Конспект уроку з історії України у 7 класі - "Київська держава за часів правління князя Ярослава Мудрого"

Про матеріал

Тема конспекту уроку: Київська держава за часів правління князя Ярослава Мудрого

Мета: у цікавій формі уявної подорожі ознайомити учнів з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначити його роль і місце в історії України; продовжити роботу з розвитку в школярів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки; вдосконалити навички складання схеми-портрету історичної особи; виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.

Тип уроку: урок-подорож, урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, карта, портрет Ярослава Мудрого, додатковий матеріал, малюнок валізи та кошика.

Хід уроку.

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Тема уроку записана на дошці. Учитель сприяє самостійному ціле покладанню учнів.

ІІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р.Завадовича "Ярослав Мудрий”.

Перегляд файлу

1

 

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 7 КЛАС

Тема: Київська держава за часів правління князя Ярослава Мудрого

Мета: у цікавій формі уявної подорожі ознайомити учнів з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначити його роль і місце в історії України; продовжити роботу з розвитку в школярів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки; вдосконалити навички складання схеми-портрету історичної особи; виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.

Тип уроку: урок-подорож, урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, карта, портрет Ярослава Мудрого, додатковий матеріал, малюнок валізи та кошика.

Хід уроку.

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Тема уроку записана на дошці. Учитель сприяє самостійному ціле покладанню учнів.

ІІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р.Завадовича "Ярослав Мудрий”.

Свого батька гідний сину,

Ти підніс до сили, слави,

До могуття Батьківщину.

А над Сяном, край кордону,

Гарний город збудував ти,

І щоб пам’ять не пропала,

Ярославль його назвав ти.

Пильнував ти, Ярославе,

Щоб жили по правді люди,

Щоб законом справедливим

І твої судили суди.

І про те подбав ти, княже,

Щоб коштовним самоцвітом,

Прибраний увесь, багатий,

Блиснув Київ перед світом.

Ти здвигнув собор Софії

З каменю і срібла-злата,

Ще й тепер про тую славу

Мріють Золоті ворота.

Скрізь з пошаною по світі

Твоє вчення споминали,

Королі, князі, вельможі

В тебе ласки забігали.

Учитель. Про які славні справи князя Ярослава переповідає автор вірша? Які історичні факти ми можемо встановити?

 Учні мають визначити, що Ярослав Мудрий:

-  Зміцнив, розбудував Київську Русь.

-  Підніс міжнародний авторитет.

-  Збудував м.Ярославль.

-  Упорядкував закони.

-  Збудував Софіївський собор

Учитель доповнює, «Володимир землю зорав, Ярослав засіяв», — цим образним висловом літописець підкреслив наступність державних заходів Ярослава Мудрого щодо політики його батька — князя Володимира Святого. 

А  ще за часів правління Ярослава Мудрого засновуються школи; укладається перший літописний звід 1037 – 1039 рр.; заснована перша на Русі бібліотека, що нараховувала 950 томів. Період князювання Ярослава Мудрого – вершина могутності Київської держави.

 

Учитель. Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого.

Давайте уявимо, що вчені винайшли машину часу, і ми з вами потрапили в часи Київської Русі. Але наш час перебування в стародавньому Києві обмежений. Тому, щоб якомога більше дізнатися про часи правління Ярослава, давайте розіб’ємось на групи, а потім поділимося своїми враженнями.

(Учні заздалегідь були поділені на групи і готували повідомлення)

 

1-ша група мала дізнатися про те, як Ярослав став Великим князем, як він отримав владу, адже його батько – Володимир – не встиг скласти заповіт.

Після смерті Володимира у 1015 р. протягом чотирьох років тривали міжусобиці між його синами,

1019-1054 – роки правління Ярослава (з 1036 р – одноосібно). Став правителем після перемоги над братом Святополком

Літописець говорить, що хоча Ярослав був кривий (тобто кульгавий), але «хоробрий на раті і доброго розуму». . У хрещенні мав ім'я Георгій (або Юрій)

2-га група мала "зустрітися” з боярами і дізнається, яким був політичний устрій держави, хто і як здійснював владу.

  • Укріплення південних кордонів;
  • Приборкання внутрішніх заворушень;
  • Розбудова Києва (територія зросла у 7 разів), зведено Ярославів вал – 3,5 км;
  • Розширення прав християнської церкви;
  • Засновано у 1039 р. Київської митрополії, призначено свого митрополита (Іларіон, 1051 р.);
  • 1037 р. – збудовано Софіївський собор на честь перемоги над печенігами; відкрив школу і бібліотеку при Софіївському соборі, зібрано перекладачів, які перекладали на давньоруську мову грецькі книги; У Києві та багатьох інших містах Русі було створено скрипторії — книжкові майстерні;
  • Збудував Золоті ворота;
  • Уклав перше писемне зведення законів Русі - "Правда Ярослава" (1037-1039) (18 статей), що становить найдавнішу частину "Руської Правди" (ХІ ст..);
  • Намагався вирішити проблему престолонаслідування – престол мав переходити до найстаршого сина.

3-тя група мала "зустрітися” з послами інших держав і з’ясує, у яких відносинах був Ярослав із сусідами та європейськими державами, тобто його зовнішню політику.

  • Відвоював у поляків черв енську Русь (1030-1031). На цих землях збудував м. Ярославль;
  • Здійснив ряд походів проти племен естів (1030) і ятвягів (1038). У 1030 р. над Чудським озером заснував м. Юр’єв.;
  • 1036 – розгром печенігів;
  • "шлюбна дипломатія" (Анна – королева Франції; Анастасія – угорська королева; Єлизавета – норвезька принцеса; сестра – королева Польщі; син – одружений з візантійською царівною; сам Ярослав – з дочкою норвезького короля). Його називали "тестем Європи";
  • Високий міжнародний авторитет Русі.

Кожна група 7-8 хвилин діляться враженнями, звітує про проведену роботу.

 

Учитель пропонує кожній групі зробити схематичну позначку на схемі-портреті "Ярослав Мудрий”, яка б відображала основний зміст проведеної роботи в групі і розкривала досягнення Ярослава.

У результаті на дошці з’явиться приблизно така схема:

Підводяться підсумки.

 

Учитель. Так, безперечно, князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як оцінювали діяльність Ярослава Мудрого відомі історики.

1. "Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання – світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які випали на долю України потім”. (М.Грушевський).

2. "Київський князь Ярослав Мудрий, як і його батько Володимир, користувались значним авторитетом в міжнародній політиці…” (Б.Греков).

3. "І в дорослому, і в похилому віці, вже як верховний володар Русі, він вкрай неохоче сідав на коня і лише в разі особливої потреби брав участь у походах. Книга і перо були для нього милішими меча та військового обладунку”. (М.Брайчевський).

4. "Тривале князювання Ярослава прийнято вважати апогеєм могутності Київської Русі”. (О.Субтельний).

5. Завдяки мудрій і далекоглядній політиці в ycix галузях державного життя Ярослав увійшов в icторію з ім’ям «Мудрий», а невідомий автор, що зробив запис про смерть цього видатного діяча на стіні Софії Київської, назвав його «царем».

 

Учитель. Таким чином, наша подорож у стародавній Київ підійшла до завершення. Давайте поміркуємо, що можна запозичити від Ярослава Мудрого для сучасності, а що варто залишити в ХІ ст. Свої міркування напишіть на папірцях. Те, що ви взяли б із собою у ХХІ століття прикріпіть на цю дорожню валізу, а те, що залишаєте в минулому – ось на цей старий кошик.

 

 

 

 

Учитель прикріплює на дошці малюнки валізи та кошика

 

ІV. Закріплення нового матеріалу

  1. Усне тестування ("Так"-"Ні") Що пов’язано з діяльністю Ярослава?
  • Частину Києва обнесли високим валом для захисту від нападників (Так)
  • Головний парадний в’їзд до Києва називався Золоті ворота (Так)
  • Золоті ворота були повністю вкриті золотом (Ні)
  • Збудовано головний храм Русі – Софіївський собор (Так)
  • Збудовано Десятинну церкву (Ні)
  • Територія Києва збільшилася в декілька разів (Так)
  1. Метод "Прес” (для слабших дітей): за що Ярослава нарекли Мудрим?

         Метод "Прес” (для сильніших дітей): чому з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі?

 

V. Оцінювання учнівських досягнень.

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Прочитати §
  2. Розробити власний проект "Ярослав Мудрий – людина й державник”, у проект включіть поради нинішнім державотворцям про те, що варто запозичити у Ярослава Мудрого для сучасності.
  3. Скласти кросворд.

 

doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
6901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку