Конспект уроку з географії для 6 класу на тему: " Рух води у Світовому океані"

Про матеріал
Конспект уроку у 6 класі в розділі "Літосфера" на тему "Рух води у Світовому океані" містить різні види завдань та включає супроводжуючу презентацію і відеоматеріали.
Перегляд файлу

Тема.  Рух води в Світовому океані.

Мета: сформувати поняття «припливи», «відпливи», «цунамі», «течії»; сформувати знання про види рухів води у Світовому океані та причини, що їх викликають; продовжити формуван­ня навичок аналізу карти океанів, ілюстративного матеріалу підручника; розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки; робити узагальнення та висновки.

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта океанів, дидактичні картки, довідкові видання, презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель об'єднує учнів у групи за бажанням, але потрібно стежити за тим, щоб у кожній групі були і сильні, і слабкі учні. Далі учитель пропонує учням придумати назви команд. Мова на уроці йтиме про Світовий океан, тому назва повинна бути пов'язана з морською тематикою.

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Конкурс «Пошуковий».

Кожна команда отримує опорне слово. На минулому уроці вивчались частини Світового океану та суходіл в океані, тому слова будуть такими: 1 команда «Затока»; 2 команда «Протока»; 3 коман­да «Острів».

Крім слова, команди отримують конверти, у яких на маленьких шматочках паперу написані визначення понять та назви географічних об'єктів, що вивчались на минулому уроці. Завдання команд: згрупувати поняття та назви географічних об'єктів відповідно до свого опорного слова. Набір назв однакові для кожної команди.

Мозамбіцька  Калімантан  Дрейка Баб-ель-Мандебська Нова Гвінея

Аляска Гібралтарська  Мадагаскар Аденська  Перська  Гренландія Босфор

Мексиканська Шрі-Ланка Гвінейська Берингова  Вогняна Земля Магелланова

Бенгальська   Великобританія  Велика Австралійська

 

Конкурс «Острів скарбів».

Ви шукаєте скарби капітана Флінта, які сховані на географічному об'єкті. Щоб їх відшукати, вам необхідно виконати завдання. Кожна команда отримує картку.

 

Картка 1

  1. Знайдіть географічний об'єкт на фізичній карті півкуль за координатами — 20° пд. ш., 47° сх. д. Назвіть його.
  1. Визначте його походження.
  1. Опишіть його географічне положення (біля якого материка розташований, чим омивається, приблизна видовженість у кілометрах).

(о. Мадагаскар, материкового походження, 1,7*900=1530 км)

Картка 2

  1. Знайдіть географічний об'єкт на фізичній карті півкуль за координатами 0° ш., 115° сх. д. Назвіть його.
  2. Визначте його походження.
  3. Опишіть його географічне положення (біля якого материка розташований, чим омивається, приблизна видовженість у кілометрах).

(о. Калімантан, материкового походження, 1,5*900=1350 км)

Картка 3

  1. Знайдіть географічний об'єкт на фізичній карті півкуль за координатами — 5° пд. ш., 140° сх. д. Назвіть його.
  2. Визначте його походження.
  3. Опишіть його географічне положення (біля якого материка розташований, чим омивається, приблизна видовженість у кілометрах).

(о. Нова Гвінея, материкового походження, 2,4*900=2160 км)

 

Конкурс «Чи знаєш ти карту».

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя.

Океан зачаровує людину таємничим рухом своїх вод. У нашому уявленні океан це, у першу чергу, нескінченне чергування хвиль, що приходять із-за горизонту та ритмічно вдаряються в берег. Але активність океану не обмежується лише хвилями на його поверх­ні. Уся товща океанічних вод перебуває в безперервному русі, який викликаний різними силами: космічними, атмосферними, тектоніч­ними. Саме про види рухів води у Світовому океані та причини, що їх викликають, ми поговоримо сьогодні. Тема нашого уроку «Рух води у Світовому океані».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя.

Спочатку спробуємо здогадатись, про які види рухів іде мова. Для цього всі команди уважно слухають мої невеличкі розповіді. Підніміть руку, якщо будете готові дати назви видів рухів води в океані.

Конкурс «Упізнай мене».

1. За давньою традицією моряки, що потерпають від лиха в оке­ані, кидають у воду пляшку. У ній крик про допомогу або слова прощання. Але ця «морська пошта» використовується не тільки у такий спосіб. Жителі островів Зондського архіпелагу, що в Індійському океані, «надсилають» свої листи в закритих пляшках, які кидають в океан. Пароплави заходять на острови лише один раз на тиждень, а рух океанічної води доставить лис­ти з одного острова на інший лише за одну добу.(течії)

  1. Майже всі окраїни Тихого океану є областями сильних землетрусів, що відлунюються в океані моретрясіннями та гігантськими хвилями. За швидкістю руху ці хвилі можуть посперечатись із реактивним літаком. (цунамі)
  2. Недоброю славою в моряків користується смуга океану між 40° пд. ш. та 60° пд. ш. Тут дуже часто «гуляють» циклони, що сприяють активному руху води. Суходолу, який міг би пригасити цей рух, у Південній півкулі дуже мало. Саме тому ці широти отримали назву «ревучих сорокових».(вітрові хвилі)

4. У Голландії кожна ділянка землі коштує дуже дорого. Країна розташована на низинних пологих берегах. І тому жителі ведуть із морем постійну багатовікову боротьбу. Вони будують для цього дамби, щоб море під час руху води не розливалося у ширину, затоплюючи великі площі землі, а піднімалось угору, уздовж стіни дамби. Про який вид руху води йдеться? (припливи і відпливи)

Команди визначають види рухів води в океані. Команда-переможниця отримує 5 балів за правильну відповідь.

Конкурс «Пошук інформації».

Групи отримують завдання:  прочитати підручник ( ст.144) розділ «Вітрові хвилі» і дати відповіді на питання.

  1. Поясніть причину утворення хвиль.
  2. Як рухається маса води при утворенні хвилі?
  3. Що таке «баранчики» та «брижі»? Про що свідчить їх поява?

Доповнення вчителя.

Хвилі можуть виникати внаслідок впливу вітру. Тоді Океан схожий на пшеничне поле: від вітру по ньому біжать хвилі, але саме поле нікуди не переміщується. Висота хвиль залежить, по-перше, від сили й тривалості вітру, по-друге, від площі акваторії — ділянки водної поверхні. Чим сильніший і триваліший вітер, чим більша ак­ваторія,— тим вище хвилі.

Як рухається вода в хвилі? Щоб відповісти на це запитання, уявіть себе на човні вдалині від берега. Вітер несильний. Хвилі невеликі. Човен буде підійматися на гребінь хвилі й опускатися, не наближаючись до берега, а тільки гойдаючись на хвилях. У чому причина?

Виявляється, вода в хвилі здійснює вертикальні рухи, і тільки поб­лизу берега — поступальні рухи. Тертя води по дну сповільнює її рух у нижній частині, тому гребінь нахиляється вперед і перекидається. Так виникає прибій, що в одних місцях руйнує берег, в інших зали­шає на ньому продукти руйнування, з яких утворюються піщані або галечні пляжі.

Розповідь вчителя.

Але хвилі народжуються не тільки внаслідок вітру. Підводні й прибережні землетруси, виверження вулканів призводять до виникнення цунамі.

Як же утворюються цунамі, давайте подивимось… (фільм)

Швидкість і висота цунамі у відкритому морі невеликі — до 50 км/год і 1,5—2 м відповідно. Однак на мілководді цунамі починають прискорюватися (до 1000 км/год) і рости (до 50 м). Така хвиля має колосальну енергію, тому призводить до величезного спустошення на узбережжі.

Цунамі перекладається з японської мови («цу» —бухта, «намі» — хвиля) як «хвиля, що заливає бухту».

Випереджальне завдання

Про наслідки цунамі

(відеофільм)

Розповідь учителя.

Послухайте опис природного явища, пов'язаного з рухом води в Океані і спробуйте визначити, про яке явище йде мова.

«Уздовж берега недалеко від води на кілках натягненні риболовні сіті. Причому сіті ці поставлені не для сушки, а для лову риби. Якщо залишитися на березі і поспостерігати за морем, то все стане зрозумілим. Ось вода в морі починає прибувати, і там, де усього кілька годин тому була піщана мілина, заплескались хвилі. Сіті сховалися під водою. Коли ж вода відступила, показалися сіті, в яких лускою заблищала риба, що заплуталася».

А пригадуєте мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля», що сталося з його човном?

Періодичні коливання рівня моря називаються припливами і відпливами. Припливно-відпливні хвилі викликають коливання по­верхні Світового океану відносно його середнього рівня та викликані силами тяжіння Місяця й Сонця..

У деяких районах Океану припливи добові, тобто раз на добу вода підіймається, раз — спадає. Приплив наступає, коли Місяць прохо­дить через меридіан даного місця, причому одночасно приплив насту­пає і на протилежній стороні Землі.

У відкритому океані висота припливної хвилі сягає 1 м, біля бе­регів зростає. Високі припливи спостерігаються у вузьких, воронко­подібних затоках. Максимальна висота припливів на планеті (18м) зафіксована в затоці Фанді. Припливні хвилі мають титанічну енер­гію, яку людина поки використовує мало.

Розглянемо ще один вид руху води в океані — течії.

Завдання.

Відомий норвезький мандрівник Тур Хейєрдал на папірусному човні «Ра» з порту Сафі (33° пн. ш., 8° зх. д.) здійснив плавання до острова Барбадос (18° пн. ш, 59° зх. д.). Що сприяло руху човна? Для відповіді використайте фізичну карту океанів у атласі (с. 12—13).

Розповідь учителя.

— Що називається течією?

Океанічна течія — горизонтальне переміщення величезної маси води в певному напрямі на великі відстані.

— Чому виникають течії?

Основна причина — це постійно дуючі вітри. Найбільша з течій — течія Західних Вітрів. Довжина її 30 тис. км, ширина — кілька тисяч кілометрів, швидкість — 3,5 км/год. Вона утворює кільце навколо Антарктиди.

До найбільших течій належать ті, що утворюються по обидва боки від екватора. Ці течії називаються пасатними. Рухаючись зі сходу на захід, пасатні течії береговими схилами материків відхиляються на північ і південь, утворюючи нові течії. У помірних широтах ці течії під впливом постійних вітрів і сили обертання Землі відхиляються на схід. Так на північ і південь від екватора утворюються два кругообіги. У Північній півкулі вони рухаються за годинниковою стрілкою, а в Південній — проти.

— Розгляньте утворення кругообігу течій у Північній півкулі Ат­лантичного океану. З яких течій він складається?

Течії розрізняються за температурою води, яка визначається відносно навколишньої води. Теплі течії мають температуру вище, ніж навколишня вода. Наприклад, тепла Північноатлантична течія має температуру +2 °С, що вище за температуру навколишньої води на 3°С. Холодна Перуанська течія має температуру води +22 °С, що на 5—6 °С нижче за температуру навколишньої води.

Завдання.

1.   Використовуючи фізичну карту океанів, визначте, як на ній позначаються течії.

2. Випишіть у два стовпчики холодні і теплі течії: Лабрадорську, Перуанську, Гольфстрім, Північноатлантичну, Західних Вітрів.

3.   За допомогою тексту підручника розгляньте роль течій у формуванні природних умов прибережних територій.

4.   Скористайтеся фізичною картою океанів, щоб пояснити, чому на узбережжі Баренцова моря за полярним колом є незамерзаючий морський порт Мурманськ.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Конкурс «Опиши мене».

Кожна команда отримує картку з малюнком, за яким вона визна­чає вид руху води в океані та надає про нього якомога більше інфор­мації.

Картка 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

 

 

 

 

 

Картка 3

 

 

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель визначає команду-переможницю, оцінює результати роботи учнів у цій команді від 10 до 12 балів. В інших командах капітани називають кращих учнів та оцінюють їх роботу.

Слово вчителя.

Сподіваюсь, що після сьогоднішнього уроку ви навчитесь розуміти «мову» океану та пояснювати причини безперервного руху його вод.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.    Опрацювати матеріал підручника, § 30.

Підготуйтесь до географічного диктанту за номенклатурою теми «Частина Світового океану».

1

 

doc
Додано
27 листопада 2019
Переглядів
4964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку