Конспект уроку з фізики " Горючі та негорючі тверді речовини"

Про матеріал
Конспект уроку з фізики " Горючі та негорючі тверді речовини". Матеріал для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Перегляд файлу

Конспект уроку з фізики . 7 клас спеціальної школи

 

Тема: Горючі та негорючі тверді  речовини.

Мета : Дати учням знання про хімічний  процес горіння , вчити спостерігати шляхом демонстрації дослідів. Закріпити знання про фізичні і хімічні властивості речовин.

         Вчити уважно слухати вчителя , розвивати пам'ять, мову, мислення; збагачувати словниковий запас новими термінами.

         Виховувати інтерес до уроків  фізики , бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання : мультимедіа , презентація, матеріали для дослідів.

І. Організаційний момент.

 

Продзвенів уже дзвінок,

Всі прийшли ми на урок.

Фізика тепер у нас,

Тому  прибігли всі у  клас

Отримати  нові знання

І перемога тих чекає,

Хто увагу  побільшу  має.

 

 

Психологічна розминка

Рівень досягнень на уроці значно залежить  навіть від настрою з яким ви прийшли на урок. Тож перевіримо, який настрій сьогодні у кожного із вас.

На парті у вас лежать картка настрою, зробіть відмітку про ваш настрій на початку уроку.

 

Картка «Настрою»

 

Описание: 1.JPG

Описание: 2.JPG

Описание: 3.JPG

Описание: 4.JPG

Описание: 5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченню уроку

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація

Я дуже рада, що більшість із вас прийшли на урок з гарним настроєм та налаштованими на гарну роботу на уроці. В кого ж  настрій не такий, то я сподіваюсь він  виправиться   на протязі уроку.

 Адже багато цікавого відбувається в оточуючому нас світі. Нас цікавлять явища, що протікають в природі. Сотні тисяч «Що? Де? Чому?» постають перед нами щодня.

            Багато відповідей на питання, які нас хвилюють, ми дізнаємось під час проведення уроків фізики.   Ми з вами почали вивчати фізику лише в цьому році, але вже змогли дізнатися дуже багато цікавого. Щоб поповнити ще  свої знання я пропоную вам продовжити мандрівку по чарівній країні фізиці. А подорожувати ми будемо під таким девізом.

Фізика – найдивовижніша річ:

Вона цікава, навіть якщо

в ній нічого не розумієш.

І наше з вами завдання  зробити так, щоб нам було не лише цікаво, але й все зрозумілим.

Мандрувати ми будемо з вами по чарівній країні « Фізика» за таким маршрутом. Сьогодні ми побуваємо з вами в  місті Знавців, завітаємо до жителів міста Дослідників, проведемо весело час  в  місті Веселунчиків,  відвідаємо місто Теоретиків, і кінцева наша зупинка буде в місті Успіху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І мета нашої подорожі  закріпити знання про фізичні  властивості  твердих речовин, ознайомитися з класифікаією  твердих  речовин на горючі і не горючі;  визначити умови

 горіння твердих речовин; розвивати уміння використовувати отриману інформацію  в практичній діяльності, виховувати обережне ставлення до горючих речовин як до небезпечних для   життя людини .

Відправляємося  в подорож . 

Перша наша зупинка місто Знавців.  Жителі  цього міста запрошують нас   взяти участь в турнірі знавців фізики, присвячений темі  «Тверді тіла та їх властивості» . Що ж спробуємо виконати завдання турніру Знавців.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

 

  Завдання 1: 

Побудувати асоціативний кущ.

Тверді тіла

 (деформація, сила пружності, сила тяжіння, крихкість, пластичність, пружність, деформація стиснення, деформація згинання, деформація розтягування, деформація  кручення)

Для виконання цього завдання потрібно записати в зошитах число, класна робота.

 

                
 

Завдання 2.

ІІ відділення.

За допомогою підручнику закінчіть речення.

Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили ….(не набирає попередньої форми.)

 Пластичні речовини широко використовують …..( у побуті)

Тіло називається крихким, якщо воно …..(руйнується при певних деформаціях.)

 


 

І відділення.

Інтерактивна вправа « Ромашка»

На столі вчителя лежить ромашка, на кожній «пелюстці» якої написано запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, зачитують запитання та відповідають.

1.Які тіла називають пластичними?

Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили не набирає попередньої форми

2.Наведіть приклади пластичних тіл.

Прикладами пластичних тіл є: шпаклівка , замазка,  пластиліновий кубик,  глина

3.Які тіла називають крихкими?

Тіло називається крихким, якщо воно руйнується при певних деформаціях

4.Наведіть приклади крихких тіл.

Прикладами крихких  тіл є: крейда, фарфорова чашка, скло,  глиняний горщик, чавун,  

мармур

5. Які досліди демонструють пластичність тіл?

Дослід з пластиліном.

Металева кулька, опущена з невеликої висоти на пластинку  з пластиліну, залишає на ній невелике заглиблення

6. Де використовуються пластичні тіла?

Пластичні тіла широко використовуються у побуті:  шпаклювання підлоги, металу, віконних рам перед фарбуванням.

7.  Де використовуються  крихкі  тіла?

При вирізані  скла певного розміру, потрібно склорізом лише провести лінію. Скло ламається по цій лінії. Завдяки крихкості дроту його можна пе­реламати, згинаючи в різні сторони.

 

 

Перевірка виконання вправи учнями ІІ групи.

Завдання 2:

 Дати характеристику силі пружності та видам пружної деформації.

 Це завдання виконаємо діти за допомогою інтерактивної вправи « Ажурна пилка». Над цією вправою будуть працювати учні І відділення.

(Формуються групи  та опрацювання матеріалу в групах)

 

ІІ відділення.

Жителі міста Знавців передали нам картку з малюнками. Вони просять допомогти їм визначити види пружної  деформації, зображеної на малюнках.

Тож в усіх є завдання. Працюємо.

( Поки групи працюють проводиться індивідуальна робота з учнями ІІ групи. 

 

 

 

Проходить виступ групи з питання: Дати характеристику силі пружності та видам пружної деформації.

 

Молодці ви гарно справилися  з завданнями конкурсу. Але нам потрібно поспішати, тому що нас вже чекають в місті Дослідників. Жителі цього міста запрошують нас прийняти участь в роботі місцевої дослідницької лабораторії.

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

V. Робота над темою уроку.

Тема дослідів : горючі та негорючі тверді  речовини.

  Тож давайте запишемо в зошитах тему : Горючі й негорючі тверді речовини.

Вирушаємо в подорож. Цю тему ми звами ще не вивчали на уроках фізики.

  •      Але  скажіть будь ласка  на яких уроках ми вивчали  подібну тему?

Подібну  тему ми вивчали на уроках з основ здоров’я.

  •      Як називалася дана тема?
  •      Дана тема називалася :Умови виникнення пожеж, правила поведінки під час пожеж  та запобігання пожежам.
  •      Пригадайте , які умови потрібні , щоб виник процес горіння?
  •      Щоб виник процес  горіння потрібно : наявність джерела вогню, повітря і горючих матеріалів (речей).

Коли ми прибудемо в  місто Дослідників ми будемо розглядати дані питання з точки зору  фізики.

 Але перед тим як ми будемо працювати в дослідницькій лабораторії  нам потрібно пригадати правила  поводження під час дослідів .

Пам’ятка

  1.          Будь максимально обережним під час виконання будь-яких експериментальних робіт. Пам'ятай, що неохайність, неуважність можуть спричинити нещасний випадок.
    2. Виконуй тільки   досліди  під наглядом  вчителя.

 3. Гарячі предмети став на керамічну плитку або спеціальну підставку.

 4. Під час роботи із сухим спиртом покладіть його на азбестову підставку, а після закінчення роботи погасіть,  накривши ковпачком .

Поки ми розглядали дані правила, ми незчулися як прибули в місто Дослідників. Тож відправляємося в дослідницьку лабораторію. Починаємо виконувати досліди, які допоможуть нам вивчити   горючі та негорючі тверді речовини.

Але перед виконанням дослідів ми давайте згадаємо: чим відрізняється дослід від спостережень

 Дослід 1.

Запалити сухий спирт.  Провести над ними  рукою.

Мета: Визначити що ми бачимо та відчуваємо?

Висновки: Горіння супроводжується виділенням світла і теплоти.

 

                    

 

Дослід 2.

Взяти смушку з картону. Піднести до полум’я.

Мета: Перевірити чи загориться дана тверда речовина і що для цього потрібно.

Висновки : У природі існують тверді речовини, які при запалюванні горять. Щоб запалити тверду речовину в повітрі, її потрібно спочатку нагріти до певної температури, яку називають температурою займання.

 

 

Дослід 3. 

Візьміть  2 сірника. До вогню піднесіть один сірник сіркою, інший деревиною.

Мета: Визначити який сірник загориться швидше і чому.

Висновки:  Температура займання сірки менша ніж деревини.

Отже , температура займання різних твердих речовин різна

 

 

 

Дослід 4

Запалити наступні види твердих речовин  : метал, скло, фарфор,  цегла, камінь.

Мета: Визначити чи горять перераховані види твердих речовин.

Висновки:

 Існують речовини, які не горять у звичайних умовах

 

 

 

Дослід 5

Запалити   сухий спирт. Потім накрити скляним ковпакам.

Мета : Визначити умови горіння твердих речовин

Висновки:  Без доступу повітря горіння припиняється .

 

Отже підіб’ємо підсумок наших досліджень.

Висновки:

 

  1. В природі існують горючі і негорючі тверді речовини.
  2.  Щоб викликати горіння, потрібно нагріти речовину до певної температури і забезпечити доступ повітря.
  3.  Щоб перервати процес горіння

потрібно охолодити речовину нижче від температури займання або перекрити доступ повітря.

 

VІ. Фізкульт хвилинка.

Місто Веселунчиків

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Проблемне питання:

Де використовують на практиці   отримані нами сьогодні знання  ?

Юні теоретики підготували вам ось таку підказку за допомогою  малюнків.

 

 

                          Негорючі тверді речовини

 

Картинки по запросу малюнок газової плити Картинки по запросу малюнок двигуна автомобіля                     Картинки по запросу малюнок печі з кірпіча

 

Картинки по запросу малюнок печі з кірпіча                Картинки по запросу малюнок каміна з кірпіча Картинки по запросу малюнок каміна з кірпіча Картинки по запросу малюнок каміна з кірпіча

 

 

                  Картинки по запросу малюнок посуда з глини                Картинки по запросу малюнок посуда з алюмінію

                              

 

                      Горючі тверді речовини

 

Картинки по запросу малюнок горять дрова                                                Картинки по запросу малюнок  горить вугілля

 

      

 

Картинки по запросу малюнок горять сірники             Картинки по запросу малюнок  горить вугілля 

 

 

 

 

Розгляд проблемної ситуації :

Прийшовши зі школи і зайшовши в кімнату,  семикласник Іванко побачив , що залишений з ранку ним телевізор чомусь почав  диміти.  Іванко розгубившись, занімів на місці. А з телевізора вже пробивалося  полум’я.  І тут хлопчик згадав урок фізики на  якому розглядалася тема : горючі та негорючі речовини. Іванко мерщій відро з водою і вилив його на телевізор.

  • Чи правильно зробив Іванко?
  •  Чи можете сказати, що було далі?

Зокрема, при короткому замиканні, горінні електропроводів, пожежі, викликаній грозовими розрядами, не можна використати  цей спосіб. В даному випадку доцільно накрити телевізор простирадлом, що припинити доступ повітря.

  • А що намагався зробити хлопчик з точки зору фізики.?
  •  Охолодити тіло нижче від температури займання

     А взагалі в даному випадку доцільно  скористатися послугами пожежних служб (телефон 101).

 

Завдання

З перерахованих твердих речовин виписати спочатку горючі тверді речовини, а потім негорючі.

Сірка, деревина, скло, папір, цегла, вата,  алюміній,  глина, фарфор.

Горючі тверді речовини:

Негорючі тверді речовини:

 

 

 

VІІ. Підсумок.

Ось і підходить до кінця наш урок.  Ми завітали до останнього міста  - міста « Успіху»

Ви сьогодні показали гарні знання, були активними.

Тому отримуєте такі оцінки.

А щоб покращити свої успіхи ви повинні виконати домашнє завдання.

 

  • Читати, вивчити  правила. § 15

 

                         -     Читати, відповідати на запитання § 15

 

 

А зараз візьміть картки настрою і покажіть який у вас настрій на кінець уроку.

 

Інтерактивна вправа 

« Піраміда позитивних почуттів»

Учитель простягає  руку і говорить  « На уроці мені сподобалося, що ви всі гарно працювали, були активними». Потім учні по черзі підходять до вчителя, кладуть долоньку зверху і говорять « Мені сподобалося…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Картка  

Визначити види  пружних деформацій, зображених на малюнках.

Описание: лист6 24_0                  Описание: Картинки по запросу малюнок залізничної колії            Описание: Картинки по запросу малюнок балки стелі

1

 

 

2

 

 

3

 

 

 

              Описание: Картинки по запросу малюнок сталевої струни в гітаріОписание: Картинки по запросу малюнок карданого вала автомобіля                       Описание: Картинки по запросу малюнок гойдалки на опорі

                                                                                                                                    6

4

 

 

5

 

 

 

 

7

 

8

 

 

9

 

Описание: Картинки по запросу малюнок автомобільної ресори        Описание: лист6 24_0Описание: Картинки по запросу малюнок дитина сидить на стулі
 

 

 

Деформація: Розтягування, стиснення, згинання, кручення

 

 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Деформація: Розтягування, стиснення, згинання, кручення

 

 

 

 

 

За допомогою підручнику закінчіть речення.

Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили  ­­­­­­­­­­__________________________________________

__________________________________________________________

Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________

 

Тіло називається крихким, якщо воно _________________________

___________________________________________________________

 

 

 

 

За допомогою підручнику закінчіть речення.

Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили  ­­­­­­­­­­__________________________________________

__________________________________________________________

Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________

 

Тіло називається крихким, якщо воно _________________________

___________________________________________________________

 

 

 

 

За допомогою підручнику закінчіть речення.

Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили  ­­­­­­­­­­__________________________________________

__________________________________________________________

Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________

 

Тіло називається крихким, якщо воно _________________________

___________________________________________________________

 

 

 

      

 

 

 

 

                        

 

 

                       

                       

 

                                        

                                                 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Щербина Лариса
    Від уроку настрій позитивнй. Змістовно і пізнавально.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Зелена Тетяна
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
456
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку