конспект уроку з фізики для 8 класу на тему "Закон Ома"

Про матеріал

у скільки разів зростає напруга, у стільки ж разів збіль­шується сила струму в колі. У математиці така залежність називається прямою пропорцій­ністю.

Скарбничка цікавих фактів

у своїй книжці перед формулюванням закону написав, що «рекомендуємо її добрим людям з теплим почуттям батька, який не засліплений мавпячою любов'ю до дітей, але задовольняється вказівкою на відкритий погляд, з яким його дитя дивиться на злий світ». Книга зазнала злісної критики. Так, в одній статті було на­писано: «Той, хто благоговійними очами дивиться на всесвіт, по­винен відвернутися від цієї книжки, яка є наслідком непоправних помилок...» Були, на щастя, й інші відгуки.

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку. Закон Ома для ділянки кола.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку: показати залежність електричного струму на ділянці кола від напруги й опору; навчати розв'язувати типові задачі; формувати и закріплювати вміння учнів знімати показання електричних приладів, аналізувати їх, уза­гальнювати, робити висновки.

Обладнання: акумулятор, амперметр, спіраль із нікелінового дроту, ключ, вольтметр, резистори з опором 1, 2 і 4 Ом.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ.   Перевірка домашнього завдання

Троє учнів записують на дошці розв'язання домашніх задач.

Поки троє учнів працюють біля дошки, учитель ставить запитання іншим учням.

Запитання для організації бесіди

  • Як рухаються вільні електрони в провіднику за наявності стру­му в ньому?
  •    Із яких частин складається електричне коло?
  •    Якими величинами характеризується електричне коло?
  • У чому причина виникнення електричного опору в провід­нику?
  • Від чого залежить величина опору? Як вона позначається та в яких одиницях вимірюється?
  • Два мотки мідного дроту з однаковою площею поперечного перерізу мають довжину 60 м і 120 м. Який із них має най­менший опір?
  • Площа поперечного перерізу алюмінієвих проводів, які мають однакову довжину, дорівнює 1 мм2 і 5 мм2. Який із них має більший опір? У скільки разів?
  • Коли опір волоска розжарення лампочки більший — при кім­натній температурі або в робочому стані?

 

IIІ.  Вивчення нового матеріалу

Ми познайомилися з трьома основними характеристиками будь-якого електричного кола: силою струму, напругою, опором. Установимо, як вони пов'язані одне з одним.

Демонстрація 1. Складаємо коло за схемою (рис. 1). Замикаємо його і знімаємо показання приладів. Повторює­мо дослід, приєднуючи спочатку другий, а по­тім третій акумулятор. Отримані дані заносимо в табл. 1.

 

 

Висновок: у скільки разів зростає напруга, у стільки ж разів збіль­шується сила струму в колі.

У математиці така залежність називається прямою пропорцій­ністю. Графічно її можна зобразити так, як показано на рис. 3.

Демонстрація 2. Складаємо електричне коло за схемою на рис. 1, підключивши спочатку провідник з опором 1 Ом. Потім заміняємо його на провідники з опорами 2 Ом, 4 Ом, підтримуючи постійну напругу. Ре­зультати досліду заносимо в табл. 2.

 

Висновок: у скільки разів збільшується опір ділянки кола, у стіль­ки ж разів зменшується сила струму.

 

                       Таблиця 1                                Таблиця 2

U, В

I, А

2

4

6

0,5

1

1,5

R, Ом

I, А

1

2

4

2

1

0,5

 


                                       

У математиці така залежність називається оберненою пропор­ційністю. Графічно вона виглядає так, як показано на рис. 2.

 

Рис. 3. Рис. 2.

Узагальнюючи результати дослідів, доходимо висновку, який учні записують у зошити.

Запис у зошит. Сила струму в ділянці кола прямо пропор­ційна напрузі на кінцях цієї ділянки й обернено пропорційна її опору:

 

Це твердження і є законом Ома для ділянки електричного кола.

III. Закріплення нового матеріалу

Розв'язування задач

Задача 1. Напруга на затискачах праски дорівнює 220 В. На­грівальний елемент праски має опір 50 Ом. Чому дорівнює сила струму в нагрівальному елементі?

Задача 2. При напрузі 220 В сила струму в спіралі електро­плити дорівнює 5 А. Визначте опір спіралі.

Задача 3. Визначте напругу на ділянці телеграфної лінії з опо­ром 6 Ом (це відповідає ділянці завдовжки 1 км), якщо сила струму в колі дорівнює 8 мА.

Задача 4. Скільки нікелінового дроту з площею поперечно­го перерізу 0,1 мм2 потрібно для виготовлення спіралі елек­трокип'ятильника, якщо кип'ятильник буде працювати від мережі з напругою 220 В? Сила струму в ньому не повинна перевищува­ти 4 А.

Задача 5. На рис. 32 зображені графіки залежності сили стру­му від напруги для двох провідників А і В. Який провідник має більший опір і в скільки разів?

   V. Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал уроку.
  2.       Розв'язати задачі за посібником [1].
  3.       Задача 6.15. При якій напрузі через резистор з опором 3 Ом буде проходити струм 2,4 А?
  4.       Задача 6.56. Розрахуйте силу струму, який проходить через реостат, виготовлений із нікелінового дроту завдовжки 40 км і з площею поперечного перерізу 1 мм2, якщо напруга на за­тискачах реостата дорівнює 21В.
  1. Творче завдання. Виготовте магазин резисторів.

VI. Підсумок уроку

Скарбничка цікавих фактів

у своїй книжці перед формулюванням закону написав, що «рекомендуємо її добрим людям з теплим почуттям батька, який не засліплений мавпячою любов'ю до дітей, але задовольняється вказівкою на відкритий погляд, з яким його дитя дивиться на злий світ». Книга зазнала злісної критики. Так, в одній статті було на­писано: «Той, хто благоговійними очами дивиться на всесвіт, по­винен відвернутися від цієї книжки, яка є наслідком непоправних помилок...» Були, на щастя, й інші відгуки.

Американський учений Дж. Генрі...

...довідавшись про відкриття Ома, викликнув: «Коли я вперше прочитав теорію Ома, вона мені здалася блискавкою, що раптом освітила кімнату, занурену в морок».

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 29. Електричний опір. Закон Ома
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
1331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку