Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Взаємодія тіл. Сили.»
Сили в природі. Подорож Країною Сил.
Цілі :
формування предметних компетентностей: узагальнити та систематизувати знання учнів про види сил в природі;
формування ключових компетентностей: розвивати інтерес учнів до вивчення фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної діяльності; розвивати увагу; формувати навички колективної праці.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку: урок – подорож.
Обладнання: роздатковий матеріал, набір приладів для фронтального експерименту, мультимедійна дошка, проектор.
ХІД УРОКУ
Тим, хто вчить фізику,
Тим, хто любить фізику,
Тим, хто знає фізику,
Тим, хто ще не знає,
Що любить фізику,
Даний урок присвячується
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас - це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Цей урок я хочу розпочати з легенди, що трапилася дуже давно в древній Греції:
Мудрець дав вичерпну відповідь.
Сьогодні ми спробуємо визначити коло ваших знань і хоч трішечки розширити його, щоб у вашій голові народжувалися нові запитання і з’явилось бажання знаходити відповіді на них.
На уроці ви матимете можливість зібрати ще декілька краплинок знань та удосконалити свої вміння, а також хочеться, щоб кожен з вас знайшов відповідь на питання, яке вас цікавить на сьогоднішньому уроці.
Тож прагнення до знань повинне бути сьогодні нашим маячком протягом усього уроку. Тож сьогоднішній урок ми проведемо у формі уроку-подорожі і будемо мандрувати великою країною СИЛ.
Ось маршрут, по якому ми з вами будемо мандрувати:
Місто «Кросвордів»
Місто «Теоретиків»
Місто «Ерудитів»
Місто «Дослідників»
Місто «МіФ»
Оскільки дистанція велика, у нас буде багато зупинок на кожній з яких ви будете отримувати бали. (додаток В) То ж побажаю вам щасливої дороги і досягнення мети. Ви готові.? Отож старт!
І. Розпочинаємо нашу подорож. Перша зупинка – це місто Кросвордів (Робота в группах) Вчитель роздає завдання кросвордів і на виконання дається 5хв.(додаток А)
ІІ. Наступне місто Теоретиків.
Учням пропонується повторити навчальний теоретичний матеріал заповнюючи таблицю. Питання до учнів : «Чи вага і маса це те саме?Чи знаєш ти все про силу тяжіння і вагу тіла?» (5хв.)
- Порівняння маси та ваги тіла
(учні заповнюють порівняльну таблицю по групах)
Порівняння маси та ваги тіла
№ |
Питання |
Маса |
Вага |
1. |
Векторна чи скалярна величина |
|
|
2. |
Одиниця вимірювання |
|
|
3. |
Прилад для вимірювання |
|
|
4. |
Чи змінюється в різних точках Землі? |
|
|
5. |
Чи залежить від висоти над поверхнею Землі? |
|
|
6. |
Чому дорівнює в стані невагомості? |
|
|
7. |
Чи змінюється на інших планетах |
|
|
Ну що ж впоралися з завданням на відмінно. То ж можна подорожувати далі.
ІІІ. Наступною зупинка місто Ерудитів. (5-7хв.)
Вправа « Заморочки із бочки».
Учням потрібно дати відповіді на запитання.
ІV. Наступна зупинка місто Дослідників. ( 7 хв.)
Фронтальний експеримент: Дослідити залежність сили тертя від тертьової поверхні.
Прилади і матеріали: дерев’яний брусок, динамометр, лист паперу, дерев’яна дошка, лист наждачного паперу.
Взаємодіючі поверхні |
Вага тіла, Н |
Сила тертя, Н |
Коефіцієнт тертя |
Дерево по дереву |
|
|
|
Дерево по паперу |
|
|
|
Дерево по наждачному паперу |
|
|
|
Який висновок ми можемо зробити з експерименту?
V. Остання наша зупинка місто МіФ. (12 хв.)
На уроках фізики ми часто використовуємо математичні символи та дії.
То ж не дивно, що математику вважають мовою фізики. Станція «МіФ» - це станція «Математики і фізики».
Задача 1
Ніл Армстронг – перша людина, яка ступила 20 липня 1969р. на поверхню Місяця. Визначте вагу астронавта на Місяці, якщо його вага на Землі дорівнювала 745Н. Прискорення вільного падіння на Місяці 1,6Н/кг.(119,2 Н або 121 Н)
3адача 2
Сани тягнуть два хлопчики, прикладаючи до них в одному напрямку сили 35 Н і 40 Н. Сила опору рухові 15 Н. Чому дорівнює рівнодійна всіх сил, які діють на сани?(60 Н)
3адача 3
Посудину об’ємом 20л наповнили рідиною. Яка це може бути рідина, якщо її вага дорівнює 160Н? (800 кг/м3 спирт , нафта, газ)
3. ПІДСУМОК УРОКУ
Ми успішно завершили нашу подорож. Тож підрахуємо отримані бали за подорож.
А тепер давайте перевіримо чи досягли ви очікуваних результатів від сьогоднішньої подорожі виконавши деякі вправи:
А я говорю вам: «Дякую за плідну співпрацю».
4. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ ТА ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
Повторити параграф §22-30 . Підготуватися до контрольної роботи.
ДОДАТОК А
Команда №1
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Якщо ви все зробили правильно, то у виділених клітинках ви прочитаєте назву того, до чого може бути прикладена вага тіла.
Команда №2
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
Якщо ви все зробили правильно, то у виділених клітинках ви прочитаєте назву вченого, основоположника механіки, він заклав основи сучасної фізичної оптики.
Команда №3
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Якщо ви все зробили правильно, то у виділених клітинках ви прочитаєте назву приладу для вимірювання сили рук (рис.9)