Конспект уроку з фізики для 8-го класу на тему: "Плавлення та кристалізація. Питома теплота плавлення"

Про матеріал

Конспект уроку розроблений для того, щоб узагальнити знання учнів про агрегатні стани й пояснити їх на основі атомно-молекулярного вчення; ознайомити учнів з кристалічними та аморфними тілами і наноматеріалами; показати практичне застосування знань про процеси плавлення і кристалізації.

Перегляд файлу

1

 

Конспект уроку на тему: «Плавлення та кристалізація. Питома теплота плавлення»

Мета уроку:

Навчальна: узагальнити знання учнів про агрегатні стани й пояснити їх на основі атомно-молекулярного вчення; ознайомити учнів з кристалічними та аморфними тілами  і наноматеріалами; показати практичне застосування знань про процеси плавлення і кристалізації.

 

Розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння встановлювати зв’язки нового з раніше вивченим, розширити кругозір учнів.

 

Виховна: виховувати уважність, зібраність, спостережливість, розуміння цінності природи, правильність оформлення задач.

Тип уроку: комбінований урок.

Прилади і матеріали: ноутбук, телевізор, лід, термометр, картки «Агрегатні стани», кольорові смужки, відео «Утворення сніжинки», мульфільм «Сніг і заєць», «Фізика 8 клас»  В.Г. Бар’яхтар.

Незнаючі нехай научаться,

а знаючі згадають ще раз.

Античний афоризм

 

 

Хід уроку

І. Організаційно-психологічний етап

Доброго дня! Сідайте. Сьогодні ми разом з вами проведемо урок фізики

Вправа «Кольорові смужки» (Покласти і карточки з таблицями)

Перед вами на партах лежать кольорові смужки: Червоні, зелені, жовті. Подивіться на них уважно та оберіть ту, котра відповідає вашому емоційному стану саме зараз:

Червоний колір – ви готові активно працювати;

Жовтий колір – ви спокійні;

Зелений колір – ви відчуваєте почуття тривожності.

Отож давайте нагадаємо проте, що у нас урок фізики, і ми повинні дотримуватись правил безпечної поведінки. Отже приступимо до виконання першого завдання нашого уроку.

 

Тур «Відгадай тему уроку». Перегляд мультфільму «Сніг і заєць»

Я пропоную переглянути вам мультфільм і впевнена, що ви отримаєте задоволення від перегляду. Ваше завдання уважно слідкувати за процесами природи і сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

  • Який природній процес показано в мультфільмі? (танення снігу)
  • Яка речовина утворилася наслідок танення снігу? (вода)
  • А яку речовину ми можемо отримати з води? (пару)

Давайте зробимо висновок: що речовина може перебувати в трьох агрегатних станах – твердий, рідкий, газоподібний. Отже тема нашого уроку: «Агрегатні стани речовини. Плавлення та кристалізація»

Відкриваємо зошити, записуємо сьогоднішню дату та тему уроку.

На парті у вас лежать карточки із завданням. У вільних клітинках ви повинні пригадати і записати властивості характерні для певного агрегатного стану.

Ви знаєте, що сьогодні святкує іменини наша рідна укрмова. Я сьогодні раненько спішила разом з вами відсвяткувати це свято: провести разом з вами урок фізики і забула використати парфуми. З вашого дозволу, поки ви будете працювати з таблицею, я трішки використаю парфумів.

Агрегатний стан речовини

Властивості

Форма

Об’єм

Стиснення

Твердий

 Зберігає

  Зберігає

 Не стискаються

Рідкий

Не зберігає

  Зберігає

 Не стискаються

Газоподібний

 Не зберігає

 Займає весь

 Легко стискається

  • А на які види поділяються тверді тіла? (малюнки кристалічних граток твердих і аморфних тіл)
  • Діти! А ви всі відчули запах моїх парфумів? А як це сталося? (Явище дифузія)

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Сьогодні ми пригадали, що практично будь яка речовина залежно від фізичних умов може перебувати в трьох агрегатних станах. Існує ще один агрегатний стан речовини – плазма – частково або повністю йонізований газ, тобто газ,який складається з великої кількості заряджених частинок (йонів і електронів). Давайте відкриємо підручник на ст.44 і роздивимось рис 1.1. У Всесвіті плазма є найпоширенішим станом речовини.

«Сьогодні ми користуємось атомарними структурами, але кожен досвідчений фізик, може створити будь яку речовину за допомогою готових хімічних формул…» - так заявив Річард Фейнмах (портрет)

Він припустив, що можна брати окремі атоми і молекули і складати їх як цеглини і створювати новий матеріал – наноматеріал.

Нанотехнології використовуються при розробці мініатюрних  і саме головне – в  медицині. Зверніть увагу на ст.47 в підручнику

Нанообєкти мають величезну частку атомів, розміщених на поверхні, тому вони міцні і легші, наприклад за сталь (вдома ви детальніше ознайомитесь з нанотехнологіями).

Дослід з льодом: ви бачили, що перед початком нашого уроку я відрізала верх бутилки з льодом і поставила туди термометр. Він трішки постояв і я зафіксувала температуру. Тепер давайте подивимось, яка температура була зразу, а яка – зараз. До якого агрегатного стану ми віднесемо лід?  (аналізуємо)

  • То що нам потрібно зробити, щоб зруйнувати кристалічну гратку льоду? (нагріти).
  • І як буде називатися цей процес? (плавлення)

Процес переходу тіла з твердого стану у рідкий називається плавленням.

Кристалізація — зворотний до плавлення процес, який супроводжується перетворенням речовини з рідини на тверде тіло.  (Таблиця. 2. ст. 229)

Відео процесу кристалізація «Як утворюються сніжинки»

Для детальнішого вивчення цих процесів розглянемо графік залежності температури кристалічної речовини(льоду) під час її нагрівання та охолодження (рис. 11.3. ст. 53).

На малюнку зображено сталь і лід (малюнок)

  • Як ви думаєте, щоб розплавити ці речовини, нам однакову кількість теплоти потрібно їм надати? (Ні.)

Коли речовина переходить з твердого стану в рідкий, вона поглинає певну кількість теплоти і внутрішня енергія збільшується, а коли переходить з рідкого в твердий – навпаки

Qкр = Qпл (записати в зошиті)

І фізична величина, яка показує скільки теплоти поглинає 1 кг твердої речовини під час перетворення на рідину називається питомою теплотою плавлення. (виз. ст.56)

 λ – питома теплота плавлення – Дж/кг

Q = λm

(Табл. 3 ст. 230, звернути увагу на кДж)

 

ІV. Закріплення знань

Вправа 12.1

Робота в групах (по рядах)

  1. Ряд ювелірів (золото)
  2. Ряд металургів (сталь)
  3. Електротехніки (олово) (m=26 кг)

Вправа 11(1) – твердий стан, рідкий стан, рідкий стан, половина рідкого і твердого

Вправа 11 (2) – 1нафталін, 2лід

 

V.Підсумок уроку

  • На основі якісних задач.
  • Назвіть нам домашні побутові прилади, де ми застосовуємо плавлення та кристалізацію?
  • Назвіть нам продукт харчування, який ми дуже любимо і де відразу влітку можна побачити процеси плавлення та кристалізації.

Вибір кольорових смужок

VI. Домашнє завдання

Параграфи 10-12. Впр11 (4-6)

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
5 лютого
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку