Розробка уроку географії для 6-го класу на тему "Підземні води". Конспект уроку допоможе сформувати знання учнів про підземні води, умови їх утворення, надати поняття якісного аналізу розчинів; поглибити знання про властивості гірських порід та води; удосконалювати вміння працювати з навчальним матеріалом та лабораторним посудом, аналізувати та узагальнювати теоретичний та практичний матеріал; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств світу.
6 клас Географія
Тема: ПІДЗЕМНІ ВОДИ, ЇХ ТИПИ
Мета: сформувати знання учнів про підземні води, умови їх утворення, надати поняття якісного аналізу розчинів; поглибити знання про властивості гірських порід та води; удосконалювати вміння працювати з навчальним матеріалом та лабораторним посудом, аналізувати та узагальнювати теоретичний та практичний матеріал; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств світу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та реактиви: атласи, підручники, штатив, пробірка,лійка, хім. стакан зі скляною паличкою, суміш гірських порід, 1%-й розчин хлоридної кислоти,мультимедійний супровід до уроку.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
VI.Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Учитель називає географічні об’єкти, учні показують їх на географічній карті.
а) витоком; б) гирлом; в) вододілом.
2. Верхні болота переважно живляться:
а) атмосферними опадами ;
б) підземними водами;
в) водопроводом.
3. Переважна частина сучасних льодовиків розташована:
а) у районі екватора;
б) у районі тропіків;
в) за полярними колами.
4. Формула води
а) Н2О;
б) Н2S;
в) СО2.
Кожне питання оцінюється 3 б., діти обмінюються зошитами та перевіряють один одного.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя.
Ви вже знаєте про те, що вода - неабияка мандрівниця. Здійснюючи свій великий кругообіг, вона весь час змінюється, перетворюючись то на прозору легку пару, то на крихітні крапельки води, то на льодовики. Вона навдивовижу старанна – завжди трудиться!
Завдяки своїй унікальній здатності просочуватися між частинками гірських порід, вона утворює підземні струмки, річки, величезні сховища найчистішої прісної та частково мінералізованої солями води. У води під землею є «помічники» - гірські породи, одні з яких пропускають воду, другі затримують, а треті можуть розчинятися в ній.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся про воду, що прихована від очей, але відіграє виняткову роль у забезпеченні людей життєво важливим напоєм.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1-й слайд мультимедійного супроводу
Вода знайшла собі роботу і під землею. Для утворення підземних вод потрібні дві головні умови. Це достатня кількість атмосферних опадів і залягання водопроникних шарів гірських порід над водотривкими.
2-й слайд мультимедійного супроводу
Вода, що знаходиться в земній корі, називається підземною водою.
Вона просочується крізь гірські породи відразу після дощу, або при таненні снігу, або поступає поступово через річки і озера.
3-й слайд мультимедійного супроводу
Просочування води з поверхні суші відбувається тоді, якщо гірські породи, що становлять цю поверхню, здатні пропускати воду. Для цього в них мають бути пори, тріщини, порожнечі.
4-й слайд мультимедійного супроводу
Коментар відеодосліду
5-й слайд мультимедійного супроводу
Гірські породи мають властивість пропускати воду. ЇЇ легко пропускають пісок, гравій, галька, тобто вони водопроникні. Затримують воду глина, пісковик, глинистий сланець, граніт. Ці породи — водонепроникні. Вода, просочуючись униз, заповнює проміжки водопроникної породи й утворює водоносний шар. Водоносних шарів в одній місцевості може бути кілька на різних глибинах.
6-й слайд мультимедійного супроводу
Фільтрація:
7-й слайд мультимедійного супроводу
Копіткою працею маленьких крапельок створено цілий світ печер, підземних ходів і пустот. У легкорозчинних породах (наприклад, солях, гіпсі, вапняках) вода вимиває порожнечі - печери. У великих печерах іноді утворюються підземні озера і річки.
8-й слайд мультимедійного супроводу
Підземні води мають різне походження: одні з них утворилися в результаті проникнення талих і дощових вод до першого водотривкого шару, інші займають глибші порожнини в землі.
Наприклад. З Біблії ми дізнаємось, як у пустелі Мойсей напоїв свій народ. Для цього він ударив палицею об скелю біля підніжжя гори Хорив, і відразу ж забила джерельна вода. У цьому сюжеті відбиті знання кочових народів про підземні води. Адже біля підніжжя гір під крихким покривом піску і вапна зазвичай збирається дощова вода. Досить розбити цю піщану шкарлупу, щоб добути воду і втамувати спрагу.
9-й слайд мультимедійного супроводу
За умовами залягання підземні води поділяють на верховодку, грунтові та міжпластові.
10-й слайд мультимедійного супроводу
Верховодка — підземні води, що залягають на невеликій глибині. У посушливий період року випаровуються.
Грунтові води – це постійно існуючі підземні води, що залягають на першому від поверхні шарі водонепроникних порід. Вони можуть рухатися по водотривких порід, їх рівень то підвищується, то знижується залежно від кількості опадів. Використовуються у побуті (колодязі) та для зрошення .
Міжпластові води лежать між двома водотривкими шарами, мають постійний рівень, вода чиста.
11-й слайд мультимедійного супроводу
Води, що залягають на глибині під постійним тиском, називають артезіанськими. Якщо в цьому місці пробурити свердловину, то вода сама виливатиметься на поверхню або навіть буде фонтанувати.
12-й слайд мультимедійної презентації
У річкових долинах, ярах, балках підземні води можуть виходити на поверхню, утворюючи джерела. На великих глибинах підземні води часто містять розчинені солі та гази. Такі води називають мінеральними і використовують як лікувальні.
13-й слайд мультимедійного супроводу
Підземні води з температурою понад +20 °С називають термальними. Вони перебувають на великих глибинах або в районах вулканічної діяльності, де виходять на поверхню у вигляді гарячих джерел або гейзерів.
14-й слайд мультимедійного супроводу
У місцях, де ґрунтові води залягають не занадто глибоко, люди викопують колодязі, щоб добути питну воду. Вода, що просочилася через пори гірських порід, набагато чистіше, ніж в річці або озері. У колодязях легко спостерігати зміну рівня ґрунтових вод
15-й мультимедійного супроводу
Пояснення типів коло обігу води в природі. Зосередити увагу на великому колі кругообігу води, зазначити роль гірських порід
16-й слайд мультимедійного супроводу
Функції підземних вод:
17-й слайд мультимедійного супроводу
РОБОТА ПІДЗЕМНИХ ВОД
У товщі земної кори, розмиваючи й розчиняючи осадові породи, підземні води утворюють карстові підземні печери, озера, річки. Підземні води спричиняють катастрофічні явища, наприклад зсуви. Вони поширені на схилах річок (райони Києва, Дніпропетровська та ін.) і морів (райони Одеси, Ялти). Зсуви руйнують дороги, будівлі, знищують сільськогосподарські угіддя. Для запобігання зсувним явищам укріплюють схили, висаджують дерева, відводять грунтові води.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Гра «Чомучка»
18-й слайд мультимедійного супроводу
Особливу небезпеку представляє забруднення підземних вод в результаті просочування стічних вод, попадання нафти. Очищати ці води неможливо, їх не можна забруднювати!!!
VІ. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя.
19-й слайд мультимедійного супроводу
Карта-коментарі
ВИСНОВКИ
1. Підземними називають води, що містяться в порожнинах, тріщинах, порах гірських порід верхніх шарів земної кори.
2. За умовами залягання розрізняють верховодку, ґрунтові та міжпластові води.
3. Міжпластові води, що перебувають під постійним тиском, називають артезіанськими.
4. За температурою виділяють холодні та термальні води, за складом — прісні й мінеральні.
Рефлексія «Мій емоційний рівень на уроці».
(діти домальовують ротик смайликові)
20-й слайд мультимедійного супроводу
VІІ. Домашнє завдання