Задачі з теми "Біосфера" містять зразки виконання завдань та наступні рубрики:
Запам'ятай!
Цікаво знати.
Виконай!
Задачі для самостійного виконання.
Стануть в нагоді учителям географії та учням при підготовці до олімпіад. ДПА та ЗНО.
Тема7. Біосфера.
Запам’ятай !
Взаємодія з іншими оболонками:
Атмосфера. Вплив живої речовини пов'язаний з фотосинтезом та хімічними реакціями організмів.Рослини поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень. Тварини лише насичують атмосферу вуглекислим газом, поглинаючи кисень для потреб метаболізму. У такий спосіб організми регулюють та впливають на вміст цих газів у атмосфері.
Гідросфера. Організми забирають з води морів і океанів необхідні речовини (особливо кальцій) на побудову своїх кістяків, панцирів, черепашок, мушель.
Літосфера. З решток організмів утворюються осадові гірські породи органічного походження (вапняки, торф,кам'яне вугілля), а також деякі форми поверхні (коралові споруди). З іншого боку, організми руйнують гірські породи (органічне вивітрювання).
Цікаво знати!
Виконай!
Розв’язок.
Площа світового океану становить 361 млн.км², а 1 тонна нафти забруднює 12 км2 водної поверхні. Відповідно 2 млн. т забруднить (2*12=24млн.км²)
Визначаємо, яку частину Світового океану забруднюють щорічно танкери. Складемо пропорцію:
361млн. км2-100%
24млн. км2-Х%
Х=2400/361=6,6%.
Відповідь: 6,6%.
Розв’язок.
1.Переведемо 3,3 млрд. м3 в км3 =3,3км3(в 1 км3 = 1000000000 м3)
2.Складемо відношення:
94млн км3 – 100%
3,3 км3-Х%
Х=3,3 :94*100
Х=3,5%
Відповідь: 3,5%.
3. Розрахуйте кількість років, за яку відновиться шар чорнозему потужністю 1,5 метри, якщо за 700 років утворюється шар ґрунту завтовшки 3 см.
Розв’язок.
1)700 років – 3 см. Х – 150см.
2) Х = 700*150/3; Х = 35000 років
Відповідь: 35000 років.
4. Визначте площу орних земель (у тис. км²) у степовій зоні, якщо ріллею у цій зоні зайнято 75%, а площа зони становить 40% від площі України.
Розв'язок.
1) площа України – 603,7 тис. км². Знайдемо площу степової зони. Складемо пропорцію:
603,7 тис. км² - 100%
Х – 40% ;
Х = 603,7 * 40 / 100 =241,48 тис. км².
2)Визначимо площу орних земель:
241,48 тис. км² - 100%,
Х – 75%; Х= 241,48*75/100=181,11 тис. км²
Відповідь: 181,11 тис. км².
5. У садах дерева саджають на відстані 10 м одне від одного. На дорослому дереві яблуні буває до100 000 квіток. Після червневого опадання зав’язі залишається близько 8 000 плодів. Який урожай яблук зберуть з кожного гектара саду, якщо маса кожного яблука в середньому 150 г?
Розв’язок.
1. Визначаємо скільки дерев буде на 1га землі: 1га=100м*100м, якщо дерева посаджені через 10м, то 10*10=100 дерев на 1 га
2.На дорослому дереві 8000 плодів, а у нас є 100 дерев, отже 100*8000=80000плодів.
3.Визначаємо урожай яблук. Якщо маса одного яблука близько 150г, а всього 80000 плодів, то 80000*150=120000000г=120т
Відповідь: 120 т.
6.Щоб зібрати 1 кг меду, бджола повинна принести в середньому 135 нош нектару. Яку відстань пролетить бджола при збиранні 1 кг меду, якщо припустити, що поле розташоване за 1,5 км від пасіки?
Розв’язок.
Бджола за 1 ношу пролітає відстань 3 км ( 1,5км в одну сторону і 1,5 км повертаючись назад.
Якщо вона пролітає 135 нош , то 135*3=405км.
Відповідь: 405 км.
Розв’язок.
100г меду-1млн. квіток, отже 1 кг меду=10млн.квіток, 100кг меду=1млрд квіток
Відповідь: 1 млрд квіток.
Розв’язок.
26,6х150000=3990000г=3990 кг
Відповідь: 3990 кг.
9.Рожевий шпак приносить своїм пташенятам за один приліт 3 саранчі, масою по 3 г кожна. За гніздовий місяць пара шпаків приносить 10,8 кг саранчі. Встановити денний харчовий раціон пташенят. Скільки разів за день кожен з дорослих птахів прилітає до гнізда із здобиччю для пташенят?
Розв’язок.
10.8кг:9г=1200 раз, отже один шпак прилетить 1200:2=60 раз.
Відповідь: 360 г, 20 разів.
Задачі для самостійного опрацювання.
10. Миша-полівка з’їдає за рік 1 кг зерна. Одна сова з’їдає за літо 1000 сірих полівок. Яку кількість зерна заощадить совина сім’я, що складається з двох дорослих птахів і двох пташенят, якщо кожне пташеня з’їдає за літо 2/5 раціону дорослої сови?
Міста |
Всього, тис. т |
Населення, тис. чол. |
Викиди шкідливих речовин на 1 людину, т |
Алчевськ |
187,8 |
126 |
|
Вінниця |
10.7 |
374 |
|
Дніпродзержинськ |
268,2 |
282 |
|
Дніпропетровськ |
254,1 |
1179 |
|
Донецьк |
171 |
1110 |
|
Запоріжжя |
587,5 |
884 |
|
Івано-Франківськ |
5,6 |
214 |
|
Київ |
54,7 |
2587 |
|
Кривий Ріг |
1041,7 |
713 |
|
Львів |
13,5 |
790 |
|
Маріуполь |
597,6 |
430 |
|
Тернопіль |
8,7 |
205 |
|
Харків |
52,8 |
1611 |
|
Ужгород |
2,2 |
117 |
|
Хмельницький |
7,9 |
237 |
|
Література
1. Заставецька О.В. Збірник задач з фізичної географії. Навчальний посібник для учнів 6-8 класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.-С.40
2. Романова В.Я. Збірник задач по географії для 5 -11 класів: Навчальний посібник. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 92 с.
3. Ромасишин Г.П. Збірник задач з географії. Тернопіль «Лілея». 2013р.
4. Пересадько В.А. Задачі за географічними картами: типові та нестандартні з розв’язаннями. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 96 с.
5. Збірник завдань для ДПА, 2013 рік.
6. http://geoknigi.com/book_view.php?id=69
7. http://geographer.com.ua/
9. http://www.dnsgb.kiev.ua/pidrozdili.html
10. http://tut-cikavo.com