Трибухівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Конспект уроку
з інформатики
на тему:
«Узагальнення та систематизації знань учнів з теми «Опрацювання табличних даних»»
для учнів 7 класу
Вчитель математики та інформатики
Крайник О. А.
Клас: 7
Предмет: інформатика.
Тема: «Опрацювання табличних даних».
Мета уроку:
Навчальна – систематизувати та узагальнити знання отримані учнями з теми «Опрацювання табличних даних». |
Виховна – сприяти всебічному розвитку особистості, виховувати інформаційну культуру, толерантне ставлення дітей один до одного, підвищувати інтерес до вивчення предмету. |
Розвивальна – розвивати пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, комунікабельність, вміння працювати в групах та вміння виділяти головне, порівнювати і узагальнювати отримані результати. |
Обладнання уроку: ПК із виходом в інтернет, план-конспект уроку для вчителя, підручники, журнал, слова-вислови відомих людей, дошка, ручка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні уміння |
|
|
|
Основні етапи уроку:
Етап |
Кількість хв |
|
2 хв. |
|
4 хв. |
|
5 хв. |
|
18 хв. |
|
13 хв. |
|
3 хв. |
Хід уроку:
Етап 1. Організаційний етап
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Вітається з учнями, перевіряє присутність учнів на уроці, з'ясовує причин відсутності і відмічає в журналі відсутніх, а також перевіряє чи учні готові до уроку (наявність необхідного для уроку обладнання і т.д.). |
Вітаються з вчителем, налаштовуються на урок. |
Форми навчання на даному етапі: фронтальне навчання.
Методи навчання на даному етапі: методи стимулювання навчально-пізнавальної діяльності(емоційний вплив педагога, підбадьорювання), методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні(бесіда).
Засоби навчання на даному етапі: журнал.
Етап 2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Повідомляє тему, мету уроку |
Записують тему уроку, уважно слухають мету, завдання |
Cпонукає учнів до навчальної діяльності. Зачитує з дошки епіграф уроку |
Слухають вчителя |
Вчитель:
(До початку уроку вчитель записав на дошці епіграф)
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Нехай ці слова будуть нашим девізом. Зверніть на них увагу, адже в кінці уроку ви повинні дати відповідь на запитання: «Як слова Конфуція співзвучні з матеріалом нашого уроку?».
Форми навчання на даному етапі: фронтальне навчання.
Методи навчання на даному етапі: методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні(бесіда, розповідь),репродуктивні.
Засоби навчання на даному етапі: дошка.
Етап 3. Відтворення і корекція знань
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Пропонує дітям перед початком гри, зробити невеличку розминку |
Виконують розминку |
(Вчитель нагадує правила поведінки за комп’ютером)
Вчитель:
Вправа розміщена за URL- адресою:
https://learningapps.org/display?v=purf78sk317
(Розминка показує індивідуальні знання кожного учня)
(Вчитель пояснює помилки учнів при виконанні розминки)
Форми навчання на даному етапі: колективна, індивідуальна.
Методи навчання на даному етапі: методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні(розповідь, бесіда, пояснення), практичні(розминка за інструкцією); методи контролю і самоконтролю навчально-пізнавальної діяльності учнів (перевірочні роботи за виконану вправу)
Засоби навчання на даному етапі: ПК із вихдом в інтернет, матеріали для виконання вправи.
Етап 4. Узагальнення і систематизації знань
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Розпочинає гру. Задає питання командам. (Додаток 1, додаток 2, додаток 3) |
Відповідають на питання |
Підраховує бали учням після гри. Оголошує переможців |
Слухають бали |
Вчитель:
- Що ж, я пропоную не відтягувати і розпочати нашу гру.
Насамперед, нам потрібно розділитися на 2 команди, і кожна із команд повинна вибрати собі капітана.
- Отже, я оголошую 1 тур «Ерудит-ґейм».
(Вчитель зачитує правила, а потім ставить запитання: додаток 1)
(Після закінчення 1 туру вчитель оголошує результати кожної команди)
(Вчитель зачитує правила: додаток 2)
(Після закінчення 2 туру вчитель оголошує результати кожної команди)
(Вчитель зачитує правила: додаток 3)
(Після закінчення 3 туру вчитель оголошує переможців)
За хороші результати переможці отримують по 3 додаткових бали до результатів за наступну вправу.
Форми навчання на даному етапі: колективна форма.
Методи навчання на даному етапі: методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні (розповідь, бесіда, пояснення); методи контролю і самоконтролю навчально-пізнавальної діяльності учнів: фронтальне опитування, метод програмованого контролю.
Засоби навчання на даному етапі: ручки, відривні блокноти для відповідей.
Етап 5. Застосування знань на практиці
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Пояснює завдання для
Пригадує правила поведінки за комп’ютером |
Виконують завдання |
Оцінює учнів |
Слухають вчителя |
(Вчитель нагадує правила поведінки за комп’ютером)
Вчитель:
Вправа розміщена за URL- адресою:
http://learningapps.org/watch?v=p4titzrin01
(Всі учні виконують завдання: до кожного елемента повинні підібрати відповідний пазл)
(Після виконання інтерактивної вправи вчитель роздає завдання для практичної роботи у табличному процесорі (Додаток 4)).
Форми навчання на даному етапі: індивідуальна форма.
Методи навчання на даному етапі: методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні(розповідь, бесіда, пояснення), практичні( інтерактивна вправа з інструкцією); методи контролю і самоконтролю навчально-пізнавальної діяльності учнів (перевірочні роботи за виконану вправу).
Засоби навчання на даному етапі: ПК із виходом в інтернет, матеріали для виконання вправи.
Етап 6. Підведення підсумків уроку
Що робить учитель |
Що роблять учні |
Оголошує та виставляє учням оцінки в журнал |
Виключають ПК, залишають порядок на своїх робочих місцях |
Учитель оголошує домашнє завдання |
Учні записують у щоденники домашнє завдання |
Оголошує про закінчення уроку |
Готуються до закінчення уроку |
Вчитель:
(Те, що ми почули на уроці, з часом забудеться; те, що побачили (презентації, вправи, приклади, задачі тощо) відкладеться в нашій пам’яті; але те, що зробили власноруч, самостійно запам’ятається на все життя)
Пропоную словами Конфуція користатися і надалі, на інших уроках, в житті.
Дякую всім за увагу! Гарного вам дня!
Форми навчання на даному етапі: фронтальне навчання.
Методи навчання на даному етапі: методи стимулювання навчально-пізнавальної діяльності(емоційний вплив педагога, заохочення до вивчення предмету), методи організації навчально-пізнавальної діяльності: словесні (бесіда,розповідь).
Засоби навчання на даному етапі: журнал.
Домашнє завдання:
Скласти казку на тему: «У світі табличного процесора».
Література:
Для учителя |
Для учнів |
Підручник для 7 класу (рівень стандарту) (Н.В. Морзе та ін.) |
Підручник для 7 класу (рівень стандарту) ( Н.В. Морзе та ін.) |
Джерела з мережі Інтернет |
|
Додаток 1
1 ТУР «ЕРУДИТ-ҐЕЙМ»
Кожній команді пропонується відповісти на 5 запитань. Після прочитання питання ви отримуєте на роздуми 15 секунд, після чого капітан команди дає відповідь. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Питання для команди №1
1) Діалогова система обробки даних, поданих у вигляді прямокутної таблиці називається… (електронна таблиця)
2) Електронні таблиці зручні тим, що дані в них розміщуються у вигляді…(таблиці)
3) Кожна клітинка таблиці має своє…(ім’я)
4) Ідентифікатор (ім'я) клітинки складається із назви…(стопчика і номера рядка)
5) Файли, в яких зберігаються електронні таблиці, ще називаються… (книгами)
Питання для команди №2
1) Ім’я файла (книги) в електронній таблиці Еxcel має розширення… (xls)
2) Кожна книга в Excel складається з … (аркушів, листів)
3) Формула електронної таблиці починається зі знака… (рівняння)
4) У формулу можуть входити такі елементи:…(оператори, посилання на комірки, значення, функції і імена)
5) Графічний спосіб подання табличних даних називається… (діаграма)
Додаток 2
2 ТУР «ЗІРОЧКА ЗНАНЬ»
На дошці прикріплена «зірочка знань». З кожної команди по черзі виходить один учасник, який відриває завдання із зірочки. Учасник має про себе прочитати написане (визначення з теми: «Табличний процесор»), і пояснити це своїй команді, не називаючи цього, якомога скоріше. За одне відгадане поняття команда отримує 2 бали. Учаснику з кожної команди дається 90 секунд.
Перелік визначень:
3 ТУР «ОБЕРИ ВІРНУ ВІДПОВІДЬ» Кожна команда розв’язує тестові завдання. Відповіді капітан записує на листочку із назвою команди, і здає вчителю на стіл. На роздуми командам дається 6 хв. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання тестового контролю:
1) Що таке «електронна таблиця» (ЕТ)?
2) До найпоширеніших ТП належать:
3) У яких сферах застосовують ЕТ?
4) До основних можливостей ЕТ належать:
5) Які основні ідеї покладені в основу ЕТ?
6) Які типи даних обробляє ТП?
7) Що таке «комірка ЕТ»?
8) Як можна завантажити (запустити в роботу) ТП Excel?
9) Основним документом Excel є:
10) Введення і редагування даних у ЕТ здійснюється:
11) Які основні операції можна виконувати з аркушами?
12) Які команди треба виконати для створення нового файлу книги в Excel?
13) Які команди варто подати для завантаження існуючого файлу книги Excel (*.xls)?
14) Поняття формату включає параметри:
15) Що можна замінити в активній комірці за допомогою команди Формат / Ячейка?
16) Формула в Excel — це сукупність операндів, об'єднана знаками арифметичних дій, кожна формула починається зі знака рівності. Операндами можуть бути:
17) Які операції редагування доступні для виділеного діапазону комірок?
18) Щоб вилучити виділені комірки треба дати команду:
19) 3 появою помилок під час введення формул Excel видає повідомлення:
20) Чи правильно перелічені правила запису формул у Excel?
Додаток 4
Завдання 1. Успішність.
За даними таблиці Навчальні досягнення учнів обчисли значення середнього балу успішності кожного учня й середній бал успішності всіх учнів із кожного предмета.
D:\Навчання\7 клас\Урок 13\
E:\7-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 13\
Завдання 2. Міста.
За даними таблиці Населення найбільших міст за допомогою вбудованих функцій табличного процесора знайди найменше, найбільше та суму значень кількості жителів міст.
D:\Навчання\7 клас\Урок 13\
У якому місті проживає найбільше людей?
1