Конспект уроку історія України 7 клас
Мета:
• ознайомити учнів зі змінами, що відбулися в Київській державі за часів правління Ярослава Мудрого, розглянути зовнішню та внутрішню політику, з’ясувати значення діяльності князя для розвитку давньоруської держави;
• розвивати в учнів навички роботи з джерелами інформації та на їх основі робити певні висновки про історичні факти і події; складати хронологічну й текстову таблицю, оцінювати внесок у розвиток держави видатних історичних діячів;
• виховувати повагу до видатних історичних осіб і шану до минулого України, інтерес до історії минулого свого народу та поважне ставлення до культурних надбань українців.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Основні поняття: «Руська правда», смерд, огнищанин, тіун, зовнішня та внутрішня політика.
Обладнання: атлас, контурна карта, карта «Київська Русь в IX на поч. XIIст.”, картина «Ярослав Мудрий приймає французьких послів.” роздатковий матеріал уривки з «Руської правди», підручник”Історія України” Щупак І.Я., ілюстрації.
Основні дати:
-1015 -1054 - роки правління Ярослава Мудрого
-1036 – перемога над печенігами
-1037 - закладено Софійський собор у Києві.
-1051 – утворення Києво-Печерського монастиря.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
-Друзі, сьогодні в нас незвичайний урок, до нас завітали гості, тому ми маємо продемонструвати, все що знаємо і вміємо. Цілком природньо, якщо ви відчуваєте хвилювання. Нехай побороти хвилювання вам допоможе девіз уроку:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх. (Г. Форд)
Усім бажаю успішної роботи на уроці!
Але крім гостей з сьогодення, до нас завітали гості з минулого
син Володимира Великого, Ярослав Мудрий та його дочка
майбутня королева Франції – Анна.
На столах у вас лежать аркуші з документами, які вам знадобляться під час уроку, розмістіть їх по центру парти.
Але перш ніж розпочати урок пригадаймо попередній матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних знань
“Кросворд навпаки” складіть запитання до кросворда додаток 1. (усно)
Історичний диктант
III. Оголошення теми і мети уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
На сьогоднішньому уроці ми познайомимось з ходом міжусобної боротьби між синами Володимира Великого та утвердженням у Києві
Ярослава Мудрого, прослідкуємо процес зміцнення великокняжої влади і стабілізації внутрішнього життя Київської Русі. Проаналізуємо зміст збірника законів «Руської правди».
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Міжусобна боротьба між синами Володимира Великого. Утверження Яроослава в Києві.
Міжусобна боротьба — незлагода, внутрішній розбрат, війна між якими-небудь суспільними групами або особами в державі.
Коло ідей
- Спрогнозуйте розвиток подій у Київській державі після смерті князя Володимира Великого.(відповіді учнів)
- Незадовго до смерті Володимир призначив спадкоємцем великокнязівського престолу свого молодшого сина Бориса.
Проте, коли 1015 р. князь помер, владу в Києві захопив його пасинок Святополк Ярополкович.
Між синами Володимира Святославом, Мстиславом, Борисом, Глібом і Святополком спалахнула міжусобна боротьба за великокнязівську владу, у якій Борис, Гліб і Святослав загинули. Літописець стверджує, що братів було вбито за наказом Святополка. Проти вбивці своїх зведених братів, який захопив владу в Києві, виступив Ярослав, що княжив тоді в Новгороді. Ярослава підтримували новгородці й варяги, а Святополка — печеніги.
Святополк утік до Польщі просити допомогу у свого тестя короля Болеслава Хороброго. Останній під приводом допомоги зятю спочатку захопив Червенські міста, а потім разом зі Святополком підкорив Київ. Узимку 1018—1019 рр. Ярослав звільнив столицю. Святополк приєднався до печенігів і навесні 1019 р. з великою ордою рушив на Київ. У вирішальній битві на річці Альта в Переяславській землі Ярослав розгромив Святополка, той утік із поля бою і незабаром загинув.
Внутрішня політика князя:
складіть карту знань.
3.Написання зводу законів «Руська Правда»
4. Побудова Софіївського собору
5. Обрання першого митрополита із русичів Іларіона
6. Заснування першої бібліотеки
7.Династичні шлюби
8. Поділ земель Русі між синами
Досі її не знайдено. Деякі вчені вважають, що вона збереглася в Софійському Соборі й загинула під час штурму монголами Києва в 1240 році. Проте залишається незрозумілим, чому тоді вцілів сам собор. Історики – аматори та журналісти висували версії, що бібліотека начебто замурована в підземеллях Межигірського монастиря на околицях Києва. Проте підтверджень цього припущення немає. Сучасний український історик М.Котляр припускає, що після смерті князя його книжкове зібрання було поділене між найбільшими церковними і монастирськими бібліотеками Києва. Існує думка, що бібліотека згоріла під час набігів печенігів.
Головним у внутрішній політиці князя Ярослава було упорядкування законодавства. У роки його правління було створено
перший писаний збірник законів «Руська правда». Слово «правда» тут означає «закон». «Руська правда регулювала тогочасні відносини в суспільстві, зміцнювала владу князя, встановлювала відповідальність за злочин. «Руська правда» охороняла життя, особисту недоторканість, а також приватну власність.
Робота з підручником
проаналізуємо з точки зору сучасної людини.
Робота в групах
«Руська правда» витяг |
Завдання учням |
Група №1 1. Стаття Якщо вб′є вільна людина вільну, то за неї мають право помститися: брат за брата, або батько за сина. Якщо хтось з них не бажає або немає можливості помститися, то нехай одержить 40гривень за вбитого.
Група №2. 5 стаття. Якщо хтось стане на розбій свідомо, то люди общини за нього не сплачують штраф, але повинні вигнати його, дружину і дітей , з рідного краю і конфіс- кувати їхнє майно на користь князя.
Група №3. 17 стаття. Якщо відповідача звинувачують у вбивстві, а свідків не знайдуть, то піддати його випробуванню розпеченим залізом. |
1 Про яке покарання йдеться в законі? Як ви його розумієте? (за вбивство пропонується законом кровна помста або замінюється штрафом. Кровна помста – покарання ,яке існувало за часів язичництва і призводило до наступного вбивства і хаосу в державі. Штраф, я вважаю, це слабка міра покарання за вбивство.) 2 Подумайте і визначте з точки зору Сучасної людини, які покарання можна було б встановити за вбивство людини? ( Вищою мірою покарання є довічне ув′язнення).
1.Відомо, що вигнання і конфіскація майна були вищою мірою покарання в Київській Русі. Порівняйте із сучасністю: Який вид покарань більш гуманний? (В наш час розбій карають кількома роками позбавлення волі, але дружина і діти не винні, тому вони проживають на місці і користуються майном.)
1.Чи правильним є такий метод дізнання? Чи досконалий він в епоху Київської Русі? ( Не досконалий, бо може постраж- дати невинна людина ). Яке покарання можна встановити за вбивство в наш час? ( довічне ув′язнення). |
Зовнішня політика князя
Розгляньте схему “Династичні шлюби дітей Ярослава Мудрого”
У міжнародній політиці Ярослав надавав перевагу дипломатичним методам налагодження зв'язків з різними державами. Часто ці зв'язки він зміцнював завдяки шлюбам своїх дітей. Через особливу прихильність до такої політики Ярослава і називали «тестем Європи».
Робота з картою.
Завдання:
- визначити межі держави за Ярослава Мудрого;
- визначити поділ держави на князівства між синами( Київське, Переяславське, Чернігівське)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником
Розгляньте рубрику “Історичні подробиці” та за допомогою мобільних телефонів та інтернету знайдіть міста де встановлено пам'ятник Анні Київській.
Гра “так чи ні» (із взаємоперевіркою).
1. Першим збірником законів на Русі була Салічна правда.
2. Митрополитом Київським було обрано Іларіона.
3. Дочка Ярослава Мудрого Анна стала дружиною французького короля Генріха І.
4. Князь Ярослав Мудрий вороже ставився до освіти.
5. Основною святинею Києва був Києво-Печерський монастир.
6. 1036 р. Ярослав розгромив половців.
7. Князь Ярослав Мудрий заснував першу на Русі бібліотеку.
8. Остаточно Ярослав утвердився у Києві в 1016 р.
9. Місто Ярослава розміщувалося в тих же кордонах, що і місто Володимира.
10. 1037 р. було розпочато будівництво Софійського собору.
11. Ярослава називали «тестем Європи».
12. Золоті ворота- головний в’їзд до Києва, були виготовлені із золота.
V. Підсумки уроку.
Ярослав мудрий помер у віці 76 років. Мармуровий саркофаг з рештками князя та його дружини Ірини стоїть в Софіївському соборі. Ми, як його нащадки можемо пишатися ним. У 2008р. Україна серед багатьох історичних постатей різних часів у проекті «Великі українці» обрала на перше місце Ярослава Мудрого. За мудрість, честь і славу цієї особи в Україні створена державна нагорода «Орден Ярослава Мудрого», для нагородження громадян за визначні заслуги перед Україною в галузі державного будівництва, розвитку економіки,науки,освіти, культури, мистецтва, охорони здоров’я, за благодійницьку, гуманістичну та громадську діяльність. Ці факти свідчать про те, що українці не забувають, а шанують діяльність князя Ярослава Мудрого.
Літописець, вказуючи на значення діяльності князів Володимира та Ярослава, писав: «Як то буває, що один зоре землю, другий засіє, а третій жне та їсть багаті овочі. Так і тут: батько Ярослава зорав та зрушив землю, просвітивши хрестом, Ярослав, Володимирів син, засіяв книжними словами серце вірних, а ми живемо, користуючись з книжної науки».
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 8, заповнити контурну карту.
Виконати онлайн вправи за QR-кодами с. 62.
Додаток № 1 Кросворд
|
д
|
|||||||||||||||||||||
|
и |
|||||||||||||||||||||
с |
в |
я |
т |
о |
п |
о |
л |
к |
||||||||||||||
|
л
|
|||||||||||||||||||||
|
о |
|||||||||||||||||||||
|
м
|
|||||||||||||||||||||
|
с |
е |
п |
а |
р |
а |
т |
и |
з |
м |
||||||||||||
|
т |
|||||||||||||||||||||
|
і |
|||||||||||||||||||||
|
я |
р |
о |
с |
л |
а |
в |
|||||||||||||||