знаєте ви, що означає слово «урок»?
Урок
Успіх радість організованість кмітливість
І мені хочеться, щоб усі ці риси були присутні сьогодні у вас на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ви ознайомилися з явищем тертя та вивчили силу тертя. Повторимо вивчений матеріал.
Інтелектуальна гра «Найрозумніший»
1. Яка природа сил тертя?
(Природа сили тертя електромагнітна.)
2. Чому виникає тертя між двома рухомими тілами?
(Нерівність стичних поверхонь.)
3. Порівняйте сили тертя ковзання і кочення.
(Сила тертя ковзання більша за силу тертя кочення.)
4. Як збільшити силу тертя?
(Збільшити нерівність поверхонь.)
5. Як зменшити силу тертя?
(Відшліфувати або змастити стичні поверхні.)
6.За якою формулою обчислюється сила тертя ?
( F = µN )
7. Від чого залежить коефіцієнт тертя ?
(Від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла, і якості обробки їхніх поверхонь.)
Вправа «Встановіть відповідність» (учні встановлюють відповідність між назвою сили і формулою.)
Сила тертя F = mg
Сила пружності F = µN
Сила тяжіння F = - kx
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас — це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Хочу запропонувати вашій увазі притчу:
Прогулюючись гаєм, грецький філософ розмовляв зі своїм учнем.
— Скажи мені,— спитав юнак,— чому тебе дуже часто охоплюють сумніви? Ти прожив довге життя, у тебе є багатий досвід, і ти вчився у великих геніїв. Чому ж для тебе залишилося багато невідомого й так багато питань?
Розмірковуючи, філософ намалював посохом перед собою дві кулі: одну маленьку й одну велику.
— Твої знання — це маленька куля, а мої — велика. А все, що за цими кулями,— це невідоме. Чим більша куля, тим більше вона дотикається з невідомим. Чим більше коло твоїх знань, тим більша границя його з тим, чого ти не знаєш. І далі: чим більше ти будеш дізнаватися нового, тим більше виникатиме в тебе питань. Я думаю, що Мудрець дав вичерпну відповідь.
Сьогодні ми спробуємо визначити коло ваших знань і хоч трішечки розширити його, щоб у вашій голові народжувалися нові запитання й з’явилося бажання знаходити відповіді на них.
На уроці ви матимете можливість зібрати ще декілька краплинок знань та вдосконалити свої вміння, а також хочеться, щоб кожен із вас знайшов відповідь на питання, яке вас цікавить сьогодні на уроці.
Завжди слід пам’ятати слова В. Бєлінського: «Людина боїться тільки того, чого не знає, знанням перемагає будь-який страх».
Тож прагнення до знань повинне бути сьогодні нашим маячком на уроці. На ваших столах лежать різнокольорові смужки, в кінці уроку ми ними скористаємося під час інтерактивної вправи. А зараз ми будемо розв’язувати задачі з теми «Сила тертя».
ІV. Розв’язування задач
Розв’язування якісних задач
Аукціон запитань (кожне запитання оцінюється в один бал). Протягом уроку учитель оцінює роботу учнів, враховуючи набрану кількість балів.
(Легше витягнути 4- зверху, тому що менша сила тиску.)
(Тому, що існує сила тертя між шнурками.)
( Збільшується сила тертя.)
(Тому, що менша сила тертя між ниткою і сиром.)
(Щоб зменшити силу тертя ковзання.)
Розв’язування кількісних задач
Робота парами. Учням роздаються картки-завдання. Після того, як розв’яжуть задачу, вони здійснюють обмін зошитами.
Задача 1.
Книга лежить на горизонтальній поверхні парти. Коефіцієнт тертя книги об парту μ=0,2, а сила нормальної реакції, яка діє на неї дорівнює N=2 Н. Знайдіть силу тертя, яка діє на книгу.
Дано: N=2 Н μ =0,2 |
Fтер - ? |
Оскільки книга перебуває у спокої, то сили які на неї діють скомпенсовані (їх рівнодійна дорівнює нулю R=0). Оскільки сили N та mg направлені у протилежні сторони (рис), то:
N=mg
За умовою задачі ніякі горизонтальні сили на книгу не діють і книга не має напряму можливого руху. Тобто, якщо уявити, що тертя немає взагалі, то стан книги не зміниться. Таким чином, на книгу сила тертя у даному випадку не діє Fтер=0.
Задача 2.
Книга лежить на похилій поверхні. Коефіцієнт тертя книги об поверхню μ=0,2, а сила нормальної реакції, яка діє на неї дорівнює N=2 Н. Знайдіть силу тертя, яка діє на книгу.
Дано: N=2 Н μ =0,2 |
Fтер - ? |
Оскільки книга перебуває у спокої, то сили які на неї діють скомпенсовані (їх рівнодійна дорівнює нулю RВ=0), Зверніть увагу, що у даному випадку N не дорівнює mg, оскільки їх напрямки не є протилежними.
Fтер =μ N
Підставивши значення μ та N обчислимо силу тертя спокою Fтр С.
Fтер =0,2·2=0,4 (Н)
Відповідь: Fтер=0,4 Н
Задача 3.
Брусок масою 2 кг знаходиться на горизонтальній поверхні. Коефіцієнт тертя бруска об поверхню 0,1. До бруска прикладають горизонтальну силу 1,5 Н. Знайдіть силу тертя, яка діє на брусок.
Дано: m=2 кг μ =0,1 F=1,5 Н g=10 Н/кг |
Fтер - ? |
Fтер =μ N
N=mg
Fтер =μ·m·g
Fтер =0,1·2·10=2 (Н)
Так як F=1,5 Н, то цієї сили недостатньо, щоб зрушити брусок з місця, таким чином брусок перебуватиме у стані спокою.
Відповідь: Fтер =2 Н.
Задача 4.
Шафа масою 120 кг знаходиться на горизонтальній поверхні. Коефіцієнт тертя шафи об підлогу 0,4. Яку горизонтальну силу слід прикласти, щоб зрушити шафу.
Дано: m=120 кг μ =0,4 g=10 Н/кг |
F - ? |
Fтер =μ N
N=mg
Fтер = μmg
Fтер = 0,4·120·10=480Н
Відповідь: F= 480 Н
Задача 5.
Вага портфеля дорівнює 30 Н, коефіцієнт тертя між портфелем і партою - 0,4. Якою є максимальна сила тертя спокою між портфелем і партою?
Дано: Розв’язання :
P = 30 Н
μ = 0,4
Fт.с. max - ?
Fт.с. max = Fтер.
Fт.с. max = μN
Якщо поверхня ковзання горизонтальна і зовнішня сила тяги прикладена теж горизонтально, то сила тиску N на неї рівна вазі тіла:
N = Р
Fт.с. max = μР
F = 0,4 · 30Н = 12 Н
Відповідь: F= 12Н
Задача 6.
Щоб рівномірно рухати по столу книжку масою 1,5 кг, треба прикласти горизонтальну силу 3 Н. Чому дорівнює коефіцієнт тертя ковзання між книжкою і столом?
Дано:
|