Конспект уроку з хімії для 7 класу на тему "Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин"

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку з хімії для учнів 7 класу на тему "Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин"
Перегляд файлу

Автор конспекту: Гаранжа Світлана Анатоліївна

Розробка уроку з хімії у 7 класі

Тема: Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин

Мета уроку:

навчальна – поглибити знання учнів про явища; розширити знання про фізичні явища та познайомити з хімічними явищами; з'ясувати істотні відмінності між фізичними та хімічними явищами;

розвивальна – розвивати уміння застосовувати набуті знання в практичній діяльності, розвивати їх пізнавальний інтерес, наполегливість у досягненні поставленої мети, вдосконалювати вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів, самостійно робити висновки; працювати з додатковою науково – популярною літературою, джерелами Інтернету;

виховна – виховувати культуру розумової праці та культуру комунікацій, інтерес до предмета, потребу в набутті знань; прищеплювати любов до прекрасного, виховувати почуття відповідальності за вплив людини на природу.

Тип уроку. Комбінований з використанням ІКТ, віртуальна подорож.

Матеріали та обладнання: для демонстрацій: сире куряче яйце, розчин оцту, лід, хімічна склянка, мідна дротинка, кристалізатор; для лабораторної роботи (на кожну парту) штатив з пробірками, розчини: калій карбонату, нітратної кислоти, ферум(ІІІ) хлориду, натрій ацетату, амоній сульфату; мультимедійна презентація.

Хід уроку

Девіз уроку:

«Єдиний шлях до знань - діяльність»

Бернард Шоу

І. Організаційний момент

Вправа «Долонька».

(на партах біля кожного учня лежать різнокольорові аркуші паперу).

Візьміть аркуш паперу, обведіть один одному долоні і на кожному з пальчиків напишіть побажання на урок.

Вчитель демонструє свій аркуш з побажаннями для учнів.

Я бажаю вам терпіння, витримки, наполегливості, активності, гарного настрою.

Обміняйтеся долоньками, і щоб позитивні емоції та гарне сприйняття матеріалу панував у нас цілий урок. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Розповідь, демонстрація досліду).

Світ у якому живе людина цікавий і таємничий. Навколо нас відбувається багато дивовижних процесів. Я покажу вам цікавий дослід, за яким ви будете спостерігати протягом уроку. В кінці уроку потрібно пояснити, чому так відбувається.

Демонстрація досліду 1. «Пірнаюче яйце».

У склянку з оцтом опускаю куряче яйце. Воно поступово то опускається на дно склянки, то піднімається на поверхню рідини. При цьому воно вкривається бульбашками, які на поверхні рідини лопаються. Процес буде тривати доти, поки шкаралупа яйця повністю не розчиниться в оцті.

Щоб усвідомити, що відбувається і чому так відбувається в природі, необхідні певні знання. Вони не лише задовольняють цікавість людини, але й сприяють розвитку людства в цілому. Завдяки знанням виявлено способи перетворення одних речовин на інші, створено багато нових речовин, яких в природі навіть не існує (наприклад, пластмаса). Ми й починаємо знайомитися з цікавими процесами, які відбуваються навколо нас. Для того щоб відповісти на деякі запитання: Що? Де? Коли? і Як?, ми з вами відправимося у віртуальну подорож до країни «Явищ».

ІІІ. Повідомлення теми уроку, формування завдань уроку.

  1.     Перша зупинка нашої подорожі «Інформаційна».

Тема нашого уроку «Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин».

Формування завдань уроку разом з учнями.

  •          Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?
  •          Які завдання стоять перед нами?
  1.     Друга зупинка подорожі «Наші очікування».

Коли ми щось робимо, ми завжди до чогось прагнемо, щось очікуємо.

У нас є «Дерево очікувань». Напишіть на листочках – стікерах з однієї сторони ваше ім'я, а з іншої – ваші очікування від вивчення нашої теми. І якщо вони справдяться в кінці уроку, то ми помістимо їх на наше дерево.

А для того, щоб всі завдання поставлені перед нами були виконані, ви повинні:

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно, плідно працювати. 

3. Третя зупинка нашої незвичайної подорожі «Тестування».

  •          Які бувають явища?
  •          Наведіть приклади таких явищ.
  •          На уроках з якого предмета ви вперше почали вивчати явища?

На слайді проєктуються зображення явищ і потрібно визначити їх види.

А – механічне

Б – електричне

В – світлове

Г – звукове

Д – магнітне

Е – теплове

ІІІ. Сприйняття учнями нового матеріалу

4.Зупинка «Фізичні явища».

Демонстраційний дослід 2. Закручування мідної дротинки.

Чи змінився склад дротинки після закручування її у спіраль? (Ні)

Яке це явище? (фізичне)

Демонстраційний дослід 3. Танення льоду.

Що ви спостерігаєте під час цього досліду? (лід тане, вола з твердого стану переходить у рідкий)

Чи змінився склад  льоду після танення? (Ні)

Яке це явище? (фізичне)

Разом з учнями складання схеми «Фізичні явища»

 

                                                    

 

 

Всі названі нами явища – це фізичні явища. Під час фізичного явища може змінюватися форма тіла, агрегатний стан, але не змінюється сама речовина.

А існують ще й хімічні явища. З ними ми познайомимся під час проведення дослідів.

5. Зупинка «Дослідницька».

Всі разом ми будемо експериментувати, спостерігати, робити висновки для того, щоб зрозуміти чим же фізичні явища відрізняються від хімічних.

Лабораторний дослід 5-9. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випадання осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.

І. Інструктаж з БЖД

ІІ. Виконання лабораторних робіт 5-9 (с.117, підручник Павло Попель, Людмила Крикля Хімія 7 клас, 2020)

Свої результати записуйте в таблицю. (робота в парах).

Теми дослідів

Реактиви для досліду

Спостереження

1

Дослідження реакції, яка супроводжується виділенням газу

Розчин калій карбонату (K2CO3), розчин нітратної кислоти (HNO3)

Виділяється газ

2

Дослідження реакції, яка супроводжується випаданням осаду

Розчин ферум(ІІІ) хлориду (FeCl3), розчин натрій гідроксиду (NaOH)

Випав осад бурого кольору

3

Дослідження реакції, яка супроводжується зміною забарвлення

Розчин ферум(ІІІ) хлориду (FeCl3), розчин натрій ацетату (CH3COONa)

Зміна кольору розчину

4

Дослідження реакції, яка супроводжується появою запаху

Розчин амоній сульфату ((NH4)2SO4), розчин натрій гідроксиду (NaOH)

Поява запаху

5

Дослідження реакції, яка супроводжується виділенням теплоти

Розчин нітратної кислоти (HNO3), розчин натрій гідроксиду (NaOH)

Пробірка нагрілася

Висновок. Всі реакції відбуваються зі змінами речовин.

Фізкультхвилинка.

  •          Чому одні явища виконані нами ми віднесли до фізичних, а інші до хімічних?

Явища, під час яких не відбувається зміна речовини, називаються фізичними.

Явища, під час яких відбувається зміна одних речовин на інші, називаються хімічними.

Складання порівняльної схеми «Фізичні та хімічні явища»

 

 

 

 

 

 

 

Хімічні явища ще називають хімічними реакціями. Першою хімічною реакцією, яку люди свідомо використовували – це реакція горіння. Вона супроводжується виділенням тепла і світла.

Але неправильне поводження з вогнем може привести до трагічних випадків. Давайте згадаємо основні правила поводження з вогнем.

                                    Ознаки хімічних реакцій

 

 

 

 

 

Речовини, що вступають в реакцію, називають вихідними речовинами, або реагентами. Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

Демонстраційний дослід 4. Прожарювання мідної спіральки

Що ви спостерігаєте? (Червоний колір спіральки перетворився на чорний)

Чи змінилася речовина дротинки? (Так)

Яке це явище? (хімічне)

Цю реакцію можна записати так:

Мідь + кисень = купрум(ІІ) оксид

 

 Вихідні речовини     Продукти

    (реагенти)               реакції

ІV. Узагальнення знань учнів

1.Зупинка нашої подорожі «Загадкова»

Відгадайте про які явища йде мова в загадках.

1.Взимку стало холодати

І ставок вже не пізнати

Там де була рідина,

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне ?   (фізичне)

3.В нас в дворі живе корова.

Молоко п'єм для здоров'я.

 А побуде в теплій хаті -

 Будем сир й сметану мати

 Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний ? (хімічний)

2.Осінь стала вмить до діла

Листя геть все пожовтіло.

Що за результат класичний?

Він хімічний чи фізичний ?  (хімічний)

4.На вогні пластинка мідна

Почорніла, вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне?   (хімічне)

2.Зупинка «Час відпочинку»

Вправа для очей

  1.                   Щоб здорові очі мати,
  2.                   Треба теж за ними дбати.
  3.                   Вправи гарні й за порядком,
  4.                   Всі виконують зарядку.
  5.                   Погляд вправо…., потім вліво…..,
  6.                   І вперед…. поглянь – но сміло.
  7.                   Вниз…, а потім - догори….
  8.                   І далеко …подивись.
  9.                   Зараз оченьки заплющим…,
  10.               Далі радісно розплющим
  11.               От які очиці в нас,
  12.               Ясні, радісні. От клас!!!

3. Наступна сторінка «Я творю»

   Інтерактивна вправа «Діаграма Вена».

Порівняйте фізичні та хімічні явища, знайдіть ознаки подібності й відмінності; результати запишіть в діаграму Вена.

Самоперевірка виконаного завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Зупинка «Анаграма»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Повернемося до нашого досліду № 1. Що ви спостерігаєте? Що відбулося з яйцем? Яке це явище?

V. Підсумок уроку.

Ось ми і закінчили нашу віртуальну подорож до чудової країни «Явищ». Якщо ваші очікування, що ви написали на початку уроку ствердилися, то прикріпіть їх на наше дерево очікувань. Хто бажає може зачитати.

VІ. Надання і пояснення домашнього завдання.

Повторити про всі види явищ. Опрацювати §§ 19-20, виконати тести завдання 135 с.115, * завдання 144 с. 119. (підручник: Павло Попель, Людмила Крикля, Хімія 7 клас, 2020)

Домашній експеримент.

Разом з батьками виконати практичні завдання:

  •          Запалити сірник
  •          Зварити яйце
  •          Вирізати шматочок яблука і простежити за змінами через годину.

Опишіть свої спостереження.

VІІ. Рефлексія. Прийом «Мікрофон».

Дайте відповіді на запитання, починаючи словами:

  1.     Сьогодні на уроці я дізнався (лася) про …..
  2.     Мені було цікаво…
  3.     Я зрозумів (ла), що…..
  4.     Мене здивувало….
  5.     Я спробую….

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
2624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку