Конспект уроку з географії: "Землетруси"

Про матеріал
Розробка уроку з географії 6 клас на тему"Землетруси". Конспект містить багато цікавої інформації та завдань.
Перегляд файлу

Тема: Землетруси.
Мета:  поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит та їх  наслідки;  формувати знання про землетруси та райони їхнього поширення; вдосконалювати навички роботи з картами та схемами атласу, визначати райони їхнього найбільшої інтенсивності; формувати уміння розпізнавати передвісників землетрусів та діяти під час землетрусів; виховувати відповідальність за своє життя, пізнавальний інтерес до професії сейсмолога.

Обладнання: атласи, підручники, карта « Будова земної кори», презентація « Землетруси».
Основні поняття: літосферні плити, природні катастрофи, сейсмічні пояси, внутрішні процеси, тектоніка, тектонічні рухи, землетруси.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікуванні результати: учні зможуть пояснити зміст поняття «землетруси», « епіцентр», « сейсмограф», наводити приклади і показувати на карті сейсмічні пояси, пояснювати причини сейсмічної активності в їхніх межах.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Завдання «Закінчіть речення» ( ланцюжком)
  1. Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк…….( Пангея)
  2. Материкова земна кора складається з трьох шарів: ………( осадового, гранітного, базальтового).
  3. З глибиною температура гірських порід………( підвищується).
  4. Ера сучасного життя називається…………..(Кайнозойська).
  5. Астеносфера є частиною………( мантії).
  6. Материк, який розколовся на Північну Америку та Євразію називався……….(Лавразія).
  7. Гіпотезу дрейфу материків висунув у 1912 році …….(Альфред Вегенер).
  8. Літосфера не є суцільна, а складається з………(літосферних плит).
  9. Сили, які здатні рухати літосферні плити це………..(внутрішні сили Землі).
  10. Якщо плити зближуються або розсуваються, то це…(горизонтальні рухи).
  11. Стійкі ділянки земної кори називаються…………(платформи).
  12. Рухомі ділянки земної кори, що виникають на межі літосферних плит, де проходять глибинні розломи називаються……….( пояси складчастості або сейсмічні пояси).

Запитання.

1.Описати гіпотезу дрейфу материків Альфреда Вегенера.

2. Наведіть докази того, що поверхня Землі продовжує змінюватися і сьогодні.

3.В яких місцях, на вашу думку, можуть відбуватися землетруси і вулкани?

Складіть правильне за змістом речення із запропонованого набору слів

Внутрішніми, здатні, плити, Землі, літосферні, силами, які, сили, називають, рухати.
( Сили, які здатні рухати літосферні плити, називають внутрішніми силами Землі.)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

“ З раннього дитинства ми звикли вважати стійкою поверхню, на якій стоїмо ”, – писав видатний німецький природознавець ХІХ ст. Олександр Гумбольдт. “Проте, коли вона починає коливатися, перед нами зненацька постають таємничі невідомі сили природи, які рухають землю. Одна мить розбиває ілюзії всього попереднього життя...”.
У 5 год 20 хв земля затряслася; її перша судорога продовжувалася майже 10 секунд: тріск і скрип віконних рам, дзвін скла, шум падаючих драбин розбудили сплячих: люди встали, відчуваючи всім тілом ці підземні поштовхи... Гойдались стіни, зриваючись, падали посуд, картини, дзеркала, вигиналася підлога, меблі тряслись, рухаючись по кімнаті, переверталися шафи, підстрибували столи. Як паперова, розривалася стеля, сипалася штукатурка. В темноті все гойдалось, падало, з тріском провалювалось в якісь раптом відкрившись провалля. Земля глухо гуділа, стогнала, горбилась під ногами і тривожилась, утворивши глибокі тріщини. Здригнувши і похитуючись, будинки нагинались, по їх білим стінам, як блискавка, зміїлись тріщини, і стіни розсипались, завалюючи вузькі вулиці і людей серед них важкими грудами гострих кусків каміння.

Все море гойдається, як велика чаша, готова перевернутися на залишок міста. Здається, що ось зараз вся змішана маса його виплескає на землю до останньої хвилі і каплі.

Піднялася до неба хвиля висотою невиміряною, закрила грудьми половину неба і, гойдаючи білим хребтом, зігнулась, переломилась, упала на берег і великою вагою своєю покрила трупи, будинки, уламки, роздавила, задушила живих і, не утримавши на берегу, хлинула назад, тягнучи за собою все захоплене.”

Так Олексій Максимович Горький описав подію, що відбулася в італійському місті Мессіне 28 грудня 1908р.

? Що за подію описав автор і що ж було причиною цієї події?


ІV. Вивчення нового матеріалу 
повідомлення теми, мети, завдань уроку

Розповідь учителя: Як ви зрозуміли тема нашого уроку  « Землетруси».  ( запис теми у зошит)

План

  1. Поняття «Землетрус».
  2. Причини землетрусів.
  3. Будова землетрусу.
  4. Сейсмічні пояси.
  5. Прогнозування землетрусів.

? Яким чином залягають гірські породи в природі? ( горизонтально, під кутом, зім’яті у складки)

? Чому це відбувається? ( земна кора знаходиться у постійному русі)

? Яка причина цих рухів? ( процеси, що відбуваються всередині планети)

У природі немає нічого нерухомого. Бувають випадки, що внутрішні сили Землі проявляють себе досить активно у вигляді раптових, катастрофічних руйнувань, що призводить до утворення на поверхні Землі глибоких тріщин, конусів застиглої магми, підняття земної кори. Тож давайте з’ясуємо, як себе  проявляють внутрішні сили, чому виникають, де вони проявляють себе. І все це не лише заради цікавості, а щоб зрозуміти процеси, які відбуваються в надрах Землі та на її поверхні, для того щоб не лише поставити їх на службу людині, але й не нашкодити природі. Ми продовжуємо знайомитися з незвичайними та загадковими явищами природи.

  1. Поняття « Землетрус»

Прийом « Мозковий штурм»

  1. Причини землетрусів

Учитель: як ми з вами з’ясували  землетруси – це одне з найбільш грізних явищ природи, що приносять людству горе та збитки.

      Що ж викликає землетруси? Це питання поставало перед людьми ще в давнину. Вчені стародавнього світу приписували їх богам, які карають людей за гріхи. Давньогрецький вчений Аристотель (ІV ст. до н.е.) бачив причину землетрусів у вітрах, які гуляють у підземних печерах. Ми з вами розуміємо, що боги тут ні до чого, а що ж є причиною землетрусів і яку він має будову ви з’ясуєте за допомогою підручника.

Робота з підручником ( у парах по рядах) опрацюйте текст підручника с.84  і складіть схему причини землетрусів.

Висновок: землетруси спричинені внутрішніми силами Землі, які рухають літосферні плити та спричиняють їхні раптові зміщення.

  1. Будова землетрусу

Робота з схемою ( в парах) створення схематичного малюнку у зошитах

Розгляньте схему землетрусу ( мал.50 с. 84) та дайте відповіді на питання.

 Осередок землетрусу ( гіпоцентр землетрусу)

 Епіцентр землетрусу

 Сейсмічна хвиля

? Які складові виділяють у будові землетрусу?

? що називають гіпоцентром? Епіцентром?

? На якій глибині виникають землетруси?

? Чи залежить від глибини осередку сила коливань?

? Де відчуваються найсильніші поштовхи і найбільші руйнування?

  1. Сейсмічні пояси

Розповідь учителя  Щороку на планеті відбувається в середньому 800тис. землетрусів, з яких близько 100 руйнівних. Першість за кількістю землетрусів поділяють Японія ( позначати райони зірочками) та Чилі. Географи звуть їх « гамаками земної кулі». У кожній з цих країн щороку відбувається в середньому по кілька тисяч землетрусів. Так, в Японії – 7-8 тис. землетрусів на рік, але на щастя більшість з них слабкі, їх фіксують за допомогою приладів.

Робота з картою   за картою « Будова земної кори» установіть райони найбільшого поширення землетрусів.( два учні біля настінної карти по черзі позначають місця катастрофічних землетрусів останніх років, інші знаходять їх в атласах, учитель зачитує список)

Рік

Місце землетрусу

1923

Японія – епіцентр близько Токіо, загинуло близько 150 тис. осіб

1948

Туркменія, повністю зруйнований Ашгабат, близько 100тис. загиблих.

1970

Перу, зсув, викликаний землетрусом погубив життя 66тис. жителів.

1976

Китай, зруйновано місто Тяньшань, 250 тис. загиблих.

1988

Вірменія зруйновано місто Спітак – 25 тис. загинули.

1990

Іран – провінція Гілян 40 тис.загиблих

1995

Острів Сахалін 2тис. людей загинули.

1999

Туреччина міста Стамбул і Анкара – 17 тис. загиблих.

1999

Тайвань – 2,5 тис.

2001

Індія штат Гуджарат – 20 тис.загиблих.

2003

Іран, зруйновано місто Бам, близько 30 тис. людей загинуло.

2004

Острів Суматра, землетрус і цунамі, позбавили життя 228 тис. осіб

2005

Пакистан район Кашмір – 76 тис. загиблихих.

2006

Острів Ява – 5700 осіб загинули

2008

Китай провінція Сичуань 87 тис. осіб

2010

Гаїті загинуло 220тис осіб

2011

Японія – землетрус і цунамі, забрали життя 28 тис. осіб, вибухи на атомній станції Фукусіма призвели до екологічної катастрофи.

 

 

? що ви помітили працюючи з картою ( найчастіше землетруси виникають на узбережжі Тихого океану, на півдні Європи та Азії).

? що це за території земної кори ( межі літосферних плит,у зонах розломів)

? Як поширені сейсмічні області по земній кулі?

Як ви помітили райони їхнього поширення – сейсмічні області – розміщенні по земній кулі нерівномірно. Найчастіше ці природні явища спостерігаються в Альпійсько-Гімалайському ( 53%) і Тихоокеанському ( 39%) сейсмічних поясах. 

Висновок: більшість землетрусів відбуваються в межах рухливих ділянок земної кори.

  1. Прогнозування землетрусів

Шкала Ріхтера Щороку на планеті прилади фіксують від 300 тис. до 2 млн. поштовхів. Причому більша їхня частина проходить непомітно для людей й фіксується лише спеціальними приладами. Відчутних коливань нараховується до 100 тис. на рік, з них сильних – до десяти, а катастрофічних – як правило, не більше одного. Силу землетрусів оцінюють за допомогою шкали Ріхтера або 12-бальної сейсмічної шкали інтенсивності (див. таблицю 1 с. 85). Вона була запропонована у 1935 році американських вченим Ч. Ріхтером, ім’ям якого й названа.

Дати оцінку сили землетрусу за описом

  • Сильний землетрус, що спустошив Сан – Франциско, відбувся 18 квітня 1906 року. Відчувши перші поштовхи стихії, жителі міста «золотої лихоманки», який в той час був одним з най процвітаючих міст на західному узбережжі, стривожилися. Поштовхи слідували один за одним, і було досить дивно відчувати, як дрижить земля під ногами чи дивитися, як стіл підплигує перед вашими очима.

Письменник Джек Лондон, що писав репортажі про землетруси для тижневого журналу, повідомляв: « Сан-Франциско помер!… в середу в 5.15 ранку відбувся землетрус. Через хвилину в небо злетіли язики полум’я. пожеже виникли у десятках кварталів південніше Маркет -стріт. Ніхто не гасив полум’я, люди не були організованими, був відсутній зв'язок… словом, всі хитроумні системи захисту були зруйновані тридцатисекундним рухом земної кори.» До того часу, коли виникли пожежі, більше 75%  Сан-Франциско вже було зруйновано, 400 міських кварталів лежали в руїнах.

  • Ось що розповіла домогосподарка Аннета Генрі, що знаходилася на одній із найжвавіших вулиць Сан-Франциско, коли у жовтні 1989 року відбувся підземний поштовх; « це виглядало так, неначе Бог хлопнув в долоні і під землею пройшла хвиля. Автомобілі на трасі стрибали вверх і вниз, як у мультфільмі. Кожного разу,  коли в Каліфорнії відбувалися землетруси, ми сміялися, ми спокійні і самовпевнені. Але тепер все було по - іншому.  Нас переслідувала думка, що жарти скінчилися. Мені здавалося, що розпочалося той, Великий землетрус». Скали в розломі Святого Андреаса більше не могли стримувати тиск земної кори, розпочавши енергійний рух. Хвилі, розповсюджуючись від епіцентру землетрусу, розходилися зі швидкістю 5 миль за секунду на південний-захід від Сан-Франциско. 17 жовтня, у вечірній « час пік», він наніс удар Сан-Франциско і протягом 15 секунд  перетворило багато споруд у руїни, знищило секцію мосту Бей Брідж, затягло у пожежу історичний район Марина.

Сейсмологія

Учитель: Підземна стихія ще не підвладна людині. Адже землетрус розпочинається зненацька і відбувається блискавично. Передбачити її дуже важко, адже  прояви зародження землетрусу зовні відсутні. Спроби пов’язати це з порами року, періодом доби, фазами Місяця, плямами на Сонці не дали результатів. Але на сьогоднішній день за "поведінкою земної кори” спостерігають у різних країнах світу на спеціальних станціях, що знаходяться глибоко в землі, у шахтах, люди відповідної професії. Хто ж слідкує за землетрусами, нам розповість представник даної професії, сейсмолог - …

Учень: Наука сейсмологія ( випереджальне завдання)

Учитель: Зараз практично кожен учень школи може пояснити причини виникнення землетрусів. А чи могли люди в далекому минулому пояснити причини цього грізного явища?

В далекому минулому люди не могли дати правильної відповіді на дані питання, а тому вигадували небилиці. Так, стародавні греки вважали винуватцем землетрусів бога Нептуна, вони зображали його велетнем зі списом, яким приводив у рух Землю. Другі народи вірили, що наша Земля стоїть на китах або черепахах, і від того, що ці тварини іноді рухаються, виникають землетруси. Коли і ким був створений перший сейсмограф розповість нам …

Історична довідка ( перший сейсмограф)

Природні передвісники  

Учитель: Тому для передбачення поштовхів також користуються іншими способами. Зокрема, вивчають поведінку тварин, які більш чутливі до коливань, ніж люди. Наприклад неспокійними стають під час слабких поштовхів акваріумі рибки, собаки, коти, коні, ведмеді. А слабкі землетруси часто є попередниками більш сильних.

Довідка 

Учитель: розглянувши поширення землетрусів, ми з вами з’ясували, що вони можуть виникати як на суходолі так і в океані.  Як на вашу думку, які землетруси – на суходолі чи в океані є не безпечнішими? Чому або через що?

Цунамі Під час підводних землетрусів у товщі океану утворяться хвилі цунамі, що розходяться колами від гіпоцентру землетрусу з величезною швидкістю: від 50 до 1000 км/год. У відкритому океані зовні їх не відрізнити від звичайних хвиль. Але, досягши прибережної обмілини, вони перетворюються у велетенський вал висотою 20-60 м. Така хвиля здатна змести все на своєму шляху. Наприклад, цунамі, що обрушилося в 1933 році на береги Японії, повністю спустошило й зрівняло із землею всі будівлі на узбережжя, а жертви цунамі 2004 року в Індійському океані обчислювалися сотнями тисяч людей.

V. Закріплення вивчених знань

  • Прийом «Експрес-тест»

1. Блоки, з яких складається літосфера, називають:

      а) підземними блоками;   б)літосферними плитами;   в) материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит - це:

      а) цунамі;   б) землетруси;      в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

      а) моря;       б) западини;         в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

      а) в епіцентрі;      б) у вогнищі землетрусу;       в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

      а) на півночі;        б) на сході ;в) у Карпатах.

  • Бліц – опитування.
    1) Як виникає землетрус?
    2) Що називають осередком землетрусу?
    3) Що називають епіцентром землетрусу?
    4) Чим небезпечні моретруси?
    5) Чи бувають землетруси в Україні?
    6) Чому в Японії кожний день землетрус?

 

  • Показати на карті місця найбільш частих та сильних землетрусів.

 

  • Гра « П’ять речень».

 

  • ( зміст гри полягає в тому, щоб п’ятьма реченнями викласти зміст розглянутого  на цьому уроці матеріалу).
    VІ. Підсумок уроку
    VІІ. Домашнє завдання
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Перший сейсмограф

В роки правління династії Хань з 206 року до н. е. по 220 рік у Китаї систематично відбувалися землетруси. Населення країни жило в постійному страху перед цим грізним природним явищем

Імператор вирішив задобрити богів, які, як він вважав, чимось розгнівалися на нього. Він наказав підвищити податки для того, щоб зібрати гроші на багаті жертвоприношення. Це, на його думку, мало задобрити богів.

На той час Китай славився видатними вченими, один з яких, Чжан Хен, займався різними науками: астрономією, механікою, математикою, географією, а також сейсмологією. Він розумів, що землетрус не викликається гнівом богів, а це – явище природи, яке потрібно вивчати.

Після тривалих досліджень і експериментів він створив перший в світі сейсмограф, який, як свідчать історичні хроніки, досить точно передбачив кілька землетрусів, які сталися в Лояне - тодішній столиці Піднебесної, а також потужний землетрус у провінції Ганьсу.

Прилад Чжан Хена складався з мідної посудини, всередині якої був маятник. До маятника примикали 8 пружин-важелів, виведених назовні. До зовнішнього кінця кожного важеля була прикріплена металева голова дракона, в пащі якого знаходився мідна кулька.

Найменше відхилення маятника в сторону під впливом коливань земної кори призводило до натискання одного з важелів, який в результаті змінював своє положення. Рукоятка важеля у вигляді голови дракона механічно відкривала пащу, і з неї випадала кулька, котра потрапляла в рот до однієї з вісьмох жаб, розташованих біля основи посудини. По тому, який із драконів випльовував кульку, дізнавалися, в якому з восьми напрямків відбудеться землетрус.

« Тварини – передвісники землетрусів»

Останніми роками досить активно вивчаються біологічні провісники землетрусів. Так, перед землетрусом крокодили вилазять на поверхню з води і залишаються на березі, поки не припиняться підземні поштовхи. До живих сейсмографів зараховують і папуг. За дві години до підземного поштовху домашні папуги починають виявляти ознаки сильного занепокоєння і хвилювання, безперервно і голосно кричать. Серед тварин, що завбачають землетруси, особливою чутливістю наділені змії. Часто вони першими з наземних тварин відчувають лихо. Отже, вони дізнаються про це з ледь відчутних підземних поштовхів та вібрації землі. Помічено, що перед землетрусом собаки виють і гавкають, кішки занепокоєно нявчать, корови мукають, коні рвуться з припони. Птахи – голуби, ластівки, горобці також поводяться неспокійно і завчасно залишають свої пристановища.

  Серед завбачників землетрусів є деякі риби. Відомий такий факт: у 1783 році перед землетрусом на острові Сицилія багато риб спливало на поверхню моря. Велика кількість випадків, коли мешканці морських глибин з’являються на мілководді біля берегів дала вченим підстави вважати, що це далеко не випадкове явище. Вони вбачають у цьому біологічну закономірність природи, таємниці якої залишаються нерозкриті і чекають свого пояснення.

У конюшнях Ашхабадського кінного заводу був випадок, коли за 2 години до 9 – ти бального поштовху, коні почали бити ногами, голосно іржати, а потім відірвалися з поводів. Коней спіймали біля воріт і повернули на місто. За 15 хвилин до катастрофічного поштовху, коні вибили ворота і розбіглися.         Ашхабадський офіцер у ту страшну ніч був розбуджений вівчаркою, яка за декілька хвилин до поштовху відкрила двері у кімнату і стягнула ковдру зі свого хазяїна. Коли ж  хазяїн не відреагував, пес заліз на ліжко, а потім потягнув свого хазяїна до дверей. Через декілька секунд, уже стоячи у дворі, офіцер зі своєю вівчаркою спостерігали страшну картину руйнування їхнього будинку.

У багатьох оселях Японії, де землетруси звичне явище, розводять акваріумних рибок, які за декілька годин до початку землетрусу починають метушитися по акваріуму.

 

 

 

 

 

 

 

Сейсмологія:  Я… - сейсмолог, той хто вивчає землетруси. Землетруси та пов’язані з ними явищі вивчає наука сейсмологія. Спостереження за землетрусами та обробку первинної інформації про них ведуть на сейсмічних станціях. В світі їх створено понад 2000. На них “прослуховують” пульс нашої планети за допомогою спеціальних приладів – сейсмографів. Вони являють собою маятники з вагою на кінці, перед якими прокручується барабан. Прилад фіксує найменші коливання, які записуються на барабані у вигляді сейсмограм. Сейсмографи встановлюють під землею на глибині до 30 метрів. Їх ховають від протягів та накривають важкими скляними ковпаками, щоб запобігти впливу на прилади зовнішніх чинників. Головна мета сейсмостанцій передбачити та попередити наслідки землетрусів. Хоча ця задача дуже складна.

Крім того вчені слідкують за температурою надр. Доведено, що під землею перед поштовхами в районі розлому зростає температура. Це призводить до нагрівання підземних джерел та свердловин. Перед землетрусом також змінюється режим роботи підземних вод. У зв’язку зі зміщенням підземних товщ гірських порід, деякі джерела зовсім перестають викидати воду на поверхню, інші – навпаки, починають діяти активніше, з’являються й нові. Вода в підземних водах перед землетрусом зазвичай міняє й всій хімічний склад: насичується різними речовинами, що надходять розломами з великих глибин.

Найбільш точне передбачення поштовхів дають дослідження завдяки лазеру, надчутливому приладу, який дозволяє фіксувати найменші зрушення на поверхні. Завдяки цьому помічено, що за кілька днів до землетрусу починають розгойдуватися гори. Вони зміщуються всього на кілька міліметрів, але лазер фіксує ці зміни.

Не зважаючи на всі досягнення сучасної науки передбачення землетрусів й нині залишається великою проблемою.

doc
Додав(-ла)
Дердюк Надія
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 лютого 2023
Переглядів
1072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку