Даний урок поєднує не лише теоретичний матеріал, а й практичні експериментальні завдання та творчу задачу - продовжити казку з елементами теорії даного уроку (домашнє завдання).
Механічна робота. |
Фізика 7 клас. |
|
Вчитель фізики : Безклубюк С.Б. |
|
1 |
|
|
Фізика 7 клас.
Тема : Механічна робота.
Мета :
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Обладнання : важки, лінійки, динамометри, дерев’яні бруски, м’яч, комп’ютер, портрети Джоуля та Віктора Понселе.
Хід уроку.
Радість бачити і розуміти
є найбільш прекрасний
дарунок природи.
А.Ейнштейн.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація необхідно життєвого досвіду дитини.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема уроку : «Механічна робота», на якому ви познайомитесь з характерними ознаками виконання роботи; навчитесь пояснювати досліди та визначатимете механічну роботу за допомогою вивчених формул. А допомагати мені будуть творчі групи : експериментатори, дослідники та науковці.
IV. Створення проблемної ситуації.
Пропоную двом учням, рівномірно рухаючи, підняти важок масою 100г на висоту 1м та важок масою 300г – на висоту свого зросту.
V. Викладення нового матеріалу.
1. Що таке механічна робота?
Слово «робота» у повсякденному житті має багато значень. Ми використовуємо його :
Поняття «робота» у фізиці має певний сенс. Механічна робота (або робота сили) відбувається в тому випадку, коли відбувається рух тіла під дією сили. Наприклад, піднімаємо що-небудь, пересуваємо, переносимо – відбувається механічна робота.
Французький учений Віктор Понселе на початку ХІХст писав : «Дії, виконувані різними двигунами, нескінченно різноманітні. Щоб мати можливість порівнювати їх між собою, треба ввести величину, що для всіх двигунів служила б загальною мірою». Такою мірою Понселе запропонував вважати добуток сили на переміщення точки її прикладання. Таку величину він назвав механічною роботою.
Якщо напрямок сили F збігається з напрямком переміщення S точки прикладання сили, робота А дорівнює добутку модуля сили на модуль переміщення : А=FS.
Слово надається дослідникам :
2. Коли робота дорівнює нулю?
З формули для роботи сили А=FS випливає, що у випадку, коли хоча б один зі співмножників дорівнює нулю, робота дорівнює нулю незалежно від величини іншого співмножника.
Наприклад, тіла, що лежать на столі, чинять тиск на стіл, але роботи не виконують (S=0).
Під час руху планет по круговій орбіті навколо Сонця робота сили притягання дорівнює нулю.
За одиницю роботи беруть роботу, яку виконує сила 1Н на шляху 1м :
[Дж]=1Н 1м.
1 Джоуль названо на честь англійського вченого Джоуля, який досліджував механічний рух. (доповідь учня про Джоуля).
3. Робота різних сил.
Слово вчителя. А зараз слово надається іншій групі – дослідникам.
Слово вчителя. У розглянутих вище випадках на тіло діяла тільки одна сила. Якщо на тіло, що рухається, діє кілька сил, то кожна з них може виконувати роботу. При цьому можна підрахувати й роботу кожної з них окремо, й роботу рівнодійної цих сил.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Слово вчителя. Як розв’язувати задачі на знаходження механічної роботи, ви вже маєте уявлення. А тепер повторимо, від чого залежить ця величина.
Досить правил та задач. Зараз ви відпочинете, а я розповім вам казку. Але слухайте її уважно, тому що під час своєї розповіді я буду вам задавати питання.
Казка про царівну-жабу.
Десь, в якімсь царстві, жив собі цар, а в нього були три сини. Прийшов час їм женитися. Цар і каже :
От вони повиходили в поле, понатягували луки та давай стріляти. Старший стрельнув в княжий двір, де взяв собі за дружину княжу доньку. Середній влучив у боярський двір, де взяв собі за дружину боярську доньку. Прийшла черга стріляти Івану-царевичу. Вийшов він у поле та випустив свою стрілу.
Питання : Яку роботу виконує стріла та царевич?
Ось стріла впала у болото. А там мешкала царівна-жаба. Побачила вона стрілу і вирішила її взяти собі.
Питання : Що потрібно враховувати, щоб знайти роботу в момент часу, коли жаба-царівна стрибала до стріли?
Вирішив царевич йти на пошуки своєї стріли. Сів на коня й поскакав.
Питання : Чи виконує роботу кінь царевича та сам царевич?
Приїхав на болото і побачив свою стрілу у жаби. Царевич просить :
Пожурився царевич і почав думати, що йому робити. Коли він думав, то ходив вперед-назад по прямій лінії.
Питання : Розрахуйте роботу царевича, якщо маса його тіла 80кг, а переміщення його було таким : пройшовши 2м в одну сторону, він повернувся і пройшов ще 5м, повернувся і пройшов 4м, повернувся і пройшов 3м, повернувся і пройшов ще 6м .
Погодився Іван-царевич взяти її за дружину. Підняв її з болота та пішов додому.
VII. Домашнє завдання.
Для науковців : складіть кінець казки самі, придумайте питання до різних ситуацій, на які потрібно було б дати відповіді з точки зору фізики та фізичних понять, зокрема механічної роботи.
Для експериментаторів :
Для дослідників : Відшукайте приказки та прислів’я про роботу, та поясніть їх.
Для всього класу :
VIII. Підсумки уроку.
А я кажу вам «Дякую». Урок закінчено.
1