Урок засвоєння нових знань з використанням технології особистісно орієнтованого навчання, ІКТ.
Під час уроку формуються в учнів предметна та ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична, інформаційно – цифрова та основні компетентності у природничих науках. До уроку додається презентація.
Автор уроку: Павлова Оксана Іванівна, учитель фізики Лукашівського НВК, спеціаліст вищої категорії.
Предмет: фізика.
Клас: 7.
Тема уроку: Фізичні величини та їх вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин.
Мета уроку:
- сприяти формуванню уявлень про фізичні величини, способи та засоби вимірювання; ознайомити учнів з Міжнародною системою одиниць фізичних величин.
- розвивати дослідницькі навички, увагу, пам'ять, вміння записувати значення фізичної величини, використовуючи стандартну форму числа й префікси для утворення кратних і частинних одиниць; порівнювати значення фізичних величин; прищеплювати навички інтелектуальної праці. Сприяти формуванню в учнів предметної та ключових компетентностей: спілкування державною мовою, математичної, інформаційно – цифрової та основних компетентностей у природничих науках.
- викликати інтерес школярів до фізики як науки, бажання до самостійного здобуття знань.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів: Учень (учениця)
Знаннєвий компонент:
наводить приклади фізичних величин; знає символи та одиниці основних фізичних величин.
Діяльнісний компонент:
записує значення фізичної величини, використовує префікси для утворення кратних і частинних одиниць;
користується найпростішими засобами вимірювання; порівнює значення фізичних величин; вимірює лінійні розміри тіл, об’єми твердих тіл, рідин, сипких матеріалів.
Ціннісний компонент:
усвідомлює як нові знання співвідносяться з наявними; висловлює судження про роль досліду в пізнанні людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням технології особистісно орієнтованого навчання, ІКТ.
Методи та прийоми: дослідницький, пояснювально-ілюстративний, вправа «Посмішка», метод «Прес», робота в групах, робота в парах, розповідь вчителя, фронтальний дослід, робота з таблицею, дослідна лабораторія, повідомлення учнів (випереджувальні завдання).
Випереджувальні завдання:
Індивідуальні: підготувати повідомлення «Еталони мір маси та кілограма», «Російські та англійські одиниці виміру»
Обладнання: Комп'ютер, мультимедійний проектор або інтерактивна дошка, презентація в Power Point, лінійка, годинник, секундомір, мірний циліндр, тіло неправильної форми.
Місце проведення: кабінет фізики (наявність комп’ютера)
Оформлення дошки:
По центру: запис теми уроку.
Зліва: епіграф “Наука починається відтоді, коли починають вимірювати”
(Д. І. Менделєєв).
План уроку
І. Мотиваційний етап
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності.
2. Ознайомлення учнів із темою, метою уроку.
3. Робота з епіграфом.
4. Узгодження цілей і плану уроку. Метод «Прес»
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Бесіда.
2. Гра «Клубочок»
3.Оцінювання учнів.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційного настрою. Вправа «Посмішка» (Слайд 1)
Доброго дня! Погляньте одне на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша і побажайте йому всього найкращого.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
1. Які методи використовує фізика для вивчення природи?
Для першого знайомства з явищем використовують метод спостереження і багаторазове повторення явища за допомогою приладів та апаратів у лабораторії - метод експерименту. Результати спостережень та експериментів - це факти. На основі накопичених фактів і зв'язків між ними відкривають закони. Після встановлення законів з'ясовують причини існуючих у фізиці зв'язків і пояснюють їх - будують гіпотези, встановлюють нові зв'язки, які знову підтверджують експериментами. Нарешті, створюють теорію. Науковий шлях пізнання природи: спостереження експеримент факти закон гіпотезиексперимент теорія.
2. Що таке спостереження?
Спостереження - це концентрація уваги на досліджуваних об'єктах з метою їх подальшого вивчення за допомогою органів чуттів (зору, слуху, дотику, смаку, нюху).
3. Що таке експеримент?
Експеримент - це наукове відтворення будь-якого явища з метою його дослідження або випробування у певних умовах. Експеримент дозволяє підтвердити або спростувати гіпотезу, що виникла під час спостереження, й сформулювати висновок.
4. Чим відрізняються спостереження та експеримент?
Під час спостереження людина не втручається в хід явища, а лише фіксує послідовність його перебігу та робить висновки з побаченого. Перед проведенням експерименту людина складає план, а також використовує різні прилади, проводить вимірювання. Після закінчення експерименту аналізуються результати та робляться висновки.
5. Які вимірювальні прилади ви вже знаєте?
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності.
(Слайд 2)
2. Робота з епіграфом (Слайд 3)
3. Узгодження цілей і плану уроку. Метод «Прес»
Висловіть, будь ласка, свої думки таким чином:
«Я вважаю…», «Оскільки…», «Наприклад…», «Отже…» (учні висловлюють свої думки)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди. (Слайд 4)
Фізична величина – це кількісна характеристика певного фізичного явища.
Кожну фізичну величну позначають певною буквою.
- Які фізичні величини вам відомі з курсу природознавства?
(довжина, об’єм, температура, маса, енергія тощо)
Виміряти фізичну величину – означає порівняти її з однорідною величиною, яку взято за одиницю цієї величини.
- Які одиниці вимірювання ми знаємо? (метр, кілограм, секунда тощо)
Так, кожна фізична величина вимірюється певною одиницею. Багато країн користуються Міжнародною системою одиниць(скорочено СІ – система інтернаціональна) (Слайд 5)
Інтернаціональна система одиниць прийнята в 1960 р. Система базується на 7 одиницях (метр, секунда, кілограм, ампер, моль, кандела, кельвін).
Правила написання одиниць виміру: з великої букви пишуться одиниці, що мають в основі прізвище автора. Наприклад: 1м , але 1Па (Паскаль)
2. Робота з таблицею «Фізичні величини та їх одиниці вимірювання» (показана на інтерактивній дошці)(Слайд 6 )
Фізична величина |
Позначення |
Одиниця вимірювання |
Основна формула |
Довжина |
L, s, а, b, h, l |
м |
|
Маса |
т |
кг |
|
Час |
t τ |
с |
|
Температура |
t |
°С, К |
|
Кількість речовини |
ν |
моль |
|
Сила струму |
Ι |
А |
|
Сила світла |
І |
Кд |
|
Площа |
S |
м2 |
S=ab |
Об'єм |
V |
м3 |
V=abh=Sh |
|
|
|
|
3. Робота з підручником. (Слайди 7,8 )
Приставки, які використовуються для утворення кратних і частинних одиниць.
Назва приставки |
Позначення |
Множник |
гіга |
Г |
1000 000 000=109 |
мега |
Μ |
1 000 000=106 |
кіло |
к |
1 000=103 |
гекто |
г |
100=102 |
дека |
да |
10=101 |
деци |
д |
0,1=10-1 |
санти |
с |
0,01=10-2 |
мілі |
м |
0,001=10-3 |
мікро |
мк |
0,000001=10-6 |
нано |
н |
0,000000001=10-9 |
піко |
п |
0,000000000001=10-12 |
4. Повідомлення учня «Еталон метра та еталон кілограма». (Слайд 9)
А щоб проводити досліди, потрібно мати фізичні прилади, кожен з яких проводить виміри своєї фізичної величини, наприклад:
(механічні) (електронні)
(рідинний) (електронний)
(механічний) (електронний)
http://www.slideshare.net/sagevgen/ss-17722145
6. Відео про ціну поділки
https://www.youtube.com/watch?v=bOtc0GDN3hU
В.Г. Бар'яхтара)
Завдання: виміряти фізичні величини (довжину, масу, температуру, час) за допомогою даних приладів. (Слайд 10);
8. Хвилинка здоров’я «Пульс людини» (Слайд 11)
9. Вправа «Поміркуй сам»
Чим відрізняються прямі та непрямі вимірювання? (слайди 12-14)
10. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Об’єм тіла – це фізична величина, що є мірою частини простору, яку це тіло займає. Об’єм позначають літерою V.
Основна одиниця вимірювання об’єму – 1 м3. 1 м3 – це об’єм куба зі стороною 1 м.
Крім цих, використовують й інші одиниці вимірювання:
1л = 1 дм3 = 1000 мл,
1м3 = 1000л = 1000 000 см3 = 1000 000 000 мм3.
Об’єм рідких і сипучих тіл вимірюють мірними склянками, чашкою, ложкою тощо.
11. Фронтальний дослід «Виміряти об’єм
тіла неправильної форми»
(Слайд 15)
12. Хвилинка – цікавинка.
Повідомлення учня «Російські та англійські одиниці виміру» (Слайди16-17)
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
2 .Оцінювання учнів.
Домашнє завдання
Обов’язкове:
1. Опрацювати § 4 підручника
2. Виконати вправу № 4(3,5)
3. Експериментальне завдання 2 (стор.31)
За бажанням:
Інтернет - джерела: