Формувати вміння і навички розв'язувати задачі з розділу „Теплові явища”. Розвивати в учнів навички роботи на комп'ютері, логічне мислення. Виковувати культуру спілкування, науковий світогляд. Цей матеріал може бути використаний вчителями загальноосвітніх шкіл, студентами вищих навчальних закладів.
.
Урок з фізики
«Розв’язування задач на теплові явища»
Підготувала
Вчитель фізики КЗШ №93
Чорноус В.В.
м. Кривий Ріг
Тема: Розв’язування задач.
Мета: Формувати вміння і навички розв’язувати задачі з розділу „Теплові явища”.
Розвивати в учнів навички роботи на комп’ютері, логічне мислення.
Виковувати культуру спілкування, науковий світогляд.
Тип уроку: Урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: Комп’ютери, роздатковий матеріал.
Структура уроку:
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація та коригування опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Розв’язування задач.
V. Контрольно-коригувальний етап.
VI. Підсумок уроку.
Зміст і методи роботи.
І. 1. Привітання класу.
2. Фіксація відсутніх.
3. Організація уваги учнів.
ІІ. Гра „Вірю – не вірю”.
Учням пропонується відповісти на запитання, що починаються словами
„Чи вірите ви в те, що...”.
ІІІ. „Практичність теорії”.
Корисність навчальної теми доводиться шляхом розв’язання конкретної практичної ситуації.
IV. 1. Навчальний мозковий штурм (в парах).
Напрацювання будь-яких ідей для розв’язування задач, відбір та аналіз результатів.
2. „Міні-практикум”.
Виконання задач у парах з подальшою самоперевіркою.
VI. 1. „Експрес-тест”.
За допомогою комп’ютера учні вибирають один варіант відповіді з трьох запропонованих. Результат тестування видає комп’ютер.
2. Гра „Хто швидше?”
Пояснити явище, про яке йдеться у питанні.
VIІ. 1. Етап інформації про домашнє завдання:
а) різнорівневі задачі;
б) твір з теми „Теплові явища у моєму житті”.
2. Дати якісну оцінку роботи класу та окремих учнів.
3. „Сонечко”
ініціювати рефлексію учнів з приводу свого психоемоційного стану, мотивації своєї діяльності у взаємодії з учителем та однокласниками.
„Вірю – не вірю”
Чи вірите ви в те, що...
Задача №1
Умова:
У якому випадку домогосподарка не знайома із способами теплопередачі?
1. Для швидкого охолодження борщу поставила каструлю на лід.
2. Поставила каструлю на лід і час від часу перемішувала борщ.
3. Нагріваючи воду у відрі, розмістила електрокип’ятильник у верхньому шарі рідини.
4. Для довшого збереження льоду в кімнаті, обгорнула його ватою.
Самоперевірка:
Задача №2
Умова:
На малюнку 1 зображено графік нагрівання сталі. У якому випадку маса сталі:
1. Найбільша?
2. Найменша?
Визначити масу сталі [Сст ≈ 0,5кДж/(кг∙°С)]
Самоперевірка:
Відповідь:
маса сталі найбільша для тіла 4, а найменша – для тіла 2.
Задача №3
Умова:
Скільки енергії необхідно для перетворення m=2кг води, яка має температуру t1=20°С, в пару, яка має температуру t2=100°C?
Самоперевірка:
Дано:
m=2кг
t1=20°С
t2=100°C
с = 42005Дж/(кг∙°С)
L = 2,3∙106Дж/кг
Q – ?
Розв’язання
Процес можна провести у два етапи:
на першому етапі вода нагрівається до температури кипіння, на другому – вода перетворюється в пару.
;
Відповідь: 5,3МДж.
Тести
Тести набрані в програмі Excel.
Виберіть правильну відповідь ввівши в жовту клітинку значення 1
і натисніть кнопку "Enter"
1. Процес переходу речовини з твердого в рідкий стан при сталій температурі називають... |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
а) пароутворенням |
|
0 |
|
|
|
|
|
б) кристалізацією |
|
0 |
|
|
|
|
|
в) плавленням |
|
0 |
|
|
|
|
|
2. Під час змішування холодної та гарячої води гаряча вода віддала 500Дж теплоти. Яку (приблизно) кількість теплоти отримала холодна вода? |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
а) 50 Дж |
|
0 |
|
|
|
|
|
б) 500 Дж |
|
0 |
|
|
|
|
|
в) 5000 Дж |
|
0 |
|
|
|
|
|
3. Яку фізичну величину вимірюють у Дж/кг? |
|||
|
|
|
|
а) питому теплоту плавлення |
|
0 |
|
б) питому теплоту пароутворення |
|
0 |
|
в) питому теплоту плавлення і питому теплоту пароутворення |
|
0 |
|
4. Як називають процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий? |
|||
|
|
|
|
а) конденсацією |
|
0 |
|
б) кристалізацією |
|
0 |
|
в) пароутворенням |
|
0 |
5. Порівнюючи температуру плавлення і температуру твердення кристалічних речовин, можна дійти висновку: |
|||
|
|
|
|
а) tпл. > tтв. |
|
0 |
|
б) tпл. = tтв. |
|
0 |
|
в) tпл.< tтв. |
|
0 |
6. Яку фізічну величину вимірюють у Дж? |
||||
|
|
|
|
|
а) температуру кипіння |
|
0 |
|
|
б) кількість теплоти |
|
0 |
|
|
в) питому теплоту плавлення |
|
0 |
|
|
7. Яку букву використовують для позначення кількості теплоти? |
|||
|
|
|
|
а) λ |
|
0 |
|
б) L |
|
0 |
|
в) Q |
|
0 |
8. Як змінюється температура рідини під час її кипіння? |
|||
|
|
|
|
а) збільшується |
|
0 |
|
б) зменьшується |
|
0 |
|
в) не змінюється |
|
0 |
9. Який символ (позначення фізичної величини) пропущено у формулі: Q=λ...? |
|||||||
|
|
|
|
||||
а) с |
|
0 |
|||||
б) L |
|
0 |
|||||
в) m |
|
0 |
|
|
|
|
|
10. На великих теплових електростанціях застосовують: |
|||||||
|
|
|
|
||||
а) реактивні двигуни |
|
0 |
|||||
б)двигуни внутрішнього згоряння |
|
0 |
|||||
в) парові турбіни |
|
0 |
|||||
11. За якою формулою визначають кількість теплоти, що необхідна для перетворення рідини в пару при температурі кипіння? |
|||
|
|
|
|
а) Q = rm |
|
0 |
|
б) Q = Lm |
|
0 |
|
в) Q = cmΔt |
|
0 |
12. Чи однакова кількість теплоти потрібна для плавлення 1кг заліза і 1кг льоду, взятих при температурі плавлення? |
||||
|
|
|
|
|
а) для заліза більша на 60 кДж |
|
0 |
|
|
б)для заліза менша на 60 кДж |
|
0 |
|
|
в) однакові |
|
0 |
|
|
Підсумки |
|
|
|
№ питання |
Кількість набраних балів |
1 |
0 |
2 |
0 |
3 |
0 |
4 |
0 |
5 |
0 |
6 |
0 |
7 |
0 |
8 |
0 |
9 |
0 |
10 |
0 |
11 |
0 |
12 |
0 |
Всього |
0 |
„Хто швидше?”
Бланк самоконтролю
№ з/п |
Прізвище, ім’я ____________________ Клас ______________ |
Кількість жетонів |
1. |
«Вірю – не вірю» |
|
2. |
«Міні-практикум» |
|
3. |
«Експрес-тест» |
|
4. |
«Хто швидше» |
|
|
Всього: |
|