Дата ____ Клас ____
УРОК 19
Тема: Загальна характеристика клімату України
Мета: сформувати знання про загальні риси клімату України; систематизувати знання про основні фактори кліматоутворення; сформувати вміння визначати особливості факторів кліматоутворення в Україні; закріпити навички та вміння учнів в роботі з кліматичними картами.
Обладнання: кліматична карта України, політична карта світу, карта кліматичних поясів світу, атлас, фотографії ПБК, роздавальний матеріал (ОС), підручник.
Тип уроку: формування нових знань та вмінь учнів.
Опорні поняття: клімат, кліматоутворюючі фактори, кліматичний пояс, тип клімату.
Хід уроку
І Організаційний момент:
Привітання класу, повідомлення теми та мети уроку, написання у робочі зошити числа та теми уроку. (СЛАЙД 1,2)
ІІ Актуалізація опорних знань та вмінь:
1.« Мозковий штурм»: (СЛАЙД 3)
2. Прийом «Знайди термін»: (СЛАЙД 4)
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності учнів:
Тема нашого уроку сьогодні «Клімат України». Чому необхідна ця тема?
Кліматичні умови впливають на рельєф, поверхневі та підземні води, розвиток рослинності, поведінку тварин, ґрунти. Від кліматичних умов, в значній мірі, залежать умови проживання, господарська діяльність та відпочинок людей. Ви бачите на слайді схему, я пропоную вам подумати і дати відповіді – як клімат впливає на інші компоненти в природному комплексі? (СЛАЙД 5)
Схема:
Ґрунти
Внутрішні води
Рельєф
Клімат
? Рослини
Тварини
Господарська діяльність людини
Клімат місцевості це один з важливих компонентів в природному комплексі, зміна якого може призвести до зміни всього природного комплексу.
Давайте пригадаємо разом з вами умови формування клімату. (СЛАЙД 6)
Сьогодні на уроці я пропоную розв’язати 2 проблемних питання які мене турбують:
1. Чи можна Україну віднести до територій з кліматичним комфортом?
2. Чи можуть в кліматичних умовах України рости мої улюблені рослини – пальми? (СЛАЙД 7)
ІV Вивчення нового матеріалу:
1) У вас на партах знаходяться атласи за 7 клас, в яких треба знайти карту кліматичних поясів світу.
- Які кліматичні пояси охоплюють Європу?
- В межах яких кліматичних поясів знаходиться Україна? (СЛАЙД 8)
Отже, помірний кліматичний пояс. Що характерно для нього?
Невеличка частина Кримського півострова, вузька смуга ПБК знаходиться в субтропічному кліматичному поясі. Які його особливості?
В Україні будуть чітко виражені зональні відмінності кліматичних умов. У зв’язку з значною протяжністю території в широтному напрямку, помітно збільшується континентальність клімату з пн.зх на пд.сх.
Ми з вами пам’ятаємо, що клімат території залежить від кліматоутворюючих факторів. Для того, щоб дізнатись про їх вплив на Україну, я пропоную скористатись текстом підручника. Ви отримаєте завдання по групах – дізнатися, який вплив вони створюють.
2 група: циркуляція атмосфери
3 група: підстилаючи поверхня (СЛАЙД 9)
Кожна група обирає відповідаючого і того, хто буде слідкувати за часом. Доповіді слухаємо по порядку. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах.
І група.
Сонячна радіація: (СЛАЙД 10)
Розподіл сонячної радіації: (СЛАЙД 11)
Альбедо: (СЛАЙД 12)
ІІ група.
Атмосферна циркуляція: (СЛАЙД 13)
Атмосферний фронт: (СЛАЙД 14)
- холодний фронт: (СЛАЙД 15)
- теплий фронт: (СЛАЙД 16)
Циклони та антициклони (СЛАЙД 17)
- циклон (СЛАЙД 18)
- антициклон (СЛАЙД 19)
Бризова циркуляція (СЛАЙД 20)
ІІІ група.
Вплив підстилаючої поверхня (СЛАЙД 21)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Відповісти на питання: (СЛАЙД 23 - 25)
2. Я пропоную відповісти на питання: (СЛАЙД 26)
- Що буде впливати на збільшення опадів на заході України, зниження температури влітку, збільшення температури взимку? (близькість океану)
- Чому в Україні часті зміни впливу вологого західного та сухого східного повітря? (рівнинність рельєфу)
- Яка буде встановлюватися погода при дії циклонів, антициклонів?
- Які види опадів бувають в Україні?
VI Підсумок уроку:
Чи зможете ви відповісти на проблемні питання, які були поставлені на початку уроку? (СЛАЙД 27)
Ми відповіли на поставлені запитання. Мети уроку досягли.
VІІ Домашнє завдання:
Прочитати сторінки підручника, Підготувати усне оповідання “Наближається циклон…” (СЛАЙД 28)