Конспект уроку з хімії для учнів 7 класу на тему "Як вивчають речовини? Фізичні властивості речовин"

Про матеріал
У конспекті ознайомлення учнів із основними методами дослідження речовин та фізичними властивостями.
Перегляд файлу

ТЕМА:. Як вивчають речовини?  Фізичні  властивості речовин.

МЕТА:Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовин з попередніх курсів

           «Природознавство» і «Фізика». Познайомити учнів із методами вивчення хімічних

сполук та явищ; дати поняття про спостереження і експеримент як методи

дослідження фізичних  властивостей речовин і явищ у хімії; повторити

матеріал попередніх уроків; розвивати логічне мислення; розвивати вміння та

навички роботи з хімічними речовинами та лабораторним обладнанням;

навчитись порівнювати речовини , описувати їх властивості, встановлювати

залежність між властивостями та застосуванням речовин; виховати прагнення

досліджувати навколишній світ.

ТИП УРОКУ: комбінований

МЕТОДИ І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ: словесний( бесіда, розповідь, робота з підручником),

наочний (демонстрація наочності), практичний ( лабораторний дослід).

ОБЛАДНАННЯ: папки із завданнями,пробірки, склянка з водою, скляні палички, зразки

оцту,олії, кухонної солі, алюмінію; прилад для вимірювання

електропровідності.

БАЗОВІ ПОНЯТТЯ

ТА ТЕРМІНИ: властивості речовин, хімічні властивості, фізичні властивості,

спостереження, експеримент, гіпотеза, теорія, закон.

ХІДУРОКУ

І. Організація класу.

"Усі ми поєднуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує... І не може бути в наші дні фахівця , який міг би обійтися без знання  хімії"

Тож сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з найзагадковішою із наук - хімією.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Які є явища у природі?

2.Що таке фізичні явища?

(Явища, які не супроводжуються утворенням нових речовин, а  виявляються у зміні форми тіла або агрегатного стану речовини називають фізичними)

3. Що таке хімічні явища?

(Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші,називаються хімічними явищами або хімічними реакціями)

Якщо явище фізичне – підняти зелену картку, якщо хімічне  -  червону     

Явища                

1. Йде дощ  (ф)                         

2. Цвях покрився іржею (х)               

3. Кипить вода (ф)                      

4. Сіль розчиняється у воді(ф)            

5. Згіркнення вершкового масла(х)

6. Протухання риби, м'яса(х)              

7. Плавлення воску(ф)                    

8. Підгорання їжі при смажінні(х)          

9. Танення льоду(ф)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Тестування 

Обведіть кружечком слово «так», якщо твердження правильне , слово «ні» - якщо неправильне.

 І варіант

так

ні

1. Ознакою хімічної реакції є світло

так

ні

2. При фізичномуявищі речовина може змінювати свій агрегатний стан

так

ні

3. Запах квітів це хімічне явище

так

ні

4. Скисання молока – цефізичне явище

так

ні

5. Хімічні явища описують хімічними реакціями.

    ІІ варіант

так

ні

1. Речовини, які вступають в реакцію називають вихідними.

так

ні

2. При фізичному явищі змінюється речовина.

так

ні

3. У ході хімічних реакцій можуть виділятися гази

так

ні

4. Горіння бензину – хімічне явище

так

ні

5. Плавлення парафіну   -   фізичне явище

 

 

 

 (взаємоперевірка)

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми уроку.

Подивіться навколо себе і ви помітите велику кількість фізичних тіл, які оточують нас. Усі ці тіла складаються з речовин. А що входить до складу речовин? (Атоми)  Так, звичайно, атоми, які до недавнього часу вважалися неподільними. Але ми з вами вже знаємо, що до складу будь-якого атома входять протони, нейтрони та електрони. Усі ці частинки у кожному атомі однакові , та хіба усі речовини однакові? Чому ж тоді вони мають не однакові властивості? Тож спробуємо дізнатися про ці зміни на сьогоднішньому уроці тема , якого

«Як вивчають речовини?  Фізичні  властивості речовин. »

 

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Методи дослідження речовин.

Метод – систематизована сукупність кроків, які потрібно здійснити для виконання певної задачі, досягнення мети.

Так, дійсно, щоб з’ясувати фізичні властивості речовини, насамперед її слід уважно роздивитися. Оскільки спостереження – це перший крок до пізнання. Це один із перших методів вивчення властивостей речовини. Саме за допомогою органів чуттів ми можемо визначити агрегатний стан речовини, її колір, запах, смак (якщо це безпечно). Таким чином, спостереження –цілеспрямоване, спеціально організоване сприйняття предметів та явищ.
Свої спостереження ми аналізуємо і робимо спробу пояснити , висуваючи припущення.

Наукове припущення, що висувається для пояснення визначених явищ називають гіпотезою.
Всі висунуті гіпотези перевіряються експериментально. Саме експеримент дозволяє підтвердити ту чи іншу гіпотезу.

Таким чином, експеримент  -  цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов.
Після виконання низки експериментів науковці аналізують здобуті дані: порівнюють, роблять висновки, узагальнюють.

У результаті вони виявляють певні закономірності у властивостях речовин та перебігу хімічних явищ. Дослідники на підставі виявлених закономірностей намагаються сформулювати їхній словесний або математичний вираз, який називають науковим законом (Робота з підручником)

Отже, закон—теоретично обґрунтоване і практично доведене наукове твердження. Необхідно чітко розуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони існують незалежно від нашої свідомості.

Далі перед науковцями постають питання:  як можна пояснити відкритий закон? Учені знов висувають гіпотези  -  здогади або припущення для пояснення законів, які існують у природі. На основі гіпотез створюють певні теорії (моделі). Отже, теорія – це гіпотеза, яка витримала багаторазові експериментальні перевірки.
Отже, наукове дослідження утворює цілий цикл.

 

  1.                    Властивості речовин.

Бесіда

Учитель: вивчаючи речовини ми з вами говорили про те, що кожна речовина має свої специфічні ознаки, які визначають її індивідуальність і дають змогу відрізнити її від інших речовин. Як називаються ці ознаки?

Учні:  ознаки за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної, називаються властивостями речовин

  1.                    Фізичні властивості

Учитель: зауважимо, що існують два види властивостей речовин, а саме:

Учні: фізичні і хімічні.

Учитель: При вивченні речовин ми про фізичні властивості говорили, то ж дайте визначення

Учень: Властивості речовин, які визначають спостереженням або вимірюванням, без перетворення її на іншу речовину, називають фізичними.

Учитель : Які властивості ми відносимо до фізичних?

Учні: до фізичних належать: колір,блиск,запах,смак .

Учитель : ці властивості виявляються при безпосередньому спостереженні. Наприклад: вода прозора, без смаку та запаху; цукор – тверда кристалічна речовина, солодка на смак, не має кольору; оцет, нашатирний спирт легко впізнати за запахом.( демонстрації)

Проте, не всі фізичні властивості речовин можна виявити за допомогою органів чуттів. Тому в хімії не обмежуються спостереженнями фізичних властивостей, а вимірюють їх за допомогою приладів.

Наприклад:

  • Густину
  • Температури кипіння і плавлення (відео)
  • Електричну провідність

Учні: Електропровідність —здатність тіла пропускати електричний струм під впливом електричного поля, а також фізична величина, що кількісно характеризує цю здатність.

 Тіла, які проводять  електричний струм, називаються провідниками, на відміну від ізоляторів ( діелектриків ) . Провідники завжди містять вільні носії заряду — електрони, іони, направлений рух яких і є електричний струм. Електропровідність більшості провідників ( металів,напівпровідників, плазми ) обумовлена електронами . Іонна електропровідність властива електролітам .

 (демонстрація на воді і NaCl)

  • Теплопровідність

Учні: Теплопровідність - це перенесення теплової енергії  структурними  частинками речовини ( молекулами, атомами, іонами) в процесі їх теплового руху.

Такий теплообмін може відбуватися в будь-яких тілах з неоднорідним розподілом температур, але механізм переносу теплоти буде залежати від агрегатного стану речовини Найбільшу теплопровідність мають речовини, в яких тепло переноситься вільними електронами, що зумовлено їхньою малою масою. Саме тому теплопровідність металів зазвичай висока. В нагрітій області речовини є більше електронів із високою енергією, вони легко мігрують в холодніші області, й втрачають там енергію, розсіюючись на коливаннях кристалічної ґратки. Діелектрики, наприклад, кераміка, мають меншу теплопровідність, що робить їх зручними для виготовлення посуду. В діелектриках, де немає вільних електронів, тепло передається повільнішими коливаннями атомів. Гази, наприклад, повітря, мають малу теплопровідність, зважаючи на невелику густину молекул і доволі нечасті зіткнення між ними.

Учитель : (демонстрація на відео)

  1. Агрегатні стани речовин.

Учитель : Які агрегатні стани речовин вам відомі?
Учні:речовини можуть існувати в різних агрегатних станах — твердому, рідкому, газоподібному. 
Учитель : Наведіть приклади
Учні:лід, вода і водяна пара — це твердий, рідкий і газоподібний стани однієї й тієї самої речовини — води.
Учитель : Так, дійсно, тверда, рідка і газоподібна форми не є індивідуальними характеристиками речовини, вони відповідають різним станам існування речовини за певних умов. Тому не можна приписувати воді лише ознаку рідини, кисню — ознаку газу, а кухонній солі — ознаку твердої речовини. Будь-яка речовина в разі зміни умов може перейти у будь-який інший агрегатний стан. Отже, агрегатний стан — це не фізична властивість речовини взагалі, а лише стан, в якому вона перебуває за певних умов. 
 

Визначимо фізичні властивості конкретних речовин та спробуємо їх описати, виконавши   Лабораторний дослід №3.
Мета: навчитися порівнювати речовини, описувати їхні фізичні властивості, встановлювати залежність між властивостями речовин та їх застосуванням.
Завдання: вивчіть фізичні властивості речовин з-поміж запропонованих, опишіть їх заносячи дані до таблиці.
Інструктаж з техніки безпеки.
•Виконувати роботу можна тільки в халатах.
•Не можна виконувати досліди без дозволу вчителя.
•Не можна змішувати невідомі вам речовини, куштувати їх на смак.
•Обережно поводьтеся з лабораторним посудом, не забувайте про те, що він зроблений зі скла.
•Правильно визначайте запах речовин.
•Починати роботу і виконувати досліди тільки з дозволу вчителя.
                                                                       Хід роботи
 

№п/п

Властивості

оцет

олія

Кухонна сіль

алюміній

1.

Колір

 

 

 

 

2.

Блиск

 

 

 

 

3.

Запах

 

 

 

 

4.

Розчинність у воді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:

1.З наведених речовин у воді розчиняються…

2.Речовина, що відрізняється від інших металічним блиском, це…

3.Властивості, за якими схожі кухонна сіль і цукор, це…

4.Яку речовину можна одразу впізнати за  запахом?

5.Яку спільну властивість мають  олія, кухонна сіль та алюміній?

Отже властивості речовини як фізичні так і хімічні залежать від її складу та внутрішньої  будови

V. Узагальнення та закріплення знань 

Гра «Естафета»

Учні поділяються на три команди кожна із своїм капітаном. Питання задаються поступово кожному учаснику команди.

1.З чого складається речовина?

2.Властивість речовини – це ….
3.  Чим відрізняються між собою фізичні та хімічні властивості речовин?

 4. Якими методами користуються для вивчення властивостей речовин?

5. Чи являється агрегатний стан речовини її фізичною властивістю?
6. Для чого люди взагалі досліджують різні речовини та їх властивості?

7. Що таке електропровідність?

8. Що таке теплопровідність?

9. Спостереження і експеримент це одне і теж?

10. Які ознаки хімічних явищ(реакцій)

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

Висновки:
1. Фізичні властивості речовини виявляються при спостереженні чи вимірюванні за допомогою приладів. 
2. Хімічні властивості виявляються при перетворенні речовини на іншу.
3. Досліджують властивості речовини шляхом спостереження та експерименту.
4. Аналіз, узагальнення, систематизація експериментальних даних дозволяє відкривати закони та творювати певні теорії.
5.Властивості речовини як фізичні так і хімічні залежать від її складу та внутрішньої  будови


Дослідження речовин і хімічних явищ - нескінченнийпроцес. Не можна одержати від природи остаточні підтвердження своїх ідей, як не можна дістатися кінця кола. Отже, в науці завжди є місце для розширення обріїв пізнання у нових напрямках.

VІІ. Домашнє завдання
•Опрацювати матеріал підручника §5,6 , конспекту уроку.
• Виконати завдання 15 творчої майстерні на с.33


 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
1493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку