Конспект уроку з фізики . 7 клас спеціальної школи
Тема: Горючі та негорючі тверді речовини.
Мета : Дати учням знання про хімічний процес горіння , вчити спостерігати шляхом демонстрації дослідів. Закріпити знання про фізичні і хімічні властивості речовин.
Вчити уважно слухати вчителя , розвивати пам'ять, мову, мислення; збагачувати словниковий запас новими термінами.
Виховувати інтерес до уроків фізики , бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання : мультимедіа , презентація, матеріали для дослідів.
І. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок,
Всі прийшли ми на урок.
Фізика тепер у нас,
Тому прибігли всі у клас
Отримати нові знання
І перемога тих чекає,
Хто увагу побільшу має.
Психологічна розминка
Рівень досягнень на уроці значно залежить навіть від настрою з яким ви прийшли на урок. Тож перевіримо, який настрій сьогодні у кожного із вас.
На парті у вас лежать картка настрою, зробіть відмітку про ваш настрій на початку уроку.
|
Картка «Настрою» |
||||
|
|
|
|
|
|
радісний |
діяльний |
пригнічений |
поганий |
роздратований |
|
На початку уроку |
|
|
|
|
|
По закінченню уроку |
|
|
|
|
|
ІІ. Мотивація
Я дуже рада, що більшість із вас прийшли на урок з гарним настроєм та налаштованими на гарну роботу на уроці. В кого ж настрій не такий, то я сподіваюсь він виправиться на протязі уроку.
Адже багато цікавого відбувається в оточуючому нас світі. Нас цікавлять явища, що протікають в природі. Сотні тисяч «Що? Де? Чому?» постають перед нами щодня.
Багато відповідей на питання, які нас хвилюють, ми дізнаємось під час проведення уроків фізики. Ми з вами почали вивчати фізику лише в цьому році, але вже змогли дізнатися дуже багато цікавого. Щоб поповнити ще свої знання я пропоную вам продовжити мандрівку по чарівній країні фізиці. А подорожувати ми будемо під таким девізом.
І наше з вами завдання зробити так, щоб нам було не лише цікаво, але й все зрозумілим.
Мандрувати ми будемо з вами по чарівній країні « Фізика» за таким маршрутом. Сьогодні ми побуваємо з вами в місті Знавців, завітаємо до жителів міста Дослідників, проведемо весело час в місті Веселунчиків, відвідаємо місто Теоретиків, і кінцева наша зупинка буде в місті Успіху.
І мета нашої подорожі закріпити знання про фізичні властивості твердих речовин, ознайомитися з класифікаією твердих речовин на горючі і не горючі; визначити умови
горіння твердих речовин; розвивати уміння використовувати отриману інформацію в практичній діяльності, виховувати обережне ставлення до горючих речовин як до небезпечних для життя людини .
Відправляємося в подорож .
Перша наша зупинка місто Знавців. Жителі цього міста запрошують нас взяти участь в турнірі знавців фізики, присвячений темі «Тверді тіла та їх властивості» . Що ж спробуємо виконати завдання турніру Знавців.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Завдання 1:
Побудувати асоціативний кущ.
Тверді тіла
(деформація, сила пружності, сила тяжіння, крихкість, пластичність, пружність, деформація стиснення, деформація згинання, деформація розтягування, деформація кручення)
Для виконання цього завдання потрібно записати в зошитах число, класна робота.
Завдання 2.
ІІ відділення.
За допомогою підручнику закінчіть речення.
Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили ….(не набирає попередньої форми.)
Пластичні речовини широко використовують …..( у побуті)
Тіло називається крихким, якщо воно …..(руйнується при певних деформаціях.)
І відділення.
Інтерактивна вправа « Ромашка»
На столі вчителя лежить ромашка, на кожній «пелюстці» якої написано запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, зачитують запитання та відповідають.
1.Які тіла називають пластичними?
Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили не набирає попередньої форми
2.Наведіть приклади пластичних тіл.
Прикладами пластичних тіл є: шпаклівка , замазка, пластиліновий кубик, глина
3.Які тіла називають крихкими?
Тіло називається крихким, якщо воно руйнується при певних деформаціях
4.Наведіть приклади крихких тіл.
Прикладами крихких тіл є: крейда, фарфорова чашка, скло, глиняний горщик, чавун,
мармур
5. Які досліди демонструють пластичність тіл?
Дослід з пластиліном.
Металева кулька, опущена з невеликої висоти на пластинку з пластиліну, залишає на ній невелике заглиблення
6. Де використовуються пластичні тіла?
Пластичні тіла широко використовуються у побуті: шпаклювання підлоги, металу, віконних рам перед фарбуванням.
7. Де використовуються крихкі тіла?
При вирізані скла певного розміру, потрібно склорізом лише провести лінію. Скло ламається по цій лінії. Завдяки крихкості дроту його можна переламати, згинаючи в різні сторони.
Перевірка виконання вправи учнями ІІ групи.
Завдання 2:
Дати характеристику силі пружності та видам пружної деформації.
Це завдання виконаємо діти за допомогою інтерактивної вправи « Ажурна пилка». Над цією вправою будуть працювати учні І відділення.
(Формуються групи та опрацювання матеріалу в групах)
ІІ відділення.
Жителі міста Знавців передали нам картку з малюнками. Вони просять допомогти їм визначити види пружної деформації, зображеної на малюнках.
Тож в усіх є завдання. Працюємо.
( Поки групи працюють проводиться індивідуальна робота з учнями ІІ групи.
Проходить виступ групи з питання: Дати характеристику силі пружності та видам пружної деформації.
Молодці ви гарно справилися з завданнями конкурсу. Але нам потрібно поспішати, тому що нас вже чекають в місті Дослідників. Жителі цього міста запрошують нас прийняти участь в роботі місцевої дослідницької лабораторії.
ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
V. Робота над темою уроку.
Тема дослідів : горючі та негорючі тверді речовини.
Тож давайте запишемо в зошитах тему : Горючі й негорючі тверді речовини.
Вирушаємо в подорож. Цю тему ми звами ще не вивчали на уроках фізики.
Подібну тему ми вивчали на уроках з основ здоров’я.
Коли ми прибудемо в місто Дослідників ми будемо розглядати дані питання з точки зору фізики.
Але перед тим як ми будемо працювати в дослідницькій лабораторії нам потрібно пригадати правила поводження під час дослідів .
Пам’ятка
3. Гарячі предмети став на керамічну плитку або спеціальну підставку.
Але перед виконанням дослідів ми давайте згадаємо: чим відрізняється дослід від спостережень
Дослід 1.
Запалити сухий спирт. Провести над ними рукою.
Мета: Визначити що ми бачимо та відчуваємо?
Висновки: Горіння супроводжується виділенням світла і теплоти.
Дослід 2.
Взяти смушку з картону. Піднести до полум’я.
Мета: Перевірити чи загориться дана тверда речовина і що для цього потрібно.
Висновки : У природі існують тверді речовини, які при запалюванні горять. Щоб запалити тверду речовину в повітрі, її потрібно спочатку нагріти до певної температури, яку називають температурою займання.
Дослід 3.
Візьміть 2 сірника. До вогню піднесіть один сірник сіркою, інший деревиною.
Мета: Визначити який сірник загориться швидше і чому.
Висновки: Температура займання сірки менша ніж деревини.
Отже , температура займання різних твердих речовин різна
Дослід 4
Запалити наступні види твердих речовин : метал, скло, фарфор, цегла, камінь.
Мета: Визначити чи горять перераховані види твердих речовин.
Висновки:
Існують речовини, які не горять у звичайних умовах
Дослід 5
Запалити сухий спирт. Потім накрити скляним ковпакам.
Мета : Визначити умови горіння твердих речовин
Висновки: Без доступу повітря горіння припиняється .
Отже підіб’ємо підсумок наших досліджень.
Висновки:
потрібно охолодити речовину нижче від температури займання або перекрити доступ повітря.
VІ. Фізкульт хвилинка.
Місто Веселунчиків
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Проблемне питання:
Де використовують на практиці отримані нами сьогодні знання ?
Юні теоретики підготували вам ось таку підказку за допомогою малюнків.
Негорючі тверді речовини
Горючі тверді речовини
Розгляд проблемної ситуації :
Прийшовши зі школи і зайшовши в кімнату, семикласник Іванко побачив , що залишений з ранку ним телевізор чомусь почав диміти. Іванко розгубившись, занімів на місці. А з телевізора вже пробивалося полум’я. І тут хлопчик згадав урок фізики на якому розглядалася тема : горючі та негорючі речовини. Іванко мерщій відро з водою і вилив його на телевізор.
Зокрема, при короткому замиканні, горінні електропроводів, пожежі, викликаній грозовими розрядами, не можна використати цей спосіб. В даному випадку доцільно накрити телевізор простирадлом, що припинити доступ повітря.
А взагалі в даному випадку доцільно скористатися послугами пожежних служб (телефон 101).
Завдання
З перерахованих твердих речовин виписати спочатку горючі тверді речовини, а потім негорючі.
Сірка, деревина, скло, папір, цегла, вата, алюміній, глина, фарфор.
Горючі тверді речовини:
Негорючі тверді речовини:
VІІ. Підсумок.
Ось і підходить до кінця наш урок. Ми завітали до останнього міста - міста « Успіху»
Ви сьогодні показали гарні знання, були активними.
Тому отримуєте такі оцінки.
А щоб покращити свої успіхи ви повинні виконати домашнє завдання.
– - Читати, відповідати на запитання § 15
А зараз візьміть картки настрою і покажіть який у вас настрій на кінець уроку.
Інтерактивна вправа
« Піраміда позитивних почуттів»
Учитель простягає руку і говорить « На уроці мені сподобалося, що ви всі гарно працювали, були активними». Потім учні по черзі підходять до вчителя, кладуть долоньку зверху і говорять « Мені сподобалося…»
|
Картка
Визначити види пружних деформацій, зображених на малюнках.
1
|
2
|
3
|
6
4
|
5
|
7 |
8
|
9
|
Деформація: Розтягування, стиснення, згинання, кручення
Деформація: Розтягування, стиснення, згинання, кручення
|
За допомогою підручнику закінчіть речення.
Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили __________________________________________
__________________________________________________________
Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________
Тіло називається крихким, якщо воно _________________________
___________________________________________________________
|
За допомогою підручнику закінчіть речення.
Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили __________________________________________
__________________________________________________________
Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________
Тіло називається крихким, якщо воно _________________________
___________________________________________________________
|
За допомогою підручнику закінчіть речення.
Пластичним називається таке тіло, яке після припинення дії на нього певної сили __________________________________________
__________________________________________________________
Пластичні речовини широко використовують ______________________________________________________________________________________________________________________________
Тіло називається крихким, якщо воно _________________________
___________________________________________________________