у скільки разів зростає напруга, у стільки ж разів збільшується сила струму в колі. У математиці така залежність називається прямою пропорційністю.
Скарбничка цікавих фактів…у своїй книжці перед формулюванням закону написав, що «рекомендуємо її добрим людям з теплим почуттям батька, який не засліплений мавпячою любов'ю до дітей, але задовольняється вказівкою на відкритий погляд, з яким його дитя дивиться на злий світ». Книга зазнала злісної критики. Так, в одній статті було написано: «Той, хто благоговійними очами дивиться на всесвіт, повинен відвернутися від цієї книжки, яка є наслідком непоправних помилок...» Були, на щастя, й інші відгуки.
Тема уроку. Закон Ома для ділянки кола.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Мета уроку: показати залежність електричного струму на ділянці кола від напруги й опору; навчати розв'язувати типові задачі; формувати и закріплювати вміння учнів знімати показання електричних приладів, аналізувати їх, узагальнювати, робити висновки.
Обладнання: акумулятор, амперметр, спіраль із нікелінового дроту, ключ, вольтметр, резистори з опором 1, 2 і 4 Ом.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Троє учнів записують на дошці розв'язання домашніх задач.
Поки троє учнів працюють біля дошки, учитель ставить запитання іншим учням.
Запитання для організації бесіди
IIІ. Вивчення нового матеріалу
Ми познайомилися з трьома основними характеристиками будь-якого електричного кола: силою струму, напругою, опором. Установимо, як вони пов'язані одне з одним.
Демонстрація 1. Складаємо коло за схемою (рис. 1). Замикаємо його і знімаємо показання приладів. Повторюємо дослід, приєднуючи спочатку другий, а потім третій акумулятор. Отримані дані заносимо в табл. 1.
Висновок: у скільки разів зростає напруга, у стільки ж разів збільшується сила струму в колі.
У математиці така залежність називається прямою пропорційністю. Графічно її можна зобразити так, як показано на рис. 3.
Демонстрація 2. Складаємо електричне коло за схемою на рис. 1, підключивши спочатку провідник з опором 1 Ом. Потім заміняємо його на провідники з опорами 2 Ом, 4 Ом, підтримуючи постійну напругу. Результати досліду заносимо в табл. 2.
Висновок: у скільки разів збільшується опір ділянки кола, у стільки ж разів зменшується сила струму.
Таблиця 1 Таблиця 2
U, В |
I, А |
2 4 6 |
0,5 1 1,5 |
R, Ом |
I, А |
1 2 4 |
2 1 0,5 |
У математиці така залежність називається оберненою пропорційністю. Графічно вона виглядає так, як показано на рис. 2.
Рис. 3. Рис. 2.
Узагальнюючи результати дослідів, доходимо висновку, який учні записують у зошити.
Запис у зошит. Сила струму в ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки й обернено пропорційна її опору:
Це твердження і є законом Ома для ділянки електричного кола.
III. Закріплення нового матеріалу
Розв'язування задач
Задача 1. Напруга на затискачах праски дорівнює 220 В. Нагрівальний елемент праски має опір 50 Ом. Чому дорівнює сила струму в нагрівальному елементі?
Задача 2. При напрузі 220 В сила струму в спіралі електроплити дорівнює 5 А. Визначте опір спіралі.
Задача 3. Визначте напругу на ділянці телеграфної лінії з опором 6 Ом (це відповідає ділянці завдовжки 1 км), якщо сила струму в колі дорівнює 8 мА.
Задача 4. Скільки нікелінового дроту з площею поперечного перерізу 0,1 мм2 потрібно для виготовлення спіралі електрокип'ятильника, якщо кип'ятильник буде працювати від мережі з напругою 220 В? Сила струму в ньому не повинна перевищувати 4 А.
Задача 5. На рис. 32 зображені графіки залежності сили струму від напруги для двох провідників А і В. Який провідник має більший опір і в скільки разів?
V. Домашнє завдання
VI. Підсумок уроку
Скарбничка цікавих фактів
…у своїй книжці перед формулюванням закону написав, що «рекомендуємо її добрим людям з теплим почуттям батька, який не засліплений мавпячою любов'ю до дітей, але задовольняється вказівкою на відкритий погляд, з яким його дитя дивиться на злий світ». Книга зазнала злісної критики. Так, в одній статті було написано: «Той, хто благоговійними очами дивиться на всесвіт, повинен відвернутися від цієї книжки, яка є наслідком непоправних помилок...» Були, на щастя, й інші відгуки.
Американський учений Дж. Генрі...
...довідавшись про відкриття Ома, викликнув: «Коли я вперше прочитав теорію Ома, вона мені здалася блискавкою, що раптом освітила кімнату, занурену в морок».