Конспект шостого уроку розділу "Тиск твердих тіл, рідин і газів" ("Взаємодія тіл" ІІ частина) для 7 класу. Під час вивчення нового навчального матеріалу використовуються різні форми і методи навчання.
Урок 6
Тема уроку: «Виштовхувальна сила. Закон Архімеда»
Мети уроку:
Обладнання: тіла різного об’єму, динамометр, склянки з водою, сіль ложка, відливна посудина.
Тип уроку: Вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання. - 4 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. – 5 хв.
Розгадайте кроссворд
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Під водою ми можемо з легкістю підняти важкий камінь, який із зусиллями підіймаємо на повітрі. Якщо взяти в руки корок та занурити його у воду, а потім відпустити, то він спливе. Чому ж так відбувається? Про це ми согодні і поговоримо.
Дослід 1: Підвісимо до динамометра вантаж та визначимо показання динамометра. Сила, з якою вантаж розтягує пружину динамометра виявилась рівною 0,5 Н. Тепер опустимо цей вантаж у воду, динамометр показує силу, з якою тіло у воді розтягує пружину – 0,3Н. Отже сила, з якою тіло розтягує пружину динамометра, в рідині менше, ніж у повітрі. Куди ж зникла сила у 0,2Н?
F=P-P₁
Дослід 2: Розглянемо інший приклад. Дерев`яний брусок плаває на поверхні води. Якщо брусок знаходиться в стані спокою, то значить сили, що на нього діють, врівноважують одна одну. Одна з сил – це спрямована вниз сила ваги, що діє на брусок з боку Землі, інша, вочевидь, спрямована вверх, і діє на брусок з боку води, виштовхуючи його. Тому цю силу і називають виштовхувальною.
Дослід 3:Якщо до динамометра підвісимо невелике тіло та зануримо це тіло в ємність, що заповнена водою до відливною трубки, можна побачити, що частина рідини виливається в склянку. Отже, можна зробити висновок, що виштовхувальна сила, що діє на тіло, занурене в рідину, дорівнює вазі рідини в об’ємі, зайнятому тілом.
Vт=Vр
Уперше це було встановлено Архімедом, давньогрецьким вченим, який вперше вказав на існування виштовхувальної сили та розрахував її значення. Тому це твердження називають Законом Архімеда, а виштовхувальну силу Архімедовою силою.
А цікаво знати, що спонукало давньогрецького вченого до відкриття цього закону. Легенду про Архімеда та його відкриття нам проілюструє відео
Відео №1 «Архімед»
Експеримент 1:Підвісимо до динамометра по черзі тіла, що виготовлені з однієї речовини, але при цьому мають різний об’єм, та опустимо в посудину з водою. Який висновок ми можемо зробити? Який взаємозв’язок між об’ємом тіла та виштовхувальною силою?
Експеримент 2: В посудину з водою насиплемо декілька ложок солі та перемішаємо до часткового її розчину. Знову опустимо тіла в утворений розчин. Які зміни ми спостерігаємо?
Як ви вважаєте, від чого залежить зміна величини виштовхувальної сили?
Так, правильно від густини рідини в яку занурили тіло та його об’єму. Цю залежність записують у вигляді:
FА= ρр Vтg
IV. Перевірка знань учнів
Вікторина
1. Герой роману О.Беляєва «Людина-амфібія» розповідає: «Дельфіни на суші значно важчі, ніж у воді. Взагалі, у вас тут усе важче, навіть власне тіло.» Чи має рацію герой роману? (Так, бо у воді частина ваги тіла зрівноважується архімедовою силою.)
2. Водорості мають тонкі, довгі стебла. Чому вони не потребують товстіших і міцніших? (Під дією архімедової сили стебла водоростей досить стійко зберігають вертикальне положення, тому міцність стебла зайва.)
3. Чому деякі рослини перед дощем «плачуть»? (Волога виділяється у зв 'язку зі зменшенням зовнішнього атмосферного тиску і збільшенням у результаті цього кореневого тиску.)
4. Чи має рибина у воді вагу? (Ні, оскільки середня густина живої рибини дорівнює густині води, в якій вона знаходиться.)
5. Крокодили іноді ковтають камінці, маса яких складає близько 1 % маси тіла тварини. Для чого вони це роблять? (Каміння служить баластом, який дає змогу крокодилу ходити по дну водойми і швидко затягувати свою жертву під воду.)
6. Чому людина повинна вчитися плавати, а тварини відразу плавають, уперше ввійшовши у воду? (Тварини плавають завдяки сильному роздуванню тулуба.)
7. Чому гуси і качки, плаваючи у воді, виходять сухими, а кури тонуть? (Гуси і качки змащують своє пір 'я жиром зі спеціальної залози, яка міститься в куприку, що дає змогу втримати прошарок повітря, який зменшує вагу птаха. Кури не мають таких залоз.)
8. Хто краще ходить болотом — корова чи кінь? (Корова, бо вона парнокопитна: коли нога її грузне, ратиця роздвоюється і стає ширшою. При підніманні ноги ратиця звужується, під неї легко заходить повітря. Якщо з в 'язкого болота витягує ногу кінь, під його копитом утворюється розрідження, і зовнішній тиск утруднює піднімання ноги.)
9. У слона коротка шия, він не може нагнутися до води, щоб напитися. Як же він п'є воду? (Він несвідомо використовує атмосферний тиск, опускає у воду хобот і втягує в себе повітря. Під дією атмосферного тиску хобот наповнюється водою.)
10. Як утримуються черевоногі молюски на поверхні інших тіл?
(За рахунок атмосферного тиску під ногою утворюється розрідження.)
11. Чому ми набираємо якомога більше повітря в легені під час плавання? (Зі збільшенням об 'єму грудної клітки збільшується об 'єм води, який витісняється тілом, а отже, збільшується архімедова сила.)
12. Чому під час піднімання на високу гору нормальна діяльність суглобів порушується — руки й ноги стають «неслухняними», легко може статися вивих? (Унаслідок розрідження повітря в горах зменшується атмосферний тиск, отже, зменшується тиск на з'єднання суглоба і він стає порівнянним з тиском у суглобовій сумці, в результаті чого нормальна діяльність суглоба порушується.)
V. Розв'язування задач
№ 245,266 ( підручник В.Д.Сиротюк. Фізика, 8 клас.– Київ, «Педагогічна преса», 2008)
VI. Підсумок уроку Оголошення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
(підручник В.Д.Сиротюк. Фізика, 8 клас.– Київ, «Педагогічна преса», 2008),