Урок №13
Тема: Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість прямолінійного рівномірного руху.
Мета: Увести поняття рівномірного прямолінійного руху та його швидкості; показати значущість набутих знань для повсякденного життя; акцентувати увагу учнів на застосуванні математичних знань у фізиці. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення. Виховувати любов до предмету.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Проектор, ноутбук, таблиця «ПРР. Швидкість ПРР», картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Відгадайте загадку:
Усі ми рівні перед ним —
І світлі, й темні, й русі.
Коли й на місці на однім,
То все одно ми в русі.
А він спішить, а він летить,
Бо вічності він служить.
Якщо проґавити хоч мить,
То вже не надолужить. Що це? (Час.)
Так, правильно. Це час. І на жаль, він дуже швидко спливає під час уроку. Тому не будемо гаяти його і розпочнемо наш урок. Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.
Інтерактивний Метод – «Мікрофон». Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте.
У – успіх, увага
Р – радість, робота
О – обдарованість, організованість
К – кмітливість, колективізм
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок принесе вам радість, успіх, розширить ваш кругозір.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Піймай помилку». Зачитую твердження. Якщо учень вважає, що воно неправильне, то плеще в долоні.
(Жирним кольором виділено ті твердження, де не потрібно плескати в долоні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(слайд 2)
Проблеми, пов’язані з рухом тіла, цікавили людей здавна. Розмірковуючи над рухом тіл, давньогрецькі вчені доходили іноді незвичайних парадоксів. Найбільш дивовижними з них є парадокси Зенона Єлейського (5 ст. до н.е.). Придумані ним парадокси вчені продовжують обговорювати вже протягом двох з половиною тисяч років. Найбільш відомим є парадокс Зенона «Ахіллес та черепаха». У ній він стверджував, що давньогрецький герой, незважаючи на свої швидкі ноги, не зможе наздогнати навіть черепаху. Нехай Ахіллес починає бігти за черепахою, стартувавши одночасно з нею на певній відстані АВ, що їх розділяє. Перш, ніж наздогнати черепаху, йому слід подолати відстань АВ, що їх розділяє. Однак, поки Ахіллес буде долати цю відстань, черепаха пройде шлях ВС. Герою доведеться долати додатково ще й шлях ВС. За цей час черепаха пройде ще один відрізок, і так далі, до нескінченності. Тобто, щоб наздогнати черепаху, Ахіллесові необхідно подолати нескінченну кількість відрізків шляху за нескінченно великий проміжок часу. А це значить, що він її ніколи не наздожене.
Звичайно, Ахіллес, як і будь-яка інша людина, може наздогнати черепаху. Але в тому і полягає парадокс: як людині вдається наздогнати черепаху на практиці, якщо теоретично це неможливо? Саме на це запитання ми з вами і спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці, вивчивши нову тему.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
(слайд 3)
Відкрийте свої зошити, запишіть сьогоднішнє число і тему уроку: «Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість прямолінійного рівномірного руху».
V. Вивчення нового матеріалу.
Рухи різних тіл розрізняються не лише траєкторією й пройденим шляхом. Уявіть, що ви їдете в поїзді прямолінійною ділянкою залізничної колії. Повз вікна проносяться стовпи лінії електропередачі, встановлені на однаковій відстані один від одного. За годинником ви можете визначити проміжки часу, за який поїзд долає відстань від одного стовпа до іншого. Якщо час, за який поїзд проходить шлях між двома будь-якими сусідніми стовпами однаковий, то говорять, що поїзд рухається рівномірно.
(слайд 4)
Рух, за якого тіло за будь-які однакові проміжки часу здійснює однакові переміщення, називають прямолінійним рівномірним рухом.
Давайте подивимось, як виглядає такий рух в реальному житті.
Слід зазначити, що таких рухів в природі дуже мало. Приблизно однакові шляхи за однаковий час робить кінець стрілки годинника, рухаючись по циферблату, проходить Земля, обертаючись навколо Сонця. Однак такі рухи все ж є в природі, тому і їх ми повинні добре вивчити, щоб мати змогу краще розуміти і пояснювати механічні явища природи.
Діти, а як ви гадаєте, чи всі прямолінійні рівномірні рухи відбуваються однаково? А щоб відповісти на це запитання, давайте з вами розглянемо таку життєву ситуацію.
Мотоцикліст і велосипедист знаходяться на однаковій відстані від села Соснівка. А час, за який вони проходять цю відстань, різний. Що різне для цих рухів? Відповідь на це запитання зашифрована, її можна розгадати під час гри «Дешифрувальник».
(слайд 5)
Картки для проведення гри кладу на кожну парту учням.
1 2 3 4 5 6 7 8
АБВГ ДЕЄЖ ЗИІЇ ЙКЛМ НОПР СТУФ ХЦЧШ ЩЬЮЯ
Код: 713243668 (швидкість)
(слайд 6)
Правильно, це швидкість. Автомобіль, що рухається рівномірно, випереджає людину, що йде рівномірно, тому що рухається швидше від неї. Літак рухається швидше, ніж автомобіль, а штучні супутники Землі – швидше ніж літак. Рухи всіх цих тіл відрізняються швидкістю.
Швидкість тіла при рівномірному русі показує, який шлях проходить тіло за одиницю часу (яке переміщення здійснює тіло за одиницю часу).
(слайд 7)
Швидкість прямолінійного руху – це фізична величина, яка показує, яке переміщення здійснило тіло, що рухається рівномірно прямолінійно, за одиницю часу.
Позначається швидкість ʋ.
Швидкість = . Оскільки в прямолінійному рівномірному русі модуль переміщення і шляху співпадають, то значення швидкості ми можемо знайти відношенням пройденого шляху до часу, за який тіло пройшло цей шлях.
ʋ =
(розглядаємо трикутник формул)
(слайд 8 – 9)
Швидкість – векторна величина. Векторна означає, що вона характеризується не лише числовим значенням, а й напрямком.
(демонстрація різних тіл з напрямленою в різні сторони швидкістю)
(слайд 10 – 12)
Одиницею вимірювання швидкості є м/с. Хоча використовують й інші позасистемні одиниці вимірювання швидкості: км/год, м/хв, 1 см/с та ін.
1 ; 1 км/с = 1000 м/с; 1 см/с = 0,01 м/с;
1 км/год ≈ 0,28 м/с; 1 м/с = 0,001 км/с; 1 м/с = 3,6 км/год.
(Слайд 13)
Для вимірювання швидкості механічного руху використовують прилад, який називається спідометром. За його шкалою можна визначити швидкість руху в будь-який момент часу. Спідометри встановлюють на всіх сучасних транспортних засобах.
Слід відмітити, що швидкість механічного руху, як і сам рух, має відносний характер, її значення залежить від вибору тіла відліку. Швидкість руху будинку відносно Землі дорівнює нулю, проте відносно Сонця він рухається з великою швидкістю 30 км/год. Отже, рух відносний. Вперше це встановив видатний італійський вчений г. Галілей.
VІ. Фізкультхвилинка. («Осінь») (слайд 14)
VІІ. Закріплення нового матеріалу.
1) Виразити у м/с 90 км /год. (колективно)
(слайд 15)
2) Роздаю дітям картки. На картках намальовані рекордсмени серед живих організмів: найшвидша тварина, риба та птаха. Учням слід встановити, кому відповідає яка швидкість.
Сокіл – 322 км/год (приблизно 90 м/с);
Гепард – 112 км/год (приблизно 31, 1 м/с)
Риба-парусник – 108 км/год (30 м/с).
(Топ – 10 найшвидших тварин (Слайд 16))
3) Пішохід за перші 10 хв пройшов 900 м. Який час він затратить, щоб пройти 6 км з такою самою швидкістю? (В-дь: 4000 с = 1 год 6 хв 40 с)
4) У підривній техніці застосовують бікфордів шнур. Який завдовжки треба взяти шнур, щоб після його підпалювання встигнути відбігти на безпечну відстань 200 м, якщо швидкість бігу 5 м/с, а швидкість поширення полум’я 8 мм/с?
(В-дь: 320 мм = 32 см)
5) Колона автомобілів проїжджає повз спостерігача за 20 с, а по мосту завдовжки 600 м – за 40 с. Знайти швидкість руху і довжину колони. (В-дь: 30 м/с; 600 м)
VІI. Корекція знань
Інтерактивна вправа «Коло знань». Учитель починає речення, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т. д., помилку виправляє той, хто розпочинав речення.
• швидкість рівномірного руху показує …
• рівномірний рух — це рух, при якому …
• прикладом рівномірного руху є рух …
• щоб визначити швидкість рівномірного руху, треба…
• приладом для вимірювання швидкості є …
• швидкість — величина відносна, тому що …
• швидкість вимірюється в …
ІХ. Оцінки за урок. Домашнє завдання.
(слайд 17)
Опрацювати параграф ; виконати №